Zelf sieraden maken

@tuula je hebt me geïnspireerd haha. Als het goed is komt er vandaag een pakketje met rocailles, bedeltjes en draad en zijn er nog 2 pakketjes onderweg met andere kleurtjes, letterkralen en bedeltjes. Ben benieuwd.
Gebruik jij trouwens zo’n rijgnaald? Want die was dus uitverkocht en ik betwijfel of het me zonder lukt. Heb 11/0 en 6/0 kraaltjes besteld, die laatste zullen wel lukken, maar die 11/0 lijken me wel echt heul klein

Ohh leuk! :smiley: Welke kleuren allemaal?

Ik rijg vrijwel alleen op ijzerdraad (0.38mm 19 strings draad van Beadalon, heel stevig maar dun & flexibel), en dan vind ik het niet nodig. Zelfs niet bij die kleinsten. Een rijgnaald is vooral handig wanneer je op koord rijgt, maar zo’n naald kun je prima zelf maken met een stukje buigbaar ijzerdraad:

Hier is het bijvoorbeeld best lastig om dunne kraaltjes op het koord te krijgen, zeker als het uiteinde door het knippen een beetje pluizig is ofzo. Met zo’n rijgnaald gaat het dan makkelijker!

Oh wauw thanks! Ik had er helemaal niet aan gedacht dat je zoiets natuurlijk ook zelf kunt maken. Ga straks eens even op zoek naar dun ijzerdraad. Moet hier nog wel ergens liggen.

Toevallig viel net het pakketje in de brievenbus. Licht is alleen nogal rot hier dus in het echt zijn ze wel mooier en helderder

En dan heb ik nog dit besteld maar dat is nog onderweg:



En dan nog wat kraaltjes van ali in pastelkleuren en warmere kleuren omdat ik eerst wil weten of ik die kleuren voor mezelf wel leuk vind haha. Lees nu hier dat die kraaltjes waarschijnlijk niet zo top zijn, maar maakt voor mezelf niet zoveel uit. Als de kleuren wel bevallen kan ik altijd nog goede kraaltjes kopen.

3 likes

Ohh wat een leuke kleuren! Ben benieuwd wat je er mee gaat maken, zou leuk zijn als dit topic wat actiever wordt :smiley:

Nog een tip: betaalbarekralen.nl is een online groothandel, waar je dus kan inkopen voor groothandelprijzen en dat scheelt flink! Als Nederlander heb je wel een KVK-nummer nodig om te kunnen registreren, maar ze doen daar verder niks mee dus misschien kan je op nummer van een familielid registeren? In België werken ze niet met KVK-nummers dus dan kan je zonder nummer registeren!

1 like

Ik moet wel zeggen dat ik het best lastig vind om mooie combinaties te maken haha. Ik kijk nu vooral op pinterest en kijk daar een beetje af van andere ontwerpen. Moet er denk ik een beetje inkomen ofzo.
Draag wel veel zwart dus in principe is het dan wel leuk om hiermee juist wat kleur toe te voegen denk ik. Maar een goed patroon vinden en vooral de juiste lengtes bepalen is allemaal nog wat oefenen.
Vind de kleuren die jij gebruikt trouwens ook heel tof!

Betaalbarekralen was ik ook al tegen gekomen tijdens mijn google zoektocht, maar viel af omdat ik geen nummer heb. Zal eens kijken of ik iemand kan strikken voor een KvK nummer. Scheelt inderdaad wel veel met de meeste websites.

Gebruik jij trouwens 3mm kraaltjes? En gebruik je ook knijpkralen toevallig?

Ja, dat is denk ik echt een kwestie van inkomen. Ik heb in het begin ook veel inspiratie opgedaan bij Pinterest of gewoon winkels zoals Mango en probeerde daar dan m’n eigen draai aan te geven. Nu haal ik inspiratie uit kleurencombinaties van bv een verpakking ofzo, en maak ik daar een ketting mee.

Ik gebruik het meest 3mm en 4mm kralen, met af en toe 2mm er doorheen.Knijpkralen gebruik je om lusjes te maken. Dus je begint met een ijzerdaad, dan knijpkraal en daar haal je het draad nog eens doorheen zodat je een lusje creëert. Dan knijp je de kraal plat zodat hij stevig op z’n plek blijft zitten en heb je dus een lusje gecreëerd. Daar kun je dan weer ringetje, slotje etc aan vastmaken.

Oh inspiratie uit verpakkingen halen is wel een goeie! Ik denk echt veel te moeilijk volgens mij haha. En ik ben te perfectionistisch dus als iets me niet bevalt kan ik zomaar 10 x opnieuw beginnen

Kijk, met zo’n uitleg is het een stuk makkelijker! Ik had al een filmpje gekeken, maar daar zaten diegene haar vingers er steeds voor dus dat schiet niet echt op. Is er een regel wat betreft de maat knijpkraal versus het draad dat je gebruikt?
Ik was van plan om eerst armbandjes met van dat doorzichtig elastiek te maken. Maar nu wil ik eigenlijk ook een enkelbandje maken en dan is een sluiting wel makkelijk. Of een schuifknoop maar dat is zo’n gepriegel.
Ik heb trouwens niet speciale sierraadtangen, maar dat hoeft ook niet toch? Ik heb wel een gewone kleine platbek/knijptang en kniptang.

Ik zou zelf altijd zo klein mogelijke knijpkralen gebruiken, want je knijpt ze plat waardoor ze vanzelf wat breder worden. Maar heel veel maakt het niet uit.

Bij elastiek kan ik je aanraden om ook een klein druppeltje superlijm te gebruiken en dat op de knoop te doen. Anders schiet de knoop al snel los.

Ik denk dat je niet per se speciale tangen moet hebben? Ligt vooral aan het formaat. Met een normale platbektang die ik in mijn gereedschapskist heb liggen kan ik geen sieraden maken, want die zijn veel te groot om mee te priegelen haha. Maar zulke tangetjes zou ik dan juist wel weer bij de action halen.

Ik heb nog wat DIY’s op mijn blog met stap voor stap foto’s, misschien zijn die handig?

1 like

Dat geloof ik direct! Alleen lijkt het alsof die webshop ze ook van Ali heeft, zelfde foto’s…Ben net begonnen en doe het alleen voor mezelf dus ik ga gewoon eens testen. Heb de lokale verkopers ook al rijkelijk gesteund haha

Echt superleuke dingen maak je trouwens! :heart_eyes:

1 like

Super tof! Welke webshops zijn dit?

Het gebeurt ook heel vaak andersom, veel webshops gebruiken vaak standaard foto’s uit groothandels. En daar kan Ali denk ik ook weer bij.

1 like

Ahh ja, nooit aan gedacht! Ben echt verpest door al die dropshippers en Ali vs de rest :expressionless:

1 like

Held! Ik had even helemaal gemist dat je, naast instagram ook een site had. Heb hem meteen opgeslagen. Wat een fijne en vooral duidelijke uitleg! En heel toffe voorbeelden! Dankjewel :blush:

Dan ga ik nog even knijpkralen bestellen. Heb net een armbandje gemaakt maar die moet weer uit elkaar want tijdens het knopen van het elastiek is de knoop verschoven waardoor er keiveel elastiek zichtbaar is. Urgh. Wat een gedoe trouwens om een knoopte maken zonder dat ie verschuift en dan ook nog eens strak genoeg én zonder kraaltjes ertussen haha. Damn

Ik bedoel inderdaad een klein formaat tang. Die grote zijn wel heel huge ja haha. Maar ik heb ook een kleine die ik gebruikt heb bij solderen om iets vast te houden. Mocht dat niet werken dan ga ikeven bij de action kijken

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips!

1 like

Sorry ben een beetje scheel had je vraag helemaal niet gezien.

De spullen van mijn eigen foto zijn van kraaltjes van Renate (maar dan aan elkaar). En de printscreens van de andere bestelling zijn van fris sieraden (ook aan elkaar natuurlijk. Die laatste hebben alleen helaas een best lange levertijd.

1 like

Haha ja knopen zijn irritant hè. Daarom werk ik ook het liefst met ijzerdraad en knijpkralen.

Misschien nog handig om een overzicht te maken van fijne webshops?

Ik heb goede ervaringen met de volgende:

  • beadies (zij hebben vaak ook wat specialer aanbod, wel wat prijziger)
  • kikisbeadery (hier heb ik veel rocailles vandaan!)
  • betaalbarekralen.nl (handig dus als je een KVK nr hebt)
  • sparklinmoontje (goedkope prijzen)

En dan dus fris sieraden en kraaltjes van Renate? Zag op insta ook nog polder parels voorbij komen maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

1 like

Ik heb onlangs besteld bij polder parel en lief kraaltje en was hier erg tevreden over !

1 like

Maar echt. Ik denk dat ik ook maar draad ga bestellen en knijpkralen haha. Oh en spullen voor dat eerste enkelbandje uit jouw tutorial, want die vind ik echt heel leuk!

Kraaltjes van Renate is wat mij betreft een aanrader. Weet natuurlijk nog niet hoe de kraaltjes zich houden, maar ze zien er goed uit, plakken niet aan elkaar en de dq bedeltjes en andere stenen kralen die ik in het verleden ook al heb besteld zien er echt heel goed uit en blijven ook mooi. Was ook heel snel in huis. Heb eergisteren 's avonds laat besteld en vandaag dus al in huis.

Zit nu dus op polder parel te kijken, maar echt wat doen jullie me aan? Ik vind alles leuk haha. Dit is echt niet goed voor mijn bankrekening 🤷

@FISSA oh nee echt? Wat stom. Nu ben ik een beetje bang wat ik aantref als mijn bestelling binnenkort binnenkomt haha. Gelukkig is het niet heel duur, maar wel vet zonde zeg.

1 like

Haha ja pas op het werkt verslavend :joy: daardoor vind ik het wel leuk om nu af en toe sieraden op bestelling te maken, dan verdien ik m’n kralen een beetje terug. Maar heb vooralsnog meer uitgegeven haha.

Dit was mijn eerste bestelling bij betaalbarekralen. Hand for scale :grin: Omdat het een groothandel is zijn de prijzen anders. Ik heb niet op inhoud gelet maar dacht bij €2/3 gewoon een klein zakje kralen te krijgen. Maar dan krijg je dus zulke zakken haha.

5 likes

Wooow haha. Daar kun je wel lang mee vooruit :sweat_smile: die hoeveelheid voor dat bedrag is echt absurd goed. Zag ergens een site met rocailles (geen miyuki) voor €3 of €4 per inimini zakje waar je amper een armbandje mee zou kunnen maken.

1 like

Wat maak je leuke kettingen! Echt hele mooie kleuren ook. Welke maat is dit? En is het Miyuki?

Ik ben zelf begonnen met brillenkoordjes maken, ook met Miyuki rocailles 11/0.

(Ik heb nog nooit een foto hier geplaatst, hoop dat dit goed is haha)

14 likes