What my kid really eats

Het is ook kind verschillend! T was veel meer een knoeipot vergeleken met E haha. Die “kan” het ook beter (hoewel T ook al snel redelijk wat at).
Maar bij E komt er nog weinig op de grond haha. Vreet zakje :stuck_out_tongue:

2 likes

In het begin zal er waarschijnlijk een hoop op de grond vallen/gegooid worden. Maar dat doen ze denk ik anders later ook wel als je van potjes overstapt, het is ook een manier van leren omgaan met pakken/grijpen en grenzen verkennen. Het gepoets wordt ook weer minder :slight_smile:
Bestek is maar net hoe je er zelf in staat. Mijn zoontje van 3.5 eet soms ook nog dingen met z’n handen en soms met vork, maar ik eet het liefste ook met alleen een vork en pluk ook dingen van m’n bord met m’n handen :wink:

1 like

Rijst en broccoli waren hier altijd een grote zooi haha. Bij broccoli ging ze dan al het klein groen spul eraf frunniken en at ze de stammetjes op :rofl: en rijst hield ze dan toch der lepel iets te schuin en lag het weer op de grond ofzo. Maar dat wordt beter en heb je in zekere mate inderdaad altijd wel op het moment dat ze anders vanaf gepurreerd echt met de pot mee gaan eten :slight_smile:

Als ze echt bewust eten op de grond gaat gooien grijp ik trouwens vrijwel meteen in hoor. Per ongeluk knoeien kan gebeuren (en dan zie je haar nu zelf ook naar de grond kijken en wijzen en zegt ze “oooohnee”), maar eten hoef je niet bewust op de grond te gooien.

Ben zo benieuwd hoe R. het straks gaat doen, heb er alweer helemaal zin in. En het grote voordeel: die is in de zomer 6 maanden dus dan eten we toch veel buiten :rofl: en dan zijn we aan het verbouwen dus zet ik der gewoon langs die bouwput neer hahahaha.

4 likes

Ons viel ook op, maar weet niet of je dat herkent, dat als ze gaan gooien ze eigenlijk klaar zijn.
E doet dat nu al. Dan schuift ze t van dat blad en maalt dr ook niet naar. Dan zeg en gebaar ik dus ook “E is klaar met eten.” En dan vindt ze dat altijd prima.
Als je de avocado weg haalt en ze is niet klaar gaat die lip pruilen en wordt ze boos / verdrietig :sweat_smile::face_with_hand_over_mouth:

3 likes

In het verleden idd wel! Maar nu zit K. In een behoorlijke grenzen-opzoekfase. Ik zie dan al vanuit mn ooghoek dat ze ermee boven de grond hangt. Als ik het negeer/niks zeg gooit ze het op de grond om aandacht te trekken. Als ik er wel wat van zeg, kijkt ze je heel strak aan… en gooit het alsnog op de grond. Ik leg het 1x terug maar bij de 2e keer is het klaar en haal ik haar bord weg inderdaad. Maar meestal is het dan huilen omdat ze nog niet uit is gegeten :sweat_smile: ik ben daar een paar keer heel consequent mee geweest dat het dan klaar was met eten. Voelt zo hard want ze heeft honger (ze krijgt dan wel een half uur later yoghurt aangeboden), maar ik vind bewust eten met gooien écht niet oke en die grens moet ze leren. Gisteravond was alleen waarschuwen en zeggen dat ik serieus ben en ze dan klaar is met eten genoeg om te voorkomen dat ze het bewust op de grond ging gooien dus er is hoop :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

De peuter had er weer zin in :crazy_face:
Wilde wel een stuk komkommer van zusje. En zusje kreeg een stukje aardappel terug. Was volgens beide wel een goeie deal :wink:

6 likes

Snackbordje van mijn N vandaag. Ze at alleen een half koekje.

7 likes

Gisteravond was het een verzameling van van alles. Ik had een maaltijdsalade, dus daar had ze wat pasta, een klein beetje sla, komkommer en appel van. Verder hadden we nog rijst over en wat zelfgemaakte paprikasoep, en ik had er wat broccoli bij gedaan en een omelet met kaas. Divers was het in ieder geval :woman_shrugging: Het ging er goed in, sowieso loopt ze de hele dag te roepen dat ze honger heeft dus ze zal wel een groeispurtje krijgen ofzo.

Vanmorgen ontbijt, ging helemaal op.

9 likes

Van 31/8 :slight_smile:!

Jaa er was ooit een lijstje dacht ik haha, vind dat ook altijd leuk! Maar weer even niet wie er voor / na E ongeveer zit :face_with_monocle:

2 likes

Ja hoort erbij! Kokhalsrefex zit nog vrij ver naar voren in het begin nog, Kokhalzen is eigenlijk heel goed want zorgt ervoor dat ze niet per ongeluk ergens in stikken. Belangrijk dat ze zich met de voetjes ergens op af kunnen zetten trouwens (voetenplankje) om dit soort dingen goed op te lossen zelf en dat ze niet vast zitten in een tuigje. Maar dat geld eigenlijk bij alle soorten eten; mochten ze ooit toch jouw hulp nodig hebben verlies je namelijk kostbare seconde door het tuigje (en ik ken ook echt iemand die dit heeft meegemaakt rond het jaar notabene met een koekje. Door de stress/spanning kreeg ze het tuigje niet los en heeft ze het uitiendelijk kapot geknipt. Het is goed afgelopen hoor, maar dat was flink schrikken).

Wat mij ook hielp was zorgen dat ik weet hoe ik moet handelen als het toch mis gaat (en wanneer moet je ingrijpen).

1 like

Ging helemaal op :raising_hand_woman:t3:

5 likes

Wij hebben kleintjes/rapley gedaan maar ik merk nu dat ze niet echt meer nieuwe dingen wilt proberen. Ze is net 2 jaar. Ze is geen fan van gekookte aardappels, dat eten we ook nooit behalve soms stamppot. Maar dat wilt ze nu ook niet eens meer proberen. Hoe gaan jullie daar mee om en komt dat nog goed? Ik probeer soms licht aan te dringen, van eerst hapje proeven en dan weer hapje wat anders wat ze wel lust. Echt forceren doe ik niet want dat werkt volgens mij alleen maar averechts. Maar heb nu t gevoel niet echt verder uit te kunnen breiden met eten.

Ja kokhalzen is juist goed. Dat voorkomt dat het zomaar in de keel schiet en ze zich verslikken. Bij baby’s ligt het kokhals reflex ook nog heel erg voorin de mond.

Hier leefde (eh leeft) de peuter soms op een halve krentenbol en 2 glazen optimal. Oké en fruit want dat ie altijd graag.
Ze overleven dat kennelijk…

Wij zetten t hem voor, en zoals je hierboven ziet eet hij vaak minimaal… soms ook niks.
Maar hij groeit en bloeit en doet het verder goed.
Als hij niks eet en van tafel wil: prima. Maar geen tv kijken en wij komen niet spelen want wij zijn wel aan het eten.

1 like

20210327_221855

Hier vandaag voor het eerst een poging gedaan om stukjes eten aan te bieden, hij kreeg eerst vooral puree maar at dat echt voor geen meter. Hij vond het proces leuk hoewel er niet echt doorgslikt werd, maar dat is niet erg!

8 likes

20210329_181310

20210329_182737
Aardappelpuree, broccoli en een mini gehaktbal.

4 likes

Wij aten echt nagenoeg hetzelfde vandaag :grimacing: kinderen vonden er niks aan, voor- en na foto waren exact hetzelfde geweest denk ik

3 likes

afbeelding

Pasta met tomatensaus, zelfgemaakte gehaktballen, mozarella en veldsla. De sla werd eruit gevist, de rest ging op. En toen haalde ze nog ergens een half koekje vandaan (:face_with_monocle:) die nog even in de saus werd gedoopt,
maar dat was toch niet zo’n lekkere combinatie :joy:

15 likes

Ik verbijster me soms echt over wat jullie kinderen weg-eten. Tot vlak voor zijn tweede verjaardag was dat hier ook zo, maar dat is echt compleet voorbij. Lievelingsmaaltijden van vorige week, zijn deze week ‘niet lekkehh’. Hier is er maar 1 maaltijd die echt altijd succesvol is; tomatensoep (volledig gepureerd wel) met stokbrood.
Kind lust geen tomaten of iets met tomaten (pasta saus ook niet haha), maar hierbij moet ik 4x bijvullen.
Wie het snapt mag het zeggen, maar ik keur het goed :joy:

1 like