Weer een voorbeeld van dingen waar witte mensen mee wegkomen.
Tw: mishandeling van Jerry Afriyie in 2016 in Rotterdam
Vriendin van me had een insta post in haar storyâs van een acount over racisme tegen the asian Community in Nederland. Heb even gekeken en het is zo naar om te zien hoe normaal mensen het vinden. Vond ook goed dat ze een post hadden over racisme door china bijv. Goed om te blijven herinneren dat niemand onschuldig is en racisme alle kanten opgaat
Jaaa dit is zo schattig. Ik ga komend jaar een bovenbouwgroep lesgeven. Ik hoop dat ik ze allemaal zo weet te indoctrineren dat ze dit ook gaan doen.
Een vriendin van mij tipte een podcast, en het is dus van iemand die zich âLaw of Attraction expertâ noemt. Nu geloof ik zelf niet in LOA, maar ik heb me er ook nooit in verdiept, dus ik ben toch gaan luisteren om eens te zien.
Nu gaat het over BLM, en ze zegt in haar podcast dat ze denkt dat door te protesteren mensen zich focussen op wat ze niet willen en het (racisme dus) juist naar zich toetrekken. Ze zegt zelf ook niet graag of amper het nieuws te volgen omdat ze er niets aan heeft (daarom denkt ze waarschijnlijk ook zo. Heel egocentrisch allemaal). Ze vindt dat er met protesteren nooit iets zal worden bereikt en we gewoon allemaal maar positief moeten denken en een voorbeeld moeten geven op die manier.
Ik heb het meteen afgezet omdat het super privileged is om zoiets te zeggen, én natuurlijk de grootste onzin. Ik merk dat het me heel erg boos maakt dat iemand zo kan denken, en dan ook nog andere mensen inspireert om zo te denken.
Enige wat ik nog kan begrijpen is het gedeelte dat door de protesten mensen zich racisme naar hun toe trekken. Als er iets wordt geprotesteerd komt er vaak een groep mensen die er dan express tegen in willen. Kijk maar naar alle shit op twitter en tv, alleen dit vind ik zelf meer een goed ding. Zo kan je makkelijker laten zien dat er wel degelijk iets mis is in Nederland want dingen komen door de protesten allemaal naar boven.
Zo schattig. Ik liep gisteren langs een basisschool en de kinderen hadden allemaal een poster gemaakt met een zelfverzonnen quote en het BLM-symbool. Hoe woke worden die kindjes dan!
Ik heb net eindelijk een best wel constructief gesprek met mân moeder gevoerd geloof ik! Ik was bij mân ouders en vlak voordat ik weg moest om mân trein te halen begon mân vader over de protesten en hoe hij zich daar toch niet in kon vinden. Ik natuurlijk in discussie, zegt hij iets in de trant van âik merk er nooit iets vanâ (van racisme bedoelde hij dan) Kon nog net ânee natuurlijk niet want jij bent wit!â roepen voor mân moeder me meesleurde naar de auto om de trein te halen. Ik helemaal gefrustreerd natuurlijk, maar onderweg naar het station vroeg mân moeder waarom ik het zo oneens was met mân vader en toen hadden we een best wel fijn gesprek waarin zij dingen vroeg en ik dingen uitlegde. Het leek wel echt door te dringen had ik het idee, dus hoop dat ze mân vader een beetje kan beĂŻnvloeden en ben blij dat ze zo open stond om te luisteren. Vind het wel jammer dat we niet al een stap verder zijn en het over de iets complexere onderdelen van het verhaal kunnen hebben, en de les intentie â impact gaan we ook nog een keer doen, maar iedere stap is er een zullen we maar zeggen.
Also, ik merk dat ik Instagram maar lastig vind. Aan de ene kant wil ik allemaal dingen delen, aan de andere kant voelt het een beetje leeg ofzo om dingen in mân stories te gooien en dat dat dan âiets doenâ is? Ook omdat mân Instagram volgens mij best wel een bubbel is, waardoor ik het idee heb dat ik niet de mensen die mân stories zien moet bereiken maar juist degenen daarbuiten. Van iedereen met wie ik interactie over dit onderwerp heb op Instagram denk ik, ja, maar, jij weet dit al. En het is fijn dat je het dan met elkaar eens bent maar dan heb ik niet het idee dat ik bijdraag aan het aanpakken van het probleem.
Ik heb trouwens wel, veel te laat maar eindelijk, why Iâm no longer talking to white people about race gekocht gisteren, zin om er aan te beginnen dit weekend.
Mijn moeder stuurt net in de familie app een artikel door van die walgelijke Youp van t Hek waarin hij voornamelijk Arie Boomsma helemaal afzeikt omdat hij zo opkomt voor alles rondom de BLM en specifiek het VI-debacle.
Ik geef mijn mening.
Mijn broer gaat vervolgens een hele monoloog aan dat grappen âsubjectiefâ zijn en âsmaakâ. En dat grappen niets te maken hebben met de huidige BLM kwestie?!?!
En â niet om voor Johan Derksen op te komen maar hij houdt heel erg van soul & jazz dĂșs hij weet echt wel het verschil tussen een grapje en BLMâ.
Ik dacht echt dat ik gek werd, stuurde nog 1 ding en dan eindigt mijn broer met: omg jij bent zoooo woke red mij van je linkse propaganda.
En mân moeder eindigt met: â zijn jullie nu klaar?â.
Naaaahhhhh mijn man en ik zijn even helemaal lamgeslagen. Ik ben zelf echt teleurgesteld in mân familie nu.
Mijn vader, ja die met wie ik laatst zoân positief gesprek had, deelde hetzelfde artikelâŠ
Nu is mijn vader al jaren groot fan van VI, dus⊠beetje moeilijk tussen te komen zegmaar .
Ik probeerde het intentie / impact verhaal uit te leggen met dat als je in de kroeg op iemands voet gaat staan; het niet je intentie is maar wel zeer doet en je dan toch ook sorry zegt.
Maar daar kwamen we ook niet echt uit want⊠âja als ik het op dat moment door heb wel, maar als iemand een week later nog komt piepen dat ik zonder dat te bedoelen op zân voet heb gestaan niet hoor⊠kom nou. Das moeilijk doen om het moeilijk doenâŠâ
Toen maakte ie ook nog weer een andere vergelijking waardoor ik weer klem kwam ofzo.
Wij maken thuis best wel harde grappen. We hebben allemaal beetje flaporen en ⊠ach de domboâs vliegen door de lucht en als er een olifant oid op tv was, was het wachten tot iemand zei: âhaha kijk je familie!â
Of, ik heb anorexia gehad, âik ken anorexia patiĂ«nten die beter aankomen dan die passes van âinsert voetballerâ - menâŠâ
En daar kunnen we allemaal om lachen - ondanks de impact van de eetstoornis. Ook toen ik er midden in zat.
Dus dat werd er even bijgehaald âJa jij bent en was dan toch ook niet meteen op je teentjes getrapt? Beetje tere zieltjes dan toch ook?â
Toen kwam ik er met twee rondrennende kinderen echt even niet op wat ik nou weer moest zeggen âŠ
Best lastig hĂšâŠ
Overigens: Youp had het over Bavaria: maar die waren duidelijk in beeld toch? Die hebben zich niét teruggetrokken toch?
Ik vind het ook lastig want met name mijn broer blijft dan zo volhouden dat het â maar een grap is en als dat tegenwoordig ook al niet meer kan er overal censuur op moet?â. En dat humor subjectief is en humor nĂks te maken heeft met de BLM kwestie.
Ik krijg het dan niet goed onder woorden. Daarnaast valt het mij gewoon tegen⊠en vind het super flauw dat dat dan door hem volkskrant wijsheid / links propaganda wordt genoemd.
Wat het vooral lastig maakt is dat de mensen in mijn omgeving die dit dus allemaal daadwerkelijk overdreven vinden ook totaal geen enkel referentiekader hebben. Die vinden dat wat er â in Amerika gebeurtâ ook niet kunnen â maar zo is het hier gewoon nietâ. Ik weet soms gewoon bij God niet waar ik moet beginnen omdat ze ook in zoân rigide denk patroon zitten.
@Fishing wat Bavaria betreft weet ik het niet zeker. Youp haalde dat idd wel aan. Maar het zal mij echt een worst wezen wat die vent erover zegt. Ik heb hem altijd al vreselijk gevonden en na dit laffe artikel al helemaal. Ik vind het ook niet oké als hij na deze uitlating ooit nog eens voor oudejaarsconference wordt gevraagd.
Ik ben vandaag gewoon met ruzie bij mijn ouders weggegaan, waar ik op bezoek kwam en in een racisme discussie terecht kwam. Ben er helemaal kapot van. Het begon redelijk, maar ze gingen al snel in de verdediging en elk voorbeeld dat ik aandroeg werd beantwoord met een maar⊠Ik ben heel feitelijk gebleven en heb het voornamelijk gehad over institutioneel racisme en dat in cijfers uitgedrukt, maar nee ze waren het er niet mee eens en ik moest hun mening respecteren. Volgens mij kan je bij racisme niet over meningen spreken.
Uiteindelijk werd mijn moeder gewoon kwaad ânoem je me nou gewoon dom?!â toen ik haar adviseerde zich ook eens in te lezen in de andere kant van het verhaal en onderzoeken door te nemen over dit onderwerp. Het eindigde met een schreeuwende âen nu mijn huis uit!!â.
Had dit niet achter mijn ouders gezocht die over het algemeen heel ruimdenkend zijn. Ze zien het als een aanval, terwijl ik alleen probeer ze het ook van een andere kant te laten bekijken.
Wat rot zeg! Hopelijk kunnen zij het even laten bezinken en dan even goed nadenken over wat jij hebt proberen uit te leggen. Ik hoop dat het bij ze binnen komt.
Zonde he hoe mensen zich aangevallen voelen door iets wat eigenlijk alle witte mensen verkeerd doen. Omdat het ons zo is aangeleerd. Maar super goed dat je het gesprek bent aangegaan!
Wat vervelend!! Mijn moeder heeft in dat geval altijd ( zoals je al boven las) de neiging om dan te zeggen â zullen we er nu maar over stoppen?â De reactie van jouw ouders vind ik echt nog vervelender en ergens zegt dit ook wel wat ( een soort onmacht).
Hopelijk komen jullie alsnog ( een beetje) tot elkaar. Jij blijft in elk geval dicht bij jezelf en daar mag je trots op zijn!
Ik hoop dat meer mensen zullen gaan voor een Nederlandse titel zoals Witte onschuld of Hallo, witte mensen aangezien deze toch meer gericht zijn op onze maatschappij en ik denk dat je daar veel meer aan hebt dan het Britse perspectief in Why Iâm no longer of Amerikaanse perspectief in How to be an anti-racist (ik geef maar twee voorbeelden)
Overigens ben ik wel benieuwd of je er af en toe iets over kunt delen hier want voorlopig zal ik Why Iâm no longer niet lezen (ik heb gekozen voor Witte onschuld als non-fictie, maar lees nu eerst fictie over slavernij)
Ouch, dit zou mij echt raken. Ben je oké?
Edit:
@Calatrava Van jouw verhaal word ik ook emo, hoe voel je je? Heb je het al kunnen laten bezinken?
Het gaat nu even niet zo lekker, ben er nog steeds erg verdrietig van en vind het lastig om nu weer op normale voet het contact aan te gaan met mijn ouders. Ik hoop dat dit over een paar dagen weer op een niet te geforceerde manier gebeurt en ik vrees dat ik dit onderwerp met hen maar uit de weg moet gaan, hoe erg ik dat ook vind.
Begrijpelijk, op normale voet doorgaan hoeft nog niet meteen want je kan het ook even laten rusten toch? Het is ten slotte pas vandaag geëscaleerd, iedereen zal ervan geschrokken zijn lijkt me
Ik probeer het mijn ouders ook minder kwalijk te nemen. Zij zijn nou eenmaal hun leven lang opgegroeid en opgevoed met bepaalde denkwijzen, en dan is het gewoon heel erg lastig om die volledig om te buigen. Alles was vroeger âhet is wat het is en niet zeurenâ. Zij zijn helemaal niet gewend zich om dit soort dingen druk te maken. Zij voelen zich heel erg aangevallen door de jongere generatie, alsof ze âallesâ fout hebben gedaan terwijl ze zich van geen kwaad bewust zijn. Ineens mag er van alles niet meer, en het gaat gewoon te snel voor heel veel mensen van die generatie. En het is natuurlijk ook zo dat vrijwel niemand echt kwade intenties had. De uitkomst is echter wel kwalijk natuurlijk en het maakt het allemaal niet goed, maar het is wel de realiteit.
Ik weet niet, ik begin er bijvoorbeeld bij mijn opa en oma al helemaal niet meer aan. Je kan het die mensen amper kwalijk nemen dat zij dit niet begrijpen.
Natuurlijk zou het fijn zijn om alle generaties mee te krijgen, maar ik denk dat het het meest constructief is de focus vooral op de jongere generatie te houden. Op die manier maak je echt verschil voor de volgende generaties. Dan zal de racistische generatie van zelf âuitstervenâ
Intussen blijf ik wel mijn best doen om de dialoog telkens weer aan te gaan, maar ik ga er minder hard in dan ik eigenlijk zou willen. Toch merk ik dat ik de afgelopen jaren mijn vader al flink wat linkser heb kunnen krijgen door al onze discussies. Ze hebben gewoon wat meer tijd nodig voor verandering.
Goed punt, thanks voor het hierop wijzen! Moet zeggen dat ik daar inderdaad niet heel bewust heb over nagedacht, had deze van meerdere mensen aangeraden gekregen dus leek me een mooi begin. Ben wel benieuwd in hoeverre het wel/niet toepasbaar is op de situatie hier, kan me voorstellen dat er ook wel breder werkende aspecten worden uitgediept. Maar ben het zeker met je eens dat het goed is om (ook) een Nederlands perspectief te lezen, dus dat wil ik hierna ook doen. En af en toe wat delen wil ik zeker doen!
@Calatrava wat heftig, logisch dat je van slag bent. Hoop inderdaad dat de situatie een beetje tot rust komt in de komende dagen
Ik herken ook wel wat @Cozycute zegt en vind dat heel lastig. Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat het voor hen heel (te?) snel gaat, aan de andere kant heb ik zoiets van kom op jongens, jullie zijn echt niet dom en hebben geen verkeerde intenties, waarom gaat dit er dan zo moeilijk in? Ik merk dat ik zelf een beetje mân battles pick, uiteraard is dat een privilege maar het is wel de manier waarop ik het zelf het langste volhoud dus in de long run het effectiefst, denk ik.
Ik heb verder niemand gehoord over wat ik net zei, dus misschien ben ik wel een van de weinige mensen die er zo over denken (denkt?). Hallo witte mensen lijkt me bijvoorbeeld goed om te lezen omdat het boek als het goed is antwoord geeft op typische Nederlandse vragen in discussies over racisme en dan kan je je familieleden met de informatie die je in dat boek hebt gelezen om hun oren slaan. En wat ik zo interessant vind aan Witte onschuld is dat de samenleving onder de loep wordt genomen. We pretenderen tolerant te zijn maar gaan met ons hakken in het zand als we het hebben over Zwarte Piet (ik zeg maar wat), waar komt dat vandaan? Volgens mij gaat het boek dieper in op âonsâ zelfbeeld wat ik ook weer zo belangrijk vind. In Engeland of Amerika is dat misschien toch wel weer heel anders.