White privilege / racisme

Klinkt allebei interessant en als goede kennis om op te doen ja! Ze gaan in ieder geval op m’n lijstje voor hierna.

Ik denk ook dat het voor veel (vooral ouderre) moeilijk is te acepteren dat dingen die altijd normaal zijn geweest opeens niet oke zijn. Doed me een beetje denken aan de soldaten die vroeger moesten vechten voor ons land, hun voelden zich trots en nu opeens was het slecht wat er is gebeurd in Indonesië. Dan voelen ze zich aangevallen en is het moeilijk je los te maken van die gebeurtenis.
Als het rustig uitleggen niet lukt, voorbeelden geven, mischien zelf dingen uit hun jeugd als voorbeeld geven niet werkt dan tja steek dan liever je energie in iets wat wel gaat werken.

Denk dat het altijd wel zo zou zijn, oude generatie vs de nieuwe. Hadden hun vast ook vroeger.
Ik weet niet of jullie dit ook hebben maar ik merk ook een groot verschil tussen vriendinnen en oude klasgenoten die veel op internet zitten of vooral op nederlandse kant van het internet zitten. De mensen die veel contact hebben en dingen zien van mensen over de hele wereld zijn gewoon veel meer open en zoals ik zelf zien en voelen die sterke grens van dit is Nederland niet. Als in ja ik ben nederlands en dit is Nederland maar ik ben niet mega patriotic of beschermend ofso.

(hoop dat mijn manier van uitleggen begrijpelijk is lol)

6 likes

Aaah ik heb mij voor het eerst uitgesproken op FB tegen iemand in mijn vriendenlijst!

Die had een heel betoog waarom ze het belachelijk vond dat de bloemen afrikaantjes niet meer zo mochten worden genoemd. Sowieso ging het betoog nergens over maar ze gebruikte in elke zin het woord ras of rassengelijkheid. Dus dat stootte mij meer voor het hoofd. En daar heb ik wat over gezegd.

Nu zit ik met spanning naar mijn telefoon te kijken of er reactie komt en ik heb al een wetenschappelijk artikel gevonden om bij te voegen als ze met een tegen antwoord komt

10 likes

Ik kreeg een lame reactie terug dat ze poc wel rassen heeft horen zeggen en dat het haar niet uitmaakt hoe iemand er uit ziet maar wel de manier waarop er nu mee wordt omgegaan met hoe dingen worden veranderd (als in de bloemen afrikaantjes geen afrikaantjes meer noemen) … eeuh que?!

Sowieso cringe

Ja soieso de cornrowns en de juwelen die in de haren zitten. (Correct me if im wrong)
Verder weet ik het niet zeker omdat ik zelf niet veel van de egyptische cultuur af weet.

1 like

In navolging hierop heb ik net een heel fijn constructief gesprek met allebei m’n ouders gehad! Kwam er achter dat vooral m’n vader eigenlijk geen idee had van de situatie in Nederland mbt institutioneel racisme (dingen als schooladviezen, (huur)woningmarkt etc) dus heb daar veel over verteld en daardoor leek er gelijk een stuk meer begrip te ontstaan. En in plaats van moeilijk doen over de vorm van de protesten erkenden ze dat het natuurlijk wel belangrijk is om reuring te veroorzaken en dat die balans dan misschien moeilijk is, maar dat er wel degelijk echt iets moet gebeuren. Er valt ze zeker nog genoeg te leren maar dit deed me zo goed!

16 likes

Ik vind dit best interesant, ik weet ook niet wat ik precies moet vinden van bepaalde afleveringen van verschillende shows die worden weggehaald. Laats ook dacht ik van little Britain en volgens mij was faulty towers de don’t mention the war aflevering ook weg gehaald. Bijvoorbeeld er is een aflevering van father ted die op youtube steeds langskomt, waarin hij china face doet. Dit zou dus betekenen dat hij bijv ook weg moet want het is racistisch, maar als je het kijkt zie je dat het meer belachelijk maken is van mensen die denken dat china face ok is. Idk de grens met waneer comedy ok is of niet is toch best vaag soms. ( met de Community aflevering lijkt het meer dat hij een soort goblin moet voorstellen.). Vraag ik me wel af hoe netflix dit zou doen met bijv oude sinterklaas films met zwarte piet er in.

Ik zit hier echt vol verbazing dat Egypte geen witte beschaving was. Ik heb er wel films over gezien en stripboeken over gelezen maar dit is me dus nooit Opgevallen. Wat kwalijk…

3 likes

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ancient_Egyptian_race_controversy#:~:text=According%20to%20Bernard%20R.,darker%20shades%20toward%20the%20Sudan".
Het lijkt dus een beetje controversieel te zijn, en dat het waarschijnlijk is dat er gewoon alle kleuren rondliepen.

1 like

Vandaag had ik oudergesprek met de juf van mijn dochter (8), en ik ben zo trots op haar. De juf had iets gezegd over stiften in huidskleur en toen had mijn dochter blijkbaar gezegd “mama zegt dat het zalmroze ofzo is want voor veel mensen is dat niet hun huidskleur…” De juf had daar nog nooit bij stil gestaan en het had indruk gemaakt.

Dus dames, bedankt. Mede door de inzichten die jullie mij gegeven hebben heb ik mijn dochter iets belangrijks kunnen leren. En ik vind het mooi dat ze dat ook weer heeft kunnen doorgeven aan iemand anders.

75 likes

Ik had m’n boek uitgelezen en was heerlijk relaxt.
Toen opende ik nog even whatsapp en de sint intocht in Dordrecht heeft een enquête geopend over de kleur van Piet.
3 van de 4 opties van de poll zijn ook nog eens dat die zwart moet blijven.
Ooh en tis niet eens zo dat de uitslag iets gaat zeggen want de poll is om het uiterlijk al dan niet aan te passen.
Echt hoor de hoeveelheid tegenzin om iets te moeten veranderen spat er gewoon vanaf.
En dat zijn dan mensen die ook nog eens allemaal in het sociale domein werken.
(oké ik wild 'm postte bij waar erger je je aan want ik erger me aan dat ik nu boos ben ipv ontspannen, maar hij past wel beter bij White privilege)

1 like

Dit is echt een aanrader!

In het dorp waar ik vandaan kom waren vorig jaar nog full-on zwarte pieten. Nu was er pas een interview gepubliceerd met de organisatie van het Sinterklaas-festijn en werd ook hier aandacht aan besteed. Echt serieus dat hele artikel stond vol met uitspraken als:

• We willen een brug slaan tussen de voor- en tegenstanders van ZP
  • We zetten de lijn door waar we jaren geleden mee zijn begonnen (als in; schijnbaar hebben ze ooit een visie oid uitgewerkt met hoe om te gaan met ZP en de bijbehorende discussie)
  • Wij zien niets racistisch in Zwarte Piet

Kortom, te laf om gewoon de knoop door te hakken om afscheid te nemen van ZP. Alsof de niet POC goed en met aandacht moeten worden begeleid naar een situatie zónder ZP. Want och och och men zou toch maar op hun tenen getrapt worden. Echt m’n bloed kookt als ik dat soort dingen lees.

3 likes

Ik ben benieuwd wat ze hier in het dorp doen. In Amersfoort stoppen ze ermee, ik hoop hier ook, we wonen vlakbij. Woon hier nog geen jaar en heb nu een kleintje van 9 maanden. Ik hoop dat iig het KDV geen ZP doet, anders zal ik haar denk ik thuis houden.

Oei, ik zat net de instagram van zeikschrift te kijken wat een dagje over genomen is door Marketing vrouw. Heel goed iemand van kleur de kans krijgt zich uit te spreken. Maar misschien heb ik het te snel gezien want als ik het goed begrijp zegt ze dat je écht anti-racistisch bent als je je baan opzegt zodat iemand van kleur die kan nemen. Want als wit mens heb je zo weer een nieuwe baan. Echt ???
En marketingvrouw is toch heel bekend? Ik zou bij zoiets verwachten dat een podium geeft aan een wat minder bekend persoon, maar misschien ligt het aan mijn bubbel-instagram dat ze daar al zo vaak genoemd is.
(Plus ze heeft het steeds over Madelijne i.p.v. Madelijn. Maar dat is misschien een persoonlijke irritatie van mij, mensen veranderen ook steeds 1 letter in mijn naam.Als je Swelgja i.p.v. Swelgje.)

2 likes

Ik las het ook even zo :face_with_raised_eyebrow:
maar volgens mij zegt ze niet “Als je echt anti-racist bent doe je dit” maar meer dat iemand die dat doet echt anti-racistisch is. Zit wel een verschil in. Maar ik denk dat het als antwoord op de vraag “Hoe creëer je ruimte als je jezelf daarmee financieel in de vingers snijd” niet echt iets waardevols zegt.

2 likes

Volgens mij bedoelt ze het ook van, als je ontslag neemt omdat je een andere baan hebt of gaat verhuizen ofzo, vraag dan aan het bedrijf waar je weggaat of ze iemand van kleur aan kunnen nemen. Niet zelf zomaar ontslag nemen. Of ik begrijp het verkeerd.

1 like

Ik heb het net even teruggekeken, maar ik vind het geen rare redenering. Het voorbeeld wat zij gaf was een vrij representatieve functie in een kunstcommissie. Als jij vaker dat soort posities krijgt aangeboden, en het valt je op dat er in heel die commissie nul diversiteit is te bekennen, terwijl jij mss wel een collega/ whatever kent van kleur die ook geknipt zou zijn voor die functie maar nooit wordt gevraagd. Dan is dat toch ontzettend anti-rascistisch? Dat je bereidt bent om te strijden voor meer diversiteit, niet alleen omdat je erin gelooft, maar ZELFS op het moment dat je er ZELF slechter van wordt.

Zal niet voor alle banen en functies gelden, en het is een heel moeilijke afweging om te maken want ja, we zijn nu eenmaal redelijk egocentrisch dus het wordt moeilijk om het ‘juiste’ te doen in het algemeen belang. Maar het is wel een manier om meer diversiteit af te dwingen, zonder je neer te leggen bij de wat makkelijkere initiatieven zoals protesteren etc waar je zelf niet zozeer last van ondervindt. Ik zie het niet als een massale oproep om banen te weigeren.

7 likes

ja volgens mij was het erg gemengd met ook boven en onder Egypte. Heb ooit de roman de zwarte vrouw van de Nijl gelezen. En die gaat wel over dit onderwerp. Ook een erg heftig stuk over vrouwenbesnijdenis wat me altijd is bijgebleven.