White privilege / racisme #2

Continuing the discussion from White privilege / racisme (Deel 1) - #5813 door Juuldie.

Previous discussions:

5 likes

@Juuldie Ik vind dat hij hier heel veel praat over gelijkheid en zich tegen gelijkwaardigheid keert. Hij gaat naar mijn idee nogal terug in de tijd hiermee.

2 likes

@Tas Ik reageerde fel omdat ik je betoog van geen kant snapte. Voornamelijk omdat jij onder het mom van dat het meisje (dat overduidelijk te jong is om zelf te beslissen) zelf moet beslissen hekelde dat men haar als zwart labelt. Terwijl er iets te zeggen is voor het label wit evenals voor het label zwart. En ik ben het met je eens dat biraciaal een prachtoplossing is, maar als hier sprake is van racisme dekt dat de lading niet omdat biraciaal dan weer weinig over kleur zegt. Waarom ik je niet snapte: wanneer er bij jou daadwerkelijk geen rangorde in de labels zwart of wit zit, hoeven we dit gesprek toch niet te hebben? Er is dus blijkbaar iets dat genoeg wringt wanneer zo’n meisje zwart genoemd wordt dat je de behoefte voelt om daar een punt van te maken. Maar ik begrijp je beter want ik ben het wel met je eens dat het bepalen van dit label in ieder geval niet aan witte mensen is.

@Juuldie ik vind Zihni toch zo’n dweil. Vooral nu hij teleurgesteld is door progressief links en die wrok probeert te ventileren met complimentjes aan conservatief rechts. Het grappige is dat hij tot dat groepje anti-antiracisme personen behoort en hier eigenlijk precies het punt van veel antiracisten maakt: ook progressief links handelt niet per se in ons belang. Racisme zit in alle delen van de samenleving. Wake up Zihni, dit weten velen al jaren. Alleen nemen velen van ons dat op de koop toe omdat bij progressief links in ieder geval niet geflirt wordt met het beperken van onze rechten en vrijheden.

5 likes

Hallo Zihni is ook vrienden met rechtse gekkies en dĂĄt is pas progressief :heart: Dat snap jij weer niet met je kleinburgerlijke identiteitspolitiek.

1 like

Nog een paar columns en dan mag Zihni zich tot de ex-allochtonen voegen. Net als Aboutaleb en Ajoued El Miloudi. Ik kan daar alleen maar van dromen.

3 likes

@Tas 4C haar is geen definitie van “black” Hair. Genoeg donkergetinte zwarte mensen die een lossere krultype hebben en omgekeerd.

1 like

Ik ben bijna 30 en heb ook 4C-haar?! Wat wil je daarmee zeggen dat alleen jij recht van spreken hebt? Haartype definieert je “zwartheid”’niet

8 likes

En ik heb zelf ook al gesproken over het dubbele gevoel bij witte mensen die perse met hun 2a krullen ons systeem appropieren maar dat is een andere discussie. Net als de “one drop rule” je automatisch zwart maakt.

4 likes

https://www.ad.nl/show/vlaamse-regering-boos-op-jan-jaap-na-opmerking-over-zwarte-vrouw-schandelijk~a8247aee3/

Vaag, snap totaal niet wat hier grappig aan is

2 likes

Het is inderdaad gewoon niet grappig. Als ze wel de schoonmaakster was geweest was het niet grappig, nu blijkt dat ze een topfunctie heeft, is het ook niet grappig. Het is ook raar dat er nu wordt gedaan van “ik wist niet dat ze een goede baan heeft, dus daarom excuses”, want het gaat toch niet over haar functie?

Het is gewoon weer van die typische simpele witte mannen “humor”, lekker makkelijk scoren, zwarte vrouw schoonmaakster, lachen man.

14 likes

Van Zihni en Aboutaleb snap ik volledig wat je bedoelt, is Ajoued ook een “ex allochtoon”?

Ja precies, alsof het dan niet ook ongepast zou zijn. Nu ik het nog eens zie denk ik trouwens: wat een domme vergissing. Geloof het bijna niet. Die mevrouw heeft een keurig mantelpakje aan
 precies iets wat je als deelnemer aan zo’n tafel zou dragen. Voor schoonmaakwerk lijkt het me wat onpraktisch :roll_eyes:

1 like

Is met een korreltje zout. Ajoued maakt nu een serie, waaronder een aflevering over de witte man. Waarin een groepje witte mannen tegen hem zegt dat hij er ook bij hoort/een witte man is. Hij is immers naar een witte school gegaan, spreekt de taal en heeft succes. Maar de realiteit is natuurlijk wel dat je erbij hoort als je de discussie niet meer aangaat.

9 likes

dit verwoord echt wat ik soms zie gebeuren, vooral op de werkvloer

dit staat in het NRC artikel dat over dat programma gaat: “In #Ajouad blijkt presentator Ajouad El Miloudi burger van een land dat zo weinig racistisch is dat wie succesvol is, automatisch wit wordt.”

en dit: “‘Doen wat jij doet”, zei de secretaris robuust. „Het was een gouden greep van je ouders om jou op een witte school te doen, waardoor je nu voortreffelijk Nederlands spreekt.” Hij raakte steeds meer in de greep van zijn Ajouad-aanhankelijkheid. „Jij hebt helemaal geen achtergrond, jij draait mee met de witte man. Jij bent een witte man!” Het was echt heel lief bedoeld.”

Ik zie het ook erg op de werkvloer. Ik grap altijd dat ik om carriĂšre te maken alleen maar rechts conservatief hoef te worden. Mensen houden echt van de allochtoon die begrip heeft voor hun aartsconservatieve standpunten.

Een vroegere vriendin van mij deed altijd een peiling. Als er een vraagstuk speelde appte ze me met wat ik ervan vond. In werkelijkheid zocht ze gewoon bevestiging want de dag dat ik zei dat ik vond dat het vraagstuk waar ze toen weer mee kwam gewoon rechtstreeks racistisch was kreeg ik de volle laag en sneuvelde onze vriendschap en nu vraagt ze zich af waarom ik al die jaren nooit iets over racisme gezegd heb (wat niet waar is).

13 likes

Aha snap het nu
Ja ik heb het nog niet gezien zelf. Dacht dat het programma heel sarcastisch/cynisch bedoeld was, maar idd het eind-doel lijkt me niet een soort van assimilatie

1 like

Aissatou Kanko wordt hier op handen gedragen door de Vlaams-Belangers, zeker toen ze op nationale televisie verkondigde dat witte mensen ook het slachtoffer kunnen zijn van racisme.

1 like

Hmja ik heb hem weleens in werk-context ontmoet en toen was hij nog ‘gewoon’ academicus en dus niet opiniemaker maar ook toen greep hij een super mini klein haakje aan om te gaan oreren over de Turkse gemeenschap in Nederland. We hadden het
 niet daarover hahaha.

Typisch, beetje zoals we hier in Nederland Ayaan Hirshi Ali hadden. En nu een bak vol conservatieve presentatrices en politici van kleur hebben.

2 likes

My thoughts exactly!

Fucking Jan Jambon die nota bene mee aan de wieg van het Vlaams Blok in Brasschaat stond, die zelf geruchten oppookt dat asielzoekers profiteurs zouden zijn, en ‘een significant deel’ van de moslims de terreuraanslagen goedkeurt, die verdorie regelmatig te gast was op feestjes van ex-collaborateurs van wie het heel twijfelachtig is dat ze hun nazistische ideeĂ«n goed hebben afgezworen. Gaat die man nu even Ă©Ă©n zwarte (ex-asielzoekster) vrouw verdedigen? om een paar karma puntjes te scoren op zijn ‘ik ben toch geen racist’ kaartje?*

Het fragment was flauw, en ik snap dat de vrouw in kwestie dit niet leuk vond. Ik hoop dat ze dit hebben kunnen uitpraten, en dat de vrouw het achter zich kan laten. Ik kan me inbeelden dat als je hard gewerkt hebt om te staan waar zij staat, het heel pijnlijk is om voor de poetsvrouw aanzien te worden. Het doet heel sterk denken aan de verhalen van de generatiegenoten van mijn moeder en grootmoeder van wie in eender welke functie verwacht werd om toch vooral de koffie te halen (en jammer genoeg maken we dat vandaag soms nog mee).

Het blijft wel een punt dat je in heel wat bedrijven vaak enkel kleur/mensen met een migratie achtergrond tegenkomt in de jobs die we als samenleving als ‘minderwaardig’ beschouwen, zoals het poetspersoneel, terwijl de witte mannen het hoge woord voeren. Het zijn mannen zoals Jambon, die niet geloven in positieve discriminatie, of inzien dat inclusiviteit en integratie iets anders is dan assimilatie, die dit soort ongelijkheden mee in stand houden. Als Jambon Ă©cht verontwaardigd was, dan zou hij ook het probleem ten gronde kunnen aanpakken. Maar nee, daar moeten we vooral niets verwachten van Jambon.

*(sorry voor deze opgeklopte frustratie rant over de heer Jan Jambon, het moest er even uit :))

edit: een vreemde zin aangepast. volgende keer lees ik mijn rants beter na!

5 likes