Ja goeie vraag…
Mijn wederhelft komt uit vrijgemaakt gereformeerde kringen, is hier uit “gestapt”, maar die zitten (oké pre Corona) wel elke zondag 2x in de kerk. Homofobie is not done (mag je wel zijn maar niet praktiseren. Want is een zonde en aan jou om daar tegen te vechten). We mochten niet op 1 kamer slapen als we daar waren, waren we samen er overdag, dan de deur open laten. Tv kijken? Niet op zondag. Tanken ook niet.
Ongehuwd samenwonen werden we een jaar lang amper om aangekeken en geen beleidenis doen betekenden voor mijn, nu man, dat hij het huis moest verlaten.
Maar er waren net zo goed gezinnen in diezelfde kerk gemeenschap die niet elke zondag 2x gingen (wel allemaal 1x). Waarbij de jongeren wel beleidenis deden op een mooie zondag, maar die avond ervoor nog geen idee waar geslapen hadden, en die gewoon competitie mochten spelen of kijken op zondag. Denk dat er onderling heel veel verschil is…?
Mijn schoonvader zei dan: men interpreteert de bijbel steeds mee westers en naar eigen wens. Maar dat is NIET de wens van God. Maar dat dat onder druk ban de maatschappij gebeurd en de mens niet meer de “ruggengraat” heeft om hier tegen in te gaan en vol voor de Vader te kiezen. Dat dat de verleidingen van de duivel zijn, waar we continue alert op moeten zijn.
Dus tja, sex is lekker en te verleidelijk om mee te wachten na het huwelijk. En tegen homos zijn is makkelijker om vol te houden als je dat zelf niet bent. Dus zo.
Zijn theorie dus hè… Niet de mijne 

Edit
mja Dit dus beetje