White privilege / racisme

Whataboutism.

Is een afleidingsmanoeuvre, maar heel irritant.

OH JIJ VINDT DAT NEDERLAND EXCUSES MOET AANBIEDEN VOOR DE SLAVENHANDEL?! Wist je dat de Arabieren de grootste slavenhandelaars ooit waren?!?!

Dan moet je dus eerst hun ene punt erkennen (“ja dat is ook zo, maar…”) waardoor ze al 1 ‘overwinning’ binnen hebben, of op zn minst een hoop tijd en energie van je kosten als hun claim nergens op slaat, voordat je überhaupt kan beginnen aan de discussie.

13 likes

Snap wat je bedoelt hoor, is meer de combinatie die ik persoonlijk vaak zie. Ben zelf ook christelijk en kom uit klein dorp en ben niet pro piet of racistisch. Maar groot deel van vrienden en familie wel, is wellicht een persoonlijke combinatie die ik veel zie.

1 like

Ik was vandaag op een school waar 3 jaar geleden zwarte Piet al is afgeschaft en zij hadden hun beeldjes van Zwarte Piet gewoon wit geverfd en wat roetvegen gegeven hahah. Vond het echt een slimme oplossing. Mijn moeder vindt het moeilijk dat al mijn zp kleuterknutsels niet meer neergezet mogen worden, dus mss stel ik wel een knutselmiddag voor met witte verf om alles te roetvegen.

Wel jammer: 1 juf had d’r klas een slinger laten maken en daarop alleen bruine en zwarte pieten laten tekenen.
Toen ik zelf voor de klas vond vond ik dat ook wel moeilijk want op het sint journaal zagen ze alleen zwarte pieten maar dat is ondertussen niet meer zo.

Ik ben nu echt zo benieuwd over welke gemeente het gaat op basis van je beschrijving heb ik wel een paar ideeën. Ben zelf ook opgegroeid in Zeeland en reis nog elk weekend terug.

Edit: Ik snap ook als je het niet zo openbaar wil gooien, maar als je het wil delen dan mag het ook via pb

Pb!

1 like
1 like

Er waren toch ook beelden waarbij het wel meer een wegwerpgebaar leek (ging ook langer door) en niet een Hitlergroet. Dus snap wel dat het OM dan zegt dat ze hem niet kunnen veroordelen.

Ik had het raar gevonden als ze hadden gezegd ; het is een hitlergroet, maar ik vind het ook raar dat ze zo expliciet stellen dat het er geen is. Laat het dan gewoon in het midden.

Ik weet niet of je het van mij moet aannemen, maar het kan best zijn dat hij geïnteresseerd en nieuwschierig naar andere culturen etc. Is. Misschien zijn er boeken die dit kunnen uitleggen. Ik zag iemand anders in een ander topic Waar is Mijn Noedelsoep aanraden.
Zijn er filmpjes van Sesamstraat op YouTube die dit kunnen uitleggen?

Ik had vanmiddag bezoek van een neefje. ‘Dat gezeik om zwarte Piet he. Maar nu mogen we ook al ineens geen Kerst meer zeggen bij de Lidl. Echt alles wordt voor hun aangepast. En wat krijgen wij? He? He?’

Helaas niet de energie (en gewond kind op de bank) om hier met gestrekt been in te gaan maar GODSAMME :rage::rage::rage::rage::rage:

Lokale krantje :persevere: Heb de gemeente maar een mailtje gestuurd dat ik teleurgesteld ben en dat ik ze dringend verzoek om roetveegpieten te gebruiken.

10 likes

Deze tip kreeg ik van een leerling. Dit nummer van Chivv is tekstueel heel sterk. We hebben het vervolgens ook over racisme etc gehad en ik ga daar een lessenreeks over geven.

18 likes

Van die boomers die op mn werk tegen mij en mn blanke collegas beginnen van " Jaa stom he dat zwarte piet niet meer mag. Stom argument hier stom argument daar ze moeten allemaal naar hun eigen land , kinderfeest bla bla"

Yo boomer omdat ik blank ben betekend het niet dat ik een mederacist ben. En omdat het facking druk is kan ik nu niet in discussie gaan dus tyf op of cash me outside how bow da.

16 likes

Zo hoort het ook, laat ze er maar niet mee wegkomen.

4 likes

Hoe meer ik erover lees en praat hoe verdrietiger ik word. Naast alle zorgen die je als ouder hebt als je een kind krijgt, moet je je ook eens iedere dag afvragen of de wereld je donkere kind wel zal accepteren en of het een zorgeloze kindertijd zal hebben.

Van de week een verhaal in het AD over een advocate wiens kind dagelijks met racisme te maken krijgt maar tegen zijn moeder niets zei want ‘zij is ook bruin en hij vindt het ook zielig voor zijn moeder’.

Donkere vrienden die zeiden dat ze als kind zo vaak gedroomd en gehoopt hadden wit te zijn.
Janken!

Ben daar ook bang voor :frowning: zo naar

Net beetje bijgelezen hier en ik vind het echt fantastisch om te lezen dat sommigen vroeger het kwaad van Zwarte Piet niet inzagen en nu wel, en hoe anderen gemeentes/burgemeesters/scholen/familieleden confronteren. :heart: Jullie zijn awesome.

8 likes

Ik krijg weleens de Kul-vraag waarom ik me er zo druk om maak. Meestal in combinatie met: je bent toch hoogopgeleid, hebt een goede baan, prima toekomstperspectief en eigenlijk is mijn hoofddrijfveer dan mijn kinderwens. Dat er hopelijk een moment gaat zijn dat ik kinderen heb en dat ik hoop dat zij het makkelijker krijgen.

Mijn hart breekt als ik mijn tweejarige nichtje gewoon lekker onbezorgd zie zijn en me bedenk dat er binnen nu en laten we zeggen vijf jaar wel een keer iemand zal zijn die haar pijnlijk bewust gaat maken van haar huidskleur.

5 likes

deze past daar ook wel bij.

2 likes

Ben ik de enige die die stukjes met de pieten geskipt heb? Wat ongemakkelijk en slecht uitgelegd van hun.
“Piet is zwart van het roet”
Uueueueuegh