White privilege / racisme

Zelfs mocht ze het niet weten (en ik denk dat ze het wel wist) is het white privilege. Ik denk dat het voor veel zwarte Amerikanen een droom is om zo te kunnen redeneren “ik ben onschuldig dus ik heb niks te vrezen van de politie”. Niets is minder waar helaas…

1 like

White privilege is het sowieso. Maar of het moedwillig machtsvertoon is of gewoon een onnozele tuthola die zich niet bewust is van haar privilege is voor mij niet helemaal duidelijk in deze situatie.

1 like

Ik liep vandaag in Rotterdam en er liep een vrouw met een Aziatisch uiterlijk voor ons terwijl we langs een kroegje liepen. Toen zei een man tegen haar “babi pangang” en hij vond zichzelf echt het grappigste persoon op de hele wereld en zij reageerde half maar nja ik zag dr reactie niet echt en eerst dacht ik nog oh ze heeft vast eten vast maar natuurlijk was dat niet zo en daarna overwoog ik er wat van te zeggen en nu baal ik dat ik dat niet gedaan heb.

En ik ben vandaag naar de voorstelling gelukzoeker op de parade geweest en als je nog gaat in Rotterdam of Utrecht, echt ga daar heen! Het heeft me zo diep geraakt.

Ik weet dat geweld niet de oplossing is in veel zaken, maar mijn god wat zou ik thierry baudet graag eens gewoon een linkse hoek willen geven.

4 likes

Hadden jullie die post gezien op Facebook over het boek ‘Suriname here we come’ ? Lijkt op het eerste oog een heel erg leuk kinderboek, maar zodra je er doorheen bladert staan er allemaal racistische, stereotyperende berichten in. Ik vind dit zo schokkend dat dit al voorgeschoteld wordt aan kinderen.

Er staan feitjes in zoals dat het normaal is voor surinamers om vreemd te gaan, dat chinezen en hindoestanen het zo moeilijk hebben in suriname, dat mensen niet kunnen schrijven en lezen, dat sranan tongo ‘‘negertaal’’ werd genoemd. Beetje jammer dat dit kinderen wordt aangeleerd over Suriname.

In de reacties onder dit bericht kan je ook die schrijfsters reactie terug lezen, op klacht van een jaartje terug (is dus niks meegedaan.)

Oh wow wat bizar wel. Terwijl kinderen juist nog zo beïnvloedbaar zijn en dan verpest je ze al direct met dit soort troep. Als ik kinderen krijg ga ik ze alleen maar verantwoorde boeken voorlezen zoals goodnight stories for rebel girls en hopelijk veel andere boeken met diversiteit erin.

3 likes

Wauw
Die reactie van die schrijfster ook, ben benieuwd over welke documentaire ze het dan ook heeft :roll_eyes: en jammer dat ze dat zo aandraagt als argument. Klinkt een beetje als: ‘‘mijn donkere buurman vindt zwarte piet ook oké! Dus als hij niet zeurt, waarom zeurt de rest van Nederland dan!’’ :woman_facepalming:t2:

Reactie schrijfster

https://joop.bnnvara.nl/content/uploads/2018/07/post.jpg

2 likes

Belachelijk! Ze ziet gewoon nog steeds niet in wat er zo verkeerd is aan dit boek. Ze moet zich schamen dat ze kinderen dit soort bullshit wilt aanleren.

2 likes

Ik vind het ook zo schokkend dat het een boek uit 2012 is en niet uit 1912…

2 likes

Ik vind dit een heel lastig onderwerp. Aan de ene kant kan ik me vinden in alle beredeneringen en aan de andere kant roept het ook weerstand in me op (wat dan white fagility is zoals ik heb begrepen). Ik heb ook de documentaires van Jane Elliot gezien en haar experimenten en het is zo heftig om te zien hoe snel we elkaar kunnen marginaliseren en kleineren.

Maar de vraag die continu blijft voor mij, wat kunnen wij witte mensen, of majorities actief doen om te zorgen dat minorities niet meer gemarginaliseerd worden?

Ik heb een issue waarvan ik benieuwd ben hoe jullie erover denken:

Ik heb in een winkeltje met o.a. Afrikaanse kleding een topje gekocht. Het meisje dat de winkel runde maakte zelf alles met stoffen die haar familie haar vanuit west Afrika stuurden en het is echt heel mooi en kleurrijk. Nu weet ik alleen gewoon niet zo goed of het dan fout/cultural appropriation van me is dat ik dit draag (ben zelf wit en blond). Ik vind het zelf gewoon vaak supermooie printjes en die outfits die Afrikaanse vrouwen dragen echt mooi. Ik zou nooit helemaal in die traditionele kleding gaan lopen, maar vraag me wel af wat de grens is en wil vooral ook zorgen dat ik niet mensen tegen het verkeerde been stoot…

(M’n vriendinnen vonden mijn zorgen trouwens echt niet nodig, maar denk dat veel witte mensen er niet bij stilstaan dat gemarginaliseerde groepen dit soms erg kunnen vinden)

Ik ben zelf ook wit maar ik zou niet echt bezwaar zien in dit geval omdat die persoon het zelf aan je heeft verkocht en je nu uiteindelijk ook weer haar en haar familie steunt op deze manier.
Misschien dat iemand anders daar wel anders over denkt, ik zou het niet weten.

5 likes

Ik dacht dat als je bewust bent waar je het koopt en wat de achtergrond is dat het dan wel kan. Dus wel een topje van een winkeltje waar jij het hebt gekocht maar niet een topje met een 'etnisch’printje van de H&M komt. Omdat je dan de achtergrond ontkent van de print. (Hoe iemand dat dan weer uit elkaar houdt is weer een ander verhaal.) Dus ik vind ook dat het wel kan, je bent nu toch juist op ene hele bewuste manier ermee bezig en je steunt de persoon zelf in plaats van een grote fabrikant. (Maar soms weet ik zelf ook niet meer wat nu wel/niet ok is)

1 like

Haha ja het grappige was wel dat tijdens uitgaan een donkere jongen me aansprak die het direct herkende als echte afrikaanse stof en hij was er heel enthousiast over :joy: dus blijkbaar is dat toch erg herkenbaar.

Thanks voor je antwoord, jij ook @Ainu! Vind het soms idd moeilijk waar de grens ligt ofzo

5 likes

Ik denk dat het goed is om er bij stil te staan. Weet niet of er een “juist” antwoord is maar voor mezelf hanteer ik wel specifieke voorwaarden:

  • Waar komt het vandaan? Zoals @Swelgje zegt is er een verschil tussen iets kopen bij een kleine winkeltje met handgemaakte dingen of een modeketen die links en rechts printjes jat. Wie er uiteindelijk aan heeft verdiend vind ik wel belangrijk.

  • In welke context gebruik je het? Ik vind het belangrijk om dingen in de juiste vorm te gebruiken. Dus het gebruik van objecten of symbolen die in de cultuur van oorsprong een religieuze betekenis hebben of onderdeel zijn van specifieke rituelen vind ik echt een no-no. Denk hoofdtooien of heilige symbolen op een shirtje geprint.

  • Hoe gedraag je je tegenover mensen van die cultuur? Je kan wel vrolijk paraderen in je Cheongsam maar als je vervolgens met je vrienden “Sambal bij” grappen loopt te maken dan valt dat voor mij wel onder cultural appropriation.

9 likes

Nouu te gênant voor woorden dit, wat een klapmongool.

Heb even wat oude posts geliked want heb net het hele topic even gelezen!

Super interessant en zet me zeker aan het denken!

3 likes

Niet per se direct white privilege, maar wel gerelateerd: Wat vinden jullie ervan dat Tim Hofman (vaak toch wel de moraalridder) mede-eigenaar is van een vrij prijzige huiswerkschool (brainboost) die dus eigenlijk direct bijdraagt aan kansenongelijkheid? Hij doet het onder het motto van “ had ik dit vroeger maar gehad” maar ondertussen kost bijles daar de hoofdprijs in een stad waarin sprake is van grote inkomensverschillen en sterke etnische segregatie in het onderwijs.

2 likes

Hmm… ik vind dit misschien een beetje hetzelfde als dat studenthotel waar je dus de hoofdprijs betaalt voor een kamer. Maar die eigenaar zegt: ‘tja dit is gewoon een ander segment: wij bieden luxe die een normaal studentenhuis niet biedt en mensen willen het betalen’. Aan de ene kant best wel kwalijk want studentenkamers worden al alleen maar duurder en mensen leggen het uit wanhoop toch wel neer, maar aan de andere kant: hij is ook gewoon een zakenman die geld wil verdienen.

Zelfde geldt voor Tim denk ik. Vanuit een zakenperspectief snap ik het wel. Vanuit een ‘doe iets aardigs voor de medemens’ perspectief niet. Dan zou ik het ook netter vinden als hij zegt: wij bieden de beste bijles blabla dit is waarom je hier meer betaalt, want het is nou eenmaal betere service. Ipv van ‘ik wou dat ik dit vroeger had gehad’, alsof het voor iedereen zo te betalen is.

Maar is voor mij meer überhaupt een klasse-probleem dan echt een huidskleur probleem.

1 like

@anon78346544

Ik heb nog een vraag aan jou. Op het vorige forum ging het over de zusjes Verbon en dat zij spraken over een negroïde huid in de context van zonnebrand geloof ik. Jij gaf aan dat het niet ok is om het woord negroïde huid te gebruiken. Kun je me uitleggen waarom niet? Ik ben zelf half Surinaams. Weet ook niet waarom ik dat erbij vertel, vind ik leuk om te vertellen denk ik :blush:

2 likes