White privilege / racisme

Ik zie een nieuwe trend in de Facebook reacties (waaraan je al meteen kan zien dat er natuurlijk niet ingelezen word), namelijk de “waarom moet dat BLM overgaan in alles met zwarte mensen racistisch vinden en te willen stoppen” :joy:

Ik vind het goed dat dit gebeurd, maar ik vind het jammer dat ze hun paradepaardjes voor mijn gevoel beschermen. Dit zie je vooral bij mensen uit The Challenge (nouja, dit kijk ik het langst dus ik weet daar nog het meest over haha). Ik weet niet of je dat kijkt, maar je hebt bijvoorbeeld ook fragmenten van Johnny Bananas met opmerkingen naar Cheyenne van TeenMom. Daarnaast is hij ook erg seksistisch en zijn er ook geruchten over hem dat hij een vrouw aangerand heeft in een lift, maar degene heeft een NDA getekend. Of Jordan in zijn The Real World seizoen apengeluiden maakt tegen Nia en haar meermaals het N woord noemt. Echter hoor je MTV niet over hen en dat vind ik erg jammer, want zij verdienen hetzelfde.

Jordan moest ook op gesprek komen.

Johnny weet ik niet

Ik vind dat borgsysteem in Amerika zo raar maar ook dat jureren. Niet dat Nederland perfect is, maar op dat gebied vind ik de keuzes hier wel beter.

3 likes

Dat las ik later inderdaad! En ik hoorde Cory ook.

“De Vlaamse huurmarkt discrimineert nog altijd mensen met een migratieachtergrond. Dat blijkt uit een undercoveronderzoek van “Terzake”. Meer dan de helft van de immokantoren die ons duidingsmagazine contacteerde, gaf aan dat eigenaars konden kiezen om niet aan allochtonen te verhuren”

1 like

Volgens mij was deze hier nog niet gedeeld, maar ik vond dit een heel erg goed artikel:


Zondag ga ik met @Serena en @clairdelune naar de demonstratie in Leiden. Als er nog meer forummers mee willen, stuur mij even een berichtje!

8 likes

Ik zag op fb een stukje van wit is ook een kleur en ik heb gewoon tranen in mijn ogen :frowning: Kleine kindjes wordt gevraagd met plaatjes en poppen van verschillende tinten wie het slimst is wie de baas wie is het stoutst. En een bruin kindje kiest voor het slimst voor de witte pop want die is wit en de andere pop is bruin en een indiaan en die kan niet slim zijn :sob::sob: Ik ga sowieso de docu kijken

I don’t know, Churchill was zelfs voor zijn tijd racistisch en problematisch:

Er bestaat geloof ik ook een quote over dat iemand niet begreep dat hij zo tegen Hitler en de Nazis was omdat ze zoveel overeenkomstige ideeën hadden.

Mijn schoonvader post dit op Facebook (de data kloppen niet eens, Jezus). Ik word hier gewoon zó boos en verdrietig van. Dit is dus de opa van mijn kinderen. We hebben heel weinig contact met hem en enerzijds denk ik; ik ga deze discussie niet aan want what’s the point, deze mensen zijn toch te dom om het te snappen. Maar dat is natuurlijk net niet wat ik moet doen, een ongemakkelijke discussie uit de weg gaan. Maar ik merk dat de boodschap gewoon niet aankomt bij deze mensen. Iemand tips voor een goed weerwoord? Of hoe ik het in Jip en Janneke taal aan deze pannenkoek kan uitleggen?

Ik had vandaag een positief verrassend gesprek met mijn rasechte Boomer vader en mijn over het algemeen extreem rechtse broertje.
Maar. Beide waren het er gewoon helemaal mee eens. M’n pa vond het gek dat “ze” “nu nog zeuren over de slavernij.” Want “moeten wij Nederlanders ook nog effe over de Spaanse bezetting enzo gaan hebben!?”

Maar ik kon goed in gesprek (dat dat anders is, dat het langer geleden is maar ook dat wij daar nu niet dagelijks last van ervaren) en uiteindelijk zei ‘ie dat dat idd zo was. En dat het dan eigenlijk een kleine moeite is om die beelden weg te halen of een enkel exemplaar in een museum te zetten met duidelijk tekst wie deze man was en wat hij heeft gedaan.

Ik vertelde ook dat ik oprecht denk dat mijn anderhalf jarige nu al “racistisch” is. En dat ik nu weet dat de verantwoordelijkheid veel groter is in gebieden als “de mijne” (99% wit) dan in grotere steden oid. Mijn kind zal gewoon nooit zonder mijn invloed iets anders dan “wit” zien, tot we of hij verhuizen. En m’n vader zei eerst dat dat echt niet zo was: Want Het is zo’n lief jongetje!
Maar helaas heeft ie al een paar keer laten zien wel degelijk “kleur te zien”, nu al. En toen zei m’n vader wederom dat we daar dan zeker iets mee moesten (weet alleen nog niet hoe🙈).

Het was verrassend positief! :tipping_hand_woman:t3:
Mijn best wel meningvaste starre vader (die écht niet snel wijkt) heeft zelfs een meningsverandering ondergaan :scream:

19 likes

Erkennen dat er kleurverschil bestaat is de eerste stap! Je kindje op de goeie weg.

1 like

Ik vraag me vooral af bij dit soort plaatjes 1. Waar de fuck moet je voor protesteren dan… 2. Als jij zonodig voor Rik wilt protesteren Ga dan. Niet nu 3 maanden later zeuren dat er niemand voor Rik protesteerde. Dan had je 18 april met je domme bek de straat op moeten gaan.

11 likes

Ja we weten niet zo goed wat we met hem moeten. Hij is heel erg bang/afwijzend naar mensen met een andere kleur.

We hebben 1 iemand in de schoonfamilie die anders gekleurd is.
En als we met z’n alle bij elkaar zijn (we zien de meesten maar 1-2x per jaar), wil ie met iedereen spelen behalve met deze persoon en hij raakt ook in paniek als deze meneer hem op wil tillen. Bij poppen wil ie ook NIKS weten van zwarte poppen… Hij werd helemaal bang en boos laatst? Ik vind dat best erg…
En m’n schoonmoeder zegt dan; ja van iemand met blauw haar of een volledig getatoeëerd gezicht is ie misschien ook wel bang?! Want dat heeft ie ook nog nooit gezien.

Tja misschien wel, ik weet het niet…
We kijken ook geen tv ofzo (hij iig niet. Hooguit een filmpje met een kinderliedje of een filmpje met trekkers haha). Maar zelf vind ik bijv Bob de Bouwer, waar recent die Leo (Ofzo?) in zit dan ook weer stom. Want die Leo doet vet vaak domme dingen? En witte Bob is de held?

Ik denk niet dat dit echt iets betekent. Kinderen hebben vaker irrationele dingen en het is niet raar om dingen die je niet goed kent eng of ongemakkelijk te vinden. Ik zou investeren in boekjes over diversiteit etc. Zorg dat je het niet uit de weg gaat. Maar hell, mijn broertje is z’n eerste drie levensjaren bang geweest voor een rode tuinbroek en komkommers.

14 likes

Oh dan moet het met die van mij ook wel goed komen :see_no_evil::sweat_smile:

Ik hoop het idd! Maar dit voelt wel beladen ofzo? Het zal vast volledig random zijn en idd net zo goed een angst voor mensen met petjes of slippers kunnen zijn, maar dit voelt zó lullig? Omdat het toch wel wat meer beladen is…

De BLM demonstratie in D.eventer zou eerst op een groot plein in de stad gehouden worden, door te veel animo werd het verplaatst naar een park dichtbij het station (oftewel al minder zichtbaar voor het publiek). Maar nu is de animo zo groot dat het ook niet mag plaatsvinden in het park en is de demonstratie verplaatst naar een kermisterrein een héél stuk buiten het centrum waar je dus echt niemand mee bereikt. De organisatie hakt morgen de knoop door of het nu überhaupt doorgaat, maar zo slaat het natuurlijk nergens op… :frowning:

2 likes

Kun je hem nog dumpen?
Nee grapje , volgens mij heeft het op die leeftijd nog niks met racisme te maken . Maar meer met de donkere kleuren ofzo als ze die niet gewend zijn vanuit hun omgeving (correct me if i am wrong)
Als je bijv heel lief doet tegen die meneer of bijv een donkere pop dat hij begrijpt dat er niks is om bang voor te zijn.

1 like

Misschien als nummer 2 er uit komt dat hij dan terug kan? Dan is er ruimte zou je zeggen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Thanks! We proberen er idd wel over te denken en te doen! Misschien de persoon in kwestie volgende keer de ijsjes en aardbeien uit laten delen hihi. Ik ben me nooit zo super bewust geweest van m’n omgeving eigenlijk, dat die zo wit is. Pas toen ik actief opzoek ging / er tegen aan liep (o.a hier)

2 likes

Marketingvrouw heeft volgende week een insta cursus over dit onderwerp (racisme en opvoeding), ook over White privilege bij peuters enzo. Kost €30, is misschien interessant voor je?

1 like