Yoga/ mindfulness topic

Ik had gisteren weer eens een les maar het was een andere teacher :confused: Ze leek best geagiteerd en dat straalde ze ook uit, soort van ongeduldig ofzo? En ze deed ook bijna niet mee maar zat een beetje te kijken hoe wij het deden :frowning: En tijdens shavasana liep ze ook heel de tijd rond maar ze stampvoette best wel?

Ben waarschijnlijk verwend door de normale teacher maar ik was niet echt heel relaxed zoals anders altijd na een les :redface:

Ik verhuis binnenkort naar Rotterdam en zoek daar eigenlijk een nieuwe yoga studio, ik ben nog een beetje zoekende naar lessen die ik leuk vind. Met name basic lessen (ik ben sinds november begonnen) die niet te spiritueel zijn vind ik fijn. Een keertje oooohmmmmmmm zeggen gaat nog wel maar ik kom er eigenlijk echt voor poses en mijn mind train ik zelf met mindfulness. Iemand tips voor een studio in Rotterdam?

Het lijkt me echt super leuk om zoā€™n YTT ergens India te doen voor een maand (ook al vind ik dat je in een maand nergens ā€˜teacherā€™ in kan worden haha, dus 't zou gewoon voor mezelf zijn). Ik ben alleen bang dat ik dan in zoā€™n groep terecht kom met mensen die alleen maar op blote voeten lopen en hun haar niet meer wassen en zichzelf helemaal verlicht vinden and what not

In Den Haag zit Balanzs dat vind ik zelf een fijne yogaschool. Rotterdam heeft ook vestigingen en je kan een proefweek doen (gratis) waarbij je dus een week lang verschillende lessen kan uitproberen.

1 like

Kassandra vind ik ook fijn! Wel 1tje waar je geduld voor moet hebben.

Ik heb mijn eerste YTT 200 in India gedaan in Rishikesh, en er zaten in mijn groep echt allerlei verschillende soorten mensen. Maar eigenlijk maakt het ook helemaal niet zo veel uit, want yoga is natuurlijk voor een proces waar je met je zelf bezig bent. Al is het wel gezellig als er leuke mensen in de groep zitten voor op de vrije dagen! Maar over t algemeen ben je de hele dag bezig met mediatie/yoga/anatomie/filosofie etc. Verder is t echt een geweldige ervaring, zeker in India! Kan t iedereen aanraden die haar/zijn yoga practice beter wil kunnen begrijpen/dieper gaan

3 likes

Leuk dat je in zoā€™n gevarieerde groep zat! Ik vroeg ernaar, omdat ik Rishikesh zelf erg toeristisch vond (en er verblijven veel ā€˜ā€˜spiritueleā€™ā€™ toeristen en nouja goed het kwam op mij allemaal wat geforceerd over) en in Pushkar liepen er bijvoorbeeld ook allemaal toeristen op blote voeten en naja ik was daar toen ook met een Indiase vriendin en zij zei ook: ik snap niet dat al die buitenlanders (westerse toeristen) hier op bloten voeten komen lopen en dreadlocks nemen.

Aan de andere kant heb je gelijk en het is natuurlijk je eigen proces waar je mee bezig bent, maar een groep waarin je je thuisvoelt is voor mij persoonlijk wel belangrijk.

In het niet-oordelen ben ik duidelijk nog niet zo ver, haha

Ja ik snap wel wat je zegt over Rishikesh inderdaad. Maar ook daar ligt het denk ik ook weer aan in welk deel/welk ashram je zit! Maar als je echt meer authentiek/minder toeristisch wilt, is het misschien een idee om hoger de bergen in te gaan? Bv dharamshala?

Maar ja je zult altijd mensen hebben die zich helemaal denken onder te dompelen in het ā€˜verlichtā€™ zijn inderdaad haha. Maar ja ach kan je ook wel weer door heen prikken, iedereen heeft daar wel vaak goede intenties!

1 like

Ja daar zit ik inderdaad ook aan te denken! Of om misschien juist naar het zuiden te gaan, daar ben ik nog nooit eerder geweest. Gelukkig vat je het goed op, ik las het nog na en ik dacht al van ai, ik probeer helemaal niet haar (jouw) verhaal te bashen haha, maar ik vind dit gewoon een lastig aspect van yogagroepen/spirituele groepen/meditatiegroepen. Maar misschien moet ik daar juist van leren :tongue:
En je hebt helemaal gelijk wat betreft het laatste, ook al vind ik het dan overdreven, het zijn wel vaak mensen met goede intenties volgens mij.

Oh nee hoor, ik snap heel goed wat je bedoelt! Ik had dat zelf ook wel een beetje. Maar heb tot nu toe mijn meeste trainingen in India gedaan, en voor mij maakt het echt wel veel verschil als het een leraar/guru is uit India, toch authentieker ofzo! Plus je leert het ook echt in het Sanskriet, en hoe het origineel bedoelt is. Natuurlijk ook niet bij alle ahsrams, maar bij de ā€˜juisteā€™ wel. Zuiden ben ik ook nog nooit geweest, goede verhalen over gehoord ook! Maar wel gehoord dat goa echt nogal drank/feesten isā€¦

3 likes

Jammer dat je ook nooit in het zuiden bent geweest! Haha ja Goa daar zou ik niet zo snel naartoe gaan, eerder naar Kerala dan. Is ook prachtig door de groene natuur denk ik en de (lokale) mensen schijnen wat rustiger te zijn dan in het midden en het noorden.

Dit klinkt echt heel leuk! Ik begrijp ook wel goed dat je er tegen op ziet maar ik denk dat als je er eenmaal bent dat je helemaal in de flow komt. Mag ik vragen waar het is? Ik heb ook wel een tijd nagedacht om zoiets te doen, wil er toch eens naar kijken. Nog nooit gedaan dus je hebt niet heel veel aan me sorry.

Ik ben ook voornemens om weer yoga thuis te gaan doen. Heb voorheen een aantal keer de challenges van yoga woth adreienw gestart, maar als je dan een dag overslaat voelt het zo als fal3n. En dan wordt de drempel voor mij om weer te starten zo hoogā€¦

Heeft Mindfulness of yoga jullie ook geholpen in meer rust in het dagelijks leven?

2 likes

Thanks, hier was ik ook benieuwd naar. Ik doe het sporadisch en merk er (daardoor) niks van. Hoe heb je destijds die routine erin gekregen? Ik hoor vaak ā€˜net als tandenpoetsenā€™, maar dat heeft bij mij tot nu toe niet gewerkt.

1 like

Ah ja, Headspace en andere meditatieapps heb ik ook. Maar ik krijg het niet in mijn systeem. Elke ochtend en avond doelloos naar mijn telefoon staren lukt wel, maar mediterenā€¦

Fijn dat het voor jou wel werkt!

Ik probeer af en toe te mediteren, vooral omdat ik vrij snel gestrest en chagrijnig ben. Maar ik heb altijd het gevoel dat ik het niet goed doe? Ik probeer het dan met guided meditations, maar ik blijf over allerlei dingen nadenken en me afvragen hoe lang ik nog moet/al bezig ben. Ik weet ook niet hoe ik me zou moeten voelen, voel me er na opzich wel relexed en tot rust gekomen, maar is het niet de bedoeling dat je even ā€˜uitzonedā€™? Dat gevoel heb ik namelijk helemaal niet, hoe ervaren jullie meditatie? Herkennen jullie dit? Of zijn jullie echt even weg van de wereld?

Dit herken ik! Mijn gedachten gaan alle kanten op, maar ik probeer nu te accepteren dat dat okĆ© is. Ik geloof wel echt dat je niet ā€˜foutā€™ kunt mediteren. Ook als je na afloop niet direct iets voelt, is 10-15 minuutjes geen of weinig prikkels goed voor je. Het kan in elk geval geen kwaad, denk ik maar :sweat_smile: Als jij je relaxt en rustig voelt, is dat fijn toch?

2 likes

Ja ik ga me er inderdaad ook echt fijner door voelen, dus ben ook niet van plan om te stoppen. Maar dat gevoel blijft dat ik het toch verkeerd doe en meer uit zou moeten halen. Ik lees weleens dat het een oefening moet zijn om juist steeds die ronddwalende gedachten los te laten en weer te focussen op je ademen. En dat je door aandacht steeds weer weg te trekken je je focus en concentratie traint. Maar dit vergeet ik gewoon zodra ik bezig ben :sweat_smile:
Misschien komt het wel zodra ik het wat vaker doe, ik deed het eerst sporadisch maar probeer het nu wel elke dag te doen, wel maar 5-10 min want langer lukt mij gewoon niet, misschien dat dat ook nog komt.
Als iemand tips heeft hoor ik die graag :grin:

1 like

Ben ik juist heel blij mee!
Leuk om te zien hoe anderen dit ervaren. Misschien moet ik Headspace ook maar eens proberen, gebruik nu steeds random podcasts op spotify.