Je kan dit even lezen: Ziekenhuisbevalling vergoeding (update: 2022) - Zorgwijzer
Een thuisbevalling en ziekenhuisbevalling met medische noodzaak zijn volledig gedekt door de basisverzekering. Edit - en gaat ook niet van je eigen risico af, zie post van Merel hieronder!
Een poliklinische (ziekenhuisbevalling zonder medische noodzaak) bevalling krijg je een vergoeding voor. De rest betaal je zelf of kun je aanvullend verzekeren. Het eigen risico geldt alleen voor de basisverzekering. Als je in het ziekenhuis bevalt zonder medische boodzaak maar met aanvullende verzekering, betaal je geen eigen risico.
Dus ligt eraan wat je wilt! Je weet alleen helaas nooit zeker of je niet toch medisch wordt en welke zorg je nog meer nodig hebt in de tussentijd of achteraf in relatie tot je zwangerschap, dus zou zeker geen hoogste eigen risico nemen als je volgend jaar bevalt.
@Howth of je een aanvullende verzekering eruit haalt bij zwangerschap ligt aan de keuzes die je maakt. Bv wel/niet poliklinisch bevallen, wel/geen zwangerschapscursus, wel/niet lactatiekundige/kolfvergoeding. Ik vond dit overzicht fijn vwb kosten: Je zorgverzekering en zwangerschap in 2022 – 24Baby.nl
(Twijfel zelf of ik alvast een aanvullende verzekering aanzet want hoop volgend jaar zwanger te worden maar aangezien dat natuurlijk ook geen zekerheid is helaas was ik even de rekensom aan het maken wat het me zou kosten als ik niet verzeker en wel een kind krijg)