Zal ik een schoonmaakster ‘nemen’?

Kijk ik hou dus heel erg van dat soort dingen en zou er moeite mee hebben dat te laten. Maar ik denk dat er hier uiteindelijk ook wel een schoonmaakster gaat komen en als ik eerlijk ben maakt mijn moeder wel eens de keuken of badkamer schoon. Dus probeer het anders gewoon, merk je vanzelf of het het waard is.
Maar waar vind je zo iemand? Die betrouwbaar is?

1 like

Ik ben op dit moment ook aan het overwegen om een poetshulp te nemen.
Dit zou mijn vriend en mij per persoon €39 per maand kosten (na aftrek belastingen €27 pp per maand, maar dat geld krijg je dus pas een jaar later met je belastingaanslag terug).
Wij werken allebei 40u per week, vriend heeft een vrij uitgebreide hobby die veel tijd vraagt.
Ik heb al een aantal keer aangegeven dat het huishouden totaal verwaarloosd wordt door ons allebei en dat ik me niet zo gelukkig voel in een huis dat niet schoon is.
Hij verplicht me zeker niet om het dan maar alleen te doen, maar doet eerder uitspraken: “als ik tijd heb stofzuig ik met veel plezier” etc —> er is nooit tijd.
Ik denk dat het probleem bij hem niet bij de financiën ligt maar eerder dat zijn moeder zelf huishoudster is en hij het not done vindt om als haar zoon zijnde zo iemand in te huren.
Ik weet niet hoe ik hem toch kan overtuigen en ondertussen leven we in een stoffig huis…

Ik zou sowieso wel via een bureau werken aangezien de poetshulp dan ook verzekerd is + schade aan je eigendommen veroorzaakt door de poetshulp

3 likes

Huh kun je een schoonmaakster van je belasting aftrekken?
Thanks voor je reactie!

1 like

Ik wil dit ook zo graag, hoe overtuig ik m’n man dat dit nodig is? Hij wil het niet, vind het niet kunnen enzo, vind het duur. Ik zou zo graag die extra paar uur terug willen en niet de stress hebben, vind het ook zeker niet te duur ervoor. :smiley: Iemand tips?

4 likes

België :sunglasses:

1 like

we doen allebei evenveel @anon95960165!

Sowieso doen! Ga je zoveel plezier van hebben. Meer vrije tijd met je vriend, minder stress,… :+1:t2:
Als je het geld ervoor hebt, of je kan ermee leven dat je sommige dingen laat, dan kan ik het alleen maar aanbevelen.

Ik zou ook wel een schoonmaakster willen als ik straks een eigen studio/appartement heb. Zie het echt niet zitten om fulltime te werken en daarnaast het huishouden te doen. En ik heb een enorme hekel aan het schoonmaken van de badkamer. Alleen daarvoor zou ik hem of haar al laten komen.

Ik zou het absoluut niet laten omdat het een taboe zou zijn o.i.d.

Heb je trouwens al een afwasmachine? Die kunnen wij helaas niet nemen omdat er geen aansluiting is… Maar dat zou al zooo veel schelen :frowning_face:

Ja hebben wij! Ook sinds kort, want wij dachten ook dat het niet kon maar je kunt bij je wasmachineaansluiting of je afvoer in de keuken een t-stukje plaatsen (super simpel) en dan kan het wel.

1 like

Als je het geld kan missen, waarom niet

Mijn vriend had dat ook en we deden ook allebei ong evenveel. Toen heb ik voor de semi-grap gezegd “Prima, dan laat ik mijn helft wel betaald door iemand anders doen” en toen was het snel geregeld :wink:

Ik zie allemaal mensen wikken en wegen en ik denk alleen maar: waarom zou ik iets doen waar ik geen zin in heb? Yolo.

5 likes

Ik wil ook een schoonmaker maar ik heb zoveel vragen hahaha.

Voor de mensen die een schoonmaker hebben: hoe werkt dat proces dan? Heb je dan eerst een gesprek van ‘nou hier staan onze schoonmaakspullen. Ik wil graag dat je de vloer met dit spul doet en de wc hiermee’ of laat je dat aan henzelf? Geef je die persoon een sleutel van je huis en laat je gewoon cash achter of zo? Evalueer je wel eens van ‘je gebruikt hetzelfde doekje voor de badkamer en de wc maar ik wil liever dat je tussendoor een schoon doekje pakt’ of zo? Ik heb namelijk een schoonmaker bij m’n moeder wel eens de vloer zien dweilen met een doek, die spoelde ze om en nam daarna gewoon het aanrecht daarmee af :face_vomiting: dus hoe weet je of mensen dezelfde hygienestandaarden als jij hebben?

(Ik merk nu ik dit typ dat ik echt heel kritisch ben op de manier waarop mensen schoonmaken terwijl ik tegelijkertijd m’n huis fakking vies laat worden lol)

8 likes

@hanson Toen ik zelf schoonmaakte werkte ik bij een bureau, dus ik overweeg daar iemand van in te huren. De meeste mensen maakten een takenlijst en wezen me op de schoonmaakspullen. Soms gaven ze instructies voor bijvoorbeeld een houten vloer of speciale badkamertegels maar verder bemoeiden ze zich er niet mee. Meestal lieten ze me binnen en gingen ze daarna weg. (Iets dat bij ons niet kan want je kunt de deur niet dichtmaken zonder de sleutel.)

Ik vind het persoonlijk echt niet ok dat zij het zo deed, maar voor de zekerheid kun je dat zeggen toch? (Met het voorbeeld van je moeders schoonmaakster erbij.)

1 like

Ik vraag me altijd af hoeveel procent van de mensen met een schoonmaker dat zwart betalen. Denk wel de helft ofzo.
Een vreemde in mijn huis lijkt me niet fijn maar ik ben ook lui dus op zich sluit ik niet uit dat ik ooit een schoonmaker zal hebben, maar zolang ik in een studio woon niet.

Maar zwart betalen is op zich geen probleem, het is de fout van de schoonmaker om het niet aan te geven.
Ik weet niet of ik dat zou durven overigens. Vind het idee van vreemden in huis halen niet megaaa prettig.

Ja oke dat is waar. Maar of de schoonmaker het wel of niet opgeeft scheelt denk ik wel in het tarief dat ze vragen. Ik denk dat veel mensen ook via via aan een schoonmaker komen. Maar anders zou ik het ook niet vertrouwen, dan zou ik het ook via zo’n bureau doen. En dan hopen dat je er niet zo een krijgt als bij de moeder van @hanson haha

Ja, eerst een kennismakingsgesprek. Rondje door het huis lopen, schoonmaakspullen laten zien, vragen wat ze nog extra nodig hebben. En de mijne kreeg meteen de sleutel. Maar ze maakte ook al jaren schoon bij een vriendin. Dus dat leek me wel safe. We schrijven iedere keer een briefje als ze komt met wat we gedaan willen hebben en leggen het geld erbij. Als we niks zeggen, kijkt ze zelf.

Wel een keer de soda weggemieterd omdat ze daarmee vlekken had gemaakt op onze jaren 30 tegels op de grond in de keuken. Shit happens. Zie je gelukkig niet meer nadat ik alles geolied heb.

1 like