White privilege / racisme

Aan een baksteen plakken en ongefrankeerd terugsturen kwam op twitter voorbij

Adres (van de website geplukt, dus gewoon openbaar):
Herengracht 74
1015BR Amsterdam

2 likes

Het wordt echt tijd dat dit programma van de buis verdwijnt.

29 likes

brb ff zespri kopen bij de albert heijn

6 likes

“En ach, dat kun je een slechte grap vinden, maar dat zal me een zorg zijn,” vervolgt hij. “Als je het hele programma hebt gezien, dan weet je dat wij afstand hebben genomen van het begrip racisme.

ik vind dit ook zooo apart - dus omdat zij ‘afstand hebben genomen van racisme’ kun je alles maar zeggen?

en: Nu word je – omdat er een clipje van gemaakt is – weggezet als racist. Maar goed, de ene week ben ik homofoob, de andere week racist.
misschien ben je dat dan ook wel? ga eens bij jezelf te rade hierover?

11 likes

Op het moment dat Johan zulke dingen zegt begint hij gelijk al met een disclaimer; dit is satire, ik ben geen racist, ik ben geen homofoob. Ik snap inderdaad niet dat er niet ergens een lichtje bij hem gaat branden van mmm misschien ben ik dit wel of misschien kan ik dit beter niet zeggen.

3 likes

Ze waren hier op Radio 2 net ook weer over aan het praten en ze snappen de issue gewoon echt niet. Steeds weer dat argument van ‘ja was een onsmakelijke grap, maar Johan is echt geen racist’ en ‘Akwasi is gewoon een vervelende vent en nu is hij ineens zielig’ (??). Erger me er sowieso aan als mensen zeggen ‘was maar een grap’. Je kunt je niet blijven verschuilen achter humor, een racistische grap blijft racistisch. Ik heb ook vrienden die dat doen. Dan beginnen ze al met ‘oo, dit kan eigenlijk echt niet maar
’ Dan denk ik ook echt ja zeg het dan gewoon niet als je al weet dat het niet okĂ© is.

3 likes

Als akwasi “Het was maar een grap” had gezegd over zijn zwarte piet opmerking was hij er niet zo mee weggekomen.

9 likes

Zie verschillende internationals van het Nederlands elftal op Instagram posten dat zij als team weigeren nog geĂŻnterviewd worden door het programma

32 likes

De reacties onder die posts zijn wel echt niet mals. Dingen als: “ze zeggen toch dat ze niet racistisch zijn! je stelt je aan! je bent een schande voor het nederlands elftal!” Echt wtf :woozy_face:

Ik vind het vooral zo vreemd dat het programma zo massaal wordt verdedigd en ik snapte niet echt waarom maar ik vind dat Faberyayo het wel goed verwoorde:

39 likes

Dit idd. Lof yayo

1 like

Ik moet echt vandaag vroeg naar bed . Ik las dit bericht eerst als pro-derksen en dat vond ik niet faberyayofel.

Afstand nemen van het begrip racisme, betekent gewoon anderhalve meter verderop hetzelfde trucje blijven herhalen voor de kijkcijfers.

3 likes

Is het begrip racisme opzich zelf niet racistisch? Omdat het uit gaat van “rassen”? En dat juist niet okĂ© is

Random gedachtenspinsel

Ik heb in de brugklas tegen een vriendin gezegd dat het mn broer was hahaha. Geloofde ze ook even. Ik heb trouwens ook een heel plakboek ergens met een aantal interviews van hun haha.

4 likes

Maar mensen die dat soort dingen zeggen zullen zichzelf toch nooit dat label geven of bedenken van he dat moet ik niet zeggen (helaas).

1 like

Ja dat is inderdaad zo. Die zullen het helaas nooit in zien.

Nee, want racisme komt niet van ‘ras’, al hebben ze wel dezelfde oorsprong. Een beetje gelijkaardig met dat ras ook geen letterlijke vertaling is van race en niet dezelfde lading dekt. Het nederlandse ‘ras’ gaat echt over verschillende strekkingen binnen één diersoort (wat dus niet van toepassing is op de mens), race heeft een ruimere betekenis.

3 likes

Wat een pittige reacties krijgen die voetballers. Bijvoorbeeld onder deze post

Echt heftig, mn vader kijkt VI trouw en koopt alle merch en dat tijdschrift, ik schaam me rot

Ik vind het wel jammer dat de discussie nu erg over ‘voetbalkantinepraat’ gaat. Ik verafschuw het, maar we moeten niet doen alsof het er bij andere sporten niet zo aan toe gaat. Althans het zal vast van de clubcultuur afhangen maar op veel tennis- en hockeyclubs is seksistische en racistische praat ook gewoon heel normaal. Die doen wel alsof ze chiquer zijn maar dat valt vies tegen.

Behalve dat het in dat statement staat (wat ik logisch vind) heb ik nergens voorbij zien komen dat het alleen bij het voetbal gebeurd. Maar heb sowieso eigenlijk alleen maar voorbij zien komen dat mensen zich niet moeten aanstellen.

1 like