Ik vind dit best lastig. Ik denk dat ik mijzelf door oa werk in een flink multiculti omgeving bevind en daardoor ook meer met de ’ andere ’ kant van de discussie geconfronteerd word. Ik zie bij mijn familie en vrienden dat ze echt in een hele witte omgeving wonen/werken waardoor ze ook automatisch meer blijven hangen in die ideeën.
Zelf was ik vroeger ook lid van de Zwarte Piet moet blijven facebookgroep toen die net werd opgericht. Inmiddels weet ik beter en ben ik er meer over gaan lezen en begrijpen. In discussies vertel ik over hoe ik het zie en soms begrijpen mensen het en soms blijven ze pro-piet.
Ik probeer maar te denken dat wanneer anderen meer ‘onderwezen’ worden in het waarom, ze uiteindelijk wel in gaan zien dat dit een niet houdbare traditie is. Het enige wat nodig is, is dat het aangepast wordt en dan is het voor iedereen weer leuk.
Ik heb het trouwens nog steeds regelmatig. Dat er dingen gezegd worden, waar ik niet van opkijk, maar dat wanneer iemand anders zegt dat het racistisch is of denigrerend is, ik het me dan pas besef. Ik heb daar gewoon ook vaak een witte blinde vlek voor.