Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik vind dit ook heel lastig… heb nog geen website en denk weleens na over dit punt. Je zou een ‘vanaf’-prijs kunnen neerzetten of er anders in ieder geval voor zorgen dat je heel makkelijk bereikbaar bent om dit te overleggen, bijvoorbeeld met een contactformulier.

Ja ik had eerst vanaf, maar dat klinkt dan weer zo vaag. Heb nu pakketprijzen voor sommige trajecten en voor lange maak ik dan een offerte

2 likes

@ShowStopper @Briseis Hangt heel erg af van je dienstverlening, de mijne is heel erg op maat en daar kan ik dus geen prijzen van specificeren. Die heb ik namelijk simpelweg niet. Maar wanneer ik pakketacties doe zet ik daar wel duidelijk een prijs bij.

Ben je bijvoorbeeld designer dan kun je vanaf prijzen hanteren. Dus logo vanaf xxx logo + huisstijl vanaf xxx maar als je dienstverlening “vaag” is (ik ben contentmarketeer, dat is voor veel mensen vaag bijv.) dan kun je beter of heel concreet zijn of het niet noemen.

Edit: oh en als je gaat adverteren met bepaalde diensten dan zorgen teksten met een vanaf prijs vaak wel voor hogere conversies dan teksten zonder een prijs! Maar dat is ook iets wat je voor je eigen branche/doelgroep moet testen natuurlijk!

Ik heb een hele leuke nieuwe klus binnen gehaald! Ben heel trots, want ik heb m’n uurtarief flink omhoog geschroefd. Ik werk op dit moment al 8 uur per week voor mijn hogeschool voor 40 per uur. Zij zochten een studentassistent maar ik heb het om weten te zetten tot een freelance klus omdat ik toch al als freelancer werk.

Voor mijn nieuwe klus word ik 65 euro per uur betaald! Wel op basis van 4 uur per week, maar toch. Vond het mega spannend om ‘zoveel’ te vragen, al had ik wel het voorgevoel dat ze mij graag wilden hebben. Wilde eigenlijk toch nog 60 vragen omdat ik bang was dat ze het zouden afketsen, en had al bedacht dat ik met 50 ook wel akkoord zou gaan… haha pff.

Dus blij :smiley: Gaat om een online marketing klus, als het echt helemaal rond is zal ik wel wat meer delen.

Ik studeer trouwens nog full time, dus qua freelance werk zit ik nu wel echt op de max, maar het is zo tof om al relevante ervaring op te doen tijdens je studie.

6 likes

65 is heel normaal voor online marketing hoor, volgende keer gewoon weer vragen :smiley:!

Helllllo iedereen! Hoe gaat ie met alle FF ondernemers? Ik vind het altijd leuk om updates te lezen dus brand los!

Bij mij gaat ie lekker, ik werk als diëtist en word nu ingehuurd om bij een sportschool een programma te runnen van 12 weken, en dat loopt goed!
Daarbuiten helaas nog niks lopen, maar ik ben ook bezig met een opleiding tot personal trainer dus ik hoop dat wanneer ik dat complete pakket kan aanbieden ik ook wat “eigen” cliënten kan ontvangen.

3 likes

Ik heb laatst via een bepaalde opleiding iets voor iemand gedaan, en nu wil diegene een keertje met mij gaan zitten. Maar ze stuurde me echt zo’n superfancy mail met ‘Geachte Achternaam, beste Brisëis’ en allemaal ‘u’ etc. erin en dat geeft me echt het gevoel dat ze verwachtingen heeft die ik niet waar kan maken… ben dan bang dat ze ineens inziet dat ik pas 25 ben en ik niks weet etc. Heb een beetje last van imposter syndrome geloof ik. Hebben jullie dit ook?

@Flexican maar verder gaat het goed hoor! Hoe bevalt je opleiding?

Ik ga als zzper werken en ik vind het zo eng.
Ik heb voor de eerste 3 maanden een klus van 16 uur pw en voor 2 maanden een klus van 7 uur per week.
Ik ga kinderactiviteiten en lessen opzetten en uitvoeren. Ik denk dat ik wel een goed netwerk heb al en heb er vertrouwen in dat dit zich uitbreidt naar meer klussen.
Maar ik vind het ook best spannend, ik zeg mn fulltime baan op en ga nu doen wat ik echt leuk vind.
Ik ben aan de ene kant ook wel zeker dat ik het kan (heb er ook al ervaring in) maar aan de andere kant denk ik van wat als niemand me wil wat als dit flopt help straks hebben mensen door dat ik het geld niet waard ben.

4 likes

Even los van spannend (jaa is het ook) en of je het geld wel/niet waard bent (ben je vast! Maar ik herken je gedachtes): ik ken misschien wel iemand die werk voor je heeft (hij werkt met freelancers in het onderwijs), stuur maar pb als je iets wilt weten :slight_smile:

1 like

Oeh leuk! Ik loop nu nog over van mijn baan maar na 1 december ga ik je zeker pb’en :slight_smile: (als dat dan nog oke is!)

1 like

Ja sure! Hij heeft doorlopend mensen nodig. :smiley:

1 like

Weet iemand een goeie en liefst betaalbare boekhouder in omgeving Den Haag?

Hoort er een beetje bij als zzpér denk ik. Ik heb ook een bedrijfje en het voelt na 6 jaar nog steeds alsof ik maar wat aan het aanrommelen ben. Ook al heb ik soms ook wel mijn trotse momentjes. Ik vind het altijd vreemd als mensen mij als inspiratie zien of een interview voor school willen afnemen of zo. Je kunt nooit alles weten van iets.
Gewoon doen joh, komt goed! :wink:

1 like

Haha deels een geruststelling, deels beangstigend dat we misschien ons hele leven lang zo gaan denken.

Dit vind ik ook zo lastig; krijg vier dingen tegelijk aangeboden en ik kan niet alles doen, maar nu moet ik dus kiezen tussen deze klussen en ook bedenken of ik me helemaal uit de naad ga werken voor meer geld, of het rustiger aan ga doen voor minder geld:

14

1 like

Wat super leuk! Ga je na schoolse activiteiten doen?

Ja! En ook ltu lessen dus onder schooltijd :smiley:

1 like

Ja ik denk dat je, als dat in je zit, altijd zo denkt @Briseis en @Tubing. Als ik een adviesgesprek heb of een workshop geef ben ik ALTIJD bang dat mensen niks geleerd hebben en dat is gewoon nooit waar. Ik heb nu een Instagram Challenge lopen met 250 deelnemers waarvan de meeste positief zijn, maar degene die het niet genoeg (GRATIS) tips en tricks vinden, die blijven hangen :joy:.

Ik weet nu ondertussen dat dit in mij zit en dat ik juist veel waarde lever aan mijn klanten, maar dat is wel een heel process in mijn hoofd geweest…

2 likes

Vandaag het 2e gesprek gehad.
Ik heb daar eerder gewerkt als 0 uren en ze willen me eigk weer als 0 uren omdat ik dan meer deel uit maak van het team. Wat ik ook graag wil maar ik wil ook als zzp werken.
Ik heb nu voorgesteld om de ltu lessen waar ik me als bedrijf ook op wil richten als zzp gedaan worden en de overige werkzaamheden die ik alleen daar zou doen dan als 0 uren zijn. Ze gaan het overleggen maar ik hoop dat het kan :)!

3 likes

Wat leuk! Gefeliciteerd! Kan me voorstellen dat je het spannend vindt!

En in het ergste geval, als het flopt dan los je dat toch ook wel weer op? Wat dat betreft vind ik ZZP’er zijn nog redelijk veilig, stel je voor dat je 30 werknemers hebt en het dán flopt, dan ben je verantwoordelijk voor andermans problemen en dat lijkt me helemaal waardeloos.

Het is wel een risico hoor, maar eigenlijk is het risico best wel beperkt.

Klinkt heel negatief allemaal dit, maar wilde gewoon even relativeren. En denk inderdaad dat iedere ZZP’er wel last heeft van dat ‘imposter syndrome’…

2 likes

Heel herkenbaar dit.

Ik werk zelf als ZZP’er in de muziek, en heb uiteindelijk een keer in 10 jaar tegen een leerling gezegd: “Ik bied je gratis een extra les aan, want ik ben niet tevreden over de les die ik heb gegeven.”

Dat voelde juist ineens niet als falen, heel bijzonder was dat.

1 like