What my kid really eats

Kindje van bijna 2, dag met wat onverwachte uitjes/bezoek. Kind had zoveel honger 's avonds dat ik waarschijnlijk wat meer fruit/tussendoortjes mee had moeten nemen :sweat_smile:

Ontbijt: boterham met vega smeerworst en boterham met pindakaas
Lunch: een banaan en een babybel en een halve pannenkoek, cherrytomaatje in zijn mond gestopt en uitgespuugd
Tussendoor: Popcornchips en nog een banaan, glas melk
Avondeten: kale pasta, een likje tomatensaus, kaas, worteltjes met hummus en een boterham met vega smeerworst

4 likes

Instagram

vs Reality

:smiling_face_with_tear:

14 likes

Kind zelf is nog hartstikke schoon!

7 likes

Ja klopt, dat komt omdat hij gewoon alles verplaatst heeft en nul poging tot eten doet :partying_face:

2 likes

Lekker knoeien .
Waar heb je die lepel gekocht? Of is het geen aanrader?

Hoort bij het setje met het vakjesbordje, komt van bol. Maar hij begrijpt er niet veel van maar schijnt wel een goede lepel te zijn om te oefenen omdat het een korte draai heeft

7:00 180cc pap
8:15 fruit

11:30 orzo, courgette, zalm en wat philadelphia. Maar 2 happen van op… Was de eerste keer zalm. Toe wat yoghurt en maar een knijpzakje gegeven

13:30 180cc + 4 maischips
16:30 boterham met boter en ei

Straks nog 180cc

7 likes

Het gaat hier echt op en af. Soms wordt er niks gegeten en soms gaat alles op zoals vandaag. Trots!

Lijkt mega veel maar is een ontbijtbordje
Zoete aardappelreepjes, omelet, wortel.

Nog een kiekje van de omgeving… :stuck_out_tongue_closed_eyes:

4 likes

We zitten hier hier momenteel in de fase dat ze een bodemloze put is. Ze is bijna 2,5.

Ontbijt: knijpskyr (want ongeduldig en teveel honger) 3 boterhammen (leverpastei en 2x pindakaas) een plakje grillworst en met drinkyoghurt
Tussendoor: banaan, ± 10 aardbeien, knijpskyr in de supermarkt vanwege ‘honger in buikje’, snack a Jack
Lunch: 3 boterhammen (pindakaas, kaas en chocopasta) met drinkyoghurt
Tussendoor: druiven, aardbeien, halve banaan, snack a Jack, doosje rozijnen, fruitsnoepjes.
Avondeten: kip Siam + toetje

Ze eet zoveel meer dan ik momenteel doe. Hoe ze het soms weg krijgt snap ik echt niet. Ze lijkt ook echt met de dag te groeien.

Eerder was het avondeten altijd een drama maar nu ineens lijkt de knop om te zijn gegaan. Ze snapt nu ook dat niet eten niet fijn is want dan wordt je wakker met een zeer buikje van de honger.

Samenvatting

We geven altijd een toetje wat ze normaal gesproken heel lekker vindt, maar als ze in de weerstand zit dan wilde ze niks eten. We sturen d’r echt niet met honger naar bed, maar ze wil zelf niks.

Aardappels en groente is nog wel een ding (wordt hier thuis redelijk vaak gegeten) maar ik heb er alle vertrouwen in dat ook dat goed komt.
Proeven van andere dingen gaat ook steeds beter, maar ze blijft wel redelijk eenkennig.

En ze drinkt ineens mega veel water overdag. Normaal moesten we echt op aandringen maar ze slurpt nu hele glazen in een paar slokken leeg.

7 likes

Fijn on te lezen, want hier is het met ruim 2 de meeste dagen nog drama. Dit geeft me hoop dat het beter zal worden, haha.

3 likes

Wij hebben wel altijd streng volgehouden dat er niets anders dan het avondeten wordt gegeten. Dus ik denk dat ze dat misschien na een tijdje ook wel door had.

De ene dag was bijvoorbeeld een kipschnitzel helemaal fantastisch en de andere dag niet. Dan zag ze het eten op tafel komen en schoof ze direct haar bord weg. Prima. Maar dan moet je maar vol raken van een bakje yoghurt. En die mag dan ook wel meerdere keren vol als ze het wilde.

We hebben er nooit een heel groot ding van gemaakt, geen spelletjes van gemaakt e.d. Wel altijd alles blijven aanbieden ook al vind ze het niet lekker. Want zonder aanbieden geen kans op proeven.

Persoonlijk stukje over een moeilijke eter/trauma

Ik vind dit (en een gezonde relatie krijgen met eten) het meest lastige van de opvoeding van een kind. Zelf ben ik een mega moeilijke eter en dit wil ik echt niet overbrengen op m’n kind. Gelukkig werk ik meerdere avonden in de week en eten partner en kind dan de “vieze dingen” zodat ze die ook kan proeven zonder dat ze ziet dat ik dat niet eet.

Zelf kom ik uit een gezin van 5 en ben ik de enige die een moeilijke eter is. Maar ik ben er altijd heel erg streng mee aangepakt en dat werkte zo averechts. Ik heb eerder wel eens tot 23:00 aan tafel gezeten (ver na bedtijd) totdat ik het op had. Uren gehuild. Ik heb zelfs 1 keer in de schuur gezeten omdat ze er zo klaar mee waren. Maar het heeft allemaal niet geholpen. Behalve een trauma aan mijn kant en frustraties aan de andere kant.

Dus ik wil het nu zelf heel anders doen in de opvoeding.

11 likes

Ik denk dat de aanpak die je nu doet heel goed is. Wel iets anders aanbieden (yoghurt) om niet met een lege maag naar bed te gaan is ook hoe wij het doen. Ik wil een toetje geen beloning laten zijn, maar een alternatief waardoor hij niet met honger naar bed gaat. Soms wil hij dat ook niet, ook prima. Zelf eten wij nooit iets na, dus geen vla of ander suiker toetjes, alleen Griekse yoghurt.

Ik vind het knap hoe je ermee om gaat, lijkt me heel lastig als je zelf een nare relatie met eten hebt. Zoals ik het lees doe je het goed en ben je er heel bewust en liefdevol mee bezig!

4 likes

:heart: dankjewel. Deze reactie doet me heel erg goed.

3 likes

De quote ook maar even in de spoiler.

Ik herken dit heel erg, maar dan van de opvoeding van mijn man. Hij vind het oefenen/leren eten van ons zoontje daardoor ook héél moeilijk. Maar het klinkt alsof je het super doet! Je doet je best en je bent mega bewust bezig met hoe of wat je haar dingen aanleert, bent op een positieve manier met eten bezig en dat is echt álles voor je dochtertje. You’re doing it mama :heart:

10 likes

Hier ook een moeilijke eter (arfid) en je woorden raken me. Heel herkenbaar. Toevallig doen wij het vrij hetzelfde met onze kleuter als jullie.

4 likes

Ik had hier een hele week, drie keer per dag, precies dezelfde voor en na foto kunnen posten. We zijn all in op vakantie en m’n kind eet alleen komkommer, broodjes gezouten boter en aardbeienijs. :smiling_face_with_tear:

3 likes

Tip voor iedereen met een ‘moeilijk eten fase’. Mijn zoontje heeft echt ze typische ik lust niks fase dus heb er nu een spelletje van gemaakt. Connetix op tafel en iedereen die een hapje neemt mag een tegeltje op de stapel leggen. Zijn bordje was in no time leeg!

24 likes

Haha klinkt geniaal, ga ik ook proberen met mijn kinders

2 likes

Baby is inmiddels alweer 7mnd en nu dus ook. Een maand aan het eten (kleintjes methode). Bizar hoe snel ze dat dan weer onder de knie hebben! Hij at vrijwel meteen wel “wat”, maar eerste 2 weken was ook nog veel verslikken en niet goed snappen hoe je iets doorslikt. Nu op vakantie in Italië is het soms een beetje zoeken, want je hebt hier niet hetzelfde als thuis, maar ook weer leuk.
Nu is het (naast zo’n 12-20 voedingen per dag):

Ontbijt: grote hele dikke volkoren soepstengel

Lunch: stukken cantaloupe meloen en halve banaan (bijna alles op :sweat_smile:)

Tussendoor nog een stuk soepstengel omdat wij chips hadden en meneer is er écht écht niet van gediend als wij eten en hij niet.

Bij avondeten een kwart avocado :avocado: en ½ banaan :banana: en handje sperziebonen - bijna alles op. Banaan en avocado ook lekker fijn geknepen en mee gesmeerd haha.

4 likes

Wij zijn in de fase van: Je mag alles doen ALS JE MAAR GEEEEEEEEN HAP van je eten neemt want ooooo dat mag ECHT NIET.
Vast heel onverantwoord maar hij eet alles op.

9 likes