What my kid really eats

Lievelings is pindakaas met een plakje kaas erop. Meestal eet ze zuivelspread, hummus of 100% pindakaas op brood. Maar geprakte groenten of fruit of gewoon een laagje boter deed ik ook veel toen ze net begon met brood eten!

2 likes

Lunch van vandaag: orzo met tomatensaus, wortel, courgette, linzen en een beetje basilicum.

13 likes

Ziet er lekker uit! Gelijk weer wat inspiratie voor het avondeten.

De bietenrisotto is zonder proeven afgekeurd

2 likes

Wat is het recept van de bieten risotto?

Baby heeft een aantal dagen weinig gegeten en vandaag had ze weer honger.
Alles op

4 likes

Ik heb 'm een hele tijd geleden al gescreenshot in dit topic, maar ik weet niet meer wie ik de credits moet geven. In de samenvatting de screenshot!

Samenvatting

2 likes

Hier gaat al het eten tijdens het avondeten er mondjesmaat in en als we daarna op de bank een boekje lezen smokkelt ze alles op en vraagt ze ook om meer. (alleen de wortels niet, dus ze proeft het wel).

3 likes

En @Feather hoe hebben jullie die wat grotere stukken eten ingevoerd? Mijn kind is geen baby meer en heeft tandjes en een paar kiezen maar ik vind bijv tomaten best eng ofzo? Hij spuugt ook wel regelmatig dingen die te groot zijn uit terwijl hij theoretisch best kan kauwen

3 likes

Vooral vertrouwen hebben in je kind, hij spuugt iets uit als het toch niet past en dat is juist goed. Mijn dreumes is nu 16 maanden, heeft geen kiezen en eet wel met de pot mee, behalve dingen die echt stikgevaar zijn zoals een hele kikkererwt. Hij zit nog best regelmatig te kokhalzen omdat hij dan z’n mond heeft volgepropt maar het is nooit echt misgegaan. Ik vind grotere stukken juist makkelijker dan kleine stukken, want dan kunnen ze afhappen.

4 likes

Ik heb vanaf het eerste hapje een combi van geprakt en grotere stukken (rapley) gedaan en geprakt ook maar heel kort gegeven, dus ik denk eigenlijk dat ze niet beter weet. Tomaat kreeg ze bv altijd al in kwarten. Ik heb de app solid starts heel veel gebruikt om te kijken hoe ik specifiek eten veilig kon geven en dat gaf mij ook wel meer vertrouwen.

1 like

Ik geef pas sinds kort stukjes en gebruik net zoals @Feather de Solid starts app om te kijken hoe ik het beste kan aanbieden. Ze wilde geen prakjes meer eten en sloeg een lepel direct uit de handen. Probeerde alles van ons bord te graaien en toen werd het tijd om stukjes te proberen. Druiven en cherrytomaten heb ik elke dag aangeboden, werd direct uitgespuugd. Nu is ze dol op druiven.
Het is spannend in het begin maar na een tijdje krijg je vertrouwen. Misschien een tip: Vivera kipstukjes waren één van de eerste dingen die ze makkelijk kon eten en heerlijk vind, snij die zelf wel nog iets kleiner. Is ook heel zacht.
En een goed rijpe nectarine door de helft (zonder pit) is ook favoriet.

6 likes

Mijn kind eet ook beter als ze niet aan tafel zit. Misschien dat ze er dan meer controle over hebben. Zal de leeftijd wel zijn, zelf doen!

4 likes

image

Knijpfruit wil altijd wel, maar mijn kind (13 maanden) vertikt het gewoon om vers fruit te eten aaaaah. Niet in stukken en ook niet geprakt of gepureerd.

1 like

Misschien zelf knijpfruit maken?
Heb deze ooit gekocht en ben er tevreden over. Misschien trapt je kind erin

5 likes

Of een tijdje gewoon geen knijpfruit meer aanbieden/in huis hebben en wel iedere dag fruit aanbieden? Beetje experimenteren met kleuren en vormen? Ik denk dat de meeste baby’s mango en aardbei ofzo wel willen proberen op een gegeven moment!

1 like

Pasta met tomaat, hummus, courgette, paprika en artisjok.

Ze heeft de pasta eruit gevist en nog twee kleine opscheplepels gekregen en daar ook de pasta uitgevist. Alle komkommer is op en nog een stuk cracker dat ze in haar speelkeukentje had verstopt.

5 likes

Wij bieden het voornaamste los aan omdat ons eten teveel zout en andere spicy kruiden heeft en hij veel minder van de groente en het vlees ‘te pakken’ krijgt als ik het meng. Dan pikt hij alleen de pasta’s er uit bijv. Dus zoals hieronder krijgt hij losse pasta met blanco Philadelphia, los zalm in wat grotere stukken zodat hij het goed kan pakken (kleine stukjes eet hij anders niet) en spinazie nog met een lepeltje.

Hij is nu bijna 1 en ben langzaam wat vaker dingen aan het mengen, hij krijgt al bijna altijd precies onze maaltijd maar dan dus los/in grovere stukken en zonder kruiden, dus ik denk dat we in de loop van aankomend jaar gewoon steeds meer onze gemengde maaltijd gaan aanbieden (bijv ook als hij wat beter zelf kan eten).

Ik dacht ook altijd dat het voor kinderen beter zou zijn om smaken ‘los’ te ervaren en dat daarom al die maaltijden gescheiden worden. Geen diepe research naar gedaan verder. Maar ieder zo z’n manier denk ik hoor. Uiteindelijk leren ze allemaal wel eten, linksom of rechtsom.

———
Hij wilde nog meer spinazie :laughing:

1 like

Waarom eigenlijk zonder kruiden? Als het makkelijker is zou ik dat ook gewoon erbij aanbieden, kinderen kunnen daar prima tegen!

3 likes

Zout en sambal/chiliflakes? :grimacing: verse kruiden en dingen als bieslook en knoflook krijgt hij wel maar doelde meer op óf veel zout óf erg pittig. Maar misschien voed ik mijn kind te Nederlands op :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 like

Haha onze peuter krijgt ook zo min mogelijk zout, maar wel beetje peper. Wij gooien meer peper, zout of chilivlokken vaak zelf erbij op ons bord. Scheelt gedoe met verschillende pannen enzo. Maar meekoken is vaak wel lekkerder ja

Laatst hadden andere gekookt en zij hadden niet nagedacht over pittigheid. Onze peuter zei steeds heet heet heet! Dus ja… die kan dat echt niet aan.

In mijn cultuur krijgen de kids al van jongs af aan kurkumna, garam Masala, koriander poeder en rode chili peper. Uiteraard niet in grote hoeveelheden, maar wel ietsje om alvast te wennen aan de smaken. Dat zou toch mogelijk zijn. Mijn dochter van 2 eet alles nu. Vraagt zelf om extra peper, haha.

5 likes