Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Het is ook echt een ding. Laatst iets over geleden.
Zoek maar eens naar het impostor syndrome.

1 like

Ik heb een (aantal) websites, maar maak ze zelf. Vond dat leuk om te leren, weet ook niet hoe ik het anders zou hebben gedaan


Voornamelijk mond tot mond reclame eigenlijk, maar ook wel eens via Facebook advertenties en mijn online vindbaarheid


Wat voor werk doe je?

Deels via via, ik heb vooral veel aan LinkedIn en daar een netwerk opbouwen, en heb ook zeker wat gehad aan Fiverr. Maar de meeste van mijn opdrachten komen van klanten die ik zelf heb benaderd (maar dat is normaal voor mijn soort werk – je mailt 1 keer en na een proefopdracht sta je in het bestand). Ik heb geen eigen website en maak ook niet echt reclame voor mezelf.

Ben ook wel benieuwd wat je doet! Dan kunnen we ook betere tips geven denk ik.

Het is denk ik niet erg om bescheiden te zijn, het is alleen wel onhandig om onzichtbaar te zijn.

Je zou ook zelf klanten/bedrijven kunnen benaderen die jij interessant vindt, zodat ze iig weten dat je affiniteit hebt met wat ze doen


Een paar jaar terug heb ik me ingeschreven bij de KVK en destijds was mijn plan om iets anders te gaan doen dan dat ik nu doe. Ik ben toen ook ingeschreven als ondernemer voor de btw dus ik moet elk kwartaal aangifte doen.

Inmiddels zijn er dingen gewijzigd, waaronder mijn activiteiten en daarbij mijn handelsnaam, maar ook werk ik ernaast in loondienst. Ik heb één doorlopende klus waarvoor ik facturen stuur mét btw omdat ik dat gewend ben. Maar elk kwartaal kan ik dat ook weer in mindering brengen omdat het zo weinig is.

Nu zit ik in dubio (en misschien moet dit naar een opbiecht- of gierige acties topic). Eigenlijk kom ik in aanmerking voor vrijstelling van btw omdat ik zo weinig inkomsten genereer en ze dus altijd in mindering kan brengen. Maar is het erg als ik het gewoon laat voor wat het is? Ik vind het niet erg om elk kwartaal btw aangifte te doen en die paar tientjes kan ik op zich wel gebruiken. En misschien ga ik in de toekomst wel weer terug naar mijn originele plan en dan ben ik wel weer btw plichtig.

edit: en als ik iets gigantisch fout doe dan hoor ik dat ook graag haha

Bedoel je dat je elk kwartaal een bedrag aan BTW terug krijgt? Heb je dan meer btw betaald over je kosten dan dat je moet afdragen over je omzet? Of bedoel je dat je onder de kleine ondernemers regeling valt en per saldo dus nooit BTW betaalt?

ja dat laatste!

Dan is het niet erg om geen vrijstelling aan te vragen, je mag het gewoon laten zoals je het nu doet!

Dankjewel voor de bevestiging! Maakte me toch een klein beetje zorgen dat ik nooit btw hoef af te dragen en dat ze ineens toch geld komen halen omdat ik wel btw vraag op mijn facturen. Maar het is zo weinig op jaarbasis dat ik inderdaad onder de kleine ondernemersregeling val.

1 like

Hier ook iemand met een eigen bedrijf! Zou leuk zijn om hier te kunnen praten over gezamelijke dingen die we allemaal tegenkomen.

1 like

Hebben jullie een werkruimte aan huis of op een andere plek?

Ik geef o.a. privéles, deed dat voorheen op de muziekschool en af en toe lessen thuis, maar sinds vorig jaar huur ik een lesruimte. Fijn omdat je echt afstand kan nemen, maar ook irritant omdat ik mijn piano in huis mis.

In april wil ik verhuizen en ik weet nog niet goed hoe ik het dan wil, wat zouden jullie doen?

Financieel is een lesruimte los eigenijk gunstiger trouwens: nu huur ik onder de huurtoeslaggrens, waardoor ik flink huurtoeslag krijg, en daardoor blijft er geld over om de lesruimte te huren.

Maar ergens lijkt het me echt fijn om een ruimte aan huis te hebben (wel een aparte kamer). Aan de andere kant vind ik het ook wel heftig dat leerlingen meteen mijn privé-adres weten en in mijn huis zijn. Klinkt misschien stom, en met vrouwelijke leerlingen maakt het me niet uit, maar mannen


Ok. Lang verhaal dit. Ben in ieder geval benieuwd hoe jullie je locatie geregeld hebben!

Is het een optie om een tweede piano te kopen/huren of een keyboard met verzwaarde toetsen? Het klinkt wel alsof je liever je lessen buiten huis blijft geven en het lijkt me voor je leerlingen ook wel praktisch als ze naar dezelfde plek kunnen blijven gaan.

Ik huur zelf een ‘stoel’ bij een coworkingplek en dat bevalt me heel goed! Daar zitten freelancers maar ook grotere bedrijven.


@Xdemi wat voor iets doe jij?

Ja is misschien wel een optie. Vind het wel goed dat er een duidelijke scheiding tussen werk en privĂ© is, maar soms mis ik mijn werk in mijn privĂ©, en dan ben ik meestal te lui om naar m’n lesruimte te gaan :joy:

1 like

Ja toch? En als je de piano voor je bedrijf koopt is dat belastingtechnisch ook weer voordelig, hehe

1 like

Late reactie, maar best goed :slight_smile: Ik heb in elk geval al mijn kosten eruit en zelfs al winst gemaakt (al is het niet veel), dus daar ben ik erg blij mee. En alles wat ik terug heb qua kosten kan ik mooi weer in een tweede boek steken.
Ik moet trouwens nog een (niet al te dure het liefst) redacteur (verstand van New Adult zou fijn zijn, maar geen must. Wel met fictie), dus als iemand iemand weet? :smiley: Waarschijnlijk wordt het op zijn vroegst pas eind januari dat ik iemand nodig heb.

1 like

Heb je iemand nodig om teksten te redigeren of om te schrijven? Ik doe allebei (naast illustratie en designwerk) dus je mag me best meer info sturen.

Echt redactiewerk voor fictie :slight_smile: Dus kijken of scenes in balans zijn, of personages goed over komen, grammatica etc.

Klinkt interessant :blush: Ik ben wel streng hoor, vooral wat grammatica betreft #taalnazi

Nice, gefeliciteeerd!

Ik werk als redacteur en corrector dus je mag mij ook altijd een berichtje sturen. Kan ook in m’n netwerk voor je op zoek. :slight_smile: Wil je Ă©Ă©n persoon voor de redactie? Of eerst een redactieronde en dan nog een correctieronde door iemand anders laten doen?