White privilege / racisme

Vind Sony zo hypocriet.

Vorige week hebben ze naar buiten gebracht dat ze presentatie van de PS5 uitstelden vanwege onrust omtrent racisme en dat daar nu de focus op zou moeten liggen en niet op gamen.

Er is nog precies niets veranderd en nu wordt hij donderdag alsnog gepresenteerd

1 like

Ik zag laatst ook een tiktok filmpje van een dokter. Ze vertelde dat donkere mensen nog steeds slechter worden geholpen omdat er nog steeds een (ik kan niet op t woord komen dus ik doe idee ff tussen haakjes) " idee" heerst dat zwarte mensen een dikkere huid hebben en beter tegen een stootje kunnen enzo. Wat niet waar is maar dat komt dus nog van uit de slavernij , waar witte mensen dat zeiden zodat ze zich minder schuldig voelde als ze hun slaven strafte.

1 like

Binnenkort wordt er in mijn stad ook gedemomstreerd en aangezien ik daar wel naar toe wil zat ik ook even de reacties te lezen. En eigenlijk weet je gewoon al dat je dat niet moet doen maar echt, wat een droeftoeters. Worden dan dit soort plaatjes gedeeld:

Word zo boos van dat soort mensen.
Leer wel echt enorm veel van (oa) dit topic en vind het fijn om mezelf zo te verbeteren maar ook om beter beslagen ten ijs te komen als er ooit een discussie losbarst binnen de familie bijvoorbeeld (zitten een paar hardnekkige zwarte piet-gekkies bij).

Ik heb dit precies hetzelfde! Mijn bloed kookt van sommige van mijn familieleden, maar ik merk dat ik zelf nog niet genoeg ingelezen ben om mijn standpunt goed te verdedigen against stupid.

Dit plaatje bijvoorbeeld, heeft iemand daar een goede weerlegging voor?

Pfff die heb ik ook zo vaak op Twitter voorbij zien komen.
Maar sowieso, dat “onderzoek” komt uit 2013
 :face_with_raised_eyebrow:

Ik wil liever een grafiek zien van hoeveel mensen er gedood zijn door de politie in 2013 en welke huidskleur ze hadden. Dit zegt toch niks over in welke hoedanigheid mensen vermoord worden. Laat zien hoeveel onopgeloste moordzaken er zijn en welke huidskleur de slachtoffers hadden.

Bovendien gaat het om een veel groter plaatje van institutioneel racisme waar politiegeweld een uiting van is.

2 likes

Kom ik weer met ik heb een keer iets gelezen ( ik moet echt dingen die ik op insta lees vastzetten)
Over dit soort legendas. Zo zijn er ook legendas over waar ter wereld er moslims zijn enzo. Zodat racisten kunnen zeggen “Kijk ze zitten overal blabla” Maar wat er niet staat bij die legendas enzo van om hoeveel procent het gaat en om hoeveel mensen precies. En met hoeveel mensen een onderzoek is gedaan enzo. Bij die legenda over moslims werd er al vanaf 3% gemeten, natuurlijk lijken het er dan heel veel.Zon plaatje als hier boven zegt dus eigenlijk ook vrij weinig. Maar het is wel een ding wat mensen als argument willen gebruiken.

Sowieso:

• het zegt niets over de omstandigheden van de dood, wat wordt er geĂŻncludeerd? (verkeersongelukken bv?)
  • de cijfers zijn op basis van de huidskleur van de moordenaar, maar de verhouding zwart/wit in Amerika is niet gelijk verdeeld (meer wit dan zwart denk ik?). Het lijkt bv of witte mensen even vaak door witte als zwarte mensen vermoord worden, maar dit is niet het geval. Wit wordt vaker door wit vermoord, zwart vaker door zwart. Allicht omdat de meeste moorden binnen hetzelfde milieu gebeuren. De legende geeft een vertekend beeld.
  • het enige wat hier uitkomt is dat zwarte mensen vaker vermoord worden (door levensomstandigheden, milieu gok ik) en dus duidelijk juist het effect van racisme in een samenleving toont, waarin zwarte mensen minder kansen in het leven krijgen en zo procentueel vaker in slechte omstandigheden terechtkomen.

Maar het gaat nu om dit:

Daarnaast zal het inderdaad zo kunnen zijn dat zwarte mensen vaker zwarte mensen vermoorden, maar komt dat niet juist door racisme? En dan bedoel ik dat zij door racisme minder goede kansen krijgen, heel makkelijk in het wereldje van gangs rollen en zo elkaar vermoorden (even gechargeerd).

https://images.app.goo.gl/3iXteKSHKt1NhdSj8 ook zijn dit duidelijk heel andere cijfers.

Edit: plaatje doet het niet maar linkt door naar dit, dit artikel laat het precies zien

En blijkt dus dat het hele grafiekje verzonnen is want dat bureau bestaat niet.

1 like

Maar wat wordt hier in meegenomen? Rechterlijke uitspraken?

Ik vind zelf ‘The making of black lives matter’ van Christopher Lebron een erg goed boek. Voor een docu zou ik bijvoorbeeld ‘13th’ aanraden. Dit is trouwens wel allemaal Amerikaanse geschiedenis

1 like

Ik denk dat 13th op netflix wel een goede is om samen te kijken.

Hmm dat is de insteek waarschijnlijk ook, ik weet helaas van 2 vriendinnen van mij die in het onderwijs werken, dat er regelmatig gekeken wordt om eerder Nederlandse kindjes binnen te halen i.p.v. buitenlandse kindjes. Ook al wonen die dan net niet in de eigen wijk de school.

Schandalig, vreselijk en misselijkmakend.

1 like

Lol die eerste reactie erbij.
Vervolgens ook een retweet:

Heel diep graven naar zogeheten reverse racism en dan met zoiets komen.
‘maar de witte boeren in Afrika dan’ huilie huilie

3 likes

In zuid-Afrika kunnen blanke mensen niet op straat gaan.
Een van de vele automatic responses die ik gisteren van een collega kreeg.

1 like

Ik snap niet waar dat vandaan komt. Zoek 1 zuid afrika vlog en je ziet meer witte mensen dan zwarte mensen.

Weet iemand of er dit soort stripjes over racisme bestaan (ipv feminisme)? https://www.oneworld.nl/kijkenluisteren/strip/had-het-dan-gevraagd/
Mijn man ziet vaak nog niet waarom iets een probleem is. Als ik een artikel bv doorstuur weet ik dat hij het niet grondig gaat lezen. Ik vind het zelf ook belachelijk, want het is een onderwerp dat tijd en aandacht verdient, maar moet ergens beginnen.
Zijn er dit soort laagdrempelige stripjes of filmpjes oid? Ik zoek zowel naar de ‘basis’ (bv waarom bepaalde woorden niet kunnen, het probleem rond culturele benadering) als zaken die op het eerste zicht minder opvallen (institutioneel racisme). Bij voorkeur de situatie in BE/NL/europa, aangezien anders het argument ‘ja, in Amerika is de situatie inderdaad verschrikkelijk, maar hier is het toch beter’ erin wordt gegooid.

Toen wij daar waren (mijn schoonfamilie woont daar, dus komen er relatief “veel” en zij hier), werd ons héél duidelijk gemaakt door de zwarte buurman van de familie waar wij logeerden dat we niĂ©t zelf Jo-burg in moesten gaan als ‘wit mens’ (zoals hij dat zei). Hij heeft ons toen een tour gegeven in zijn auto, en in hĂšt centrum van Johannesburg hebben we inderdaad amper een wit persoon gezien.

Maar
 in Zuid Afrika is het overduidelijke racisme gewoon voor je neus zichtbaar. Ze hebben het niet eens door maar de apartheid is daar echt nog niet weg. Ze spreken daar gewoon heel droog over “het swartje komt morgen, laat maar liggen,” en dat is dan de schoonmaakster in een niet extreem rijk wit gezin. Deze buurman konden ze het goed me vinden maar wordt dan ook als een soort godswonder gebracht; “dat je met zo’n swartje dan nog een goede band kan hebben. Wow”. Idk maar ergens vind ik het dan niet zo gek dat er een beweging tegen je keert? Afrikaners waren niet echt lieverdjes ofzo daar
 ze gedragen zich nog steeds alsof het een wonder is dat ze nu met z’n alle in 1 bus mogen zitten. En ze zien het echt niet, een groot deel is nog opgegroeid in de apartheid

Wij voelden ons in Kaapstad trouwens een stuk minder veilig, terwijl je daar altijd minder over hoort & veeeel witter is.

Ze zijn best overtuigd van racisme hun kant op. Mijn nichtje had het over een wet die stelde dat er in een bedrijf verplicht naar rato van kleur aangenomen moet worden. Dus 90% van een stad is niet-wit. Er moeten 10 mensen aangenomen worden —> 9 moeten dan niet-wit zijn. Ze zei dat ze nu al een jaar aan het solliciteren was en er regelmatig dan dus 30 witte mensen solliciteerden en die allemaal afgewezen werden op voorhand omdat die 90% dan niet gehaald zou worden en de vacature dan opnieuw de deur uit moet. Dat wordt dan gebracht als: “ja zo helpt de overheid die bedrijven om zeep want je gaat toch niet zoveel zwarten vinden die goed genoeg zijn voor dat werk hoor?” Eh. OkĂ©.

1 like

Ik heb er zo’n rothekel aan als mensen als voorbeeld van wit racisme met Zuid-Afrika komen :rage: Hallo? Toen ik geboren werd was de Zuid-Afrikaanse wetgeving één en al racistisch? Dat is echt nog maar heel kort geleden en de gevolgen zijn nog iedere dag merkbaar. Lijkt me echt totaal van de zotten dat we zwarte Zuid-Afrikanen dan nu beschuldigen van racisme tegen witte mensen. Ik vind het helemaal hinderlijk als men in dit debat met Zuid-Afrika komt aanzetten, maar wil toch even wat dingen recht zetten. Ja, wetgeving waar jouw schoonfamilie @Fishing het over heeft, bestaat. Hoognodig ook, want op de arbeidsmarkt heeft een zwarte Zuid-Afrikaan nog altijd een achterstand tov een witte Zuid-Afrikaan.
Zie:
afbeelding
Cijfers uit 2014, maar ook deze recentere cijfers zeggen wel iets:

Overigens, @Fishing, ik ben echt de laatste om te zeggen dat Jo’burg een fijne stad is, maar heb daar als overduidelijk witte toerist met koffers en al, gewoon in het centrum rondgelopen. Ook in Kaapstad heb ik me nooit onveilig gevoeld. Ik kan soms wel een beetje blind zijn voor gevaar en wil jouw ervaringen ook zeker niet bagatelliseren. Alleen Soms worden zwarte Zuid-Afrikanen (/zwarte mensen) door witte gedehumaniseerd en bijna gelijk gesteld aan gevaar en daar sla ik op aan blijkt maar weer :stuck_out_tongue_winking_eye: hopelijk zal je schoonfamilie er ook ooit anders over gaan denken, fijn dat jij hier iig je best voor doet!

6 likes

Jaa mijn voorbeelden waren ook niet bedoeld als bewijs dat er wit racisme is hoor! Meer dat zij dat dus echt zo ervaren, maar je tegelijkertijd in hun argumentatie daarvoor het racisme er vanaf druipt. En ze hebben het niet eens door. Het woord “swartje” alleen al is daar gewoon
 dood normaal?! Bizar idee wel

We hebben in Kaapstad (meer Ri Somerset west overigens) op dag 1 een hele nare overval gehad (bedreigd, geld gestolen, wapens, alles er op en er aan). Dat zet natuurlijk de toon wel :crazy_face::see_no_evil: