White privilege / racisme

Voorstukjes Katja’s tv programma ‘Goed fout’: https://www.instagram.com/p/CNK8r8cnSqr/?igshid=q3sike9fpoem

https://www.instagram.com/p/CNF8RvAnL3f/?igshid=6ge4lza5qi45

Oh nee… “je mag niks meer tegenwoordig”. Jammer he Katja, zo jammer voor je dat je rekening moet houden met anderen.

“Tegenwoordig moet je goed nadenken over wat je zegt”. Dus dit is iets nieuws? Vroeger mocht je alles zeggen, nu moet je er ineens over nadenken. Lastig zeg.

Dit tv programma irriteert me nu al.
“Dit vind ik een moeilijke” over of je spleetogen mag trekken. Zeer moeilijk inderdaad. En op het eind doet Martijn Koning nog snel een chinees accent na. Brrrrr. Tenenkrommend. Witte mensen die gaan bepalen wat je nog mag zeggen of doen tegen/over aziaten.

8 likes

Ik snap echt niet dat de NPO dit uitbrengt? Ze hebben nota bene vorige week zelf nog die racisme kennisquiz uitgezonden, maar als het puntje bij paaltje komt laten ze gewoon weer een groep witte mensen praten over racisme en “dat het allemaal wel meevalt.” :roll_eyes: Hebben ze hun eigen programma niet eens gekeken?

13 likes

Het is van powned… ik denk dat de npo verder niet gaat over wat powned maakt.

Het wordt wel op NPO3 uitgezonden toch?

Ja dat wel maar ik denk dat omroepen vrij zijn te maken wat ze willen. Behalve misschien als het echt tegen de wet is ofzo.

Ohja dit zag ik ook. Jort kelder, presentator van het Racisme debat ooit.

Dit en een programma maken met wat echt niet meer kan. En dan martijn koning uitnodigen…

3 likes

Snap er ook niks van. Misschien vinden mensen haar wel een lekker tegengeluid, lekker eerlijk ofzo. Dat zie je in de comments staan onder haar posts in ieder geval.

Ik heb zelf de racisme kennisquiz niet gekeken maar komt ook vooral door dit stukje van Pete Wu die daar ook zat.
https://www.instagram.com/p/CM9j4dnFSmZ/?igshid=1lwicu4xkq7zk

1 like

Sioejeng Tsao geeft weer eens goed commentaar op deze onzin :fire::fire:

https://instagram.com/seeyousioe?igshid=vxcbxg3fdnpg

4 likes

Zeker, maar dan vraagt iemand aan katja of ze op de inhoud in wil gaan en zegt ze alleen dit:

Zo raar doet ze, ze ontwijk het gewoon terwijl iedereen dat hele lange antwoord kan lezen van Sioejeng?

Dan zegt ze ook nog zoiets als MaAr sPLeEtoGeN ziJn toCh nOrMaaL dus mag je ze toch gewoon nadoen?
Mens ff serieus, als iemand een grotere neus heeft (dat normaal is) dan moet je dat toch ook niet in z’n gezicht spottend gaan nadoen. Hoezo is zij zo kortzichtig?

2 likes

Die laatste comment van Katja… dat is zo vals he en zo’n bekende truc om het zo om te draaien. Net zoiets als zeggen: ik zie geen kleur, voor mij is iedereen gelijk en als jij wel kleur ziet ben jij de racist

22 likes

Ja ze zegt ook over zichzelf dat ze zich geen kleur voelt en trekt nog even de Ik ben zelf 1/8e chinees kaart. Hoeveel cliches wil je hebben.

1 like

ik ben.

8 likes

Oja dit is vaak het moment in de discussie dat ik het maar opgeef. Het is zó’n dooddoener dat je dan gewoon echt niet meer weet wat je moet zeggen.

gaslighting

11 likes

Hahahahahhahahahahahhahahahahahah Ik gil. Deze vind ik oprecht origineel: Ik ben geen racist want mijn overgrootmoeder is volbloed.

17 likes

Ik had vandaag een discussie met mijn moeder (ze noemde Sylvana Simons “rellerig” dus ik ging haar dingen uitleggen over micro aggressions en BWOC onterecht wegzetten als boos enzo), uiteindelijk gooide ze ook de classic “ja maar ik zeg dat gewoon omdat ik dat vind van haar als persoon, dat heeft niks met haar huidskleur te maken.” Hoe vaak ik ook zei dat dat waarschijnlijk wel onbewust het geval is, omdat het zo diep in ons zit door het systeem, ze bleef volharden dat “het echt niks met kleur te maken had.” Ik vond dat ook best moeilijk om op te reageren uiteindelijk, wat kan je nog zeggen als iemand alleen maar op alles reageert met “nee maar ik zie echt geen kleur hoor”?

5 likes

Ik denk dat rustig vertellen en uitleggen het enige is wat je kan doen. Het vraagt ook wel kritische zelfreflectie en introspectie van die persoon om dat racisme bij zichzelf te herkennen. Jij kan de feiten aangeven, en hopelijk blijft het hangen, en dringt het langzaam door bij die persoon, in dit geval je moeder. Maar je kan iemand niet ‘dwingen’ om dit onmiddellijk in te zien en te begrijpen.

Ik zit in dezelfde situatie met mijn ouders. Ooit leken ze mij boegbeelden van verdraagzaamheid en tolerantie, maar nu merk ik steeds meer dat ze heel veel structureel racisme (en ook seksisme) geïnternaliseerd hebben. Ze zullen nooit gratuite racistische praat verkopen, maar zoiets als ‘sylvana Simons is altijd boos’ zouden ze ook best durven zeggen. Vaak ga ik de discussie met hen aan, maar soms denk ik ook ‘jezus, ze zijn echt te oud om hun denkbeelden nog te veranderen’. Ik hoop in elk geval dat ik als zestiger meer flexibel zal zijn in mijn denken…

3 likes

Dit is heel herkenbaar. Ik vond mijn vader, die in mijn jeugd werkloos werd en dus veel meer thuis was en meer in het huishouden deed dan mijn moeder omdat hij ook meer thuis was, altijd heel geëmancipeerd en tolerant en vooruitstrevend. Hij was toen wij geboren werden (ik ben van '97, mijn oudste zus van '89) ook echt een van de weinige vaders die minder ging werken om een dag voor zijn kinderen te zorgen dus toen was hij dat ook, maar ik merk toch wel steeds meer dat de vooruitgang op andere gebieden toch wel een beetje langs hem heen is gegaan.
Afgelopen week had ik het met hem en mijn moeder over racistische politieagenten en hun appgroeps. Mijn moeder en ik vonden allebei dat ze moesten worden ontslagen omdat racisme, zeker in zo’n functie maar eigenlijk gewoon nooit, echt niet kan, maar hij vond dat veel mensen nou eenmaal racistisch zijn en in wij en zij denken en als we nu nieuwe politieagenten zouden aan gaan nemen, dan doen die toch wel hetzelfde. Dat was voor mij wel even een deuk in mijn beeld van mijn vader… en iets als dat Sylvana Simons zo boos is, zou hij ook kunnen zeggen :disappointed:

Ik denk dat je hierin de actie bij hen moet leggen. Vraag ze welk gedrag ze nu precies als boos beschrijven of om concrete momenten waarop Simons rellerig was. Laat ze vervolgens twee of drie fragmentjes door de tijd bekijken en hoop dat het kwartje nu of over enkele maanden valt. Valt mij bijvoorbeeld altijd op dat men dat moment met Simek bij dwdd volledig anders herinnert dan het daadwerkelijk ging en compleet verbaasd is als ze dat weer terugkijken.

12 likes