White privilege / racisme

Heel kort:
'In Suriname en de Antillen wordt neger al gauw een ander woord voor slaven – ‘de negers van plantage die of die,’ zeggen ze dan. Maar ook zwarte mensen die geen slaaf zijn, worden met dit woord aangeduid: vrijgemaakte slaven en hun nakomelingen worden omschreven als ‘vrije negers’, en naar het oerwoud ontsnapte slaven en hun nakomelingen als ‘bosnegers’. Het is dus een term voor iedereen met een zwart Afrikaans uiterlijk, met een ondertoon van ongelijkheid. ’

3 likes

Nou ja voor hem is het gewoon echt een neutraal woord zonder waardeoordeel oid. Net zoals blank. Hij zegt het dus niet op racistisch te zijn maar meer uit onwetenheid ofzo maar ik proef wel dat hij het een beetje overdreven vindt dat ik hem er op aanspreek of dat überhaupt mensen zich daar aan kunnen ergeren. Hij is ook wel echt in een hele blanke omgeving opgegroeid (net zoals ikzelf eigenlijk wel).

Ik merk trouwens dat ik het een beetje goed wil praten ofzo omdat ik het heel erg vind dat mijn man weleens dit soort racistische dingen kan zeggen. Wat natuurlijk nergens op slaat want eeeh ja ik kan hem er ook gewoon op aanspreken en discussie voeren maar dat vind ik zo lastig omdat ik zelf ook zo blank als de pest ben.

@Banananana thanks voor de link! Dit is idd wel een goeie. Heb het eerste deel gelezen en ga ik morgen naar hem doorsturen als ik de rest heb gelezen.

Dan denk ik dat dit misschien een handig artikel kan zijn: https://www.charliemag.be/wereld/n-woord/#
Dallila Hermans is een Belgische auteur, dus misschien dat het nog iets kan verschillen met de situatie in Nederland, maar ze schrijft in bovenstaande column over een gesprek met een journalist die probeert te beargumenteren waarom het n-woord wel gebruikt zou mogen worden. Misschien dat je de argumenten van je man er ook in herkent en hiermee wat meer kan counteren.

En ik begrijp heel goed dat je de neiging hebt om het goed te praten, aangezien je man voor jou hoogstwaarschijnlijk geen racist is, maar meer onwetend (zoals je zelf zegt). Het n-woord is een zeer beladen woord en mensen die het gebruiken worden al snel gelinkt aan racistisch gedachtegoed etc. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat degenen die het woord gebruiken er een beetje defensief over doen: ze zien zichzelf helemaal niet als een racist en denken dat de mensen die hen erop wijzen hen hiervan betichten. Daarom dat opiniestukken zoals die van Hermans volgens mij heel belangrijk zijn, ze zijn namelijk begripvol opgesteld en ze gaat respectvol in discussie met anderen:
“We zijn geëvolueerd als maatschappij, en met die evoluties gaan een aantal nieuwe gebruiken gepaard. En daar mogen we mensen op wijzen. Ik zeg ‘we mogen erop wijzen’, niet ‘we moeten afschieten/censureren/bestraffen’.”

1 like

Ennn ik maakte weer eens de fout om de reacties eronder te lezen.

2 likes

Same -_-

1 like

Ugh, zo irritant. Hier zou ik dan op antwoorden: jawel, je mag júist alles zeggen. Maar tegelijkertijd kun je er niet meer vanuit gaan dat je niet tegengesproken wordt. Het is niet meer 1950, joe.

14 likes

Ik wil dan altijd reageren met “Nee inderdaad, hou maar lekker je mond” maar jouw antwoord is zoveel beter!

4 likes

Ik vind het allang weer irritant dat er dit staat: ‘Poppen krijgen bijvoorbeeld traditionele Afrikaanse klederdracht in plaats van neusringen en kroeshaar.’.

What de fuck is traditioneel Afrikaanse klederdracht, het is een continent dat bestaat uit meer dan 50 landen. Er is niks traditioneel Afrikaans.

Maar bueno, kleine stapjes.

12 likes

In artikel van de Volkskrant staat het wel iets subtieler:
"Geen kroeshaar en neusringen bij het Afrikaanse onderdeel, maar diverse haarstijlen en verschillende kledij. "
Dat klinkt toch weer een stuk beter dus laten we hopen dat het klopt.

Ik ben me in dit onderwerp gaan verdiepen doordat we in groep 7 een discussie moesten houden over Carnaval Festival. Volgens mij was er in dat jaar een actiegroep in het nieuws gekomen en mijn lerares vond het een belangrijk onderwerp. Dat is dus 18 jaar geleden :expressionless:

8 likes

Ik vind vooral het stuk over gratis educatie gebruiken en niet benoemen echt een enorm wit privilege.

Dit is de aanpassing volgens internet!
Oh, ik schaam me zo ontzettend voor de reacties die deze aanpassing oplevert. Hoe krijgen sommige mensen het getypt…

2 likes

Ik vind het volledig terecht zo boos te zijn als je als uitgesproken antiracist of als nietwit persoon advies geeft, je advies wordt opgevolgd en je geen credits krijgt je op deze manier reageert.
Want het doel is misschien bereikt maar het is toch echt heel smerig dat de efteling hier geen credits uitdelen waar ze wel toebehoren.
Het moment voor nette communicatie is al geweest en dat heeft de efteling al verpest.

4 likes

Wat is hier Afrikaans aan? Ik zie een ara uit midden Amerika en een oerang oetan uit Azië.

1 like

@lula Ik denk dat het goed is dat zij (net als bij eerdere acties) zo hard zijn, zodat de andere opties als toegankelijke optie worden gezien. Ik heb hier eerder over gepost.
Ik zie nu dat je daar ook al op gereageerd hebt toen dus we hebben dit gesprek blijkbaar al gehad :’) (ik heb even gereageerd op die post dan hoef ik hem niet te quoten

1 like

He? Ik heb het 2 x gelezen maar volgens mij heeft die gast echt de klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt. Je hoeft je nergens voor te schamen iig en et is prima dat je op et moment zelf niet de discussie wilde aangaan.

5 likes

Maar dat is geen racisme? Dat bedoelde ik met klok horen luiden. Racisme is wanneer je zegt dat er een duidelijke rangschikking is in rassen waar de 1 duidelijk boven de ander staat. Als hij dit racisme noemt weet hij duidelijk niet hoe racisme werkt. In jouw geval heb je misschien in het meest ernstige geval een ongefundeerde stereotypering over een groep waar je zelf toe behoort uitgesproken? In je oorspronkelijke bericht stond dat je zei dat het in je familie zat toch?

Ja snap ik! Vet irritant als iemand door zijn eigen kortzichtigheid een beeld van jou heeft wat en niet klopt en lijnrecht staat tegenover je principes :expressionless:
Mocht het ooit nog eens ter sprake komen of dat je hem ziet zou ik eerder daar in gesprek over gaan hoe hij beter met die dingen kan omgaan?

1 like

Ik wil hier graag mijn reactie plaatsen, die ik in het beutyblogtopic gepost had. Daar is de discussie alleen wel voorbij, maar ik was toch benieuwd naar de meningen hier :slight_smile: Het gaat over dat meisje, dat zich geschminkt heeft alsof ze al 3 weken in de zon stond te skiën.

Mijn post:
Wat mij wel opvalt aan de definitie van Blackface, is dat het het zwart schminken van het gezicht is met als doel een karikatuur van “a person of color” te laten zien. Maar dat is dit feitelijk toch niet, dus dan is het toch geen blackface?

Even helemaal los van of je het zou moeten doen of niet, als je puur naar de definitie kijkt.

Ja, daar ben ik het wel mee eens. Was het een Amerikaanse? Want die reageren daar vaak heel heftig op.