White privilege / racisme

ik ben zondag in eindhoven

1 like

Ik had ergens een demo in Rotterdam verwacht maar die is er dus niet. Dan zou ik zijn gegaan maar nu naar Venlo / Eindhoven (die kant op) vind ik onverantwoord.

Ah oke, er gaat ook een bus vanaf Rotterdam naar Eindhoven.
Ik vraag me wel af waarom je Rotterdam als voorbeeld noemt aangezien zij ZP al afgeschaft hebben.

1 like

Omdat ik daar woon, en voor zover ik weet is ZP hier niet afgeschaft maar wel gedeeltelijk. Heb ik het verkeerd?

Waar heb je de info over de bus vandaan?

Zwarte piet is geband in Rotterdam

Dagblad010

AD

https://www.instagram.com/p/CHyLlaulbNk/

Ik ben er ook zondag in Eindhoven, ik ga met mijn zusje.

Hebben jullie (@Kusjessoldaat en @safkina) al iets gehoord eigenlijk? Het zal vast morgen komen hoor, maar ik vind het sowieso al een beetje spannend en het feit dat ik nog geen info heb en ze me nog niet gebeld hebben maakt me nog wat extra nerveus ofzo.

1 like

Nee, maar ik weet dat de mail altijd pas savonds laat gestuurd wordt.
Er is geen reden zenuwachtiger te zijn omdat je vanuit de organisatie niets hoort :), ze zijn er druk mee!
(verder heel begrijpelijk dat je het spannend vindt!)

1 like

Oh vreemd, ik heb die post gemist van hen. Helaas kan men zich nu niet meer aanmelden.

Op wat voor info wacht jij? (En @Kusjessoldaat en @Safkina)

@Croky Ik zag van de week een landkaart van Nederland waarop werd aangegeven welke plekken ZP al in de ban hadden gedaan. Rotterdam was nog niet gekleurd, of ik heb scheel gekeken.

De demonstratie in Eindhoven van vandaag is geannuleerd. KOZP denkt dat het niet veilig genoeg is.

In een eerdere story is te lezen (denk ik) dat mensen die zich hebben aangemeld via Google Forms per e-mail zijn bedreigd door pro-Pieten. Of dat te maken heeft met het annuleren maak ik niet op uit de verklaring omtrent het annuleren maar het is een bizarre samenloop.

Wie ging er naar Eindhoven?

Nou niks bizars aan toch?

De gemeente van eindhoven wil die pro pieten “demonstratie” vlak naast die van KOZP zetten. En aangezien het in eindhoven vaker is misgegaan is het verstandig dat ze voor hun eigen veiligheid het aflassen.

Wat ik ook zo rot vind aan de media is dat ze alleen zeggen van Jaa de KOZP demonstraties zijn verplaatst en afgelast vanwege bedreigingen en blabla. Maar het dan precies zo laten lijken alsof KOZP dat veroorzaakt heeft.

Terwijl in alle filmpjes enzo die ik heb gezien zie ik dat de KOZP demonstraties vet goed zijn geregeld en ze 1.5 meter afstand houden ze goede gesprekken hebben en dansen enzo.
En bij die pro pieten demonstraties zie je het afvoer putje van Nederland allemaal op een kluitje domme dingen roepen en agressief worden.

16 likes

Vraag: ik heb een restaurant in mijn stad aangesproken waarom ze Zwarte Piet versieringen aan hun raam hebben hangen. Ik krijg alleen maar van die gemaakt beleefde “wij hebben er geen racistische intenties mee, want volgens ons is het geen racisme, het is gewoon een traditie, blabla” reacties. Ik heb heel veel aan het documentje van Nederland wordt Beter met reacties op de meest gebruikte argumenten voor zwarte piet, maar volgens mij is dit restaurant gewoon nogal gehecht aan die stomme versiering (vorig jaar hing het er ook al) en proberen ze dat alleen maar goed te praten. Nu vraag ik me af: zal ik aanbieden om een vervangende versiering langs te brengen in ruil voor dat zij de huidige versiering weghalen? Of is dat geen goed idee? Ik eet verder nooit in dit restaurant, maar die versiering in één van de drukste straten van het centrum is gewoon een doorn in m’n oog :’)

• Ja doen
  • Nee

0 stemmers

Je moet natuurlijk zelf doen waar je je goed bij voelt, maar ik weet niet of de restauranthouder er echt van gaat leren.

1 like

Dit zorgt ook bij twijfel voor mij. Zo leert hij er ook niet echt van inderdaad. Het kan wel een manier zijn om verder in gesprek te raken. Aan de andere kant is de blackface wel uit een drukke straat verdwenen

1 like

Ja, dit heb ik inderdaad ook afgewogen. Maar ik heb ook niet de illusie dat als iemand blijkbaar zo’n bord voor z’n kop heeft dat 'ie in 2020 nog zulke versieringen ophangt en komt met argumenten als “maar ik bedoel het niet racistisch”, dat ik dan als witte meid met m’n mailtjes opeens diegenes wereldbeeld ga veranderen of zo. Ik doe mijn best, maar ergens denk ik ook: ook al ziet diegene nog steeds het probleem niet in, als die wel z’n gedrag aanpast (aka stopt met blackface versieringen ophangen) dan brengt dat tenminste nog iets van positiviteit teweeg.

7 likes

@NoyraSoturi @kali

Ja daarom twijfel ik ook zo en jullie zeggen ook precies wat ik denk. Aan de ene kant is het goed als dat beeld van zwarte piet gewoon van de straat verdwijnt. Aan de andere kant zou het ook goed zijn als je ziet welke zaken je niet meer hoeft te steunen. Kennelijk is deze persoon te eigenwijs.

Daarom vind ik ook dat je moet doen wat goed voelt. Voor een paar euro heb je slingers en versiering met roetveeg pieten en je kan ze aanbieden en kijken wat deze persoon ermee doet.

2 likes

Het heeft niks met elkaar te maken. Het is afgelast omdat Pegida toestemming kreeg vlak naast kozp te demonstreren. Volgens mij had het trouwens niet eens zozeer met dreiging/het waarborgen van de veiligheid te maken. Ik kreeg de indruk dat het meer ging om het feit dat er zo een dom mediaspektakel van gemaakt wordt door twee groepen letterlijk tegenover elkaar te plaatsen. Dan ben je alleen maar tegen die lui van Pegida die je toch niet gaat overtuigen aan het demonstreren, kun je je beoogde publiek niet bereiken en gaat je boodschap verloren.

Dreigmailtje

Over die dreigmail: kozp had in hun mail met praktische informatie de mailadressen (het waren er echt honderden) niet in bcc gezet, maar gewoon zichtbaar voor iedereen. Waarschijnlijk hadden zich gewoon een paar gekken onder valse voorwendselen voor de demo aangemeld die toen dus toegang hebben gekregen tot de hele lijst mailadressen. Ik heb het dreigmailtje ook gekregen en maak me er voor mijzelf persoonlijk niet heel druk over, maar ik vind het wel erg slordig.

5 likes

Wejow die man dacht everything Betty can i can do better

20 likes

Ik heb zelf alle winkels in mijn stad met ZP gemaild en vanuit daar diverse reacties dat ze het verwijderd hebben!
Degene die het niet gaan verwijderen wil ik mss gaan stickeren maar weet niet of ik me daar safe bij voel.

Edit: btw heel simpel, ze kunnen prima hun etalage zonder ZP versieren, zat winkels die nu al kerst ready zijn, of gewoon alleen sinterklaas en paard versieringen hebben.

12 likes

Wat goed dat je resultaten hebt geboekt hiermee! Hebben die bedrijven toevallig ook laten weten waarom ze nog ZP hadden? Ik probeer daar een beetje zicht op te krijgen zodat ik daar beter op kan inspelen mocht ik het nog eens tegenkomen. En ja precies, dit restaurant heeft bijv. ZP en Sinterklaas gezichtjes aan het raam hangen. Haal die Pieten gewoon weg en klaar ben je, zou ik zeggen :man_shrugging: Juist als iemand komt met argumenten als “we hebben er geen racistische intenties mee”; als het werkelijk niet je bedoeling was mensen te kwetsen, zou je toch juist die kleine moeite nemen om het gewoon weg te halen