White privilege / racisme

Ik ben een aantal keer in zuid Afrika geweest en ik ben me nergens zo bewust geweest van mijn huidskleur als daar hoor. We gingen naar het Krugerpark vanuit Jo’burg en stopten bij een random winkelcentrum om naar de wc te gaan. Maar het was overduidelijk niet de bedoeling dat witte mensen daar stopten. We werden echt zo met de nek aangekeken.

En begrijp me niet verkeerd hoor, ik weet dat dat dus voor poc de dagelijkse realiteit is en ik vond het heel goed om die ongemakkelijkheid te voelen, het heeft me echt veel geleerd. Ik denk vaak terug aan dat gevoel om me weer ff een beetje te kunnen inleven.

En dan stopten we bij de plek waar alle witte mensen dan gingen lunchen. Mijn god, wat een walgelijke plek. Alleen maar Afrikaners die daar de dienst uit zaten te maken. Ook weer zo’n vreselijk ongemakkelijk gevoel om daar tussen te zitten. Ben overigens in Zambia ook een aantal Afrikaners tegengekomen dat letterlijk sprak over de monkeys die hun boerderijen wilden afpakken.

3 likes

Herkenbaar. Ik had zon moment ergens in het OV in Zuif Afrika. Dat heeft me zoveel gedaan. In mn eentjr als blonde witte vrouw en dan met de nek worden aangekeken. Dat heeft zo veel invloed op me gehad. Ik vond het dat half uurtje al heftig en poc maken dit zó vaak mee in een land dat hun thuis is.

2 likes

gatverdamme wat een bekrompenheid zo op de vroege morgen

Weet je de naam van die docu nog?

Het onderzoek loopt nog, dus nog niet zeker wat er precies is gebeurd. Maar feit is wel dat er een donkere man is overleden in de politiecel na zijn aanhouding en dat op film duidelijk te zien is dat zijn arrestatie vrij hardhandig gaat met o.a. een schoen op zijn gezicht.

"Maar nee dit gebeurt niet in NL. "

https://www.destentor.nl/zwolle/herdenking-in-zwolle-voor-na-hardhandige-arrestatie-overleden-tomy-dit-maakt-heel-veel-los~a5277d3b/

Nou ze zegt gewoon dat het niks met racisme te maken heeft hoor.

1 like

Laat het mij jou even uitleggen anders. Zeggen dat je bang bent voor (of geil wordt van) hele grote zwarte mannen met rasta’s, jeweetwel die echte gangsters, is niet racistisch. Zo moet je dat helemaal niet zien want zo is dat niet bedoeld.

6 likes

Een familielid heeft een bericht van CH.An.tal Jan.se.n gedeeld op social media en ik walg er echt van

Wat heeft,ze gepost?

Vraag 1: Denken jullie dat de demonstraties nu (in Nederland en Belgie) gaan leiden tot een tweede Corona-piek?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Vraag 2: Stel het leidt tot een tweede golf, vinden jullie het dan de moeite waard?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik hoop dat het over 2 weken blijkt dat het allemaal wel meevalt en ben dan heeeel benieuwd wat de reactie is van de mensen die ‘niet racistisch zijn, maar alleen door Corona kritiek hebben op de protesten!!’

1 like

Ik heb op beide vragen nee beantwoord want niet alleen een betoging zal leiden tot een tweede golf. Het zal nu wel makkelijker zijn om “schuldigen” aan te wijzen.

Scholen, winkels, horeca en bedrijven hervatten het werk en dat zijn meer mensen die met elkaar in contact komen. Daarbij ook de uitbreiding van de bubbel naar 10 personen.

8 likes

Het is onmogelijk om te achterhalen of de betoging tot een tweede piek gaat leiden. Dan hadden ze alle betogers direct moeten testen en volgen in de tijd. Er zijn tegelijkertijd zoveel maatregelen versoepelt dat je nooit gaat kunnen concluderen of een eventuele tweede piek door deze samenkomsten wordt veroorzaakt.

8 likes

Denk niet dat het zo is maar wel de moeite waard als het zo is. Die twee dingen staan los van elkaar voor mij en het een is niet meer belangrijk dan het andere. We moeten dit momentum gaande houden met de blm discussie. Las carnaval maar af voordat we de protesten afgelasten.

15 likes

Dus dit. Tegelijk is rest van de samenleving ook open gegaan. Iedereen weer naar de kapper, cafés dicht op elkaar en zelf in de supermarkten bestaat de 1,5m regel al weken niet meer.

1 like

Was deze al gedeeld? Ik heb hem getekend, want ik snap echt niet waarom men een standbeeld van zo’n man wilt.

2 likes

Ik heb op nee gestemt of de demonstraties een tweede piek waard zouden zijn. Nu geloof ik niet dat deze demonstraties een tweede piek veroorzaken. Maar stel dat er een tweede piek komt en dat het vast te stellen is dat het puur door deze demonstratie komt (wat nooit kan!) dan zou ik het inderdaad niet de moeite waard vinden. De mensen op de demonstratie nemen zelf bewust het risico (en daar heb ik alle begrip voor) maar je kan dan ook mensen aansteken die heel bewust niet het risico namen vanwege bijvoorbeeld gezondheid. En voor hen zou ik het dan wel heel erg vinden omdat ze iets opgelegd krijgen, namelijk de consequenties demonstratie, terwijl ze misschien wel op andere manieren bijdragen) en dan toch ziek worden. Maar uiteindelijk slaat dit verhaal nergens op, ik geloof niet dat er een piek komt door de demonstratie, het kan hoogstens zo zijn door dat heel veel maatregelen opgeheven zijn en daardoor veel meer mensen dichter op elkaar stonden. Dan gaat die ene demonstratie in de buitenlucht, met heel veel mondkapjes echt niet opeens hét verschil maken tussen een piek of niet.
Oftewel: ik geloof totaal niet dat de demonstratie kan leiden tot een piek.

En wat ik me nog bedenk, was de women’s march ook niet in het weekend van carnaval? Ik hoor niemand erover dat er heel mensen toen ziek zijn geworden terwijl het virus toen al behoorlijk bezig was in Nederland. Was ook in de buitenlucht.

2 likes

Zooooooooooooo mijn god wtf

Ja. En drie ook echt. Dat er dan niet een ff zegt: doe fokking normaal

Ik heb gestemd op Ja bij of de protesten de 2e golf waard zijn. Er is namelijk al heel veel mee bereikt (zeker nog niet genoeg). En op Amsterdam na dan ( miss ook Rotterdam correct me if im wrong) is er veilig op afstand enzo geprotesteerd. Van een aantal protesters die in Amsterdam waren weet ik dat ze nu ook in zelf quarantaine gaan en alles er aan doen om andere niet alsnog te besmetten.
En als ik in een risico groep zou zitten zou ik het minder erg vinden om besmet te worden door iemand die opkomt voor mensen rechten. Dan door iemand die persee naar het terras moest.

2 likes

Ik kan er echt niet bij als mensen beweren dat België niet racistisch is en het hier zoveel beter is dan Amerika. Leef je wel in hetzelfde land? België is echt nog hartstikke racistisch. Helaas. Dit soort voorbeelden zie je nog echt veel te vaak.

6 likes