White privilege / racisme

Van de week iets van deze strekking gehoord: ik ben geen racist, want mijn (aangetrouwde) tante is zwart en zij is echt een lieve vrouw

2 likes

Ik heb de racisme kennisquiz teruggekeken en een item daarin over micro agressies is me helaas nog niet helemaal duidelijk. Misschien dat iemand hier dat wil uitleggen? Op 44:30 wordt Pete Wu (met Chinese roots) gevraagd of hij weleens micro agressies heeft ervaren. Hij antwoordt van wel en noemt dan een paar voorbeelden: er werd hem op school gevraagd of hij thuis met stokjes eet en of hij elk dag Chinees eet. Op deze voorbeelden komt Olcay Gulsen even later terug, dat zij zulke vragen ook weleens aan haar Vietnamese vriendin heeft gevraagd en ze vindt vervolgens dat we niet zulke lange tenen moeten hebben aangezien dit gewoon interesse is. Dat slaat de discussie natuurlijk dood en de presentatoren laten Pete hier niet meer op antwoorden.

Toch moet ik eerlijk bekennen dat dit ook vragen zijn die ik had kunnen stellen en ik begrijp nog niet helemaal waarom dit problematisch is. Is het omdat ik Pete met zulke vragen ‘anders dan Nederlands’ zou maken terwijl hij zichzelf wel heel Nederlands voelt? Ligt het vooral aan de manier waarop en de context waarin deze vragen hem zijn gesteld? Hoe zien jullie dit?

Ik zou het zelf niet leuk vinden als een nieuwe collega aan mij vraagt of ik thuis elke dag met stokjes eet. Ik zou dan denken van
 Uh nee ik ben hier gewoon opgegroeid dus eet met mes en vork? En ook al eet ik wel dagelijks met stokjes, wat moet jij met die info, waarom stel je aan mij zo’n vraag terwijl je niet aan een witte nederlandse collega vraagt of zij wel elke dag met mes en vork eet. Dan voel ik mij anders, een soort raar wezen die met in jouw ogen vreemd eetgerei eet.

Nu ben ik toevallig geadopteerd dus ik eet sowieso niet dagelijks aziatisch maar juist vaak westers eten en af en toe aziatisch. Dus voor mij zou het sowieso een rare vraag zijn, maar stel ik al at ik wel elke dag aziatisch, moet je daar dan een vraag over stellen alsof dat maar vreemd exotisch gedrag is? Dat is toch gewoon mijn dagelijks eten, net als iemand anders’ eten.
Ik denk dat wat Pete zei (ik heb het programma niet gekeken) nog hele milde microagressies waren die ook als interesse bedoeld kunnen zijn (maar alsnog wel als vervelend ervaren kunnen worden), je hebt ook vragen als Waar kom je vandaan, Hilversum? nee, waar kom je écht vandaan? (Je kan niet nederlands zijn in hun ogen, je moét zeggen dat je ouders uit china komen/jij Chinees etc bent.) Of vragen over je haar of zeggen dat je eten stinkt, vragen of ze echt hond eten, zeggen dat je goed nederlands kan, vragen of je wel hetzelfde ziet met die ogen. Dingen zeggen die je gewoon een gevoel geven van Oh ik ben anders, bedankt dat je doet of ik niet gewoon nederlands ben.

14 likes

Olcay strikes again. Laag hoor, Pete geeft gewoon voorbeelden, laat hem dan uitleggen waarom het vervelend is. Gelukkig had ik haar al niet zo hoog zitten na deze fatshaming Olcay diep door het stof na 'walgelijke' opmerkingen over plussize vrouwen

Ik heb het programma niet gezien. Ik weet niet waarom Pete zelf die opmerkingen precies vervelend vindt. Dit heeft hij er nog over gedeeld op instagram: https://www.instagram.com/p/CM9j4dnFSmZ/?igshid=1pr1qa1qcd206

1 like

Ik ben de vragen over mijn afkomst ook zo beu. Als ik zeg dat ik uit Rotterdam kom, is dat idd nooit genoeg in hun ogen. Niemand ziet mij echt als een Hollander. Ik heb periodes dat ik er echt passief agressief op kan reageren en soms periodes dat ik maar zeg dat mijn ouders uit *** komen. Maar dat laatste is idd toegeven aan hun vooroordeel over mij en dat is jammer.

1 like

Ik heb echt zon gevoel dat ze gewoon makkelijk willen scoren. Zo van racisme is hip ineens dus daarmee trekken we mensen. Maar erin verdiepen is teveel moeite.

3 likes

Olcay vond commentaar daarop indd overdeven toen. Vond haar ook niet sympathiek en ze deed het af als gezeur.

Ruud de wild, haar vriend, zei ook een keer iets corona en chinezen gerelateerd als “grapje”. Dat ie veel troep uit china in zn kerstboom had en daarom preventief een mondkapje en veiligheidsbril op had.

https://www.instagram.com/p/CIy10q9BFNk/?igshid=12u6v15urcrn5
Daarna zei hij iets als “Niet zo gevoelig doen, is maar een grapje”.

En hij vond Sylvana te polariserend maar nodigde Tjer uit voor een interview :woman_shrugging:t3:

maar ook zonder haar partner erbij te halen is Olcay problematisch :sweat_smile:

7 likes

Ja heel vervelend. Alsof ze niet voor kunnen stellen dat je net als hun gewoon hier geboren en opgegroeid bent.
Ik heb heel vaak de Wat kan jij goed nederlands!
Dan zeg ik Ja niet zo gek, ik ben hier geboren.
Dan staan ze wel van oh

(Dat is niet zo maar wel als baby hierheen maar dat gaat ze niks aan)

6 likes

Ja zeker, ik dacht gewoon gelijk aan haar vriend, dat hij ook al zo denkt als haar, zoals ze tegen pete zei dat het maar onschuldige opmerkingen zijn.

2 likes

In mijn geval worden dit soort vragen ook altijd met een subtiele onderlaag gesteld. Ze zijn gebaseerd op stereotype ideeĂ«n over ‘de migrant’ en erkennen totaal niet dat ‘die ander’ een net zo complex iemand is als dat jij zelf bent. Het antwoord op dit soort vragen is eigenlijk standaard: nee. Tuurlijk doe ik [insert vraag] niet altijd hetzelfde. Daarnaast kan je het antwoord bijna altijd zelf met enig logisch nadenken bedenken. Tuurlijk eet ik niet elke avond Surinaams. Jij eet toch ook niet elke avond hollands? Knorr heeft niet voor niks een heel schap vol ‘wereldgerechten’? Als jouw smaakpalet eens iets anders wil, waarom denk je dan ook maar dat het mijne dat niet zou willen? Zoiets

Het is daarnaast ook een beetje een vals idee van interesse. Het gaat in ieder geval niet on gesprek. Het zijn altijd ja/nee vragen. Even kijken hoe ‘anders’ deze persoon eigenlijk is. En als je dan ja zegt is de persoon die het vraagt vaak ook een soort van verbaasd ‘Echt?! Wow’. Als je oprecht geïnteresseerd bent in iemand kan je veel andere vragen stellen om daar het gesprek over te starten. Bijvoorbeeld: ‘Wat kook je graag?’

20 likes

Sinds wanneer wordt er niks over Jort gezegd? Er is vorig jaar een heel alternatief programma bedacht omdat Jort van de npo de ruimte kreeg on een racismedebat te presenteren?

5 likes

Ik denk ook dat als ik iemand zou vragen: “eet jij met mes en vork thuis”? of “Eet je elke dag Nederlands” mensen me ook met vraagtekens in hun ogen aan zouden kijken

5 likes

Jouw toelichting vond ik ophelderend. Ik ben Westers, mijn man is Zuid Oost Aziatisch en is als twintiger naar Nederland geëmigreerd. Vele jaren later heb ik hem leren kennen. Voor hem ben ik zelf ook naar Nederland geëmigreerd. Nederland is voor ons beiden een vreemde cultuur waarin we trachten een leven op te bouwen.

Nu is het zo dat ik in Nederland wel vaker ervoer dat mensen het zeer interessant leken te vinden hoe wij leven. Ik word vaak gevraagd wat ik van Nederland vind en ik krijg als ik mensen leer kennen ook wel opmerkelijk vaak de vraag wat wij eten en hoe we eten. Voor ik het bovenstaande hier las, ging ik ervan uit dat de drijfveer hiertoe lag in de zeer bescheiden Hollandse keuken en benieuwdheid of wij die overgenomen hebben. Als reactie krijg ik vaak ‘oh grappig’. En dan is de kous eigenlijk af.

Heb me wel eens het hoofd gebroken wat ‘oh grappig’ eigenlijk betekent. Is het echt zo grappig dan, of is het echt zo vreemd dat je denkt oh jeeeetje zeg. Wat zegt dit dan over hoe mensen ons zien? Nu ik het bovenstaande lees, denk ik wel dat dit erbij aansluit en dat er toch een soort van valse interesse is. Mijn man en ik ervaren best veel micro agressies, zo zeggen de buren wel eens dat ze het heel jammer vinden dat alle koopappartementen naar buitenlanders gaan, krijgen we feedback op onze relatie die anderen niet lijken te krijgen, 
 Mijn man ervaart er nog wel meer, maar het is niet aan mij om dat te vertellen.

Nou, een iets lang verhaal, maar ik wou aangeven dat ik die interessevragen nu wel in een ander licht zie en denk ik ook wel beter interpreteer dan voorheen.

6 likes

Geen idee heb het niet echt bijgehouden maar had het van Katja ergens “niet verwacht”. Gelet op deels Chinese afkomst en haar interesse met return to Sender etc

Jort is Jort

1 like

@Tas Jort is bffs met Baudet. Trash, onze aandacht niet waard.

8 likes

Uh? Katja presenteert het programma en ze wordt niet gebasht? Er wordt letterlijk gereflecteerd op haar acties in relatie tot het onderwerp van dit topic?

2 likes

Nou en? Alleen maar kut toch dat er nog meer kutte mensen op de wereld zijn. Mogen we niks over Katja zeggen tenzij we ook wat over Jort zeggen? Ok, Jort is ook een lul.

6 likes

Kwam dit tegen
 Ook weer zo typisch he.

27 likes

Gebasht ja? We hebben oordelen over hoe ze doet alsof spleet ogen normaal zijn. Dan noem ik niet bashen of iemand naar beneden halen.

7 likes