Werkende moeders

Ja, je zou alleen een bewijs moeten aanleveren met hoeveel ouderschapsverlof je nog over hebt mocht je al gebruik van je verlof hebben gemaakt bij een andere werkgever.

En ik heb het 70% verlof van het eerste jaar(wat bij onze cao 100% is) van de baby eerst ingezet en daarna gaat het over naar 70% (van de in totaal 13 weken die betaald zijn) van de baby. Daarna ga ik de 13 weken 70% van mijn oudste inzetten en daarna ga ik over naar de 2x 13 weken onbetaald verlof.

Nog een tip @Pandava: bij mij hielp het enorm om minder vaak te kolven. Ik zou in jouw geval teruggaan naar 2 keer tijdens de werkdag.

5 likes

Klinkt helemaal logisch eigenlijk! Kwam net uit een dutje dus mn hersenen stonden nog niet helemaal aan haha. Fijn dat jullie het nu zo rond hebben!

Maar wie weet bel ik het UWV voor de zekerheid nog wel even inderdaad @Feather

1 like

Oh interessant, die ga ik onthouden mocht het nodig zijn.

Ik zou gewoon geven wat je kolft, helemaal als het maar een paar dagen per week is. 3x150 is echt wel veel, en als ze tekort komt halen ze het 's avonds wel in denk ik altijd.

Ik ben recent over naar 1x kolven en soms lukt het al zonder kolven. Zó fijn voor mijn werkdagen. Volgens mij begint mijn productie te stabiliseren. Ik vond het vorige keer ideaal toen ik eindelijk 's ochtends en 's avonds kon voeden maar niet meer hoefde te kolven als ik niet bij de baby was.

4 likes

Met hoeveel maanden was dat?
Mijn dochter is nu pas 7.5 maand dus denk dat het hier nog niet geld. Ze drinkt nu nog 3 flesjes op de opvang

Volgens mij is het gemiddeld vanaf een maanf of 10

1 like

9,5 maand nu

1 like

Met twee keer kolven lijkt of je meer hebt omdat je meer per kolfbeurt hebt maar dat neemt rap af is mijn ervaring.
Ik moest echt aan de slag met 's avonds powerkolven en overdag strak aan die 3 keer vasthouden. Naar twee keer gaan was het begin van het einde.
Bij de eerste tot 11 maanden kunnen borstvoeden terwijl ik met 3 maanden alweer werkte maar bij de tweede was het snel klaar toen ik ging werken rond de 5 maanden omdat ik minder kolfde etc. Ik vond het het ook niet waard toen.

4 likes

Dat is helaas ook mijn ervaring. Eerste paar keer was ik helemaal onder de indruk en daarna kregen m’n borsten signaal ā€˜over en uit’ ofzo en was het per kolfbeurt nog minder dan met 3 keer. Ik kolfde wel ook 4 dagen achter elkaar. Gelukkig kon ik het weer rechttrekken, heb uiteindelijk tot 12 maanden gekolfd en daarna nog 3 maanden alleen live gevoed (kind is zelf gestopt met drinken).

2 likes

Misschien doe je dit al (beetje open deur ook) maar wil ā€˜m je toch meegeven: drink echt VEEL water. Ik merk echt dat dat van invloed is op hoeveel ik kolf.

Mijn kind is nu 6 maanden en drinkt 2 x 140/150, heel af en toe nog eens extra, kleiner flesje (als bijv laatste voeding voor brengen al om 6u was ipv 8). Ik heb er wel expliciet bijgezegd dat ik niet te veel en te grote flessen wilde laten geven op de opvang. Bij m’n dochtertje is dat wel gebeurd, ze kreeg toen 3 x 160-180. Ja daar was niet tegenop te kolven…

3 likes

Ik ben aan het solliciteren en ik vind het zo lastig wat ik wil qua uren. Ik werk nu 29 uur per week. Dat is 3x9, drie weken in de maand en ƩƩn week 4x9. Op zich vind in dat prima. Vind de week dat ik 36 uur werk wel pittig.

Maar ik denk dat ik 4x8 voor nu ook nog teveel vind. Het liefst wil ik iets voor 24 tot 29 uur. Ik twijfel alleen of ik dan helemaal niet moet solliciteren op vacatures die 32 uur vragen. Ik heb nog onbetaald ouderschapsverlof wat ik ook zou kunnen opnemen.

Ben benieuwd hoe anderen dit hebben gedaan? Geef je dit aan en wanneer dan? Of alleen solliciteren op functies die uren bieden die ik zou willen

Het lijkt me heel irritant voor een bedrijf als ze zoeken naar mensen voor 32 uur en je maar 24 uur wil werken, dus ik zou dat niet doen of desnoods in je brief al aangeven, maar waarschijnlijk word je dan toch niet uitgenodigd.

4 likes

Ja en dat is ook heel logisch want als je minder vaak gaat kolven krijgt je lichaam een seintje dat er minder melk nodig is. Borstvoeding werkt volgens een heel logisch vraag en aanbod systeem. Dus nee zeker niet minder vaak gaan kolven @Pandava , ik zou eerder meer/vaker gaan kolven als je je productie op wilt krikken, of bijvoorbeeld standaard 2 borsten kolven per kolfbeurt ipv 1. Bij mij hielpen capsules met fenegriek en gezegende distel ook goed.

4 likes

Ik kreeg stress door zo vaak te kolven en dan steeds weinig productie te hebben. Iets minder vaak kolven hielp bij mij dus enorm. Maar ik heb 9 maanden fulltime gekolfd dus mijn situatie was sowieso anders, dat had ik er misschien bij moeten zeggen.

4 likes

Bedankt voor alle reacties! Mijn vriend gaat maandag proberen met wat ik heb gekolft en hopelijk kan dat ook wat vertrouwen geven voor de opa’s en oma’s als blijkt dat dat werkt. Ik ben dan alleen bang dat ze in de nacht ook meer wil drinken (ze heeft nog steeds 1-2 nachtvoedingen), hoe is jullie ervaring daarmee?
En ik ben überhaupt ook wel benieuwd naar ervaringen rondom het communiceren van alles met de opa’s en oma’s op oppasdagen als je zelf werkt. Merk toch dat hen aanspreken op dingen veel gevoeliger ligt vaak (denk dat dat bij een opvang toch heel anders is als je mensen gewoon betaalt ervoor en er niet die emotionele band is).

4 likes

Kun je dat niet navragen bij het bedrijf/de organisatie waar je wilt gaan solliciteren? Kan je zo voorstellen dat het per bedrijf kan verschillen of ze dat wel of niet okƩ vinden.

1 like

Ja vind dit bij uitstek iets om even over te bellen @Vloeistof voorkom je ook dat jij of de ander tijd verdoet. Zou het in ieder geval niet pas tijdens een gesprek bespreken.

2 likes

Ik weet niet op je hier nog iets aan hebt: ik kolfde soms ook wat mee bij de ochtendvoeding omdat ik dan vrij veel productie had. Net het eerste beetje van 50/60 ml zodat ik wat extra marge had bij het kolven op mijn werkdagen. Misschien helpt jou dat.
Ik vond het ook best lastig met oppassende opa en oma (en nog meer als ze ouder worden) en het aanspreken op opvoeding. Nu alleen nog incidenteel (en dan kunnen ze ook lekker verwennen)

2 likes

Ik zou nagaan wat voor jou de echt belangrijke onderwerpen zijn: bijvoorbeeld veilig slapen, of geen suiker (2-3 dingen) en de rest loslaten. Mijn schoonmoeder heeft specifieke opvattingen over het leven en opvoeden, dus ik verwachtte dat dat met de komst van onze dochter wel lastig zou worden. Maar we hebben ons echt aan bovenstaande gehouden en losgelaten dat dingen anders gaan op haar dag. Is maar 1 dag per week, ze is verder altijd super flexibel en kan wel zeggen dat onze band sindsdien een stuk beter is. En m’n dochter wordt er vast niet slechter van, ze is inmiddels al vijf en weet dat regels bij haar oma soms anders zijn. Succes!!

3 likes