White privilege / racisme

Hebben jullie die verhalen van #bbqbecky of #permitpatty gelezen/gevolgd op twitter?
Het gaat steeds om blanke vrouwen die voor onbenulligheden de politie belden. Bbqbecky belde naar de polite omdat er zwarte mannen en vrouwene een bbq hielden op een openbaar terrain. Ondanks dat ze haar zeiden dat het toegelaten was om hier wel te bbqen, wilde ze absoluut de poltie bellen. Toen de politie haar wees op haar fout, barstte ze in tranen uit en zei ze dat de mannen haar aanrandden en ze zich niet veilig voelde.
PermitPatty belde de politie omdat ze vond dat een 8-jarig zwart meisje dat water verkocht absoluut een license nodig had. We kennen allemaal de lemonade stands in de US en niemand zegt daar iets op. Was een heel debacle op Twitter toen. Na alle reacties kreeg zij de kans om op nationale televisie haar verhaal te doen en even het slachtoffer spelen.De zender heeft uiteraard niet de ouders van dat meisje uitgenodigd.
De twee voorbeelden tonen wel aan dat blanken sneller de polite bellen als het om donkere mensen gaat.

9 likes

Ja, daar las ik ook over in een column gisteren de verschillen in commentaar op basis van uiterlijk.

7 likes

Dat is zo erg en er zijn zo veel voorbeelden.
-Witte buurvrouw die de politie belt voor zwarte Air-BNB gasten omdat ze hen verdacht van diefstal omdat ze niet naar haar zwaaiden terwijl ze met koffers naar hun auto liepen. En de politie die met meerdere politieauto’s en een helicopter komt opduiken.
-Een Harvard phd student die de politie belt vanwege een slapende zwarte studenten in een openbare ruimte van de studentenhuisvesting.
-Een witte vrouw die de politie belt voor een zwarte man die in het park wandelt met een kinderwagen met zijn eigen kind erin.

Elke dag is er weer iets nieuws. Iets relatief kleins, maar ook dan weer een zwarte man die wordt neergeschoten door de politie of getaserd. Het is goed dat deze verhalen nu bekend worden, maar ik word er ook zo moedeloos van. Hoe moet het de betere kant op gaan met deze wereld als deze mensen ook bestaan?

7 likes

Wellicht naïef van mij maar ik snap echt niet hoe mensen zo kunnen denken

3 likes

En ik heb me voorgenomen komend schooljaar aandacht te besteden aan keti koti in mn klas.

8 likes

Nee he ik kookte echt van woede, ik zie nu dat in mijn post niet per se duidelijk is dat ik het een walgelijke uitspraak vind

2 likes

Wow… geen woorden voor.

1 like

Ik reageer normaal nooit op dat soort mensen en zeker niet op Twitter maar kon me even niet inhouden.

4 likes

Niet echt iets boeiends. Gewoon

“Thierry, knul…
Nee.”

11 likes

Ik moet hier om lachen zo slecht is het. Terwijl het eigenlijk helemaal niet om te lachen is.

Ik vond dit een heel duidelijk artikel dat het fenomeen white fragility verduidelijkt wanneer witte mensen geconfronteerd worden met hun rol in een racistische maatschappij, toegespitst op de werkplek.

10 likes

Net dit stuk gelezen, fijn dat ze alternatieven benoemen

4 likes

Ik vind dit dus superinteressant en lees er veel over. Kan iemand echter deze (copy paste uit bovenstaand artikel) interactie toelichten?

One member of the group, Karen, is upset about a request from Joan, her only colleague of color, to stop talking over her. Karen doesn’t understand what talking over Joan has to do with race; she is an extrovert and tends to talk over everyone. I try to explain how the impact is different when we interrupt across race because we bring our histories with us. While Karen sees herself as a unique individual, Joan sees Karen as a white individual. Being interrupted and talked over by white people is not a unique experience for Joan, nor is it separate from the larger cultural context. Karen exclaims, “Forget it! I can’t say anything right, so I am going to stop talking!”

1 like

Thanks, precies dit perspectief maakte ik niet op uit dit stuk en nu is het veel duidelijker.

1 like

Ik heb dat ook bij Sylvana en Glennis. Ik probeer altijd te bedenken waarom het me irriteert. Bij Sylvana omdat ze zichzelf zo ontzettend serieus neemt, totaal geen zelfspot. Zon afknapper vind ij dat. En bij Glennis omdat het zo’n toneelstuk is. Ze is zo nep. Maar voor mij heeft dit niks met huidskleur te maken.

2 likes

Wat een interessant topic. En ik schrik echt van de voorbeelden. Zo’n Thierry is toch ook om te huilen…

1 like

Had ze ook niet gezegd dat ze uiteindelijk maar deed alsof ze de politie belde? Want hoewel dat voor haar waarschijnlijk het verhaal minder erg doet lijken, doet dat eigenlijk echt mijn bloed koken van woede aangezien dat een mooi voorbeeld is van white privilege in de VS: ze wéét dat zwarte Amerikanen doodsbang zijn van de politie daar, om hier dan wat mee te dreigen en neptelefoontjes naar de politie te doen is echt ultieme machtsvertoon.

4 likes

Ik vraag me af of ze dat idd “weet”. Volgens mij zijn er ook heel veel mensen die toch stiekem denken dat je niks te vrezen hebt als je écht onschuldig bent. Zo’n “waar rook is is vuur” gedachte. Je leest ook zo vaak bij die politiegeweldartikels van die dingen als " maar waarom probeert hij dan ook terug te praten, hij had gewoon meteen met zn handen op zn hoofd op de grond moeten gaan liggen toen hij ineens vet aggressief werd aangesproken door een agent terwijl hij door zn eigen tuin liep"…

2 likes

Dat geen zelfspot snap ik niet. Ze wordt meestal uitgenodigd voor serieuze onderwerpen, dan ga je daar toch ook serieus over praten? Vroeger op TMF in een totaal andere rol was ze wel los. Maar daar vroeg de setting ook om. Ze heeft nu een duidelijk doel voor ogen en dat is een serieuze zaak. Wat voor zelfspot moet daar dan bij?
Denk dat dit overigens gezegd wordt over veel vrouwen die met serieuze zaken bezig zijn. Dan zijn ze niet lief meer.

10 likes

Ze heeft wel echt gebeld naar de politie. Er zijn geluidsopnames van, dus daar heeft ze ook weer over gelogen.

3 likes