White privilege / racisme

Ik snap het wel dat je zeker niet alles direct radicaal moet veranderen, dat veel mensen er echt even aan moeten wennen.

Daar bereik je uiteindelijk veel meer mee

1 like

Pfff ik ben best wel geschrokken vandaag op stage. Eerder dit jaar had ik het onderwerp voorzichtig aangesproken en zei m’n mentor dat er allemaal nieuwe liedjes waren etc. Dus okĂ© ik dacht dat ze wel vooruitstrevend waren. Maar vandaag in de klas toch echt veel versiering met zwarte piet incl rode lippen, kroeshaar en oorbellen. Ik probeer er voorzichtig wat over te zeggen maar kreeg nogal een pinnige reactie van m’n mentor dat dat ‘haar versiering was’ en die pinnigheid bleef ook redelijk lang hangen. En toen kwamen er ook nog pietenpakken uit de verkleedkist inclusief kroeshaarpruiken. Ik heb me de hele dag zo geĂ«rgerd maar geen moment gevonden het er even over te hebben. Morgen wordt de school versierd dus ben benieuwd wat ik volgende week aantref. Heb het idee dat het schoolbreed wel anders maar mijn mentor doet nog niet mee.

2 likes

Ja het verschilt per evenement of het nodig is om vooraf in te schrijven! Blij dat ik in dit geval het kan aankijken maar ik vind het wel heel lastig. Ben er de hele tijd mee bezig in mijn hoofd. Had er echt naar uitgekeken maar dat kan nu zomaar allemaal verpest worden. Ik ga maar van het positieve uit en ik hoop dat er roetveeg pieten aanwezig zullen zijn.

1 like

Als ik dit zo zie die onderste foto dan denk ik dat het zo leuk zou zijn zonder die pruiken. En dat hele “herkenbaar zijn” gelul kunnen we ook makkelijk veranderen door in het sinterklaas journaal een verhaal te maken dat sinterklaas meer pietjes nodig heeft en dat mensen zich kunnen opgeven voor de pieten test zodat je sinterklaas mag helpen met cadeautjes rondbrengen.
Die gekke pakjes en roet vegen kunnen dan blijven (al heeft niet iedereen een schoorsteen maar goed) en dan is het helemaal niet gek als je van je buurman pepernoten krijgt want hij is gewoon geslaagd voor de pieten test.

Mja we wonen helaas in een racistisch land.

5 likes

Ja ik snap je punt en dat zou ook echt ideaal zijn maar ik denk dat je dat soort hardnekkige tradities wel beetje subtiel moet aanpakken.

Ik heb alleen hier heel erg het idee dat de pieten hier steeds zwarter worden.

Ook merk ik dat omdat ik wit ben, pro ZP mensen ook tegen erg hard zijn over anti ZP alsof alleen mensen van kleur anti zijn

Ja mee eens dat is ook een verkeerde woordkeuze.

Zit ik hier godverdomme ook nog een mail aan de burgemeester te typen dat ik zijn standpunt wil weten m.b.t. de verklaring van dat comité. Of zijn uitspraak dat wij als stad trots moeten zijn op hun werk in relatie staat tot die zwart Piet of dat ze dit lekker eronder zetten omdat het moet lijken dat hij dat standpunt steunt.

Edit: en dan nog verdienen ze geen complimenten.

12 likes

In Utrecht hebben ze de pruiken geloof ik sinds 2 jaar al bijna helemaal weg. Een paar dragen ze nog, maar de minderheid. Geloof dat we sinds 2015 roetveegpieten hebben, tot 2016 nog wel samen met zwarte pieten. Maar nu is het al weer een paar jaar helemaal prima in mijn ogen.

Ziet er toch leuk uit? Zijn ook nooit grote protesten over geweest hier en de scholen die bij de onderwijsstichting Utrecht (stad) horen hebben ook deze pieten sinds 2017. Helaas loopt Pegida elke keer tijdens de intocht verkleed als zwarte pieten, maar iedereen negeert dat eigenlijk. Niemand die loopt te schreeuwen ofzo. Was zondag wel trots eigenlijk dat het hier zo rustig en gezellig was, voor iedereen.

(Niet mijn foto’s)

16 likes

In Dordrecht hadden ze ook een extra boot.

gevuld met extra veel zwarte pieten :frowning:

De intocht had de extra boot geregeld. De gemeente is “neutraal”. (behalve dat ze meer dan 30.000€ geven en de burgemeester sint ontvangt want ja er is altijd wel iemand beledigd").
Wat fijn dat het ook anders kan en gaat :slight_smile:

1 like

Wat ik trouwens ook zo frustrerend/triggerend vind is dat ze bij alle artikelen over kozp foto’s van een zwarte Piet doen. En anders altijd die ene foto van dat Amsterdamse roetveegpietje. Als ik dan de foto’s van leeuwenhart zie vind ik dat echt jammer. Laat mensen iig aan het beeld wennen

9 likes

Ohja in Dordrecht reed Picnic mee met de intocht met zwarte pieten (en de lokale brandweer).

Echt jammer, dat ze geen standpunt innemen vind ik al zuur maar dit is gewoon sponsoring.

2 likes

In Alkmaar ook de lokale brandweer en een lokale fanfareband geloof ik, maar verder geen merken gezien. Wat stom zeg!

Oh dat waren die idiote types waar ik langs liep. Had ik geweten waar ze van waren had ik ze de gracht in gesmeten. Verder was het inderdaad heel leuk, ik vind die kindjes die dan daarna nog heel hard liedjes aan het zingen zijn zo schattig.

1 like

Zaterdag was bij ons de intocht met zwarte pieten, inclusief oorbellen en rode lippen, ben niet heen gegaan. Bij ons in de stad organiseert de vereniging van winkeliers ieder jaar de intocht. Ik las vanmorgen een stuk bij ons in de krant dat de ondernemersvereniging volgend jaar misschien niet meer willen organiseren omdat het “risico te groot wordt”. De persoon achter de “sint nicolaas genootschap” die elk jaar zorgt voor sinten en pieten heeft hier dus op gereageerd en ik werd er gewoon boos van! Zal een aantal zinnen citeren (stad X voor onherkenbaarheid)

“Mijn stelling is bekend. Ik kom alleen met echte, traditionele, zwarte pieten. Stad X is er niet klaar voor om dat te veranderen. En als dat zover is, dan niet met mij”

Vervolgens staat er dat er wel onderhandelingen zijn geweest over veranderen van het uiterlijk van de pieten :+1:t3::+1:t3::+1:t3:
Maar dat is dus niet echt van de grond gekomen, als laatste wordt dit gezegd:
“Je kunt van een fanatieke Ajax-supporter ook niet verlangen dat hij z’n club aanmoedigt in een Feyenoord-shirt”.

In mijn omgeving is vrijwel iedereen pro-zwarte piet en ik weet ook nog niet zo goed hoe de discussie aan te gaan
 maar hiervan werd ik gewoon boos.
Ohja en ik heb speciaal een account aangemaakt om dit kwijt te kunnen

10 likes

Wat een vergelijking. Ik verwacht van een Feyenoord supporter ook niet dat hij zijn club gaat aanmoedigen in een Ajax shirt, maar ik verwacgt wel dat hij geen antisemitische leuzen gaat scanderen.

4 likes

Ik heb dit met ronnie flex, hij was echt al mijn crush (of iig vroeger) en dan die tweet echt liefde (en dat die zich uitspreekt bij dwdd bij een verder volledig witte tafel)

11 likes

Ik zag deze al voorbij maar waar ging dit over? Heb ik een Ronnie fragment gemist?

Dit tweette die half uur ervoor, dacht dat het een respons was op alle haat in het kader van “ga terug naar je eigen land als je zo nodig geen zp wil”.

Dit is wat ik bedoelde bij dwdd maar denk niet dat dit dwdd is, een andere talkshow van witte mannen dan.

Dus net ronnie z’n Twitter bekeken en hij zit iedereen die pro zp is echt te burnen en zich zo goed uit te spreken over kulargumenten. Girls mijn crush is weer helemaal terug hoor!

8 likes

Ik hoor m dit ook zeggen

6 likes