Toen wij daar waren (mijn schoonfamilie woont daar, dus komen er relatief âveelâ en zij hier), werd ons héél duidelijk gemaakt door de zwarte buurman van de familie waar wij logeerden dat we niĂ©t zelf Jo-burg in moesten gaan als âwit mensâ (zoals hij dat zei). Hij heeft ons toen een tour gegeven in zijn auto, en in hĂšt centrum van Johannesburg hebben we inderdaad amper een wit persoon gezien.
Maar⊠in Zuid Afrika is het overduidelijke racisme gewoon voor je neus zichtbaar. Ze hebben het niet eens door maar de apartheid is daar echt nog niet weg. Ze spreken daar gewoon heel droog over âhet swartje komt morgen, laat maar liggen,â en dat is dan de schoonmaakster in een niet extreem rijk wit gezin. Deze buurman konden ze het goed me vinden maar wordt dan ook als een soort godswonder gebracht; âdat je met zoân swartje dan nog een goede band kan hebben. Wowâ. Idk maar ergens vind ik het dan niet zo gek dat er een beweging tegen je keert? Afrikaners waren niet echt lieverdjes ofzo daar⊠ze gedragen zich nog steeds alsof het een wonder is dat ze nu met zân alle in 1 bus mogen zitten. En ze zien het echt niet, een groot deel is nog opgegroeid in de apartheidâŠ
Wij voelden ons in Kaapstad trouwens een stuk minder veilig, terwijl je daar altijd minder over hoort & veeeel witter is.
Ze zijn best overtuigd van racisme hun kant op. Mijn nichtje had het over een wet die stelde dat er in een bedrijf verplicht naar rato van kleur aangenomen moet worden. Dus 90% van een stad is niet-wit. Er moeten 10 mensen aangenomen worden â> 9 moeten dan niet-wit zijn. Ze zei dat ze nu al een jaar aan het solliciteren was en er regelmatig dan dus 30 witte mensen solliciteerden en die allemaal afgewezen werden op voorhand omdat die 90% dan niet gehaald zou worden en de vacature dan opnieuw de deur uit moet. Dat wordt dan gebracht als: âja zo helpt de overheid die bedrijven om zeep want je gaat toch niet zoveel zwarten vinden die goed genoeg zijn voor dat werk hoor?â Eh. OkĂ©.