White privilege / racisme

ik vind haar schrijfkunsten vreselijk, maar ik ben vast ook een humorloze zure trut dan. Ik zeg het nog een keer ; WAT EEN VRESELIJKE KUTSITE. :thinking::nauseated_face:

2 likes

Dit is echt een soort bingokaart van ‘dingen die racisten zeggen’.

Ik mis alleen nog ‘jullie halen het uit zijn context!!!’

1 like

Waarom verrast mij dit niet eens van Wendy? https://www.rtlnieuws.nl/boulevard/artikel/4579236/wendy-van-dijk-uitgemaakt-voor-racist-na-10yearchallenge

5 likes

Echt hoor. En het niet eens toegeven maar het gooien op dat tegenwoordig alles als racistisch wordt gezien. Nee meid dat was het toen al. :confused:

4 likes

Heb echt zooo’n hekel aan “vroeger was het niet racistisch en nu wel boehoe” vroeger was het ook racistisch, je werd er alleen niet op aangesproken :roll_eyes:

18 likes

Vergeet niet de sos aankopen met je dochter op je heup.

Of was het niet Wendy WIE WAS HET :weary:

19 likes

Heeft iemand trigger warning op netflix gezien? Ik zie net een klein clipje waar hij met kindjes praat op school en het lijkt me mega interessant!

Edit: oh nee volgens mij gaan alleen afl 1 en 3 echt over racisme. Ik vind afl 2 over school iig heel stom.

Dit is dus gewoon henna eh!

12 likes

Hoe is dit white privilege?

Ooh zo, inderdaad nu zie ik het. Ik dacht dat het ging om ‘het gebruik van henna’ en niet om de patronen die overeenkomen met traditioneel gebruik ervan. Niet goed gekeken. Maar tegenwoordig zie je toch wel vaker dat mensen romantische kant-achtige patronen laten tatoeĂ«ren op handen en voeten? En als het een tattoo is, is het dan culturele toe-eigening? Want henna is toch iets anders? Of gaat het om de patronen?

Nee het is inderdaad geen white privilege maar het pestte best in dit topic.

1 like

Goed lace tattoos zijn een ding maar de voorbeelden die in het Elle artikel gepost worden hebben niks te maken met degenen die op Google staan. Het is gewon henna en ik vind het vooral verkeerd dat ze er een sexy kantje aan willen geven.

4 likes

Heeft iemand hier een goede bron (dus niet Linda nieuws ofzo hehe) met uitleg over waarom het woord neger echt niet kan? Schaam me er bijna te erg voor om het hier te typen maar mijn man gebruikt het. Natuurlijk niet dagelijks ofzo maar als we bijv een film aan het kijken zijn, zoals nu. Ik probeer hem zelf uit te leggen waarom dat niet oké is maar ik merk dat ik dat (als blanke vrouw?) toch lastig vind.

1 like

Wat zegt hij er zelf over wanneer je hem hierover aanspreekt? Denk dat dat wat meer kan helpen om gerichter artikels te posten!

Heel kort:
'In Suriname en de Antillen wordt neger al gauw een ander woord voor slaven – ‘de negers van plantage die of die,’ zeggen ze dan. Maar ook zwarte mensen die geen slaaf zijn, worden met dit woord aangeduid: vrijgemaakte slaven en hun nakomelingen worden omschreven als ‘vrije negers’, en naar het oerwoud ontsnapte slaven en hun nakomelingen als ‘bosnegers’. Het is dus een term voor iedereen met een zwart Afrikaans uiterlijk, met een ondertoon van ongelijkheid. ’

3 likes

Nou ja voor hem is het gewoon echt een neutraal woord zonder waardeoordeel oid. Net zoals blank. Hij zegt het dus niet op racistisch te zijn maar meer uit onwetenheid ofzo maar ik proef wel dat hij het een beetje overdreven vindt dat ik hem er op aanspreek of dat ĂŒberhaupt mensen zich daar aan kunnen ergeren. Hij is ook wel echt in een hele blanke omgeving opgegroeid (net zoals ikzelf eigenlijk wel).

Ik merk trouwens dat ik het een beetje goed wil praten ofzo omdat ik het heel erg vind dat mijn man weleens dit soort racistische dingen kan zeggen. Wat natuurlijk nergens op slaat want eeeh ja ik kan hem er ook gewoon op aanspreken en discussie voeren maar dat vind ik zo lastig omdat ik zelf ook zo blank als de pest ben.

@Banananana thanks voor de link! Dit is idd wel een goeie. Heb het eerste deel gelezen en ga ik morgen naar hem doorsturen als ik de rest heb gelezen.

Dan denk ik dat dit misschien een handig artikel kan zijn: https://www.charliemag.be/wereld/n-woord/#
Dallila Hermans is een Belgische auteur, dus misschien dat het nog iets kan verschillen met de situatie in Nederland, maar ze schrijft in bovenstaande column over een gesprek met een journalist die probeert te beargumenteren waarom het n-woord wel gebruikt zou mogen worden. Misschien dat je de argumenten van je man er ook in herkent en hiermee wat meer kan counteren.

En ik begrijp heel goed dat je de neiging hebt om het goed te praten, aangezien je man voor jou hoogstwaarschijnlijk geen racist is, maar meer onwetend (zoals je zelf zegt). Het n-woord is een zeer beladen woord en mensen die het gebruiken worden al snel gelinkt aan racistisch gedachtegoed etc. Ik denk dat dat ook een van de redenen is dat degenen die het woord gebruiken er een beetje defensief over doen: ze zien zichzelf helemaal niet als een racist en denken dat de mensen die hen erop wijzen hen hiervan betichten. Daarom dat opiniestukken zoals die van Hermans volgens mij heel belangrijk zijn, ze zijn namelijk begripvol opgesteld en ze gaat respectvol in discussie met anderen:
“We zijn geĂ«volueerd als maatschappij, en met die evoluties gaan een aantal nieuwe gebruiken gepaard. En daar mogen we mensen op wijzen. Ik zeg ‘we mogen erop wijzen’, niet ‘we moeten afschieten/censureren/bestraffen’.”

1 like

Ennn ik maakte weer eens de fout om de reacties eronder te lezen.

2 likes

Same -_-

1 like

Ugh, zo irritant. Hier zou ik dan op antwoorden: jawel, je mag jĂșist alles zeggen. Maar tegelijkertijd kun je er niet meer vanuit gaan dat je niet tegengesproken wordt. Het is niet meer 1950, joe.

14 likes