Nadat mijn ouders scheidden hertrouwde mijn moeder met een laagopgeleide arbeider, om het ff grof te zeggen. Qua denkbeelden is er niks mis met die gast, maar met zijn familie wel. En die kankerzwarten dit teringmarokkanen dat, niet zo nu en dan, nee, alles was de schuld van ‘de allochtoon’. Destijds zag ik ‘geen kleur’, zat immers met veel kinderen met een buitenlandse achtergrond in de klas, maar ik werd wel veel gepest. En mijn familie probeerde me gek te maken dat het door hun huidskleur of afkomst kwam. “Je moet die tyfusneger door z’n knieën knallen, hij mag je niet aanraken met z’n vieze zwarte vingers” over een kind van 11. ???
Rond diezelfde leeftijd ging ik ook op een vereniging waar destijds alle probleemjongeren op werden gedumpt. Kinderen van 10-18 jaar, allemaal uit gaar boerenland waar ze nog nooit ‘een neger’ hebben gezien. En wat voor mensen waren er veel te vinden bij de vereniging in de buurt? Juist ja, mensen met een andere afkomst/huidskleur. We stonden elke week wel “heeeyyyy kankerzwarte! Sieg heil! Ik ram je in mekaar als je te dichtbij komt” te roepen en meer van dat soort walgelijke uitspraken. En het ging steeds verder en verder. Op de middelbare heb ik er nog een hoop problemen mee gehad, ik uitte mijn mening gewoon en was 1 van de 3 Nederlanders in de klas. Tja, ze vinden mij niet aardig maar ik zag het echt niet?
Hoe ik anders ben gaan denken weet ik niet meer, is denk ik gewoon geleidelijk gegaan. Ben volwassener geworden, heb op m’n 14e gebroken met die vereniging, op m’n 22e gebroken met die familie en sindsdien is het beter gegaan. Besefte me dat die mensen ook gewoon mensen zijn, net zoals jij en ik. Sinds de problemen van institutioneel racisme omhoog zijn geborreld in Nederland ben ik me er meer mee bezig gaan houden en begrijp ik waarom bepaalde afkomstig zich zo ‘debiel’ gedragen: dat is dus exact mijn schuld.
Nog regelmatig betrap ik me op gedachten als: ‘ach het is maar een neger’, ‘hoe kun jij dat nou weten je hebt een kleurtje’, ‘[afkomst] en hoogopgeleid? Neh dat kan niet’ etc terwijl ik dat niet wil. Schaam me er behoorlijk voor.