Ja dit begrijp ik allemaal. Maar dat was niet mijn vraag. Het is nou eenmaal anders, we hebben allerlei varianten van emoji’s. De vraag is nu hoe we daar mee omgaan.
Mensen dan maar alleen hun eigen kleur laten gebruiken, of gewoon die niet gebruiken. Maar zullen mensen er dan ook over vallen als een witte vrouw een donker kind heeft (geadopteerd)en op haar instagrampagina de witte variant gebruikt voor haar man + haarzelf en een bruine voor het kind in hun Instagram bio. Of zullen dan mensen daar ook weer over vallen? Moet dan aan het driejarige kind eerst worden gevraagd of zij dat goedkeurt, of ze uberhaupt wel wil dat haar ouders informatie (waaronder foto’s) van haar delen op het web… Of zouden dan die gele ook gewoon mogen? Of zou je alleen dan de namen mogen vermelden “Linsday, John & Casey.”
Deze was een tijdje terug ook hier gedeeld.
Ik vind het raar als mensen dat doen. Ook als ze bruin haar hebben en bruin van de zon dan vind ik het nog steeds gek als ze het licht getinte poppetje gebruiken.
Ik vind het lastig dat dit topic eigk white privilege heet want ik wil nu bv praten over die docu van boos. En aan de ene kant is het ook wel wit privilege dat je als wit persoon kan bepalen dat het wel veilig is in Irak waar je zelf toch niet heen hoeft. Maar aan de andere kant valt het onder meer kwesties. En zo loop ik wel vaker ergens tegenaan waarbij ik twijfel of het in dit topic hoort.
Zouden we mss de titel uit kunnen breiden? Ik vind het wel fijn dat alles bij elkaar zit want dan kan je tussen onderwerpen hoppen en van elkaar leren.
Ooh en gaat er nog iemand naar de geen mens is illegaal demonstratie vandaag in den haag?
Ik lees vooral mee, maar vind eigenlijk dat White privilege en bijvoorbeeld feminisme best wel bij elkaar horen. Bijvoorbeeld wit feminisme en intersectional feminisme. Ik hop nu tussen die topic’s, maar denk dat er wel veel overlap is.
True! In best veel feministische werken wordt de onderdrukking van de vrouw vergeleken met die van de Afro-Amerikaan. Dat vind ik echt zo fout, sorry maar ten eerste gewoon nee nee nee dat kun je niet vergelijken ten tweede besef dan eens hoe het was voor ‘black women’?! Het oudere feminisme was echt zwaar privileged en totaal niet inclusive! De intersectionaliteit van tegenwoordig spreekt me dan ook veel meer aan!
Ik ben een keer bij een lezing van Keeyanga-Yamahtta Taylor geweest, over het Combahee River Collective. Dat was een collectief van vrouwen eind jaren 70 in Amerika die eigenlijk al feminisme en anti-racisme en LGBT-rechten bij elkaar zetten. Was heel leerzaam en interessant, ze heeft ook een boek erover geschreven wat ik eigenlijk nog wil lezen
Dus eigenlijk is ook intersectioneel denken al een stuk ouder, alleen inderdaad werd dat toen doro bijna niemand gezien/erkend.
Dat boek kan ik goed gebruiken voor mijn thesis! Thanks
Chill, heb ik in elk geval íets zinnigs gedaan in al mijn werk-ontwijkend-internetten van vanochtend.
Jongens, welke (korte) artikel stuur ik naar m’n familie zodat ze snappen dat het woord ‘neger’ gebruiken gewoon echt niet kan? Ik wil niet zelf in discussie gaan want er borrelt te veel agressie in me op. Misschien dat het aan de hand van iets wat we allemaal hebben gelezen beter lukt om met ze te praten.
O ja 't moet Nederlands zijn want hun Engels is niet goed genoeg.
Ik stelde mezelf laatst dezelfde vraag toen mijn zwager verontwaardigd was dat ik zei dat neger geen oké woord is. Met het fantastische argument van hem: 5 jaar geleden maakte niemand er een probleem van. Okeuh
Ik wilde m een link doorsturen van een site over slavernij maar vond de tekst niet echt overtuigend. En niet Engels voor jouw situatie.
Tldr: ik ben ook op zoek naar een korte en overtuigende tekst
Ja hier was het “maar je kan niks meer zeggen straks” en “maar ik zou het toch nooit tegen een neger zelf zeggen?”
Ik denk dat Linda en Joop het in deze artikelen best wel in jip en janneke taal uitleggen:
Ik geef altijd als voorbeeld dat ik het prima vind als mijn vriend mij spottend ‘Bitch’ noemt. Maar van een wildvreemde kan ik dat niet hebben. Ik wil niet zo aangesproken worden. Daarnaast is ‘Bitch’ een denigrerende term. Mensen komen namelijk altijd met het argument ‘Ja maar zelf zeggen ze het ook’ of ‘Maar hoe moet ik dat dan doen als ik meezing met nummer?’
Ik heb er gelukkig niet veel last van maar elke keer als iemand dat woord gebruikt geef ik antwoord met een stigmatiserende term van iemand z’n afkomst erbij.
‘zag je die neger net lopen?’
‘die zag ik zeker lopen, kaaskop’
In de hoop dat ze het vervelend gaan vinden en tegen mij gaan zeggen dat ze wel meer zijn dan een kaaskop
Waarop ik zeg: maar waarom noem je die man een neger?
Goede artikelen! Bij Joop wordt op het laatst dut genoemd:
“Zwart zijn betekent dat je je een weg door het leven baant terwijl je mensen dingen ziet doen die jij niet mag doen, waaraan jij niet mag meedoen.“
Ik ga er even vanuit dat dit is geschreven vanuit Noord-Amerikaanse context, maar weet iemand hoe dit in NL zit? Ik ben hier pas net aan het meelezen maar voor Nederlandse situatie lijkt me dit een best radicale opvatting? Ben het verder helemaal eens dat we geen neger mogen zeggen, zie het helaas om me heen nog veel gebeuren.
In de documentaire van Sunny Bergman, zwart als roet, is ze op een gegeven moment met een zwarte vriendin en dan hebben ze het over een kort stukje natuurpad dat een goeie shortcut is. Er staat daar een bordje dat je er niet mag lopen en Sunny zegt dat ze dat wel zou doen omdat het maar zo kort is, die vriendin zegt dus dat ze dat nooit zou doen omdat als zij gesnapt wordt de rapen gaar zijn.
Misschien dat het zo bedoeld wordt?
Ik denk dat dit wel opgaat in Nederland. Denk aan de basisschool als jij de enige niet-Nederlander/allochtoon/niet-westerse afkomst/whatever bent en dat ook zichtbaar is. Kinderen weten dan soms echt niet beter dan je niet te betrekken bij dingen, vaak ingefluisterd door hun ouders. En ik denk dat dit in je latere leven ook telt. Als jij Mo heet en je hebt Somalische roots is het best wel kut als jij betere kwalificaties hebt maar Nick uit Zaltbommel toch voorgang heeft (even heel overdreven gezegd)
Ik vind het een heftige uitspraak, maar kan hem uit eigen ervaring niet ontkrachten. Ik heb me ontelbaar vaak buitengesloten gevoeld op mijn huidskleur. Dat gaat over super duidelijke situaties waarin iemand het gewoon uitsprak tot situaties waarbij ik enkel op onderbuikgevoel zoiets heb van: dat had je niet gedaan/gevraagd/gevonden als ik wit geweest was. Daarnaast doe ik nog steeds dingen niet omdat ik weet: ik kom daar écht niet mee weg. Zo houd ik soms bewust mijn mond dicht rondom bepaalde onderwerpen en probeer ik aanvaringen met politie te vermijden.
Belangrijke sidenote: ik ben hogeropgeleid, heb een goede baan, welbespraakt, van middenklasse komaf, opgegroeid in een “nette” wijk en ken dus de “etiquette”. Ik voel me dus niet zo heel snel weggezet en zit in een super geprivilegieerde positie (mijn huidskleur is voor mij meer een voordeel tegenwoordig dan een nadeel). Kan me goed voorstellen dat het voor vele anderen nog veel erger is.
Ik kwam er laatst achter dat mijn stiefbroertje gestopt is met voetballen, puur omdat hij alle racistische scheldpartijen tegen hem op het veld niet trok (enige met kleurtje daar ook in de omgeving). Vind ik ook wel een voorbeeld van hoe moeilijk het is om mee te doen in deze maatschappij.
Ik denk dat het op vele niveau’s zeker zo is in Nederland, alleen zien (of willen we het niet zien) nog niet. Bijvoorbeeld in september las ik een post van Olave Nduwanje https://www.facebook.com/olave.basabose/posts/481469172367648?tn=K-R (ik hoop dat de link werkt) waarbij ik duidelijk lees dat de politie intimideert op zowel basis van huidskleur als seksualiteit. Is natuurlijk veel meer aan de hand, maar dit zijn wel voorbeelden van verschil tussen wit en zwart.
Ook veel gehoord ‘Zij moeten normaal doen’ of ‘Door zijn criminele gedrag maakt hij vooroordelen waar’ en dat soort dingen. Daarmee zeggen witte mensen eigenlijk dat POC (people of color, is daar een goede Nederlandse term voor?) beter hun best moeten doen dan witte mensen zelf. Laatst las ik dat POC jongeren (zwart/Marrokaans of Turks) in 70% van de gevallen eerder worden opgepakt voor een vergrijp dan witte jongeren. Dus twee jongens vernielen iets in het park. De POC jongere wordt in 60%(volgens mij) van de gevallen wel opgepakt en de witte jongere niet. http://www.republiekallochtonie.nl/blog/achtergronden/jongere-met-migratieachtergrond-wordt-veel-eerder-verdacht-en-vaker-vastgezet
Ik zocht toevallig dat artikel maar kwam deze site ook tegen: http://www.gekleurd-nederland.nl/racisme/ daar staat ook veel.
In België gebeurde onlangs dit: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/-te-zwart-voor-het-scherm-weervrouw-rtbf-reageert-in-emotioneel-filmpje-op-racistische-commentaren~a6725ae5/ Een zwarte weervrouw kreeg vele racistische reacties over zich heen om haar huidskleur. Een vrouw belde om te zeggen dat ze te zwart was en dat ze haar niet konden zien.
(Even een kleine kanttekening, ik deel linken maar controleer deze niet. Snap ook wel dat een artikel van Republiek Allochtonie een bepaald doel nastreeft en daarom misschien niet 100% betrouwbaar hoeft te zijn. Ik bedoel, er zijn vast onderzoeken die dit tegenspreken, maar daar ben ik even niet in geïnteresseerd)