Ik snap heel goed dat je niemand voor het hoofd wil stoten en dat het erg lastig kan zijn om je woorden te kiezen! Ik ben altijd van mening dat hoe goed je intentie ook is (in de zin van dit grapje is onschuldig, het is niet racistische bedoeld) dit niet wegneemt dat je grap ongepast is of zo kan worden ervaren en dat staat volledig los van het feit of jij wel of niet wit bent. Ik denk dat je gewoon een keer met je collega in gesprek kan gaan en gewoon eerlijk aangeeft dat je van sommige ‘grappen’/opmerkingen/situaties niet goed kan begrijpen waarom het racistisch is en zo ervaren kan worden. En of hij je misschien vanuit zijn perspectief kan uitleggen waarom het wel racistisch is (en wat hij hierop zegt hoeft natuurlijk niet op iedereen te slaan op exact dezelfde manier, die met racisme te maken heeft)
En mbt tot je vraag of jij als wit persoon het oneens kan zij of iets wel of niet racisme is: ik vind van niet. Om het even heel banaal te nemen, vergelijk het met dit voorbeeld: ik duw jou en jij hebt pijn. Kan ik dan zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat jij pijn hebt?