Veeeel negatieve reacties, kunnen we de boel daar niet een beetje opfleuren??
Ah excuus. Op mijn tijdlijn/insta is de toon vooral ‘dit is weer typisch voetbal’. In de zin van dat voetbal een of andere tokkiesport is ‘waar dit soort dingen gebeuren’ en bij de sporten die die mensen zelf spelen totaal niet. Maar dat ligt dan waarschijnlijk vooral aan de mensen die ik volg.
Ik durf dat niet zo goed, als iemand dan tegen me ingaat heb ik geen idee wat ik moet zeggen. Maar een well done post kan geen kwaad
Ja of een rits positieve emoji’s
Ik vind het wel goed om te zien dat adverteerders zit terugtrekken en dat voetballers zich hierover uitspreken. Sommige mensen denken dat ze alles maar mogen zeggen onder het mom van vrijheid van meningsuiting. Maar ik vind dat sommige dingen gewoon te ver gaan. Kwetsende opmerkingen moet je gewoon voor je houden. Je moet ook weten wanneer je je grote muil dicht moet houden
Nee helaas, niet typisch voetbal.
Vandaag zei een collega: “ toch zijn er onderzoeken waarbij ze kinderen een blanke en een zwarte pop geven en vragen wie de baas is. Die kinderen kiezen dan bijna altijd de blanke pop. Dat is dus wel iets natuurlijks”.
Ik dacht echt dat ter plekke door de grond zou zakken van verbazing. Toen ik zei dat dat aangeleerd gedrag is bleef ze maar zeggen dat dat niet zo bleek uit ‘ dat onderzoek’. Ik wacht nog steeds op ‘dat onderzoek’.
In de tweede aflevering van Dus ik volg (NPO) gaat het hierover
Oh echt? Wat interessant. Thnx!
Op Radio2 snapten ze de ophef niet bedoel je? Welke DJ/programma? Had ik niet verwacht.
Ik geloof Ruud de Wild, was rond 4u iig.
Docu wit is ook een kleur
Het ging erover dat een man tijdens een BLM protest in Den Haag verkleed ging als Zwarte Piet, en als een soort tegenprotest een bordje met Zwarte Piet Live Matters oid omhooghield. Ik heb de hele uitzending niet gezien maar over dit zei hij “weten we zeker dat het Akwasi niet is?”
Ik denk ook wel echt dat hij gelijk heeft.
Ik dacht zelf meer aan dat hij symbool staat voor de lievelingsoom/opa op verjaardagen en dat mensen gewoon echt niet naar zichzelf willen toegeven dat hun lieve opa of grappige oom een racist is. Dat ze er idd stiekem van genieten op verjaardagen en van dat geklets op tv, en gewoon niet die spiegel willen voorhouden dat zij daarmee ook onderdeel zijn van het probleem, want ze zijn toch geen slecht persoon?
Oh ja shit was Ruud vergeten. Dat verbaast me dan weer totaal niet. Doet ook vaak zogenaamd Marokkaanse accenten na enzo.
Ik kan er met m’n hoofd echt niet bij hoe sommige mensen zich vastbijten in hun “gelijk” en zo weinig empathie kunnen hebben dat ze niet inzien hoe racistisch hun uitingen zijn. Ik probeer me in te leven en het gesprek aan te gaan, maar ze blijven hangen in "ja maar in 1992 kwam ik een Marokkaan tegen en die was vervelend dus " Zou het dommigheid zijn of het onvermogen om naar jezelf te kijken en je eigen fouten toe te geven.
Vind het ook super storend dat sommige mensen niks voor een ander over hebben. Stel dat jij geen last hebt van zwarte Piet, maar een vriend wel, waarom zou je bewust anderen verdriet doen door het vast te blijven houden?
Naast de akwasi opmerking zei hij ook dat er vreselijke verhalen in de media over racisme en homoseksualiteit komen maar hij het nooit had gezien. Daar werd wel wat nuance in gebracht door de rest. Maar het was zo een typische witte man uit Drenthe opmerking.
En het is bij Derksen natuurlijk elke keer weer op het randje dus met de zwarte piet opmerking was dit de druppel voor mensen.
En een van hun had ook gezegd dat racisme in Nederland wel meevalt etc.
“Jij hebt een knuffel zwartje genoemd dus jij bent ook racistisch”
…
Ja ik heb er ook een die witje heet en een die blauwtje heet. De driejarige ik die ik was was niet heel creatief.
Als mensen zulke non argumenten aan gaan dragen wordt ik zo moedeloos en vraag ik me af of het nut heeft om iedere keer weer proberen om tot ze door te dringen. Ik wordt er zo moe van. En dan ben ik wit, hoe moedeloos moeten POC wel niet zijn ondertussen