Yoga/ mindfulness topic

Volgens mij was deze er nog niet toch?

1 like

Volgens mij ook niet!

Ik doe nu ongeveer 5 jaar aan yoga. Ik vind het echt zo fijn. Wil nog altijd een keer hot yoga proberen!

dankjewel! yoga is echt helemaal Nescio’s dingetje.

hierbij een van mijn favo yoga juffen.

zij is echt geweldig, zo’n lieve vrouw en ze heeft een knotje en een brilletje. yogajuf.

6 likes

Ik wil dit ook echt weer op gaan pakken. Ik heb een tijdje lessen gevolgd, maar dit toen stop gezet omdat ik toch liever een fitnessabbo nam. Maar sindsdien niet meer gedaan terwijl ik het wel echt heerlijk vind om te doen!
Thuis maar op gaan pakken dus!

1 like

Love yoga :heart_eyes:
Alleen jammer dat mijn hamstrings zo strak zijn, maakt veel houdingen toch minder relaxed.

1 like

Dit is zo’n ding waarvan ik me iedere keer als ik er iets over zie herinner hoe fijn het is en hoe hard ik het eigenlijk nodig heb, maar toch komt het er zelden van om er de tijd voor te nemen…

*Neemt zich voor de 43850ste keer voor om hier weer eens mee aan de slag te gaan… *

7 likes

Haha ja zo heb ik zo’n jaarabonnement op headspace via een actie die iemand postte in het topic.op EGF, maar ondertussen doe ik er nauwelijks wat mee. Zo zonde ook :roll_eyes:

Ja als je echt een betaald abonnement hebt is het extra zonde idd

1 like

Hoe ‘beoefenen’ jullie mindfulness? Ik vind dat echt heel interessant en ik wil er zelf ook meer mee doen, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
Zag ooit in de bieb ‘Mindfulness voor dummies’, maar dan voel ik me helemaal zo’n noob als ik dat lees :rofl:

Heb nu sinds januari geen yoga meer gedaan, terwijl ik het stiekem best wel mis. Maar moet toch weer een bepaalde drempel over. Misschien voor morgen (of straks nog) toch maar een meeting met mijn yoga mat inplannen.

2 likes

Misschien een rare gedachtegang van mij, maar als ik probeer mindful te zijn dan loopt dat bij mij vaak over in struisvogelgedrag wat dan later weer voor een anxiety gevoel zorgt.

Voorbeeld: ik maak me druk om iets (vaak werk- / studiegerelateerd). Ik probeer mindful te zijn en vraag mezelf af ‘is dat nu echt zo erg dat ik me daar nu druk om moet maken?’ en ga een wandeling maken o.i.d.
Gevolg is dat ik helemaal kalmeer en me weer rustig voel, maar een paar uren/dagen later komt dat gevoel van je druk maken terug, en dan 3x zo erg. Zo ga ik dan in een cirkeltje.

(het zijn dan vaak geen dingen die ik ‘eventjes’ kan doen waardoor ik me er niet meer druk om maak, maar vaak dingen die wat langer lopen)

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor? Zo is mindfulness namelijk een korte termijn oplossing en het zou zo fijn zijn als het ook op de langere termijn voor mij effect heeft.

20 likes

Voor meiden die graag yoga door middel van youtube videos doen zou ik het kanaal Yoga with Adriene echt aanraden!
Ze legt alles heel duidelijk uit waardoor je gewoon haar stem kunt volgen en niet de hele tijd op je beeldscherm hoeft te kijken.

4 likes

image

Ok tot zover mijn contributie aan dit topic. :sweat_smile:
Verder zijn er hier mensen die een yogawheel gebruiken/hebben gebruikt? Ik heb er net een aangeschaft, en vind t wel een leuke toevoeging. Maar ben nog een beetje zoekende ermee

10 likes

Iemand een fijn yogafilmpje waarin aandacht wordt besteed aan je rug? Mijn hele rug zit een beetje vast momenteel.

Met rugpijn/stijfheid is dat altijd lastig. Omdat een rug die vast zit bv net zo goed kan komen door korte hamstrings of heupflexors die erg gesloten zijn waardoor je een bepaalde houding aanneemt, wat je dan weer in je rug voelt.

Los daarvan is dit een fijn filmpje vind ik voor onder rug problemen:

Van yoga with Adrienne, die hierboven ook al werd genoemd!

1 like

Thanks! Interessant wat je zegt! Heb heel weinig ervaring met yoga dus kan elke tip gebruiken! :slight_smile: Ik heb volgens mij erg flexibele heupen, maar ik denk dat mijn hamstrings juist heel kort zijn. Ik kan bijvoorbeeld absoluut mijn tenen niet aanraken als ik vooroverbuig, maar wel makkelijk zo zitten: pose. Was ooit 1 yogales waarin de leraar half flipte omdat dat zo goed lukte bij mij, haha. Denk je dat het slim is als ik mijn hamstrings aanpak om zo mijn rug ook te helpen?

Heb nu trouwens 't idee dat die rugpijn vooral komt van een verkeerde houding als ik loop/zit i.c.m aanspannen als ik stress heb.

1 like

Grappig dat je niet je tenen kan aanraken, maar wel die pose kan! Dan zijn het inderdaad echt je hamstrings die vrij stijf zijn, terwijl je quadriceps en heupen dan vrij los zijn. Waar in je rug heb je het meeste las, boven/midden/onder? Het kan zeker ook komen, door bv lang achter een bureau te zitten enz. Dan kan t bijvoorbeeld weer meer uit je nek en/of schouders komen.

Als ik zelf merk dat ik last van mijn rug heb (onder rug bij mij vaak), vind ik dit een heel erg fijne pose: image

Sowieso kan ik je aanraden, om met rugpijn heel voorzichtig te zijn, omdat veel asanas het toch kunnen verergeren. Heb je wel eens yin/therapeutische yoga geprobeerd? Dat kan ook nog wel eens wonderen doen! Als je nog meer vragen hebt, vraag maar los hoor :smiley:

2 likes

Nee nooit geprobeerd! Als je filmpjes hebt: graag!

Zit vooral in mijn nek + schouders en soms ook in mijn onderrug. Gisteren voelde dus alles echt stijf en naar.

1 like

Ik vind dit zelf wel een fijn filmpje. Maar op YouTube staan ook kortere filmpjes van 15 min. Is denk ik beter voor resultaat om het korter, maar meerdere keren per wk te doen, i.p.v. minder keer per wk maar langer. Maat dat ligt natuurlijk ook aan hoeveel tijd je er voor hebt!
1 like