White privilege / racisme

Dan nog is het rete genant om twee inhoudelijk sterke vrouwen (een gerespecteerd onderzoeker en een onderzoeksjournalist met flinke staat van dienst) op een onderwerp als dit naast een onderbuik columnist te plaatsen. Er zijn prima mensen met een afwijkende mening die die op niet racistische schreeuwende wijze kunnen brengen.

2 likes

Tuurlijk. Maar ze brengt wel een bepaald publiek met zich mee.

1 like

Wat @Shaaar zegt. Er zijn genoeg kundige mensen met een afwijkende mening waar denk ik een diepgaander debat mee gehouden zou kunnen worden.
En mss houd je zulke reacties dan nog enigszins maar toch, ebru neerzetten vind ik eigk gewoon schandalig.
Daarnaast heeft een bieb toch geen winstoogmerk (en is het vast gratis) maar een oogmerk om kennis te delen en dit is nogal de populaire keuze.

Het filmpje was al erg genoeg maar dan ook nog mensen in de reacties die beweren dat degene die de tweet plaatst racistisch is??:weary:

1 like

Dit is een “prachtige” oranje fake tan vind ik hoor! Waarom is hij eigenlijk zo verkleed? Hoe heet ‘zij’ trouwens?

Ik vind dit een lastig artikel. In eerste plaats omdat het raar geschreven is, hij probeert een heel academisch artikel te schrijven maar slaat daarin nogal door. En omdat ik wit niet zie als het tegenovergesteld van zwart? Wit bepaalt niet dat het een dichotomie is en dat alles dat niet wit is dus zwart is. Voor mij is het een kleurbenoeming zoals alle andere (zwart, donker, gekleurd) en vooral gewoon niet zo politiek geladen als ‘blank’. Overigens ben ik niet roze maar heel erg wit met bruine vlekjes (aldus mijn oppaskindje van 6).

Ik kwam hier om precies dit te posten. Ik ben zelf een witte (?) vrouw, en probeer bewust te zijn van mijn formuleringen. Dit topic heb ik ook veel gelezen, maar niet alles. Ik ben heel benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Ikzelf blijf het lastig vinden - zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk en daarom is het denk ik zo moeilijk een term te vinden waar iedereen achter staat.

Vinden jullie het zijn van een “blanke redder/redster” racistisch?

Lees daar de laatste tijd steeds meer commentaar over, dat bijvoorbeeld naar Afrika gaan om te helpen in een tehuis of putten of scholen bouwen racistisch is.

Dat is op FF in verschillende topics wel besproken. Dat Valentijn naar Ghana gaat om huizen te bouwen terwijl hij thuis nog nooit een Ikea meubel in elkaar heeft gezet of Marjan Engelse les gaat geven aan die * hopeloze* kinderen in een Afrikaans land terwijl ze daar geen papieren voor heeft en Engels beheerst op het niveau van een eindexamenkandidaat. Of kinderen in kindertehuizen nog meer hechtingsproblemen geven omdat je daar na een maand weer wegaat. Ik vind het allemaal maar niks. :’)

Beetje in dezelfde categorie in de media:
De aflevering Mhysa van Game of Thrones ligt daarom bij sommige mensen ook erg gevoelig omdat het drakenvrouwtje dan op handen wordt gedragen door de bevolking met een donkere huidskleur en ze redt. Ik denk dat ze het anders in beeld hadden moeten brengen. Nu is het echt een white saviour/messiah trope.

11 likes

Ik vind het dom, maar niet per se racistisch. Voor uitleg zie; bovenstaand bericht, dit draadje https://diwmotz.nl/de-keiharde-waarheid-over-weeshuizen-in-afrika/ en andere docu’s en verhalen. Het getuigt vooral van onwetendheid en een vorm van arrogantie en dat vind ik verwijtbaar. Geldt trouwens niet voor alle vormen van vrijwilligerswerk.

(Edit: als jij vooral in staat bent een wezenlijke verandering teweeg te brengen en dat niet simpelweg voor je eigen ervaring doet, maar echt voor de mensen daar. Je verdiept in de cultuur, de achtergrond van het doel waar je voor werkt en integer handelt, heb ik er geen bezwaar op)

Wat ik wel racistisch vindt is de manier waarop veel mensen vervolgens spreken. Ik heb echt tenenkrommelde beschrijvingen als “Al die zwartjes” “ ze hingen aan mijn benen” “grappige afrikaantjes” gehoord. Dan denk ik; dit zijn gewoon kinderen die verder leven in die shitsituatie die jij met het vliegtuig weer ontvlucht bent. Ergste vind ik nog: vervolgens de foto op instagram met twintig donkere kindjes die er niet om gevraagd hebben deel uit te maken van jouw humblebrag.

18 likes

Oh, ik kan me hier zo kwaad in maken! Toen ik in Tanzania was, kreeg ik overal standaard de vraag “ben je toerist of vrijwilliger?”, omdat daar dus superveel westerse, jonge vrijwilligers rondlopen die denken dat ze de wereld helpen veranderen door daar werk uit te voeren dat ze hier helemaal niet zouden mogen doen omdat ze niet de juiste ervaring of opleiding hebben. Vaak doen ze juist meer slecht dan goed (weeshuizen stimuleren waar het grootste deel van de kinderen niet eens wees is, hechtingsproblemen verergeren, geen enkele kennis van de cultuur, werkgelegenheid doen afnemen (gratis jobs uitvoeren die betaald werk kunnen zijn voor iemand anders), etc.). Ze zouden vaak veel beter hier 4 weken werken en het loon dat ze daarmee verdienen, geven aan een organisatie die weet waar ze mee bezig zijn en de lokale bevolking hierin betrekt, maar dat staat natuurlijk niet zo mooi op Instagram. Echt zo’n arrogant idee dat witte 19-jarigen zonder relevant diploma of ervaring wel even in 4 weken het leven van die arme zwartjes zullen verbeteren en eens zullen tonen hoe het moet. Ik vind het soms wel racistisch. Hier zit trouwens meestal ook big business achter.

27 likes

Om even aan te haken op vrijwilligerswerk elders. Helemaal mee eens trouwens. Hebben jullie ook ‘En je ziet nog eens wat’ van Renske de Greef gelezen? Vond dat echt een vermakelijk boek. Vooral omdat ik het toen ook las na mijn middelbare school en nog jong en naïef was. Heb nooit meer nagedacht over vrijwilligerswerk in het buitenland.

3 likes

Ik kom even hier over iets totaal anders dan het “vrijwilligerswerk” waar het hierboven over gaat. Ik ben sinds deze week een beetje aan het zoeken naar een andere baan en vind het eigenlijk heel erg spannend. Ik heb een niet-Westerse achternaam en woon in een gebied waar weinig diversiteit is. Ik vind het echt best wel eng omdat ik veel spookverhalen gehoord heb over werkgevers die brieven bij voorbaat al wegleggen als ze een ‘andere’ achternaam tegen komen en ik vraag me af in hoeverre dit ook nog de realiteit is?

Ik las in een ander topic een discussie over wie er nog zijn/haar nationaliteit zet op het cv en toen dacht ik ja uh ik dus, omdat aan mijn naam verder niet af te leiden is dat ik in Nederland geboren ben en ik het gevoel heb dat hier onderscheid in gemaakt kan worden? Dit is ook de reden dat ik een foto op m’n cv heb staan, al doen de meesten dat tegenwoordig wel.

Ik merk dat ik de afgelopen tijd best wel moeite heb met mijn naam omdat mensen een identiteit op mij projecteren die niet bij mij past. Ik heb geen contact met de man wiens achternaam ik draag (nooit gehad ook) en mijn moeder is 100% Nederlands. Ik werk in het onderwijs en word dagelijks aangesproken met die naam, dus ik denk dat dat mij ook wel meer aan het denken heeft gezet. Ik vind het in elk geval erg moeilijk en vind ook weinig herkenning bij mensen om mij heen omdat zij of een Nederlandse achternaam hebben of zich wĂ©l identificeren met hun ‘buitenlandse’ achternaam. De meeste Nederlandse vrienden die ik heb hebben er ook gewoon nooit bij stilgestaan dat iets als een naam negatief effect kan hebben op bijvoorbeeld een sollicitatie en dat vond ik best wel schrikken.

1 like

Heb je er al eens over nagedacht om je moeders achternaam aan te nemen?

1 like

Jazeker en ook met haar besproken. Maar ergens vind ik het te gek voor woorden dat ik ruim 800 euro moet betalen om dit proces aan te gaan omdat andere mensen iets van mijn naam vinden.

6 likes

:writing_hand:

2 likes

Ik heb zelf ook een niet-Westerse achternaam. Mijn vader heeft wel een Nederlandse afkomst en eigenlijk heel zijn familie in hoeverre wij dat terug kunnen zien. Geen idee waar die achternaam vandaan komt. Ik heb zelf niet op mijn cv staan wat mijn nationaliteit is omdat ik het idee heb dat je het aan de hand van mijn foto en voornaam wel kan afleiden maar misschien heeft mijn achternaam ook wel een negatief effect gehad bij sommige sollicitaties.

2 likes

Ik zou op mijn cv gewoon de achternaam van mn moeder zetten en dan als je uitgenodigd word voor een gesprek de naam corrigeren. Maar dat moet je ook maar durven.

8 likes

Ik ben inderdaad iemand met een Nederlandse achternaam en ik weet niet hoe verre dat een rol speelt bij mijn sollicitatie, maar ik voeg juist geen foto toe om zolang mogelijk de schijn op te houden dat ik Nederlands ben. Als mijn uiterlijk niet in mijn voordeel werk laat mijn achternaam het dan maar doen. Als het helemaal niks uit maakt dan is het ook prima op deze manier.

@RupiKaur Daar over volgens mij zijn er best wel wat mensen die op alle niet officiĂ«le papieren de naam van de andere ouder gebruiken als ze er geen contact meer mee hebben of een van de twee op jonge leeftijd overleden is. Dan kan je in het geval dat je aangenomen nog aangeven dat je om die reden een andere achternaam gebruikt en dat dit de achternaam van je vader je officiĂ«le naam is. Ik denk dat als je het vraagt je zelfs zou kunnen regelen dat de leerlingen je aanspreken met je moeders achternaam als je je daar prettiger bij voelt. Een meisje wat ik ken had officieel haar vaders achternaam maar werd ook overal behalve bij officiĂ«le papieren aangesproken met haar moeders achternaam omdat ze zelf had aangegeven dat prettiger te vinden en zij was dan “maar” een leerling en geen personeelslid.

1 like