Zwemmen

Er zijn vast meer FF’ers die zwemmen? :biggrin:

Ik ben weer begonnen met banenzwemmen laatst en denk wel dat ik het wil blijven doen. Heb alleen zo’n hekel aan zo’n zwembrilletje he. Zonder zwemmen geeft rode ogen, met zwemmen geeft kringen onder mn ogen die uren blijven staan ugghhh. Daar is vast weinig aan te doen he?

Hebben jullie ervaring met les oid? Ik doe nu gewoon schoolslag waarbij ik wel met mn hoofd onder water ga. Maar ik denk dat borstcrawl uiteindelijk sneller zou moeten kunnen zijn? Ik heb vroeger wel jarenlang veel gezwommen (zwemmend redden) dus moest toen wel borstcrawl etc maar vond t altijd stom en heb ook t idee dat ik er niet goed in ben. Maar misschien wil ik het wel weer beter leren kunnen zegmaar.

Wil eigenlijk wel sneller worden want ik ben nu eigenlijk aan de snelle kant voor de “doorzwembaan” maar te langzaam voor de snelle baan haha

1 like

Yes ik ook, maar kan eigenlijk ook enkel schoolslag :grimacing: dus niet heel gevarieerd

Niks mis mee toch :biggrin:

Ik heb dus wel na 5 uur nog steeds kringen onder mn ogen van dat zwembrilletje :weary: kan toch niet goed zijn

Leuk topic! Ik zwem wekelijks met 2 vrienden en dan maakt 1 van ons een training met wat dingetjes die we willen doen (of printen iets van dat mijn zwemcoach van de knzb) om een beetje een doel te hebben in het uurtje dat we gaan.

En brilletjes, nog altijd op zoek naar een favoriet. Gewoon als standaard cadeau nieuwe zwembrilletjes vragen om lekker veel te testen welke fijn zitten.

1 like

Wat voor dingen doen jullie dan zoal?

Hier is t nu max 45 min dus dan zwem ik maar gewoon 45 min. Tempo wordt dan voornamelijk bepaald door eventuele langzame mensen in de baan, haha.

Ga denk ik toch maar eens kijken voor een nieuw brilletje in ieder geval!

Ik moet wel zeggen dat achter onze “trainingen” geen echt goede kennis zit behalve onze ervaring met andere schema’s. Maar dit is bijvoorbeeld wat we vorige week deden in 45min. Volgens mij is deze kern uit een ander schema gehaald, dat doen we ook regelmatig.

Het inzwemmen is om een goede kern te hebben altijd hetzelfde, soms met borstcrawlbenen erbij als dat niet in de kern langskomt. Uitzwemmen is gewoon rustig en slag naar keuze de 45min vol maken.

Inzwemmen:
1x 100 borstcrawl
1x 100 schoolslag

Kern:
1x 50m borstcrawlbenen
1x 200m borstcrawl
1x 100m schoolslag
8x 50m borstcrawl, zelfde tijd elke 50m. 20 sec rust.
1x 100m schoolslag
1x 100m borstcrawl

Uitzwemmen

Edit: als we een training van mijn zwemcoach doen zijn ze vaak wel meer gefocust op techniek en bouwt de kern ook echt ergens naar toe. Maar we vinden het ook best wel fijn om gewoon te zwemmen ipv alleen maar oefeningen te doen.

1 like

Leuk! Ik heb het sinds corona niet meer gedaan, echt slecht. Maar je hoeft nu niet meer te reserveren dus ik wil weer starten.
Ik ging een half uur a drie kwartier twee keer per week 's ochtends om 7 uur en dan zoveel mogelijk banen. Schoolslag haha de rest houd ik ook niet zo lang vol.

@littlenumbers Die kringen horen er een klein beetje bij, maar als je er echt last van hebt zou je best je bandje wat losser kunnen zetten. Het is vooral belangrijk dat de glazen goed aansluiten rond je ogen, dan blijven die vanzelf goed zitten. Daarvoor hoeft ie echt niet superstrak te zitten.
Sowieso is echt bij een sportwinkel brilletjes passen echt een aanrader! Niet iedereen vind hetzelfde fijn. Bij goede brilletjes zitten ook altijd verschillende neusstukjes. Als je het idee hebt dat je brilletje niet goed past zou je daar ook eens mee kunnen experimenteren.

Om beter borstcrawl te leren zwemmen zou je eens kunnen kijken of zwemverenigingen in jouw buurt een borstcrawlcursus organiseren. Dat is geloof ik een initiatief van de KNZB dat wordt uitgevoerd door zwemverenigingen. Je leert dan in 10 lessen stap voor stap de juiste techniek. Ik heb bij mijn vereniging ooit ingevallen voor de trainer die die cursus gaf en ik had in de groep zowel ervaren triatleten die beter wilden worden als iemand die amper met haar hoofd onder water durfde, dus het is echt voor alle niveaus!

@Fitgurl ziet eruit als een prima training! Ik zou zelf evt het inzwemmen ietsje langer maken (wij hebben altijd een inzwemprogramma van 600m als we een uur trainen, daar doen we ong een kwartier over). Iets meer herhaling zou ook kunnen, net zoals die 8x50 zou in dan kiezen voor 4x100 in dezelfde slag/ws (volgorde) ernaast ipv een paar random 100 meters. Maar ik weet ook dat is wat ik gewend ben en dat veel mensen dat just saai vinden aan wedstrijdzwemmen dus als het zo leuk en haalbaar blijft lekker blijven doen.

Edit: sorry ik bedenk nu dat dit echt ongevraagd advies is. Negeer me lekker als je hier niet op zit te wachten hoor.

1 like

Ongevraagd advies is niet erg, worden de trainingen alleen maar beter van. Inzwemmen hebben we expres ingekort ivm een kwartier korter kunnen zwemmen, dus max 250m. Dit is dan een voorbeeld zonder technisch blok na het inzwemmen. Maar als je nog een leuke training weet van ongeveer 1750-2000m in een uur (want we mogen weer een uur :partying_face:) zijn die altijd welkom!

Schoolslag is bij mijn groepje actieve rust vaak, want na zo’n blok van 8x50m op tempo zijn we wel moe :sweat_smile: Weet nog dat die laatste 100m echt als een verplichting voelde, zou nog een blok van 4x100m niet goed doorkomen op dit moment.

Qua herhaling vind ik mentaal 4x iets wel echt de max. Maar dat is ook gewenning ben ik bang. Denk dat ik bij mijn voorbeeld dus liever 2 blokjes van 4x50m had met een baantje rust ertussen.

Ik snap het! Actieve rust is ook echt goed dus top dat je die erin hebt zitten!

Qua opties voor kernen zou je evt een van deze dingen kunnen doen:

  • Werken naar vergroten afstanden, bijv 200 of 400 meters. Bijv. iets als 2x 50m, 2x 100m, 1x 200m (of je laat eerst die 2x 100 nog even weg) en dat bouw je dan na een paar x uit naar 300m en dan 400m.

  • Ik vind piramides ook altijd leuk. Mn favoriet (want niet te lang) is 25-50-75-100, maar je kan er alle kanten mee op (100-125-150-175-200, 50-100-150-200, 400-200-100-50, of als je een wat langere wil kan je m op laten lopen en dan ook weer af zoals 50-100-200-400-200-100-50). Maar om te beginnen is die 25-50-75-100 wel lekker. Je kan dan beetje spelen met slagen (alles dezelfde slag of ws volgorde) en snelheden (dan draai je m bijv om en begin je de 100 heel rustig op 60%, de 75 op 70%, de 50 op 80% en de 25 op 90%).

  • Ik vind zelf een combi van techniek en iets langere afstanden leuk en dat maakt het een stuk minder langdradig. Ik doe dan bijv 4x 200m waarbij de 200 bestaat uit: 25m techniekoefening, 25m andere techniekoefening, 50m benen en 100m hele slag (die 100 kan je ook opdelen in 50 techniek, 50 hs). Lekker afwisselend maar dus wel allemaal achter elkaar. Kan je ook toepassen op 100/300/400/etc. Is ook een goeie om te oefenen met iets langere afstanden.

  • Sprintsetjes zijn ook altijd leuk. Hangt er bij jullie een secondeklok waar je op kan kijken? Je kan dan bijv. 6x25 sprinten met starttijd elke minuut/1 minuut 30. Je hebt dan veel tijd om te rusten en kunt die sprintjes dan voluit gaan.
    Sprintsetje dat bij ons favoriet is, is eentje waarbij vooraf nog niet vaststaat hoeveel 25m je zwemt. Daarbij lopen de starttijden af met steeds 5 sec vanaf een minuut. Bij de 1e 25m heb je dus starttijd 1.00. Bij de 2e starttijd 0.55, 3e is 0.50, 4e is 0.45, etc. Je gaat dan net zolang door tot je je starttijd niet meer haalt (bijv je starttijd is 0.25 maar je doet er 0.27 over), dan mag je stoppen. Heel leuk want je begint met alle tijd van de wereld en hebt dan steeds minder rust, moet steeds harder zwemmen en bent op een gegeven moment vol aan het sprinten tot je uberhaupt geen rust meer hebt en meteen weer door moet.

  • Spelen met starttijden is sowieso wel leuk. Als je zo’n 4x50 doet kan je bijv beginnen met starttijd 1.30 (weet niet hoe hard jullie zwemmen, maar zorg iig dat je dan 15-20 sec rust hebt). Een paar weken later kan je eens starttijd 1.25 proberen en zo ontdekken dat je sneller bent gaan zwemmen (want evenveel rust bij kortere starttijd) of je hebt de uitdaging van wat minder rust/ wat harder moeten zwemmen.

  • Spelen met verschillende snelheden is ook leuk. Bijv 4x 100m waarbij je bij elke 100m de 1e baan op 60% zwemt, de 2e op 70%, de 3e op 80% en de 4e op 90%. Kan je ook omdraaien natuurlijk, dus hard beginnen en dan steeds rustiger. Andere opties zijn 75m op 70% en 25m op 90%, alleen de keerpunten (van 5m voor de kant tot 5m na het kp) op 90% en de rest rustig of 60m op 70% en 40m op 90% (waarbij je dus halverwege de baan versnelt). Is natuurlijk toepasbaar op alle afstanden met allerlei verschillende snelheden.

Zo, heel verhaal geworden haha. Hopelijk zit hier wat bij wat jullie leuk vinden!

Edit: oh hij plaatst dit niet als reactie maar @Fitgurl dus

1 like

Wow! Wat veel tips! Hier ga ik zeker wat van kopiëren komende tijd!

Ik moet wel zeggen dat die dingen op starttijd bij ons niet echt haalbaar zijn met nog minimaal 3 andere zwemmers, dus heel veel verschillende snelheden waarbij we altijd een goed gaatje vinden om in ieder geval 50m zonder in te moeten halen kunnen zwemmen. Vind dat wel echt een nadeel van het banenzwemuurtje.

1 like

Hmm ja maar zo’n bril moet wel vacuum zuigen toch zodat er geen water binnenkomt? Ik heb helaas sowieso een enorm gevoelige huid wat dat betreft dus zal er een beetje bijhoren vrees ik haha. Ik heb geen problemen met onder water zwemmen met ogen open zonder bril, maar krijg daar wel droge/rode ogen van dus het zal beter zijn toch met zo’n bril te zwemmen. Nou ja, ga t eens bekijken!

De cursussen hier zitten helaas vol voor volgende maand en t is meteen weer bijna 200 euro. Moet even bedenken of ik dat er wel voor over heb :sweat_smile: Eerst maar even zien of ik het leuk blijf vinden of dat het weer een tijdelijke bevlieging is, haha

Ah ja te veel andere/te langzame mensen in je baan zijn echt vervelend he :weary:

1 like

Ja hij moet idd vacuum zuigen maar daarvoor hoeft het bandje niet supersuperstrak te zitten. Dan is het goed aansluiten van de glazen rond je ogen belangrijker dan een strak bandje. Maar sommige mensen hebben idd gewoon meer last daarvan dan anderen, balen! Misschien is het fijn om een oogcreme/olie mee te nemen die je na het zwemmen rond je ogen kan inmasseren.

Oh wauw €200 vind ik ook duur ja. Dat zijn ze bij mijn vereniging niet maar dat zal overal wel verschillen. Ze zullen iig nog wel een tijdje bestaan dus je kan altijd nog kijken.

@Santeria ah balen van je schouder! Klinkt pijnlijk ook. Mss een paar x gewoon baantjes gaan zwemmen om te kijken hoe het gaat? Dan kan je altijd nog lid worden.

Oh en ik zal niet ontkennen dat ik nooit gesmokkeld heb met % tijdens die piramides hoor haha :sweat_smile:

2 likes

Voor droge huid na het zwemmen heb ik ook standaard een potje goed voedende dagcrème in mijn tas. Mijn huid is soms zo schilferig een uur na het zwemmen en na het insmeren met dagcrème heb ik dat niet meer.

Ik heb vandaag voor het eerst ook met een badmuts gezwommen :cool:
Ik durfde dat niet zo goed eigenlijke en vond dat meer iets voor serieuze zwemmers, maar tegelijkertijd is het wel beter voor je haar dus toch maar doen… en toen ik binnenkwam zag ik een aantal vrouwen die 'm ook opdeden, van verschillende ‘niveaus’ zegmaar en toen dacht ik oke ik doe het ook, haha.

Ben er wel achter dat ik de liefde van m’n leven in ieder geval niet ga ontmoeten in de zwembadomgeving. Heb een ander brilletje en dat zit beter, maar vanwege dat vacuum zuigen krijg ik alsnog kringen onder m’n ogen. En dan dat in combinatie met een streep over m’n voorhoofd van die badmuts, ik leek wel 60 jaar oud toen ik na afloop in de spiegel keek waar ik langs liep - schrok er een beetje van haha. Maar goed, ik kom niet naar het zwembad om mooi te zijn dus boeieeeeeeeee.

Wel het verkeerde tijdstip vanochtend want het was echt druk en zoveel trage mensen in de doorzwembaan zucht. En m’n horloge was ook van slag, telde meer banen dan ik zwom, ook irritant haha. Nou ja, ander tijdstip zoeken dus.

2 likes

Even klagen maar waarom zijn er altijd van die irritante mensen in het zwembad. Ik zwem vaak in de trage baan, bij ons is dat twee banen naast elkaar. Mij lijkt het niet de bedoeling dat je dan met z’n tweeën naast elkaar gaat zwemmen op de allertraagste snelheid, maar er zijn altijd mensen die dat doen. Ik snap sowieso waarom je voor de gezelligheid zou zwemmen, ga dan lekker vrij zwemmen in plaats van banenzwemmen.
Ook waren er twee jongens die de hele tijd aan het duiken waren in de trage baan, terwijl dat niet mag. Maar de badjuffrouw was 17 ofzo dus die durfde niks te zeggen.

Ik probeer nog het perfecte tijdstip om te gaan zwemmen te vinden maar het maakt echt niet uit. Die jongens waren er om 9 uur 's ochtends.

Verder vind ik het wel heerlijk om even weg te zijn van de sleur en een betere conditie op te bouwen. Ik doe wel alleen de schoolslag maar dat vind ik nu wel prima.

Ik zag dat Strava nu ‘eindelijk’ ook een zwem challenge heeft. Is het 20km in een maand. ja dat ga ik nooooit halen haha. Dan moet ik meer dan 10x in een maand naar het zwembad (op dit moment haal ik nog geen 2km in die 45 min die max mag per keer), ain’t nobody got time for that :sweat_smile:

1 like

Even een lekker oud topic omhoog, maar dit leek me de juiste plek voor deze vraag: heeft iemand tips om een sportbadpak uit te kiezen? Het gaat alleen om suf baantjes trekken, maar heb wel behoefte aan een degelijk badpak. Is de Decathlon ok? Of beter een merk als Speedo oid?

Ik ben toevallig laatst begonnen met zwemmen en heb een Nabaiji badpak gekocht (via Decathlon). Hij is volgens mij een beetje corrigerend en er zit een v-hals in, vind dat bij mijn eigen figuur mooier staan. Hij zit ook fijn, mede omdat hij niet zo hoog uitgesneden zit bij de liezen. Ook is hij best wel snel weer droog en geeft hij prima support. Ik ben er wel tevreden over! Heb echter geen ervaring met andere merken/modellen ter vergelijking.

1 like