White privilege / racisme

Ja maar als er in de hele gemeente maar een handjevol mensen zijn die inzien dat dit problematisch is dan wordt het lastiger he want dan heb je dus geen mensen die roetveeg piet willen spelen. En dat is dus wel wat er speelt in deze Zeeuwse gemeentes. Het is zó niet te vergelijken met andere gemeentes, wij hebben hier bijvoorbeeld maar 3% mensen (geloof ik, kan ook een beetje meer zijn maar niet heel veel meer) met een andere achtergrond dan de Nederlandse en dus zijn er maar heel weinig mensen die er uberhaubt over nadenken, het bestaat gewoon niet in hun wereld.

3 likes

Ja dat is natuurlijk ook zo. Ik ging er vanuit dat als de gemeente zoiets vindt, er ook aardig wat steun voor is vanuit de bevolking, maar dat is misschien te makkelijk gedacht. Ik vind in elk geval dat je als gemeente best een statement mag maken. Dan maar een keer een kleinere intocht of in het ergste geval een keertje geen. Denk dat het dan op veel plekken het jaar daarna wel opgelost wordt toch?

Ja dat vind ik zelf ook maar zoals @Joejoejoe ook zegt, het speelt hier amper. Ik heb alle Zeeuwse sinterklaascomités gebeld, zo’n 300. Sommige comités hadden niet eens besproken welke piet het zou worden, het is hier geen discussiepunt, hier speelt dat verhaal gewoon niet. En vooral in de kleine kernen niet.

7 likes

Maar verder is zeeland wel leuk om te wonen :sweat_smile:

Hahaha meestal wel

2 likes

Ja iets op de agenda zetten is dan lastig natuurlijk… Gelukkig zijn er wel mensen als @Joejoejoe die het aankaarten zodat het hopelijk volgend jaar wél besproken wordt (en leidt tot een goede keuze natuurlijk).

1 like

Ja ik ben ook benieuwd! Ik ben er ook heel veel mee bezig geweest, maar heeft helaas niks nada noppes uitgehaald

zeikschrift

4 likes

Ze heeft prompt daarna een story geplaatst met waarom ze niks erover gezegd heeft… beetje een lulverhaal maar ik vind haar ook een tikkie irritant dus ze kan niet veel goed doen.

3 likes

Ik ben het met je eens, maar ik snap de reacties ook wel. Voor zover als ik het verhaal ken heeft de vrouw dus doelbewust het kind benadert toen niet zichtbaar was dat de ouder erachter liep. Het is gewoon enorm pestgedrag in een trein waar vervolgens bijna niemand echt voor je opkomt (schaapachtige conducteur). Vind het ergens wel fijn dat mensen daar echt laaiend over zijn. Het mag wel eens een signaal zijn. Want dit gebeurt gewoon regelmatig. Ik vind het voor de dader in dit geval persoonlijk wel sneu, maar ik vind het ook fijn dat het nu eindelijk eens ferm wordt afgekeurd zodat iedereen die nu nog denkt dat het grappig is beseft dat het verschrikkelijk is.

6 likes

Ik lees hier al een tijdje mee in dit topic, maar nog nooit gereageerd. Na dit weekend schaam ik me gewoon een beetje voor sommige vriendinnen. Echt, hoe kun je zó narrowminded zijn. Ik woon in een klein dorp in Brabant, een vriendin van mij werd last minute gevraagd voor de intocht in haar vrij grote dorp (zeg maar nog net geen stad), alles en iedereen als zwarte piet. Toen ik vroeg of er ook in ieder geval andere pieten waren (want dat zou een eerste stap zijn), werd ik maar gek aangekeken. Natuurlijk niet, dit is traditie en dit is hoe het hoort. Echt, hou op met me.

Andere vriendin staat al jaren in deze tijd in een sinterklaashuis. Vorig jaar ook al een discussie gehad over waarom ze zwart geschminkt zijn met rode lippen. Volgens haar is het vanwege de herkenbaarheid… nou echt hou op met me. Ze woont notabene in een grote Brabantse stad en dit Sinterklaashuis staat in een groot dorp in Noordlimburg… waar ze verder niet is opgegroeid oid. he, is ze via een collega terecht gekomen.

Maar goed, heb van dit topic wel veel geleerd en opgestoken en ga dit jaar zeker de discussie weer aan. Man wil heel graag naar de Sinterklaasviering van zn werk (dochter is dan 5 maanden dus ik had zoiets van niet echt nodig), heb gezegd dat ik dat goed vind op voorwaarde dat ze roetveegpieten (of glitterpieten, die zijn ook leuk:P) hebben. Hij heeft het vervolgens gevraagd en die hebben ze, zeggen ze dus ben benieuwd.

Zit zelf in het bestuur van onze buurtvereniging en voor onze Sinterklaasactiviteit was het toch flink zoeken naar Pietjes ipv zwarte Pietjes. Zo lastig om in onze dorpsomgeving iemand te vinden die dat wil doen. We zijn express al mensen van buiten het dorp gaan benaderen, zodat het excuus herkenbaarheid weg valt maar o,o wat een gedoe was dat zeg.

4 likes

Het bestuur van die stichting vertelt dat ze zich bewust zijn dat de huidige maatschappij anders tegen Piet aankijkt. Het Sint Nicolaas Comité vindt het belangrijk om daar iets mee te doen. Al willen ze wel even dit kwijt: “Aangegeven is dat het bestuur nog altijd vindt dat de vertolking van Zwarte Piet op geen enkele manier een racistische inslag kent.”

## Wennen aan schoorsteenpieten

Tijdens de intocht op zondag 17 november aan de Piushaven kunnen we alvast wennen aan het idee van schoorsteenpieten. Vrijwilligers die per se als Zwarte Piet willen komen, mogen dit nog. Wel lopen ze pepernoten te strooien met roetveegpieten. Heb jij je pas net aangemeld als vrijwilliger? Dan gelden er andere regels en wordt er verwacht dat je als roetveegpiet komt. In 2020 zien we geen Zwarte Piet meer tijdens de intocht.

Wat een vuile honden dat comité in deze stad. Toch nog even kenbaar maken dat ZP niet racistisch is!!! Dus wat ik al eerder zei; je kunt het uit het straatbeeld weghalen, het gedachtegoed blijft.

13 likes

Aangegeven is dat het bestuur nog altijd vindt dat de vertolking van Zwarte Piet op geen enkele manier een racistische inslag kent.”

Bah, echt misselijkmakend dit, zo’n trap na. Hoop dat ze zich over 5 jaar rot schamen (maar dan waarschijnlijk wel roepen dat ze “vanaf het begin zijn meegegaan met roetveegpieten!”, sure).

Btw door de locatie van de intocht is het wel herkenbaar in welke stad je woont, ik weet niet of je dat erg vindt, maar ik dacht ik zeg het even voor het geval je het niet door had!

Ja alsof ik dan opeens bekend ben in een stad met bijna 200.000 inwoners. Maakt mij niet uit :joy: Juist prima als mensen weten waar zich dit afspeelt.

1 like

Nee, maar er zitten hier alsnog meiden die liever voor zichzelf houden waar ze wonen, ook als dat een grote stad is. Dat kan toch? Maar sorry dan, het was vriendelijk bedoeld.

1 like

Vind het lastig om dit te delen, ook een beetje vanwege misschien herkenbaarheid.

weg

Ik kijk nu naar foto’s van de intocht en ik zie eigenlijk ook alleen maar zwarte pieten ipv voornamelijk roetveegpieten? Heb volgens mij één roetveegpiet gezien :roll_eyes:

Haha ik heb zo’n shirt niet en ik weet niet of ik het zou durven. Gelukkig nog niks betaald nee dus ik denk dat ik gewoon ga kijken wat ik aantref :wink:

Met het feestje slaan we gelukkig de intocht daar over, volgens mij komen daar wel zp. Anti-racistische gedichten is wel een goed idee haha.

Vandaag zei iemand tegen mij dat het nu wel een hype is om anti ZP te zijn

Omg

15 likes

Racisme is helemaal in deze winter. :eyes:

22 likes