Pff ja zo erg he. Echt walgelijk hoe ze daar zijn behandeld. Ik ben er opgegroeid en schaam me dan ook echt helemaal dood. Vandaag ook weer lekker ruzie gemaakt met mijn familie hierover. Vind het zo lastig om respectvol te blijven bij al dat racistische geblaat.
Ik denk wel dat het belangrijk is om dit gedrag uit de sfeer van onaardig, onfatsoenlijk of simpel te halen. Deze mensen weten dondersgoed dat ze racistisch zijn (of iig het lekker vinden om denigrerend te doen tegen alles en iedereen dat niet wit of zelfs zwart is. Hooguit vinden ze racisme zelf een iets te harde term voor dat gedrag). Oliebollen, eieren, visafval, vuurwerk gooien naar demonstranten is gewoon de hoogste vorm van intimidatie. Het verhindert (met succes) de ruimte om te demonstreren. Om als land een goede discussie over deze mensen te gaan voeren moeten we allereerst besluiten hun gedrag met de juiste bewoordingen te bespreken én de onschuld uit hun gedrag te halen.
Er wordt al jaren over deze discussie gesproken alsof het deze mensen daadwerkelijk om het feest gaat en ze in een vlaag van verstandsverbijstering verzet tonen. Dat gaat het niet. Dat ging het sowieso al nooit en nu zelfs nationale televisie over is gestapt naar de roetveegpiet en de kindjes nog steeds gulzig op de zak met cadeaus zitten te wachten, weten we zeker dat het dat niet gaat. Niemand heeft ooit daadwerkelijk het feest bedreigd. Het gaat om racistisch zijn en zelf mogen bepalen waar en wanneer je dat bent en zeker niet door een minderheid opgelegd krijgen dat jij iets anders zou moeten doen en die denkwijze wordt gefaciliteerd door de politie, de burgemeester, pers en politiek.
Volendam is is een vreselijk racistisch dorp. Mensen houden krampachtig vast aan wat ze zelf vinden en/of altijd al gedaan hebben, en hebben absoluut geen begrip voor de mening of ervaring van een ander. Zelf zullen ze het inderdaad niet racistisch vinden, maar dat ze gewoon graag vasthouden aan tradities oid.
Wat bedoel je precies?
ja ik ben het met je eens, maar ik probeer ook voor mezelf in die zin te simplificeren wat dit gedrag nou is. En waarom je racistisch zou willen zijn? Dat vind ik namelijk net zo vreemd als waarom je onaardig zou willen zijn. Het lekker vinden om racistisch te zijn. En genot halen uit denigreren is misschien wel het antwoord. Maar dat betekent toch ook wel dat dit hele slechte mensen zijn. Waar gaat dat mis?
Ik denk dat meer mensen moeten leren dat er meer racisme is dan alleen âzwarte mensen in elkaar slaanâ, want ik denk dat een heleboel pro-zwartePieten zo denken. Dat je niet bij de KKK zit betekent niet dat je niet-racistisch bent.
Tuurlijk zijn ze racistisch. Waarom zou je dit gedrag ĂŒberhaupt vertonen als er geen racistische denkbeelden onder liggen? Dit is in geen enkel scenario een normale reactie op een demonstratie. Hooguit noemen ze het zelf geen racisme, maar gewoon âwe motten die buitenlanders nietâ. Lijkt me hetzelfde over taal hoeven we wat mij betreft niet te discussiĂ«ren .
@Pierlala maar dit zijn toch ook overduidelijk slechte mensen? Dit gedrag zit zo aan het uiterste van het spectrum dat er volgens mij geen twijfel over mogelijk is. Ik durf ook zo te beweren dat dit echt niet stopt bij eieren gooien. Dit is het type mens dat een Turkse of Marokkaanse student niet als stagiair aanneemt, de Syrische buren de straat uit ziekt, hun kind verbiedt om met een niet witte partner thuis te komen en weigert geholpen te worden door de zwarte verpleger.
Je kunt prima pro-zwarte piet zijn, zonder over te gaan tot geweld. Waarom je zo zou willen zijn is natuurlijk een vraagstuk met een behoorlijk lange geschiedenis, maar dat deze mensen in ieder geval denken dat zij superieur zijn lijkt mij evident. Anders zou je de ander zijn demonstratierecht niet ontnemen en een gesprek met je tegenpartij aan gaan, serieus naar de argumenten luisteren en eens gaan nadenken. Of concluderen dat je het ermee oneens bent en verder niks doen. Ik ga toch ook niet uit mijn dak omdat er coronademonstranten in Utrecht rondlopen?
Edit @anon18050057 en bedenk: dit Ăs zwarte mensen in elkaar slaan. Als jij een pion of vuurwerk richting kozp gooit heb ik er geen ander woord voor. Enige tegenargument is nog dat er ook niet zwarte mensen bij zijn, maar als je die ter plekke uit maakt voor âhoer van de zwartenâ kan je het niet duidelijker maken.
ja dat klopt ik ben het helemaal met je eens dat dit slechte mensen zijn maar ergens geloof ik in het idee dat alle mensen goed willen zijn en een geweten hebben? Dus dan vraag ik me gewoon af hoe kan het dat je zo slecht en door en door verrot bent en je medemens zo kunt behandelen? Ik kan me er zo niet in inleven? Ik heb altijd gedacht dat slechtheid toch wel uit eigen slechte ervaringen komt maar dit kantelt mijn denkbeeld daarin. En dat slechtheid ook wel geboren kan worden en daarmee ook kan worden doorgegeven aan volgende generaties?
Ik denk dat het antwoord uiteindelijk in suprioriteitsdenken wat de kern van racisme is zit. Daar hebben we als Nederland een eeuwenlange geschiedenis mee waarin we onze kinderen nog steeds barslecht onderwijzen. Als je (onbewust) denkt dat jij beter bent, meer verdient en meer mag omdat je wit bent, ligt de lat voor âgoed gedragâ tegen over niet witte mensen vrij laag. Al helemaal als jij vindt dat die mindere ander ook nog eens iets van jou afneemt. Als je je kinderen vervolgens ook weer bijbrengt dat zij boven de ander staanâŠ
Het gaat natuurlijk allemaal veel dieper dan dit, maar simplistisch gezegd: Willen deze mensen in de basis goed zijn en hebben ze een vorm van geweten. Tuurlijk. Maar als het om de omgang met hun niet-witte medemens gaat zijn ze simpelweg door en door verrot en wees lief werkt daar niet in, want in hun ogen praten ze niet tegen een gelijke.
Ik denk dat hun slechtheid voorkomt uit onzekerheid. Dezelfde onzekerheid als dat van mannen in het verkeer die jou uitschelden als ze hun zin niet krijgen. Die mensen hebben een hele grote ego en wss de mensen om hun heen ook. En die maken elkaar allemaal gek. Dr hoeft maar een iemand in dat dorp racistisch te zijn en dan zijn ze dat allemaal omdat ze bang zijn dat iemand dr wat van vind en dan over jou roddelt.
Het probleem is eigenlijk wat ook in het artikel hierboven staat: we vieren het feest zo, en zo doen we het. Geen ruimte voor tegenspraak of een andere mening.
En de mensen de het eieren gooien te ver vonden gaan, vinden dat waarschijnlijk net zo van het demonstreren âwant het is een kinderfeest en laat het gewoon leuk zijn voor de kindjes en dat gedoe er buiten latenâ.
Ja pff je hebt helemaal gelijk. Ik heb de videoâs niet gezien, wist niet eens hoe erg hrt was.
Hoe kinderachtig ben je om eieren te gooien. Hebben ze zelf echt niet door hoe fout ze bezig zijn
Maar ik heb daar dus echt moeite mee omdat je dan ook hun verantwoordelijkheid weg streept. Je maakt mij echt niet wijs dat zoân grote groep mensen niet snapt dat dit racistisch is. Of op zijn minst niet snapt dat je geen spullen naar een ander mag gooien. We voeren dit debat al deccenialang, waarvan tien jaar zeer dominant. In Volendam hebben ze ook tv. Ik ben het punt waarin in onschuld of onwetendheid in dit gedrag zie echt allang voorbij.
Ik ben het hier gewoon echt mee oneens. Dit zijn echt niet allemaal domme mensen en zelfs al waren ze allemaal zwakker begaafd kun je niet als antisociaal, gewelddadig, niet instaat dingen te begrijpen wegzetten. Het hindert ook elke vorm van vooruitgang als je er bij voorbaat vanuit gaat dat je tegenstander te dom is om te kakken.
Overigens heb je ook echt niet bijzonder veel denkvermogen nodig om te snappen dat je een ander geen pijn doet en als je dat wel doet samen naar een oplossing zoekt.
Ik denk dat je racisme en domheid echt niet aan elkaar gelijk moet stellen. Die mensen kunnen prima anders denken maar vertikken het gewoon en dat is niet omdat ze er niet het denkvermogen voor hebben.
Snap je dat die instelling privilege is? Ik begrijp wat je zegt, maar je zegt dat ook omdat je dat kan zeggen. Voor jou persoonlijk maakt het immers niet uit of die mensen van gedachte veranderen. Ik zie dit en weet dat ik vroeg of laat echt wel een keer in de Sinterklaasperiode naar - insert racistisch dorp - moet. Heb zelfs in zoân dorp gewoond en de fanilie van mijn vriend woont op zoân plek, mijn zusje woont op zoân plek. Er zijn uiteindelijk niet witte mensen die op zoân plek wonen en komen. Het is een luxe om te denken dat je die plekken maar overslaat omdat het daar te diepgeworteld is.
Heb deze video voorbij zien komen. En ik weet niet zo goed hoe ik hier op in moet gaan, volgens mij veel misinformatie, maar ik ben niet zo goed met woorden. Voor de mensen die de energie ervoor hebben:
Maar als je zo overtuigd bent van racistische denkbeelden, dan maakt het je toch ook niet uit of je racistisch bent of niet? Hoe jij het stelt is dat deze mensen te dom zouden zijn om te beseffen dat ze racistisch zijn, en als ze dat wel door hebben zouden ze hun gedrag en denkbeelden veranderen. Maar dat is niet zo, als je nu in 2020 nog zo fokking hard gaat voor iets wat bewezen racistisch is en daar zelfs geweld bij gebruikt, dan moét je beseffen dat je racistisch bent. Maar boeit die mensen in Volendam dat - nee.
Oh je reacties roepen een zeer grote irritatie bij me op merk ik. Waarom voel je de behoefte dit steeds te zeggen en te herhalen? Schiet bij mij echt verkeerd. Haast alsof je het toch een beetje voor ze opneemt âze weten niet goed wat ze doenâ Ik snap niet wat je met je reacties wilt bereiken?