In mijn bachelor (onderwijskunde) werd de term ook gewoon door iedereen gebruikt. Pas in mijn master ( die zich meer richtte op culturele diversiteit in de samenleving) werd benadrukt hoe ongepast de term eigenlijk is. De discussie rondom de terminologie is ook nog vrij actueel, ondanks dat ocw al jaren geleden besloten heeft de term niet meer te gebruiken. Dus ik snap het ook best als mensen de term nog wel gebruiken, echter begrijp ik het dus ook als mensen het ongepast vinden als anderen hem gebruiken.
Dat vind ik ook zo iets raars dat het er bij getinte mensen vrijwel altijd bij de omschrijving hoort⊠ik zit recensies van een restaurant te lezen en kom dit tegen:
We hadden lams met doperwten besteld. De erwten waren zo hard als steen en vroegen wij om uitleg. De ober gaf als antwoord dat het zo hoorde en dat het geen HAK was. Dat was zo een rot opmerking. Als we uiteten gaan dan verwachten we ook kwaliteit. âŹ135,- euro vind ik niet bepaald goedkoop dus verwacht ik wel meer dan zoân slechte service. Het leek er ook op dat de ober ( een donkere jongen) zijn dag niet had. Niet voor herhaling vatbaar.
WHY?!? Echt om te janken
Ik had het daar laast ook over met mijn man. Ik bedacht me dat ik de persoon vaak omschrijf aan het meest âopvallendeâ of wat de persoon onderscheid van anderen. Dus bij iemand met rood haar zou waarschijnlijk zijn/haar haarkleur noemen. Of als iemand een punk is daaraan refereren. En dan bij iemand van afrikaanse afkomst (ik worstel nog steeds met een juiste omschrijving hiervoor) dat gebruiken (als die persoon verder tussen witte mensen zit). Dan zit er geen oordeel achter maar dan is dat mogelijk hetgeen wat me opvalt. (Het ging over een collega van mij, dat zijn allemaal mannen in pak dus daarin valt weinig onderscheidend aan te maken.) Ik probeer er wel heel goed op te letten nu. Zo heb ik laatst wel gevraagd aan iemand waarom het nodig was om te benoemen dat een collega een hoofdoek draagt, ze is samen mij de enige vrouw dus dat is al genoeg om haar te omschrijven.
Ja hoe jij het hier beschrijft kan ik inderdaad wel inkomen. Alleen het voorbeeld wat ik hierboven geef is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Ik snap niet eens hoe je bedenkt om dat tussen haakjes in de context erbij te zetten? Alsof je het chagrijnige bijna goed praat want getinte mensen zijn altijd chagrijnig? Of wat zou je daarmee willen bereiken? Snap het gewoon echt niet!
Ik ben zelf ook donker en mijn vriend niet en vind het ook niet heel erg als iemand mij beschrijft als dat donkere meisje als het gaat om een groep. Verpestende is dat (zoals hierboven in de recensie) het vaak onnodig gebeurt. Dat de nieuwe beleidsmedewerker/vriendin van een donkere huidskleur heeft is, vind ik, totaal niet boeiend als het niet in een situatie is waarbij iemand mij uit de groep zou moeten pikken. Het is ook vaak het enige bijvoegelijke wat er over mij verteld wordt.
Ja idd, dit heb ik ook. Als ik het enige donkere meisje van de groep ben dan kan ik me voorstellen dat iemand dat het meest opvallende vindt en dat ook benoemt om aan te geven dat het om mij gaat. Helaas idd te vaak onnodig gebruikt
Hebben jullie die video gezien van een blanke arts dienop de luchthaven gearresteerd wordt? Hij verzet zich tegen het arrest en de drie agenten proberen hem tegen de grond te werken. Hij roept ineens: âStop youâre treating me like a black person!!!â
Maar nee joh, racisme bij de politie bestaat niet. Allemaal gelijk voor de wet.
Ik moet echt kotsen van die jongens op pukkelpop, WIE bedenkt er zoiets? Want om de zin âhandjes kappen Congo is van onsâ te bedenken, moet je op de hoogte zijn van wat er daar gebeurd is. Hoe KUN je dan zoiets doen???
En nog steeds is het geen racisme want hij was dronken en zong een studentenlied. Ik kan er echt niet meer tegen.
Ik heb net het verhaal gelezen en het filmpje gezien en mijn hart breekt gewoon. Ik kan hier zo boos en verdrietig om wordenâŠ
Ohh nee wat erg (heb haar tweets gelezen). Ook dat niemand die eromheen stond wat heeft gezegd/gedaan. 
Ha verdorie, blijkbaar heeft ze zelf al heel wat racistische tweets gemaakt ooit. Niet dat dat de situatie goedpraat, maar ik vind het zo jammer omdat dat zo vaak gebeurt: zaak rondom racisme wordt eindelijk serieus genomen door een groot gedeelte van het volk, waarna incriminerende tweets opduiken die het slachtoffer zelf heeft gemaakt, waarna iedereen dat gebruikt om de oorspronkelijke situatie te beoordelen.
EDIT: maar misschien gaat dat altijd zo zijn, want als je hard genoeg zoekt kun je op internet bij heel veel mensen wel iets vinden dat racistisch is, met of zonder de context.
Waarop is je wtf bedoeld?
Haha, geen probleem, ik was al panisch mijn post aan het nalezen op iets wat een onbedoelde wtf uit kon lokken 
Dit vond ik wel een goed artikel er over.
moet @anon69702710 nou helemaal verantwoorden hoe buitenlands ze is of is het oprechte nieuwsgierigheid?
Misschien ligt het aan hoe ik dit lees, maar ik krijg een hele negatieve vibe van jouw reactie. Om maar op kleine dingen te reageren: Jongeren van welke afkomst dan ook die massaal geweigerd worden in clubs terwijl Jan-Pieter en Thijs wel binnenkomen is gewoon discriminatie in zijn puurste vorm. Dat valt niet goed te praten. Tuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar met woorden als âzo iemandâ en âdan ben je meteen racistâ vang ik eigenlijk op dat je zoân beetje iedere niet etnische Nederlander als rotte appel bestempeld. Racisme en discriminatie spelen een intens grote rol in de huidige samenleving. Ik ben modelburger #1, houd me keurig aan regels, goede baan, netjes afgestudeerd, leuke vriend en toch kan ik zo tientallen voorbeelden geven van momenten waarin ik zo slecht behandeld ben (huidskleur of cultuurgerelateerd) dat ik er thuis later over heb liggen janken. Met een post als deze bagetalliseer je het grotere probleem door superknullige en onnodige voorbeelden te geven.
Daarbij ken ik weinig âminderhedenâ die ontkennen dat ook zij wel eens slechte dingen doen. In mijn familie krijg je er iniedergeval behoorlijk van langs als je niet opstaat voor een oma in de trein
Ik denk dat het heel correct, maar niet realistisch is om de term allochtoon volgens de CBS definities te gebruiken wanneer mensen negatiece dingen zeggen over mensen met een migratieachtergrond. Wanneer er negatieve dingen gezegd worden doelen ze op mensen die er niet westers uitziet. Als jij bij wijze van gisteren uit Zweden komt wordt jij niet er mee bedoeld, maar als je grootouders als gastarbeider naar Nederland kwamen en je volgens de definitie geen allochtoon bent maar er nog wel zo uitziet dan wordt je er mee bedoeld.
En het argument dat je niet beledigd moet zijn omdat jij er niet mee wordt bedoeld, slaat natuurlijk nergens op.
?
het viel me gewoon op, ze had het ook zelf kunnen vragen ja maar ik was toevallig ook benieuwd
Ik denk zelf dat er zeker voorbeelden zijn waarin etnische minderheden zich beter zouden kunnen gedragen. Zo vind ik bijvoorbeeld best wat van mensen die hun stemrecht in het thuisland gebruiken om slechte leiders te ondersteunen, al zijn dat andere discussies want ook daar zit meer achter. Wat jij aangeeft (bijv de situatie waarin iemand niet wilde opstaan) had ook met een Anna of Sophie kunnen gebeuren. In je post breng je het alsof het iets is wat bij personen met een migratieachtergrond hoort. Dat vind ik zonde want daarmee schuif je het grote probleem weg achter relatief kleine voorbeelden.