White privilege / racisme

Ik weet dat geweld niet de oplossing is in veel zaken, maar mijn god wat zou ik thierry baudet graag eens gewoon een linkse hoek willen geven.

4 likes

Hadden jullie die post gezien op Facebook over het boek ā€˜Suriname here we come’ ? Lijkt op het eerste oog een heel erg leuk kinderboek, maar zodra je er doorheen bladert staan er allemaal racistische, stereotyperende berichten in. Ik vind dit zo schokkend dat dit al voorgeschoteld wordt aan kinderen.

Er staan feitjes in zoals dat het normaal is voor surinamers om vreemd te gaan, dat chinezen en hindoestanen het zo moeilijk hebben in suriname, dat mensen niet kunnen schrijven en lezen, dat sranan tongo ā€˜ā€˜negertaal’’ werd genoemd. Beetje jammer dat dit kinderen wordt aangeleerd over Suriname.

In de reacties onder dit bericht kan je ook die schrijfsters reactie terug lezen, op klacht van een jaartje terug (is dus niks meegedaan.)

Wauw
Die reactie van die schrijfster ook, ben benieuwd over welke documentaire ze het dan ook heeft :roll_eyes: en jammer dat ze dat zo aandraagt als argument. Klinkt een beetje als: ā€˜ā€˜mijn donkere buurman vindt zwarte piet ook okĆ©! Dus als hij niet zeurt, waarom zeurt de rest van Nederland dan!’’ :woman_facepalming:t2:

Reactie schrijfster

https://joop.bnnvara.nl/content/uploads/2018/07/post.jpg

2 likes

Belachelijk! Ze ziet gewoon nog steeds niet in wat er zo verkeerd is aan dit boek. Ze moet zich schamen dat ze kinderen dit soort bullshit wilt aanleren.

2 likes

Ik vind het ook zo schokkend dat het een boek uit 2012 is en niet uit 1912…

2 likes

Ik vind dit een heel lastig onderwerp. Aan de ene kant kan ik me vinden in alle beredeneringen en aan de andere kant roept het ook weerstand in me op (wat dan white fagility is zoals ik heb begrepen). Ik heb ook de documentaires van Jane Elliot gezien en haar experimenten en het is zo heftig om te zien hoe snel we elkaar kunnen marginaliseren en kleineren.

Maar de vraag die continu blijft voor mij, wat kunnen wij witte mensen, of majorities actief doen om te zorgen dat minorities niet meer gemarginaliseerd worden?

Ik ben zelf ook wit maar ik zou niet echt bezwaar zien in dit geval omdat die persoon het zelf aan je heeft verkocht en je nu uiteindelijk ook weer haar en haar familie steunt op deze manier.
Misschien dat iemand anders daar wel anders over denkt, ik zou het niet weten.

5 likes

Ik dacht dat als je bewust bent waar je het koopt en wat de achtergrond is dat het dan wel kan. Dus wel een topje van een winkeltje waar jij het hebt gekocht maar niet een topje met een 'etnisch’printje van de H&M komt. Omdat je dan de achtergrond ontkent van de print. (Hoe iemand dat dan weer uit elkaar houdt is weer een ander verhaal.) Dus ik vind ook dat het wel kan, je bent nu toch juist op ene hele bewuste manier ermee bezig en je steunt de persoon zelf in plaats van een grote fabrikant. (Maar soms weet ik zelf ook niet meer wat nu wel/niet ok is)

1 like

Ik denk dat het goed is om er bij stil te staan. Weet niet of er een ā€œjuistā€ antwoord is maar voor mezelf hanteer ik wel specifieke voorwaarden:

• Waar komt het vandaan? Zoals @Swelgje zegt is er een verschil tussen iets kopen bij een kleine winkeltje met handgemaakte dingen of een modeketen die links en rechts printjes jat. Wie er uiteindelijk aan heeft verdiend vind ik wel belangrijk.

• In welke context gebruik je het? Ik vind het belangrijk om dingen in de juiste vorm te gebruiken. Dus het gebruik van objecten of symbolen die in de cultuur van oorsprong een religieuze betekenis hebben of onderdeel zijn van specifieke rituelen vind ik echt een no-no. Denk hoofdtooien of heilige symbolen op een shirtje geprint.

• Hoe gedraag je je tegenover mensen van die cultuur? Je kan wel vrolijk paraderen in je Cheongsam maar als je vervolgens met je vrienden ā€œSambal bijā€ grappen loopt te maken dan valt dat voor mij wel onder cultural appropriation.

9 likes

Nouu te gĆŖnant voor woorden dit, wat een klapmongool.

Heb even wat oude posts geliked want heb net het hele topic even gelezen!

Super interessant en zet me zeker aan het denken!

3 likes

Niet per se direct white privilege, maar wel gerelateerd: Wat vinden jullie ervan dat Tim Hofman (vaak toch wel de moraalridder) mede-eigenaar is van een vrij prijzige huiswerkschool (brainboost) die dus eigenlijk direct bijdraagt aan kansenongelijkheid? Hij doet het onder het motto van ā€œ had ik dit vroeger maar gehadā€ maar ondertussen kost bijles daar de hoofdprijs in een stad waarin sprake is van grote inkomensverschillen en sterke etnische segregatie in het onderwijs.

2 likes

@anon78346544

Ik heb nog een vraag aan jou. Op het vorige forum ging het over de zusjes Verbon en dat zij spraken over een negroĆÆde huid in de context van zonnebrand geloof ik. Jij gaf aan dat het niet ok is om het woord negroĆÆde huid te gebruiken. Kun je me uitleggen waarom niet? Ik ben zelf half Surinaams. Weet ook niet waarom ik dat erbij vertel, vind ik leuk om te vertellen denk ik :blush:

2 likes

Wow, net even die prijzen opgezocht en das een hoop geld joh :open_mouth:

Ik ken Tim Hofman eigenlijk helemaal niet. Is hij iemand die zich openlijk uit over ongelijkheid en white privilige? Of meer een moraalridder in het algemeen.

1 like

Ik ben me steeds meer bewust van racisme om me heen. Gisteren tijdens de pauze liet een collega een filmpje zien van een Arabische man die in een loods ofzo was met allemaal kalkoenen. Hij maakte zo’n kalkoengeluidje en al die honderden kaloenen gingen toen terug een kaloengeluidje maken (jeetje, hoe heet het geluid dat een kalkoen maakt, kakelen gewoon?) iig dit filmpje kende ik, alleen stond er over dit filmpje de tekst ā€˜in de moskee’ ik snapte het oprecht niet, want het was toch niet een moskee maar in een ruimte met kalkoenen? Dit vroeg ik me dus hardop af. Mijn collega zei (witte man, uiteraard) ā€œga je altijd zo serieus in op een grapje?ā€ Dus ik zei ā€œnou ik snap de grap niet, dus omdat het kalkoenen zijn die zo’n geluid maken moet het een moskee voorstellen? Ik snap ā€˜m niet helemaalā€. (Later dacht ik, volgens mij is dat omdat er bij feesten van die vreugdekreten geroepen worden. Nou hilarische grap hoor, jeetje)

Ik heb ook een collega, ik noem haar Yvonne. Zij draagt hoge hakken maar met het autorijden doet ze slippers of lage schoenen aan, op het werk verwisselt ze die voor hoge hakken. Ik heb nog een collega Fatima, die doet hetzelfde. Zegt weer mijn andere collega ā€œlekker schijnheilig van Fatima, van huis gaat ze op platte schonen maar zodra ze hier is trekt ze snel haar hoge hakken aanā€ en over Yvonne wordt dat niet gezegd. Ook wil diezelfde collega geen koekjes aannemen die Fatima heeft gemaakt en uitdeelt op het werk omdat het Suikerfeest is. Nee ā€œop die manier dringt ze haar geloof aan mij op, vind dat zo’n onzin, dus die koekjes hoef ik echt nietā€ Uiteraard zegt ze dit niet in Fatima’s gezicht.

Mijn collega Yvonne maakt vaak verre reizen, ze ging dit keer naar IndonesiĆ«. Een collega zei iets, ik weet niet wat, waarop ze iig antwoordde ā€œja maar dat is in al die apenlanden toch zoā€. Ik was gewoon met stomheid geslagen, te verbaasd om een woord uit te brengen. Om nog maar te zwijgen over hun mening over Zwarte Piet. Zwarte Piet spreken ze uit met een zogenaamd Surinaams accent. Ik kan er weer boos om worden, wat een achterlijke mongolen.

Maar zo erg als dit heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik zie dit soort mensen inderdaad op Facebook onder berichten reageren, maar dit zijn dus dat soort mensen, die dat soort dingen in het echt zeggen, ongelooflijk. Ik heb ze er meerdere malen op aangesproken, maar mijn mening telt niet. We hebben er zelfs speciaal een overleg over gehad, waarbij de toenmalige teamleider zei ā€œieders mening is belangrijk, ieders mening mag gezegd wordenā€ ben ik het TOTAAL niet mee eens, racisme mag nooit. Ik vind het echt moeilijk.

15 likes

@Willem Jeetje wat erg. Ja het is dweilen met de kraan open, maar we/ik moeten er maar wat van blijven zeggen, anders verandert het nooit. Vind het wel ongelooflijk dat mensen er zulke gedachten op nahouden, ik kan er met mijn hoof niet mij.

Mijn man ging vorige week wat drinken en wachtte op een donkere vriend van hem, hij bestelde vast iets voor zichzelf, die vriend was er nog niet. Het personeel deed heel erg aardig tegen hem (mijn man is wit en blond) daarna kwam zijn vriend, die vriend werd niet aangekeken, niet geholpen. Die vriend moest echt een seintje geven om iets te bestellen. Toen kwamen ze en hem behandelden ze helemaal niet zo hartelijk als mijn man. Mijn man zei tegen zijn vriend ā€œjeetje, ik schrik hier van, mijn vrouw heeft het altijd over white privilege en racisme en nu zie ik het met mijn eigen ogenā€ waarop die vriend reageerde met ja man, dit overkomt mij mijn hele leven al, dagelijks.

6 likes

Haha ja jeetje, of inderdaad witte mensen die ZP gaan verdedigen, hallo jij hebt er weinig van te vinden hoor. Zo vermoeiend en verdrietig. Maar we strijden door :muscle:t5:

3 likes

Ik heb dit topic zitten lezen en ik vind het allemaal superinteressant, maar ik moet ook zeggen dat ik het soms ook wel moeilijk vind hoe ik me moet gedragen. En daarmee wil ik mezelf absoluut niet als slachtoffer gaan voordoen o.i.d., maar juist omdat ik me er ook bewust van ben dat veel dingen ook onbewust gebeuren (zoals dat eerdere voorbeeld waarin het gaat over dat donkere mensen sneller onderbroken worden), ga ik juist extra op eieren lopen en dat voelt dan ook niet als een oprechte interactie. Ik ben er dan zo erg mee bezig dat ik niets ā€˜fout’ wil zeggen of doen dat ik het gevoel heb dat het juist nog duidelijker wordt dat dit nog steeds een groot probleem is, terwijl ik gewoon een normale interactie wil waarin huidskleur helemaal geen punt is. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil zeggen.

Ik vind dit een heerlijk topic! Niet om de vreselijke situaties die mensen meemaken maar omdat ik me soms wel eens een overdreven activist voel die ā€˜altijd wat te zeiken heeft’. Maar als ik dan hier lees en hoe velen van jullie hier ook zo mee bezig zijn voel ik me weer gesteund in de strijd!

3 likes

Tim is presentator, dichter en bedenker van yt serie boos. Tegen ongelijkheid als algemeen spreekt hij zich best fel uit door op te komen voor man-vrouw ongelijkheid (kijk maar naar de jamie li-rel van gisteren), lgbti emancipatie, op te staan tegen huisjesmelkers en een programma te maken waarin hij jongeren helpt een stem te vormen tegen grote bedrijven (dit is niet helemaal white privilege gerelateerd, maar paste het beste in dit topic ).

Het valt me daarom extreem tegen dat zo iemand zich met zulke prijzen mengt in schaduwonderwijs, dat momenteel een directe oorzaak is van flinke kansenongelijkheid in het onderwijs. Om
Dit soort prijzen te kunnen betalen heb je gewoon een goedverdienende ouder nodig.