Zwemmen

Met lenzen in. Ben een keer zonder lenzen geweest en toen had ik gelijk meer last van het chloor

1 like

Oh dus met lenzen is zelfs beter!
En houdt je dan onder water altijd je ogen dicht?

Nee ik heb dan mijn duikbril op

Heeft iemand ervaring met waterdichte oortjes/koptelefoon? Ik ben onlangs weer begonnen met zwemmen en ik mis echt een muziekje.

Ik heb die van de decatlon https://www.decathlon.nl/p/waterdichte-mp3-speler-en-oortjes-voor-zwemmen-swimmusic-100-v3-wit-blauw/_/R-p-X8563214?mc=8563214&c=WIT

Verwacht geen super kwaliteit, voor het geld is het op zich prima voor boven water. Voor bijvoorbeeld borstcraw waarbij je oren onder water komen is dit niet geschikt.

1 like

Wie heeft een aanrader voor een goede muts? Ik heb er nu een van Triban maar daar komt water doorheen en dat vindt m’n geblondeerde haar niet zo fijn.

Zwemmen met lenzen is niet zo goed (amoebe). Mijn opticien zei als je daglenzen gebruikt en ze direct na t zwemmen weggooit het acceptabel is qua risico.

1 like

Even weer een oud topic het leven in roepen!

Hebben jullie zwembad etiquette tips?

Laatst met vriendinnen sinds jaren gaan zwemmen. In een makkelijk “inloopbad”. Vandaag alleen gegaan, maar ik struggelde echt met een paar dingen. Waar ga ik het bad in? Liefste ga ik in via een trap, uit kan niet zonder haha. Maar de middensnelheidbaan ligt in het midden, dus dan moet ik of door alle snelle banen. Of door de kinderles baan. Dat laatste heb ik deze keer gedaan, maar waar leg ik mijn slippers neer? De bankjes staan aan de snelle kant baan en om mijn slippers nou asociaal als enige aan de andere kant bij de lessen te leggen. Maar vind het eigenlijk toch niet heel chill om op blote voeten een skit door het zwembad te lopen. Snap dat het niet erg is, maar toen ik die vloer zag was die echt wel een beetje goor.

TL/DR

Waar ga je het bad in en waar laat je je slippers.

Ohja, ik “trapte” dus best vaak tegen andere aan. Van de baan ernaast meestal. Is dit normaal of moet ik ff was minder asociaal breed zwemmen…

Ik zou dan erin gaan bij het trappetje van de snelle banen (daarbij ook je slippers laten) en dan zo doorzoeven onder de lijnen door naar de baan waar jij wil zijn. Maar let op! Wel oppassen dat je de mensen die er al zwemmen niet in de weg zit, niet zomaar oversteken dus. Wacht in het hoekje van de baan tot er niemand meer aankomt voor een keerpunt, op dat moment snel oversteken (Niks zo aso als mensen die onoplettend door je zwembaan heen komen).

Bij het eruitgaan zelfde weg terug, kun je bij het trappetje weer in je slippers stappen.

2 likes

DankheweL!

@zmic Ja dat trappen heb ik ook! Of dat anderen dat juist bij mij doen. Ik ben nu soms echt krampachtig aan het zwemmen door de drukte, ik hoop dat het met wat oefening makkelijker gaat.

Hebben jullie aanraders voor handdoeken? Ik had zo’n hammamdoek mee nu, maar die werd zo snel klam. Er zijn vast handige doeken die makkelijk drogen en niet te veel ruimte innemen.

Ik zwem al 2 jaar 3 keer per week en had vandaag voor het eerst een badpak aan ipv bikini en kreeg gelijk van 2 mensen een compliment dat ik zo snel zwom. Lol, zal wel toevallig zijn maar voel me nu heel professioneel.

Ik wist niet eens dat er een zwemtopic is, leuk! Ik ging zoeken omdat ik dit ergens kwijt moest :grin:.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier veel meiden zitten die ook veel zwemmen?
Ik ga binnenkort borstcrawllessen nemen en fantaseer soms over beginnen met waterpolo ooit, ben daar erg benieuwd naar maar lijkt me ook doodeng.

3 likes

De microvezel handdoeken van Décathlon. Inmiddels zie je die echt overal, ook in het buitenland.

Ik zwem ook! 2-4 keer per week inmiddels en ik vind het zó leuk. Ik ga ook nooit met tegenzin en heb zelfs zin om even baantjes te gaan trekken.

Ik woon echt 300m van het zwembad vandaan én heb vroeger op wedstrijdzwemmen gezeten. Ik snap ook oprecht niet waarom ik het niet eerder ben gaan doen.

Ondanks het wedstrijdzwemmen kan ik de borstcrawl echt voor geen meter (of ik durf gewoon niet goed). Dus ik doe vooral de schoolslag en rugslag.

Verbaas me er ook echt over hoeveel kcal je verbrandt met zwemmen! En mijn conditie is zo vooruit gegaan.

Tot zover mijn enthousiasme. Ik heb wel een praktische vraag: hoe doe jij het met je haar :joy: ik ben echt bang dat ik m’n haar verneukt door al dat zwemmen in chloor. Ik heb een badmuts geprobeerd maar dat werkt voor geen meter (heb mega lang haar). Nu probeer ik het voordat ik in het chloor ga het goed nat te maken met kraanwater. Heb ergens gelezen dat het chloor dan minder snel in je haar trekt.

1 like

Hahaha zo herkenbaar dat enthousiasme, ik ben er ook helemaal blij mee en vind het echt een aanwinst in m’n leven. Wat leuk dat je vroeger aan wedstrijdzwemmen hebt gedaan! Het is dus toch in je DNA blijven zitten. Ik snap zelf ook niet waarom ik dit niet altijd ben blijven doen, ben eigenlijk ook altijd een waterrat geweest. Als kind heel lang op reddingszwemmen gezeten en gestopt toen de jongens okselhaar kregen :joy:. Ik walgde toen echt van die grepen die ik met hen moest oefenen haha.
Maar ik ben dus zo enthousiast dat ik dat haarprobleem er maar bij neem en me erbij neerleg…moet zeggen dat het blondere nog wel leuk staat, het is niet geel ofzo. Anders heb je daar misschien speciale shampoos voor?
Ik heb nooit heel veel haar gehad en merk niet echt dat het nu nóg dunner is maar ik kreeg afgelopen winter een kleurspoeling en die bleef volgens de kapper veel beter zitten dan normaal omdat het zo poreus is geworden.
Ik weet ook niet zo goed hoe ik dat op de lange termijn moet aanpakken eigenlijk. Maar er zijn wel mutsen voor lang haar geloof ik toch?

Edit: dat natmaken van tevoren schijnt inderdaad wel te helpen. Doe ik niet altijd omdat ik moet betalen voor de warme douche (nooit muntjes bij me). En m’n kapster gaf nog als tip conditioner in je haar te doen voor het zwemmen.

Edit: toevallig kwam ik er gisteren achter dat er ook zwembaden zijn zonder chloor, waar planten het water zuiveren. Misschien is dat wel de toekomst. En dat hoop ik ook voor open buitenbaden in de winter aangezien winterzwemmen, koudetraining etc zo’n hype is geworden.

Speedo heeft badmutsen voor lang haar. Zelf nooit gebruikt want altijd lang haar zonder gedoe in een gewone badmuts gekregen, maar schijnt goed te werken. Je haar wordt nog steeds beetje nat wel btw, maar als je het na het zwemmen even uitspoelt of wast onder de douche blijft je haar in prima staat.
Als je zulk lang haar hebt lijkt een badmuts me sws wel fijner zwemmen. Krijg je geen hoofdpijn nu?

Ik verzorg mijn haar na het zwemmen gewoon wat extra goed met een masker of haarolie. Maar ik zwem hooguit 1 keer in de week, kan me voorstellen dat het bij 4 keer in de week minder fijn is voor je haar.

Ik zwem ook! Maar 1x per week omdat de andere tijden niet goed uitkomen, dus echt effect op de conditie merk ik niet (maar ik pak het ook niet systematisch/opbouwend aan, dat zou ook helpen).

Ik heb een borstcrawlcursus gedaan en vond dat heel leerzaam! Je gaat in een paar weken echt veel vooruit, en ik durf nu in de borstcrawlbaan te zwemmen. Maar vind het ook heerlijk ontspannend om gewoon rustig schoolslag te doen dus ik wissel af.

Ik ben ook iemand die vroeger lang aan zwemmen heeft gedaan, ik ben gestopt toen de diploma’s ‘op’ waren, er was alleen nog reddingszwemmen maar dat vond ik niet zo leuk. Ik denk dat ik wedstrijdzwemmen of waterpolo leuk had gevonden maar op de een of andere manier ben ik daar nooit aan begonnen, nooit aan gedacht of misschien was dat niet in dat zwembad?? Zo jammer achteraf!

Wat betreft haar/chloor: mijn zwembad gebruikt geen chloor maar iets van zouten (?). Echt heel fijn maar helaas nog weinig zwembaden die hiernaar over zijn…

Iemand misschien ook tips voor een fijne zwembril?

2 likes

Random vraag en waarschijnlijk is het een kwestie van maar gewoon gaan kijken en wel zien maar is het bij jullie gebruikelijk dat tijdens het vrij zwemmen er wel 'n baan is afgezet om gewoon baantjes te kunnen trekken?
In het weekend word er bij mij in de buurt geen banenzwemmen aangeboden maar morgen tussen 10-13 is er wel vrij zwemmen maar ik gok dat daar vrij veel gezinnen op af komen dus vroeg me af of dat het dan alleen maar fun en plezier is haha

1 like

Bij de zwembaden waar ik kom is er bij vrij zwemmen geen baan afgezet. Dan moet er echt specifiek banen zwemmen aangegeven staan.

Anders even bellen naar het zwembad voordat je gaat kijken?

1 like