Zorgverzekering

Is dat een gevoel dat je hebt of iets dat je berekend hebt? Want een bijstandsuitkering is maar €1.046 voor een alleenstaande. Daar kan je dan nog €100 zorgtoeslag bij krijgen en als je het gelukt hebt dat je in een sociale huurwoning woont krijgt je daar nog wat toeslag voor.
Ik ben het helemaal met je eens dat zorgverzekeringen absurd duur zijn geworden en dat het voor veel mensen steeds moeilijker wordt om alle kosten te dragen. Maar ik vraag me wel af of je in de bijstand zoveel beter af bent. Ik hoop in ieder geval voor je dat dat niet zo is.

3 likes

Ja ik zat bij UMC zorg (onderdeel van VGZ geloof ik) en daar gaat restitutiepolis ook naar 90 ipv 100% vergoeding… terwijl m’n verzekering volgend jaar 200 euro duurder wordt

Ik heb het wel eens uitgerekend en met name alle ‘extraatjes’ waar je dan gebruik van kan maken in mijn gemeente zorgt ervoor dat het iets is wat elkaar bijna niet meer ontloopt. Dit komt oa door de gemeentebelastingen die worden kwijtgescholden (gaan hier volgend jaar ook met 10% omhoog) waterschap betaal ik nu dubbel vanwege systeemproblemen maar worden kwijtgescholden als je in de bijstand zit, terugbetalen studieschuld wordt €0 want inkomen te laag. Dan is er nog een soort minimapas waardoor je oa met gigantische korting mag sporten. (Sportschool wordt hier ook weer duurder) En natuurlijk ga ik niet stoppen met werken vind mijn werk hartstikke leuk. Maar het doet wel zeer. Ik ben alleen, heb geen partner geen kinderen dus ik betaal letterlijk overal
de volle mep voor maar ik maak nergens geen aanspraak op.

@McApple Het kan op korte termijn echt voordeliger zijn om minder of niet te gaan werken, vooral als je rondom de toeslagengrens zit. Want dan krijg je opeens wel zorgtoeslag, evt. huurtoeslag, evt. kindgebonden budget gaat omhoog en evt. opvangkosten vallen weg. Je kan er dan netto echt op vooruit gaan door minder te gaan werken. Als je helemaal niet werkt en wel een kind hebt, verlies je wel inkomensafhankelijke combinatiekorting (belastingvoordeel van zo’n €2500 per jaar). Maar op langere termijn vraag ik me af of je echt beter af bent, want het werkt ook door in je doorgroeimogelijkheden (en dus toekomstige verdienpotentieel) en je pensioenopbouw.

1 like

Wat ik zeg ik ga niet stoppen met werken en ik verdien gewoon echt niet
slecht maar aangezien je nergens aanspraak op kan maken wordt het wel steeds lastiger. Het doet wel echt zeer dat je als werkende alleenstaande (kinderen heb ik niet en zullen er ook nooit komen) een soort melkkoe aan het worden ben. Ik heb niemand waar ik de lasten mee kan delen en niemand waar ik mijn zorgen mee kan delen. Het enige wat ik weer kan doen is nog meer gaan bezuinigen waardoor het leven steeds iets minder leuk wordt. Er worden hele campagnes opgetuigd rondom eenzaamheid en voor mij zijn de oplopende vaste lasten hier zeker een van de oorzaken van.

15 likes

Ik was mijn reactie al aan het typen voor jouw tweede reactie kwam dus bepaalde onderdelen van mijn reactie zijn wat toondoof, maar ik kan me goed voorstellen dat je je zo voelt.

3 likes

Vanmiddag staan alle nieuwe premies op independer. Ik ga dan maar eens even goed kijken hoe en wat. Ik twijfel ook heel erg over een hoger eigen risico.

2 likes

Dat gevoel heb ik ook wel een beetje. En daardoor blijf ik scheefhuren in een sociale huurwoning, houd ik die 2 x 190 euro die ik niet per se nodig heb (maar mentaal/gevoelsmatig ook niet zomaar man missen of afstaan) zelf. Merk dat het alleen wonen en alleen voor de kosten opdraaien echt veel duurder is geworden, zeker als ik mezelf dan vergelijk met vriendinnen met partners. Maar ja die hebben kids en de opvang is ook niet mals dus die zullen dat ook meer merken dan ik exact weet.

En dan zit ik me als jong persoon ook nog druk te maken om die aanstaande pensioenwet die kennelijk roulette voor het pensioen van jongeren betekent en dat grijpt me echt wel aan de keel maar veel ruimte om zélf iets aan het probleem te doen (aka zelf wat beleggen) voel ik ook niet en dus geen afbetaalde koopwoning waar ik tzt op kan terugvallen.

Mijn leed is klein ivm veel anderen en dat besef ik me zeker maar toch maak ik me zorgen :smiling_face_with_tear:

8 likes

Ik wil naar zekur of ziezo selectief maar dan is het nog even afwachten of het lokale ziekenhuis gecontracteerd wordt… duurde vorig jaar bij FBTO echt tot 29 december of iets.

1 like

Ik heb daar eigenlijk niet naar gekeken want ik woon in een best wel grote stad, maar is dat iets waar ik me druk om moet maken? Dat is toch alleen als je zelf ervoor kiest om naar het ziekenhuis te gaan, niet als je wordt opgehaald met de ambulance?

Andere vraag, maar misschien weet iemand dit, ik moet mijn toetsingsinkomen berekenen voor 2023 om te kijken of ik nog in aanmerking kom voor zorgtoeslag maar ik kan in de rekenhulp alleen rekenen met 2022. Wanneer wordt dat bijgewerkt?

Pff ja ik herken dit, ik word soms echt een beetje moedeloos als ik teveel over dit soort dingen ga nadenken

4 likes

Spoed is volgens mij altijd wel gedekt. Maar ik vind het zelf wel fijn om lokaal naar het zkh te kunnen stél ik heb eens onderzoek nodig. Hier in de periferie zijn de rest van de ziekenhuizen snel 30/45 minuten rijden.

3 likes

Ja snap ik, slim! Ik regel dit al zeven jaar zelf en dit is het eerste jaar dat ik me echt druk maak… normaal dacht ik ah joh boeie maar dat kunnen we nu echt niet meer denken

2 likes

Dit is inderdaad wat ik bedoel. Ik ben mij er echt wel van bewust dat er mensen zijn die het nog veel slechter hebben en dat deze groep
zal zeggen ‘zeur niet zo’ En ook dat het gras altijd groener lijkt aan de overkant. En godzijdank zit ik niet in een veel te dure huurwoning want ik heb het koophuis jaren geleden kunnen behouden na mijn relatiebreuk. Maar het gemak waarmee alles maar duurder wordt en er voor sommige groepen in de samenleving dan toch wel compensatie komt maar ook dat er gewoon een hele groep is waar voorbij gekeken wordt baart mij wel hele grote zorgen. Het is namelijk niet alleen de zorgverzekering die duurder wordt, het geldt ook voor de boodschappen, de gemeentelijke heffingen, waterschap, tv/internet (toch nodig want zonder internet kan ik niet werken) gas en stroom. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En terwijl alles duurder en duurder wordt stijgt mijn loon niet mee en wil Den Haag dat ik vooral ook mijn huis ga verduurzamen want goed voor het milieu en mantelzorger ben voor mijn ouders naast een fulltime baan.

6 likes

Ik heb de afgelopen jaren het hoogste eigen risico genomen. Alleen dit jaar heb ik pech, want ik ga het dit jaar opmaken. Maar je kan het zelf een beetje uitrekenen, geloof dat mijn premie dit jaar iets van 30 euro per maand lager was daardoor, dus al 360 euro wat ik kon reserveren voor eigen risico. Dus in het slechtste geval (geheel eigen risico betalen) betaal je alleen de rest nog echt extra naast die 385 en de 360 die ik bespaarde.

1 like

Het scheelt dat ik die overweging over het ophogen van m’n eigen risico nooit hoef te maken; ik trek dat al jaren iedere keer toch wel leeg met de psycholoog/medicatie :smiling_face_with_tear:

6 likes

Het blijft wel een hele puzzel zeg. Ik heb eigenlijk ieder jaar wel fysiotherapie nodig maar dat is eigenlijk ook de enige reden voor een aanvullende verzekering. Vorig jaar ook nog anticonceptie maar nu die spiraal er eenmaal in zit kost me dat komende jaren ook niks… en dan ofwel 6 ofwel 9 behandelingen, en is de extra premie voor 9 die kosten van 3 behandelingen weer waard (snelle rekensom zegt van wel trouwens, haha).

Vraag me trouwens wel af of het nou echt loont om die ruimere eigen keuze te hebben. Of dat in de praktijk nou echt uitmaakt voor mij, terwijl het toch weer 10 euro zou schelen op m’n premie (als ik naar mn huidige verzekeraar kijk). Behalve trouwens als dat zou betekenen dat ik van fysio zou moeten kunnen switchen dus toch nog even goed naar kijken…
Ah zo te zien is de collectiviteitskorting van m’n werkgever komend jaar ook alleen geldig voor aanvullende verzekeringen, terwijl het dit jaar ook nog voor basisverzekering was. Sjonge.

3 likes

Klopt, wettelijk is bepaald dat de collectiviteitskorting alleen nog geldt bij aanvullende verzekeringen en niet meer voor de basis.

4 likes

Als je echt alleen aanvullend verzekerd bent voor de fysio zou je ook met hen kunnen overleggen wat de behandeling kost buiten de verzekering om. Dit heb ik vorig jaar gedaan en uiteindelijk was ik goedkoper uit zonder de duurdere aanvullende verzekering met ‘veel’ fysio en kon ik het af met minder fysio.

1 like

Dank je wel! Ik vind die mail van 26 oktober nu ook terug! In de nieuwe mail stond die uitzondering niet maar zal dus wel goed zijn. Thanks

2 likes