White privilege / racisme

Ik vind het knap dat je die keuze hebt gemaakt.
Ik had vorig jaar een meisje in mn klas die niet naar de kerstviering kwam, moeder sprak ook uit waarom (waren islamitisch). Meisje was er heel sip om en heb toen ook aan moeder gevraagd of ze niet wel kon komen. En nu denk ik dat ik te veel vanuit het beeld vh kind heb gekeken ipv de ouder te vertrouwen in dat die daar het beste over kan beslissen. Bedankt voor dit inzicht :slight_smile:

3 likes

Vroeger ook echt… Nu is hij zeker bij zijn zinnen gekomen en valt hij gewoon weer op normale Nederlandse meisjes? Alsof iemand het heeft over de wilde jaren uit zijn jeugd ofzo. :o_o:

Gebruikt hij het feit dat hij vroeger op donkere vrouwen viel ook als argument dat hij dan toch echt geen racist kan zijn? Dat vind ik altijd zo’n rare redenering. Bij DWDD was er ooit een man (geen idee meer wie, ik kende hem niet) die het over ā€˜zwartjes’ had. Sylvana Simons zei daar wat van en toen kwam hij met het argument dat hij zelf een donkere vrouw had en dat het daarom dus niet racistisch was? Echt hoe dan?

Ik ben nu nog maar tien minuten aan het kijken naar die documentaire over Sylvana en ik word echt helemaal naar van die shit die zij over zich heen krijgt.

En die jongen is 19… hoe bedoel je vroeger?? :joy:

nee dat nog net niet, maar er zit wel zo een tintje aan

1 like

Waar ik woon (plaats in Zuid-Holland zuid met 25k inwoners) zijn er nog zwarte pieten. Vorige week zag ik echter bijna alleen maar kinderen verkleed als roetveegpiet, had dat niet echt verwacht eigenlijk (of de ouders waren gewoon lui).

1 like

Ik reageerde op mensen die zeiden dat ze Sinterklaas in z’n geheel niet zouden missen. Ik zou Sinterklaas wel missen. Maar dat zwarte piet moet veranderen staat buiten kijf, daar ging het niet over. Ik denk dat Sinterklaas aangepast goed kan blijven bestaan.

1 like

Bedankt voor het delen van jullie visie betreffende je eigen kind en Sinterklaas. Ik denk niet dat ik haar thuis zal houden maar ik neem het mee. Kan er nog een jaar over nadenken.

Een collega van mij heeft op Facebook gezet over Black friday dat t dan wel frappant is dat daar niemand over protesteert. En binnen tien seconden likes van een paar andere collega’s. En toen kwamen de jodenkoeken en blanke vla ook nog even voorbij.

Ik wil een andere baan :sob:

7 likes

Wauw. Ik kijk nu de docu over Sylvana Simons, ik ben ongeveer halverwege, maar ik ben gewoon sprakeloos.
Het is bijna absurdistisch. Zij blijft continu vriendelijk en rustig en ze legt keer op keer superduidelijk en welbespraakt uit waar ze voor staat. Maar wat krijgt ze er voor terug, dat ze op straat door random mensen voor aap uitgescholden wordt! Ik word er heel verdrietig van.

7 likes

Ja het is echt bizar wat ze over zich heenkrijgt. En ik vond het heel treffend toen ze zei dat mensen haar niet meer zien als een mens en dat ze daarom denken dat ze alles maar tegen/over haar kunnen zeggen.

Ik vind het knap dat ze onlangs alles toch netjes blijft en dat ze bij haar standpunten blijft. Het feit dat ze alles zo netjes en duidelijk weet te verwoorden is echt haar kracht. Ben je al bij dat stuk waar ze die man vertelt waarom het woord racisme wel gebruikt moet worden? Dat vond ik echt een krachtig stuk.

2 likes

Mehh, vind haar reactie op hem ook wel heel naar overkomen. Zo haar macht laten gelden, bah.

Dit hoorde ik gisteren iemand op straat zeggen. Was mijn 180.000e sprakeloze momentje in dit hele Zwarte Piet debat. Heb uiteindelijk mijn zusje gebeld om haar te vertellen dat er dus echt mensen bestaan die zo’n level van stupidity hebben :face_with_raised_eyebrow:

Bij je collega’s ga ik er ook voor het gemak vanuit dat ze een redelijk IQ hebben en dan toch. Vind dat zo bizar. Kijk, hoe spijtig ook, we kunnen er andere standpunten op na houden. Hoewel ik hoop dat ooit ook zij begrijpen waarom Zwarte Piet zo’n leuke traditie niet is, maar dat terzijde. Maar dan Black Friday er mee vergelijken? Dan heb je toch nooit oprecht geluisterd naar tegenstanders? Je steekt er eigenlijk een beetje de gek mee

En dat is dus wat ik zo jammer vind. Ik las ook iemand op facebook (ja dom, moet je niet doen) die als argument zei dat ie er nooit racisme in gezien had, nooit iets slechts in Zwarte Piet gezien had en met hem niemand die hij kende. Tja persoon op fb, dat is dus precies niet belangrijk…

2 likes

Layla heeft een werkboek geschreven nav dr challenge. Over me and white supremacy.
Ik wil meedoen, deze week nog een drukke week maar 1 december wil ik me erin gaan verdiepen.
Dacht mss vinden anderen het ook leerzaam

4 likes

Was vandaag op een gamemarkt waar Sinterklaas ook langs kwam en er was dus een zwarte piet die suikerspinnen uitdeelde. Hoorde ik bij een kraampje mensen praten over dat ze het leuk vonden dat die piet dat uitdeelde ā€œen dat hij hier gelukkig nog zwart isā€ En daarna dus dat mensen niet zo moeten zeuren ā€œwant hoelang duurt dat Sint feest nouā€
Ik hoor dit soort opmerkingen zo vaakšŸ™„ wat wel leuk was was dat Sint roetveegpieten bij zich had, zullen ze wel niet zo leuk gevonden hebben

Ik denk dat het juist goed is om mensen te hebben die anders denken, zodat je beide van elkaar kunt ā€˜leren’ en dingen ziet de je anders niet had gezien. Alleen in een bubbel met mensen die hetzelfde denken levert vaak ook een behoorlijke tunnelvisie op. Maar het ligt er wel aan hoe iemand de discussie voert. Iemand moet er wel open voor staan, anders heeft het geen zin. Soms werkt een agree tot disagree ook wel. En je kunt kiezen om het onderwerp maar totaal niet meer aan te snijden, maar dat vind ik bij vrienden geen optie. Bij familie bijvoorbeeld wel, want daar zit je toch aan vast, dan kan je het het best maar zo draaglijk mogelijk maken.

4 likes

Mijn vriend is ook best zo, maar gelukkig niet extreem (doet niet actief dingen tegen islam/buitenlanders/antipiet). Wij hebben het er nooit over omdat het gewoon geen zin heeft, hij gaat zijn standpunt niet veranderen en ik het mijne ook niet. Soms komt het ter sprake, maar dan kappen we op een gegeven moment de discussie af omdat we het toch niet eens worden. Moet wel zeggen dat het voor mij een groot verschil maakt dat hij nooit ā€˜actief’ racistisch zou zijn, dus dingen plaatsen op Facebook of in het echt tegen mensen racistische opmerkingen maken. Dat zou ik wel heel erg vinden. Nu vind ik het ook jammer, maar ben het met je eens dat mensen niet altijd dezelfde denkwijze kunnen hebben.

1 like

niet… ik wil echt niet bevriend zijn met mensen die andermans bestaan niet respecteren

20 likes

Ik vind dit ook heel moeilijk. Blijf hier maar discussies over hebben met mijn broertje (en moeder soms) en vind het heel lastig dat zij over dit soort dingen zo anders denken dan ik.

We staan gelukkig niet lijnrecht tegenover elkaar, het is niet dat ze niks inzien, maar mijn broertje is bijvoorbeeld wel pro-piet en mijn moeder vindt dat er nu al wel genoeg is veranderd en blijft maar met het argument ā€˜het is wel traditie’ strooien (of ā€˜maar IK heb het nooit kwaad bedoeld’).

Ze snappen ook nog steeds niet waarom je het n-woord niet moet gebruiken, hoe vaak ik het ze ook uitleg. Heel vermoeiend.

3 likes

Een meisje met wie ik soms uit ga deelt dit op Facebook. Ik heb gereageerd met: ā€œik hoop dat dit sarcasme is??ā€ā€ . Ben benieuwd hoe ze hier op gaat reageren. Want zouden jullie reageren?

Zij is trouwens niet diegene die het bericht had gepost, maar ze deelt die screenshot

1 like

Dit is het toppunt van een slachtofferrol innemen, mijn hemel. Wat een domper als een bekende zoiets deelt hĆØ

2 likes