White privilege / racisme

Omdat de regering/politiek geen fuck doet. Zij hadden ook in de eerste jaren iets kunnen ingrijpen, of bijv met de NTR (toch publieke omroep) in gesprek kunnen gaan of wat dan ook. Maar niks. En dan hou je de publieke opinie over.

2 likes

Nuancering: ik bedoel met geweld ook verbaal geweld/agressie en niet alleen tussen groeperingen maar ook in discussies onderling. Ben verder juist heel erg onder de indruk hoe rustig en beheerst kozp alles aanpakt. En ja, ik vind een uitspraak als ‘iemand die nu nog steeds pro zwarte piet is verdient geen beleefde behandeling/discussie’ oid een agressieve uitspraak. Dat is mijn mening.

Beetje laat antwoord. Ik “ken” de hoofdpiet in Tilburg en degene die de schmink verzorgd. Zij zijn zo tegen verandering en roetveeg piet. Ik denk dat ook 2020 niet haalbaar is. Ik ben dit jaar met mijn dochter naar geen een intocht geweest, want er was er geen een te vinden in de regio zonder zwarte piet.

1 like

Het is geen letterlijke oplossing van het probleem maar het kan wel handvatten geven hoe om te gaan met dit gedrag. Misschien is uitleggen en begrip tonen helaas niet de manier, maar moet er gewoon een voorbeeld gesteld worden en hieraan worden vastgehouden. Zoals vrouwenrechten uiteindelijk ook gewoon zijn ingevoerd.

1 like

Ik denk zelf niet per se dat we ze moeten onderwijzen, wel dat we samenlevingsbreed toegankelijkere hulp en informatiebronnen moeten bieden (en er vooral niet vanuit moeten gaan dat iedereen zichzelf kan verdiepen). Slechts 40 procent van de Nederlanders begrijpt taalgebruik hoger dan B1 niveau (B1: begrijpen van teksten die veelgebruikte woorden of woorden uit bijvoorbeeld hun werkcontext bestaan). Informatiebronnen die ik in deze discussie als echt goed zie (die dus uitleg verschaffen) zijn allemaal op minstens B2 niveau. Dit terwijl bronnen die in mijn ogen de discussie echt teniet doen vaak wél beschikbaar zijn in de lagere niveaus. Denk aan facebookgroepen, bepaalde kranten etc.

8 likes

Oh maar dat sowieso. Ik vind het nog steeds raar dat gemeentes een keuze hebben, wel of geen zwarte Pieten. Hierbij denk ik; ja dat mag best opgelegd worden. Ook hier went men uiteindelijk wel aan. Ik bedoel, het is niet alsof we straks zelf nog mogen beslissen of we 100 of 130 willen rijden. Dat wordt ook opgelegd en over 10 jaar hoor je niemand daar meer over. Maar de discussie zal voorlopig blijven. Die neem je daar niet mee weg. Dus dan kies ik daarbij liever voor een ‘vriendelijke’ aanpak. En voor de duidelijkheid, dat is niet hoe ik ben. Ik ben juist heel direct. Dus mijn geduld wordt ook echt wel op proef gesteld :smile:

6 likes

In grote lijnen ben ik het eens met je post, maar ik erger me eraan dat je christelijk zijn/reformatorisch opgevoed zijn en in een klein dorpje wonen linkt aan onwetend/racistisch zijn. Dat houdt mijns inziens echt niet per definitie verband met elkaar. (Ja, ik ben zelf christelijk en kom uit een klein dorpje, maar ik ben dus absoluut niet onwetend en ook geen voorstander van Zwarte Piet.)

3 likes

Ik heb een foto gerapporteerd op facebook uit een groep van mijn dorp, waarop twee meiden zich verkopen als zwarte piet. De beheerder van de groep vroeg waarom, ik zei racistisch dit dat, zegt ze dit:

Ben je niet in Nederland opgegroeid? Het is een verhaaltje voor kinderen.

Zelfs in Suriname vieren ze het.
Je kunt je beter druk maken over de agressie op de voetbaltribunes.

Nou pardon? Mn mond valt hiervan open.

Nou de hele discussie heeft er bij mij in elk geval voor gezorgd dat deze in de prullenbak verdwijnen.

16 likes

Tip: de Hema

Deze gaat zo in onze glitter pieten kijkdoos (van mijn dochter dan hĂš)

15 likes

Eens

Ze stuurt nu een grote LOL sticker

Heeft dat dorp van jou ĂŒberhaupt wel voetbaltribunes (en last van bijbehorend geweld)?

3 likes

Nee hahahaha

4 likes

Whataboutism.

Is een afleidingsmanoeuvre, maar heel irritant.

OH JIJ VINDT DAT NEDERLAND EXCUSES MOET AANBIEDEN VOOR DE SLAVENHANDEL?! Wist je dat de Arabieren de grootste slavenhandelaars ooit waren?!?!

Dan moet je dus eerst hun ene punt erkennen (“ja dat is ook zo, maar
”) waardoor ze al 1 ‘overwinning’ binnen hebben, of op zn minst een hoop tijd en energie van je kosten als hun claim nergens op slaat, voordat je ĂŒberhaupt kan beginnen aan de discussie.

13 likes

Snap wat je bedoelt hoor, is meer de combinatie die ik persoonlijk vaak zie. Ben zelf ook christelijk en kom uit klein dorp en ben niet pro piet of racistisch. Maar groot deel van vrienden en familie wel, is wellicht een persoonlijke combinatie die ik veel zie.

1 like

Ik was vandaag op een school waar 3 jaar geleden zwarte Piet al is afgeschaft en zij hadden hun beeldjes van Zwarte Piet gewoon wit geverfd en wat roetvegen gegeven hahah. Vond het echt een slimme oplossing. Mijn moeder vindt het moeilijk dat al mijn zp kleuterknutsels niet meer neergezet mogen worden, dus mss stel ik wel een knutselmiddag voor met witte verf om alles te roetvegen.

Wel jammer: 1 juf had d’r klas een slinger laten maken en daarop alleen bruine en zwarte pieten laten tekenen.
Toen ik zelf voor de klas vond vond ik dat ook wel moeilijk want op het sint journaal zagen ze alleen zwarte pieten maar dat is ondertussen niet meer zo.

Ik ben nu echt zo benieuwd over welke gemeente het gaat op basis van je beschrijving heb ik wel een paar ideeën. Ben zelf ook opgegroeid in Zeeland en reis nog elk weekend terug.

Edit: Ik snap ook als je het niet zo openbaar wil gooien, maar als je het wil delen dan mag het ook via pb

Pb!

1 like
1 like