Ik wil dan altijd reageren met “Nee inderdaad, hou maar lekker je mond” maar jouw antwoord is zoveel beter!
Ik vind het allang weer irritant dat er dit staat: ‘Poppen krijgen bijvoorbeeld traditionele Afrikaanse klederdracht in plaats van neusringen en kroeshaar.’.
What de fuck is traditioneel Afrikaanse klederdracht, het is een continent dat bestaat uit meer dan 50 landen. Er is niks traditioneel Afrikaans.
Maar bueno, kleine stapjes.
In artikel van de Volkskrant staat het wel iets subtieler:
"Geen kroeshaar en neusringen bij het Afrikaanse onderdeel, maar diverse haarstijlen en verschillende kledij. "
Dat klinkt toch weer een stuk beter dus laten we hopen dat het klopt.
Ik ben me in dit onderwerp gaan verdiepen doordat we in groep 7 een discussie moesten houden over Carnaval Festival. Volgens mij was er in dat jaar een actiegroep in het nieuws gekomen en mijn lerares vond het een belangrijk onderwerp. Dat is dus 18 jaar geleden
Ik vind vooral het stuk over gratis educatie gebruiken en niet benoemen echt een enorm wit privilege.
Ik probeer te begrijpen wat deze actiegroep nu precies wil. Het doel is bereikt, de Efteling heeft er aandacht voor en aanpassingen worden gedaan. Dat zij niet expliciet genoemd worden, dat is niet netjes, maar de manier waarop ze nu tekeer gaan, is ook weinig constructief. Met woorden als ‘lachwekkend’ en ‘leugenaars’ kom je geen stap verder in de discussie. Sterker nog, je sluit eerder deuren.
Dit is de aanpassing volgens internet!
Oh, ik schaam me zo ontzettend voor de reacties die deze aanpassing oplevert. Hoe krijgen sommige mensen het getypt…
Ik vind het volledig terecht zo boos te zijn als je als uitgesproken antiracist of als nietwit persoon advies geeft, je advies wordt opgevolgd en je geen credits krijgt je op deze manier reageert.
Want het doel is misschien bereikt maar het is toch echt heel smerig dat de efteling hier geen credits uitdelen waar ze wel toebehoren.
Het moment voor nette communicatie is al geweest en dat heeft de efteling al verpest.
Het doel overstijgt de credits, neem ik aan. En van mij mogen ze tekeer gaan hoor, maar naar mijn mening werkt dat alleen maar averechts. Echt niet alleen richting de Efteling.
Wat is hier Afrikaans aan? Ik zie een ara uit midden Amerika en een oerang oetan uit Azië.
@lula Ik denk dat het goed is dat zij (net als bij eerdere acties) zo hard zijn, zodat de andere opties als toegankelijke optie worden gezien. Ik heb hier eerder over gepost.
Ik zie nu dat je daar ook al op gereageerd hebt toen dus we hebben dit gesprek blijkbaar al gehad :’) (ik heb even gereageerd op die post dan hoef ik hem niet te quoten
He? Ik heb het 2 x gelezen maar volgens mij heeft die gast echt de klok horen luiden maar geen idee waar de klepel hangt. Je hoeft je nergens voor te schamen iig en et is prima dat je op et moment zelf niet de discussie wilde aangaan.
Maar dat is geen racisme? Dat bedoelde ik met klok horen luiden. Racisme is wanneer je zegt dat er een duidelijke rangschikking is in rassen waar de 1 duidelijk boven de ander staat. Als hij dit racisme noemt weet hij duidelijk niet hoe racisme werkt. In jouw geval heb je misschien in het meest ernstige geval een ongefundeerde stereotypering over een groep waar je zelf toe behoort uitgesproken? In je oorspronkelijke bericht stond dat je zei dat het in je familie zat toch?
Ja snap ik! Vet irritant als iemand door zijn eigen kortzichtigheid een beeld van jou heeft wat en niet klopt en lijnrecht staat tegenover je principes
Mocht het ooit nog eens ter sprake komen of dat je hem ziet zou ik eerder daar in gesprek over gaan hoe hij beter met die dingen kan omgaan?
Ik wil hier graag mijn reactie plaatsen, die ik in het beutyblogtopic gepost had. Daar is de discussie alleen wel voorbij, maar ik was toch benieuwd naar de meningen hier Het gaat over dat meisje, dat zich geschminkt heeft alsof ze al 3 weken in de zon stond te skiën.
Mijn post:
Wat mij wel opvalt aan de definitie van Blackface, is dat het het zwart schminken van het gezicht is met als doel een karikatuur van “a person of color” te laten zien. Maar dat is dit feitelijk toch niet, dus dan is het toch geen blackface?
Even helemaal los van of je het zou moeten doen of niet, als je puur naar de definitie kijkt.
Ja, daar ben ik het wel mee eens. Was het een Amerikaanse? Want die reageren daar vaak heel heftig op.
Wat bedoel je precies? Nee, het was een Nederlands meisje dat samen met Xelly naar een feest gingen, een beetje bruin geschminkt met zo’n witte plek waar de skibril had gezeten. Nu ontstonden er discussies, omdat sommige mensen het racistisch vonden. Sorry, dacht dat de discussie hier al voortgezet was komt nu een beetje uit het niks. Je kan het in het beautyblogtopic nog terug lezen, heel interessant!
Ah okay. Ik heb dat topic zelf op negeer staan dus geen idee wie de mensen zijn maar het klinkt in ieder geval niet als blackface als ze verder gewoon als zichzelf verkleed zijn?
Het ging om deze foto en dan het linker meisje. Voor mij is dit wel wat meer dan een beetje bruin geschminkt.
Hmm ik denk dat ze vergeleken bij het linker meisje meer is gegaan voor een karikatuur versus natuurlijk maar ik zie er nog steeds geen blackface in. Ze heeft haar eigen haarkleur, passende makeup, geen ongepaste lippen?