Zwemmen

Ik heb er sport badpak (die van 15 euro met open rug blauw/groen) van Decathlon en die doet het prima, dik genoeg stof om elk geval geen tepels te laten zien. En schuift niet, bij duiken of onder water of je afzetten etc.

1 like

Hier ook een goede ervaring met een decathlon badpak! Blijft lang mooi en zit goed. Speedo of iets dergelijks heb ik niet eens meer geprobeerd daarna omdat dit helemaal prima is.

1 like

Top, thanks voor alle reacties! Ga ik maar eens naar de Decathlon.

Gaan jullie nog buitenzwemmen (in een plas oid, niet zwembad, dus zonder douches enzo) als het dit weer is, dus bewolkt en niet zo warm?
Ik wil graag en wil het praktisch aanpakken zodat ik na afloop niet steenkoud word ofzo. En is bijv badpak of bikini slimmer? Ik neig naar zo’n shortje en een sporthemd maar het droogt natuurlijk ook voor geen meter als je uit het water bent. Hoe pakken jullie dit aan?

Ik zwem sinds april in open water en ben echt verslaafd. De vrijheid en ruimte zijn zo heerlijk en je hoeft met niemand rekening te houden.
Je kunt met pak aan zwemmen maar ik vind dat nu niet nodig. Het koude water went snel en heeft juist veel gezondheidsvoordelen. Je kunt eerst een paar minuten gaan om te wennen aan de kou. Wanneer je merkt dat je je adem onder controle kan houden en je gewend bent kun je steeds iets langer gaan. Nu is het water waar ik zwem fris maar heel goed te doen qua temperatuur. En nogmaals, het went echt snel. Ik ben begonnen toen het water 8 graden was. Zelfs dat wende. Nu ga ik bijna dagelijks, of het nou regent of waait. Alleen met onweer ga ik niet.
Ik neem wel altijd mijn zwemboei mee zodat ik beter zichtbaar ben. In het voorjaar nam ik thee mee en warme kleding. Bikini of badpak maakt denk ik niet zo veel uit, waar jij je prettig bij voelt. Hou jezelf en je lichaam gewoon goed in de gaten. Wanneer je bij de kant blijft kun je er altijd weer uit mocht het niet gaan.

@nello super dat je de stap maakt. Soms is alleen al jezelf er toe zetten de helft van de strijd maar achteraf voel je je vast goed! Veel zwemplezier

3 likes

Dankjewel voor je antwoord! Ik krijg er helemaal zin in zo. Acht graden is idd nog wel heel andere koek. Vet stoer! En leuk dat het bij jou zo’n vaste gewoonte is geworden.
Zo’n boei lijkt me ook handig. Maar dat komt wel als ik het iets langer volhoud:).

Topper!!!

Ik probeer mijn borst crawl techniek te verbeteren maar vind het echt onwijs moeilijk. Je moet aan zoveel dingen tegelijk denken. Ik krijg training maar heb het idee dat ik steeds dezelfde fouten maak. Ik til vooral mijn hoofd teveel uit het water bij het ademen. Voor mijn gevoel is de stand van mijn hoofd goed en snap niks van de aanwijzingen die ik krijg. Hebben jullie hiervoor tips?

Is een (beginners) borstcrawl cursus leuk om te doen? Ik zwem al heel lang, maar altijd gewoon schoolslag haha. Het zwemmen gaat me wel vrij makkelijk/natuurlijk af en ik haal zonder al teveel moeite wel 2km in een uur. Maar ik wil mezelf wel een beetje uitdagen eigenlijk. Kan me alleen nog van zwemles herinneren dat ik borstcrawl heel moeilijk vond. Iemand ervaring hiermee? Lijkt me wel heel tof om goed te kunnen

Cursus vond ik zelf wel leuk! Maar die zijn dus wel echt gericht op de basis (die ik deed was ook maar 6 weken). Om technisch beter en dus sneller/gestroomlijnder
te worden heb je wel echt iets aan een trainer die je feedback blijft geven. Als je het leuk vindt om te leren kan je misschien bij een zwemvereniging in de buurt in de borstcrawlgroep gaan zwemmen :smiley: Omdat triathlon (en dus zwemmen ook) tegenwoordig vrij populair is hebben de meeste zwem/triathlonverenigingen wel zo’n groep!

1 like

Zojuist deze waterdichte tas voor het eerst gebruikt. Erg tevreden, de rest van m’n tas en spullen zijn gewoon droog gebleven.

2 likes

Ik vind het eigenlijk erg maar twijfel toch om zo’n zwembrilletje te kopen, is er iets waar je op moet letten? Is een goedkope prima of moet je wat duurder kopen?

Tanks

In bacardi lemmon

Ik zou kiezen voor een simpele van Speedo, wel merk maar niet fancy ofzo. Zijn geloof ik rond de €15. Ik heb zelf wel goedkopere gehad, maar die lekten altijd.

Er gaat een wereld voor je open als je eenmaal met zwembril zwemt!

1 like

Wat handig! Maar hier past zeker geen plank, pullbuoy, flippers e.d. in?

Als ie zonder het elastiek/bandje om te doen aan je gezicht blijft zitten, zonder luchtgaten, dan zit ie goed. Schijnt :grin:

1 like

Heeft iemand nog goede tips voor het opbouwen van conditie door te zwemmen? Door een heupoperatie kan ik (nu nog) niet zo veel sporten waar je bij moet rennen en daarom ga ik nu zwemmen proberen. Kan ik het beste beginnen met een x aantal baantjes of bijvoorbeeld een bepaalde tijd gaan zwemmen? En moet je juist tempo’s afwisselen of alles in een tempo zwemmen bv?

Mijn conditie ging echt omhoog door enkel aquajoggen en aquafitness. Kan enerzijds iets zeggen over hoe belabberd mijn conditie is, maar vond dit echt heel chill en voelde helemaal niet als echt sporten. Heb het nu al een hele tijd niet gedaan door gebrek aan personeel daar en mijn conditie is weer echt ruk.

1 like

Thanks! Het is inderdaad al lang geleden dat ik heb gezwommen dus wel goed om in het begin wat meer op techniek te letten inderdaad. Ben je tijdens het zwemmen ook echt moe vaak of merk je dat pas achteraf? Aqua-sport @PizzaFunghi mag ik niet doen omdat dat nog te belastend gaat zijn, dus moet het nu nog even doen met baantjes trekken. Maar wie weet is dat in de toekomst een optie!

Ik heb deze documentaire gekeken en was echt ontroerd bij de verhalen van sommige mensen. En wat gaaf dat er gewoon middenin Londen in een park 3 meertjes zijn met openbare accomodaties om het hele jaar door te zwemmen. Geweldig. Ik heb al 15 jaar niet meer gezwommen omdat ik mij onprettig voel in badkleding maar misschien is open water zwemmen wel meer iets voor mij. Vroeger als kind zoveel jaren gezwommen dus ik heb wel vertrouwen dat ik het kan, ben ook wel sportief verder. Waar ik woon is het de laatste jaren ook steeds populairder geworden om in de grachten te zwemmen (echt mensen met boeien en felle badmutsen) en op sommige plaatsen wordt in de winter ook gedipt. Lijkt me zo heerlijk en bevrijdend. Ik kan vanaf mijn woning zo direct het water in eigenlijk, wat me tegenhoudt is dat ik mezelf dan wel in de aandacht breng in de flat/buurt zeg maar :sweat_smile: En ik moet over mijn angst voor zwemkleding heen. Misschien met een badpad en een short erover beginnen. Dit voorjaar misschien. Eek. :crazy_face:

6 likes

Zwemmen jullie gewoon met lenzen? Of gebruiken jullie dan altijd een zwembril?