White privilege / racisme

Niet in het kabinet, wel in de kamer

Kabinet= alle ministers en staatssecretarissen
Regering= alle ministers en staatshoofd

Correctie nadat ik gecorrigeerd ben

Sorry was een klein foutje in een verder kloppend verhaal maar ik zie mensen wel vaker deze fout maken. Dus kon het niet laten.

1 like

Regering is alleen ministers en staatshoofd, staatssecretarissen maken geen onderdeel uit van de regering.

1 like

Zo bizar
 Vind het bij mijn naasten vaak ook zo machteloos dat ik er zo weinig tegen kan beginnen dat ze steeds weer met dit soort dingen te maken krijgen, je kan wel dingen zeggen als je er bij bent natuurlijk maar dat voorkmot lang niet alles.

1 like

Ik zal eerlijk toegeven dat ik dit ook weleens heb, maar bijna alleen maar in series/films (omdat ik dan veel minder zie van het postuur/loopje van iemand denk ik?). Maar ik zou het sowieso nooit tegen iemand zeggen. Maar dit gebeurd met alle etniciteiten wel denk ik? Ik had er een keer over met een Indiase uitwisselingsstudente en zij had bijv. ook moeite met Nederlanders uit elkaar houden. En ik heb ooit over een onderzoek gelezen waaruit bleek dat Aziaten op hele andere dingen in het gezicht letten als herkenning.

4 likes

Ik had dit ooit al eens eerder in dit topic gezet (was een whatsappberichr naar een vriend van me naar aanleiding van een disussie of rassen nu bestaan en de research die ik toen ging doen haha). Is denk ik een simpele uitleg die iedereen wel kan begrijpen, dus ook vaders @anon18050057 :slight_smile:

2 likes

Ik vind het altijd zo raar dat er over verschillende rassen wordt gesproken. Op de basisschool werd bij ons al besproken dat we allemaal een ras zijn. Ik geloof wel dat uit onderzoek is gebleken dat men moeite heeft om mensen van een verschillende afkomst dan henzelf uit elkaar te halen. Mensen kijken vooral naar huid en haarkleur. Als je jezelf wilt vermommen is het verven van je haar de makkelijkste manier.

1 like

Het valt me op dat mijn broer tegenwoordig ook witte mensen ipv blanke mensen zegt. Vind ik toch wel fijn.

6 likes

Wat goed. Ik ben opgehouden met telkens de discussie aangaan over dat mensen wit moeten zeggen, maar zeg zelf wel steevast wit (ook in gesprekken dat zij blank zeggen) en heb de hoop dat het dan toch eindelijk onbewust overspringt haha

Ik heb zelf er nooit wat van gezegd als anderen blank zeiden, maar ik zeg inderdaad wel wit en ik denk dat anderen het wel onbewust overnemen

@Vaiana @crazyplantlady bij mensen waarvan ik vind dat ze al op het punt horen te zijn wit te zeggen (doordat we bv heel gelijk erover denken) verbeter ik ze wel. En die zeggen dan vaak ohja Dankje gewenning.
Bij mensen waar ik nog bij moet uitleggen dat ieder mens gelijk is ofzo zeg ik zelf wel lekker expliciet wit maar ga ik de blank/wit discussie minder snel aan.
(weleens gedaan maar mensen vinden me al snel nogal radicaal)

2 likes

Mijn man ook, vind ik ook heel fijn!

Denk dat je dit zo wel heel goed doet, zo doe ik het ook ongeveer ja.

Ik las deze column: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/bij-action-begon-de-victorie-drie-heerlijke-spotgoedkope-ventilatoren-op-een-rij~b4a4ddf6/

Nou ben ik de laatste tijd enorm op haar afgeknapt op haar maar dacht goh, over de hitte zal ze wel niks doms kunnen zeggen.

Tot ik dit lees:

Waaaaaarom voelt ze de behoefte te benoemen dat het een donkere vrouw is? Voelt ze zich dan extra superior??? Echt zo irritant.

15 likes

Om zoveel mogelijk afstand tot die ander te scheppen, lijkt wel? Jong Ă©n donker Ă©n teenslippers Ă©n hoogzwanger.

3 likes

Dit stuk gaat over hoe algoritmen en bv preventief fouilleren van verwacht probleemgroepen zorgt voor meer problemen en 't simpelweg racistisch is.
Vond het een goed stukje en 't is best kort.

6 likes

Nouja ze is wel schrijfster en ik vind het wel kunnen passen bij het beschrijven van een situatie zoals die gebeurd is.
Maar ja, ik vind haar columns meestal wel leuk, al moet ik toegeven dat ik ze denk ik al een jaar niet meer gelezen hebt. Dus, vond misschien.

Een collega van mij maakte gister een grap en ik moest er echt om lachen maar voel me nu een beetje schuldig. Krijg het niet echt uit m’n hoofd ofzo. Misschien stel ik me aan.

Hij is half Marokkaans en hij had die NL alerts nog niet gekregen. En toen zei hij: Ja die sturen ze niet naar Marokkanen natuurlijk want die die mogen niet weten dat 112 niet werkt.

2 likes

Haha, ik moest hier even om grinniken, maar zou me hier vooral niet schuldig over voelen. Ik denk dat je de discussie rondom dit soort onderwerpen ook wel enigzins luchtig moet houden.

1 like

Ja vind ik ook hoor! Ga hem ook zeker niet voorschrijven wat hij wel of niet kan zeggen over zijn eigen afkomst, ik maak ook aan de lopende band grappen over tatta’s. Moet het ook niet te moeilijk maken allemaal.

1 like

Is dit wel echt?