White privilege / racisme

Ja ik heb dus ook elke keer als ik op reis ben en iemand zegt iets over ‘you guys with your black pete, you know it’s racist right’ en dat ik dan half stamelend een verhaal op ga hangen over dat ik dit ook vind, en heel veel mensen met mij, maar dat veel mensen zijn met traditie blablabla. En elke keer voel ik die schaamte, omdat ik er dan ook bij zeg dat Sinterklaas echt mijn lievelingsfeest is (en nog steeds), maar zwarte piet het probleem is en niet het feest zelf. En die mensen kijken mij dan echt aan van wtf is het fucking probleem dan. En dan denk ik alleen maar JA wtf is het probleem, hoe leg je in godsnaam uit dat het ook nergens op slaat dat zoveel mensen het zo erg vinden dat piet niet meer compleet zwart geschminkt is. Waar gaaat het over.

Sorry ziek onsamenhangend verhaal, maar ik irriteer mij er gewoon aan dat ik met die tokkies (jaja ieder z’n mening, maar vind dat niet gelden voor dit onderwerp) word geassocieerd gevoelsmatig.

8 likes

Als ik de oren bekijk zoals op dat plaatje zijn ze wel anders. Niet dat ik het geloof maar dat vind ik wel gek, jij?

Zo denk ik er ook over. Al vind ik niet dat de beelden van Leopold per se verwoest moeten worden, maar een enkeling kan misschien wel in een museum geplaatst worden waar historici uitleg kunnen geven over de geschiedenis, zodat het verhaal niet naar de achtergrond verdwijnt.

2 likes

Even een kleine aanvulling voor iedereen die als tegenargument van mensen krijgt “Het zijn een paar rotte appels” als het gaat om aggressie van agenten of wat dan ook:

Rotte appels zijn geen negatieve elementen die op zichzelf staan.
Het spreekwoord is “Eén rotte appel in de mand, maakt al het gave fruit te schand” oftewel zolang deze mensen ongestraft hun gang kunnen gaan blijft het systeem corrupt.

24 likes

Even los van de discussie maar als dit niet op een openbare site staat maar op iemands persoonlijke pagina vind ik het niet zo netjes om dat letterlijk over te nemen op een site die wel openbaar is, zeker niet met namen erin.

1 like

Haha ok dank je :smiley:
Wel stom dat Jesse-Maya dit deelt in haar stories.

2 likes

ah, ik verwijder het!

1 like

En de foto in z’n uniform is met een angle, de andere van recht opzij. Ik zie wel hetzelfde oor qua vorm.

3 likes

Heb alleen een fragment gezien, stoorde me al helemaal aan die ene vent (geen idee wie het is) die halverwege inbreekt en Akwasi op zijn plek probeert te zetten ofzo. Helemaal die kop die hij erna trekt, gadverdamme.

Vind het echt naar hoe mensen Akwasi nu overal op proberen te pakken.

3 likes

Ik gong echt stuk toen Akwasi zei “Wie is deze gast”.
Verder wou Beau er continu tegen in gaan en dan steeds tussendoor " Ik ben niet de boosdoener hoor".
En ook die opmerking over dat hij t wel bijzonder vond dat er geen relletje was gekomen bij het protest in de Bijlmer…

1 like

Ik keek net door de Telegraaf en er staat gewoon niks over het protest in, ook niet in het Amsterdam gedeelte ervan (of iig niet met foto’s). Vind dat best bizar.

Ik was er gisteren ook, en vind tot nu toe de lopende protests in andere landen krachtiger overkomen, maar ik snap dat dat hier niet gaat gebeuren dmv corona

1 like

Maar in andere landen is toch ook corona of mis ik een verband?

Dan heb ik eroverheen gekeken :sweat_smile:
@Kusjessoldaat klopt maar toch heb ik het gevoel dat Nederland zich meer aan de corona regels houd dan bijv de vs, uk etc maar ik weet niet of die protests ook “goed gekeurd” zijn door de steden waarin ze gebeuren en dat er vanuit daar regels worden opgesteld

1 like

Maar echt, wie is die gast?

en dan nog even roepen “doe even normaal”. Lekker argument hoor.

1 like

Ik weet dat het niet slim is om op twitter te kijken maar kon het niet laten

Ik lees alleen nog maar de reacties op Facebook Posts om de reacties van mensen die aan onze kant staan, zeg maar, te liken (en vooral als je aan andere uitleggen waarom ze geen gelijk hebben) zodat die hogerop komen te staan tussen alle haat. Ik weet niet hoeveel hersencellen ik nog overheb op dit moment, maar man man man. Toch heb ik zin om hierop te reageren. :redface:

5 likes

Ik ben vandaag even gaan kijken naar het Leopold 2 beeld in Brussel en dat zag er gewoon uit zoals altijd? Ik had verwacht dat er verf was over gegooid of dingen op lagen, maar niets? Zouden ze dat zo snel al gekuisd hebben? Normaal duurt alles zo lang.

Vrijwillig hier heen komen… well… ehm… tja

4 likes

Ben je naar die aan Centraal Station geweest?

Truuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut

1 like