White privilege / racisme


Deze thread op twitter heeft me weer eens bewust gemaakt van mijn white privilege, vooral omdat ik zo teleurgesteld ben dat Bernie Sanders minder “woke” is dan ik bij de vorige verkiezingen dacht. Ik kan me dan zo naïef voelen dat mijn kritische houding totaal niet zo ver gaat als ik dacht, maar aan de andere kant was ik hier (oa white privilege) toen ook nog niet zo mee bezig.

Voor mijn thesis doe ik ook onderzoek naar Black Lives Matter en daarin ben ik ook al redelijk wat teleurstellende zaken tegengekomen over Sanders’ verhouding met de black community. Van Clinton wist ik het wel al langer, maar niet van hem. En het ergste vind ik misschien nog dat hij nog wel steeds de beste keuze zou kunnen zijn.

2 likes

Hoop dat dit de juiste topic is.
Ik ben steeds bozer aan het worden, om de situatie, maar vooral op mezelf omdat ik er niks van heb gezegd. Ik haat het dat ik niet ad rem ben.

Tijdens een inschrijfavond op de nieuwe middelbare school van mijn broertje (Islamitische naam) werd hij, zonder te vragen welk advies hij heeft, geplaatst bij VMBO en werd ons verteld dat er wel een loting zou komen. Ik zei toen ‘Nee, ik geloof dat hij geen loting heeft’. Toen zei de man ‘Oh heeft hij dan HAVO/VWO?’. Ik zei toen ‘Nee, VWO.’

Ik wilde nog vragen wat is de reden dat je er van uit gaat dat hij VMBO heeft? Er is niks mis met VMBO, maar vraag me toch af waarom mijn broertje geen VWO kon hebben in zijn ogen. Toen had ik er niks van gezegd, maar het zit me toch dwars.

6 likes

Mijn broertje had zelf niet echt door hoe bevooroordeeld dit was. Ik wilde het achteraf ook niet tegen hem zeggen, omdat hij zo enthousiast was. Maar ik denk wel dat het slim is om hem voor te bereiden hierop… op het leven… Maar hoe?

Hij is de eerste jongen van ons gezin en ik denk dat je als … jongen vaker te maken hebt met discriminatie en vooroordelen dan als … meisje.
(svp niet citeren, afkomst verwijder ik straks…)

2 likes

Eerlijk gezegd als hij dit nog niet in de gaten heeft, zou ik het zo laten. Ik had zelf eerst dit soort dingen ook niet direct in de gaten tot ik me er een beetje in verdiepte. Een voorbeeld. Normaal vragen mensen o welk niveau doe je? Bij mij was het vaak welk niveau doe je, vmbo? Ik vond het zelf pas erg dat mensen het zo vroegen. Toen ik bedacht dat het misschien samen hing met mijn uiterlijke kenmerken. Tot die tijd was ignorance bliss. Als ik jou was zou ik dus alleen zeggen het zou kunnen zijn dat mensen je (onbewust) anders behandelen vanwege dit en dat, maar niet dit specifieke voorbeeld aanhalen. Hij is nu enthousiast en anders is het misschien een domper voor hem. Dus voor deze specifieke situatie zou ik hem in zijn enthousiaste bui laten.

2 likes

Ugh ik word hier zo boos van, echt heel frustrerend. En het haalt me helemaal terug naar de vierde klas, toen we een nieuwe lerares Nederlands hadden die in de derde les dat ze er was, vertelde dat ze een spellingsgroepje had gemaakt. Ze noemde de namen op van leerlingen die minder goed in spelling waren en dus extra oefening zouden krijgen.
Toen noemde ze mijn naam, en ik was echt flabbergasted. Ik was oprecht de beste van de klas en ben gewoon objectief sterk in spelling en grammatica. Ze had het letterlijk gebaseerd op m’n afkomst, want het kon niet op academische resultaten gebaseerd zijn in ieder geval.
Ik zei toen dat ik vond dat ik niet in die groep hoorde en ben teruggelopen naar m’n tafel, maar nu vind ik echt dat ik d’r had moeten confronteren. Ik vraag me af hoe ze het zelf zag, en of ze doorhad dat ze dit gewoon op m’n buitenlandse naam en uiterlijk had gebaseerd.

Ben helemaal boos weer nu haha

4 likes

Wow niet oké. En ik vind hoe je gereageerd hebt echt al supersterk hoor! Ik reageer vaak zat minder accuraat dan dat ookal ben ik nu een stuk ouder dan jij toen was.

1 like

Als 1 persoon rapporteert dan is de kans klein dat er iets meer gebeurt. Ik ontvriend meestal, een huidskleur is geen verkleding. :woman_shrugging:t5:

4 likes

Ik heb gisteren een vriend verwijderd. Ze was let vrienden verkleed als Serena en vond het ook nodig om daarbij haar gezicht bruin te verven :roll_eyes::rage:

7 likes

Hmmm ik wil hier best inhoudelijk op reageren maar ik kan er niet zo goed omheen. Ik snap niet zo goed waarom je blank gebruikt. Als je de tegenstelling van donker wil gebruiken zeg dan licht? Of wit… Blank is in mijn optiek nogal not done

2 likes

Nou, dat mag best vriendelijker toch. Kan toch een ‘honest mistake’ van @Hectometer zijn. Niet iedereen is op de hoogte van de huidige correcte termen. Dan kun je beter vriendelijk uitleggen hoe en wat.

6 likes

Voor mijn gevoel heb ik het al aardig vriendelijk verwoord. Het had in elk geval veel botter gekund.

Reactie op je edit: ik vind nog steeds dat ik dat gedaan heb.

Ik zou het erg waarderen als je de volgende keer gewoon reageert ipv je post volledig aanpast :slight_smile:

Uhh ik heb mijn post aangepast terwijl jij waarschijnlijk je reactie typte. Dus ik zou het waarderen als je de volgende keer niet meteen zulke conclusies trekt. Ik snap niet waarom je uberhaupt zo gepikeerd reageert.

Na mijn reactie heb ik het nog twee keer nagelezen en toen stond het er nog niet.

Ik vind niet dat ik gepikeerd reageer. Ik heb vooral het gevoel dat jij een probleem maakt van iets wat helemaal geen probleem was.

Ik vond je ook best vurig overkomen doordat je zei “nou dat mag best aardiger” op een post die ik helemaal niet onaardig over vond komen.

Bah :frowning: Ik zie ook best veel indiaantjes voorbij komen op Instagram…

2 x goed nieuws!

Musea voor volkenkunde willen roofkunst teruggeven - https://nos.nl/l/2274831

https://www.ad.nl/buitenland/duitse-kleuterschool-tolereert-geen-indiaantjes-met-carnaval-het-is-respectloos~a03bd3a7/

Met nog even een goede argumentatie waarom juist instituties zich uitgesproken moeten distantiëren

6 likes

Daar is heel veel over geschreven toen senator Elizabeth Warren in de VS die altijd claimde Native American te zijn een DNA test had laten doen en inderdaad een paar procent Native was.

De conclusie vanuit de Native American community was dat Native zijn niet iets wat op DNA is gebaseerd, maar op ken jij de stam. Kent de stam jou. Ben je op de hoogte van de cultuur, rituelen, gebruiken en draag je dat ook uit. Kortom Native zijn is cultuur en niet bloed en wordt bepaald volgens de maatstaf van de Native Americans zelf en niet die van de kolonisten (DNA).

Ik denk zelf dat je het beste weet hoe veel jij aan de definitie van Native voldoet volgens de Natives en of het cultural appropiation was.

Edit:
Eerlijk gezegd denk ik dat de kans dat jij passend gekleed was in een indianenkostuum, gebaseerd op de gebruiken van stam waar je van zou afstammen, nihil was en dat je waarschijnlijk op zijn minst een verkeerd stereotiep beeld weergaf.

5 likes

De bibliotheek in Rotterdam houdt een debatavond over moedig zijn als vrouw met als sprekers bette dam, gloria wekker en ebru omar.
Ik vind het zo erg dat ze zo’n uitgesproken racist zo’n podium geven en neerzetten als moedige vrouw??


Gelukkig ben ik niet de enige de hele discussie vh event staat vol met punten waarom ebru daar niet tussenhoort.

3 likes
  • omdat het anders geen debat is
  • omdat het anders weer preken voor eigen parochie wordt en je nu een diverser publiek aan kunt spreken