Ik heb dit weleens gehad. Het ging toen wel om één persoon, niet om een bedrijf. Ik heb toen met haar afgesproken om de factuur te splitsen in kleine bedragen. Is dat misschien een optie?
Ik heb dit afgelopen maanden ook gehad. Ik vraag dan of ze het in termijnen willen betalen of als ze een voorstel kunnen doen wanneer dan wel haalbaar is.
Een paar kozen voor termijnen en 1tje kom 1 maand later betalen. Opzich niet heel chill maar ik los het liever zo op dan om mijn geld moeten zeuren/ hopen dat het nog komt
Thanks @Briseis @Foefjeisthuis termijnen is idd een goed idee! Tenminste niet zo veel boos over-en-weer gedoe dan
Ja ik wilde precies dit voorstellen toen ik je berichtjes las! Zo laat je wel iets positiefs achter en je kan er financieel ook nog iets aan hebben als je met die tweede persoon afspreekt dat je een soort affiliate-bonusje krijgt.
Ik heb een klus aangenomen met nog iemand die daarna 3 maanden stil lag, we doen 'm nu alsnog maar eigenlijk past het bij ons beide helemaal niet in de agenda erbij. Nu is 't iedere x echt drama en kan ik niet wachten tot ik met die klus kan stoppen (we hebben afspraken lopen tot 1 april)
En? Gedaan?
Als ik iets aanschaf, tweedehands, deels “op / voor de zaak”/deels privé, hoe moet ik dit administratief doen?
Uitleg
Het gaat om een bakfiets… deze zal pak ‘m beet 50% ban z’n tijd voor de zaak zijn. Basically kopen we ‘m omdat we anders nooit kunnen fietsen. Wij vangen namelijk gehandicapte kinderen op, en in alle weekenden en dagen dat zij er zijn zitten we nu telkens beetje vast in huis of met de auto weg. Maar dat wil ik niet meer. Ook om deze kinderen op te halen van school etc…
Maar goed als er eenmaal een bakfiets is, willen we die dan ook met onze eigen kinderen in t weekend gewoon gebruiken. Dan ga ik niet ook nog een moeder fiets oid aanschaffen. Maar nieuw vind Ik ze te duur.
Kan ik gewoon de helft opbrengen als kosten? Hoe moet ik dat aantonen? Mp geef geen bonnetje haha.
Andere kosten (zoals aanschaf van een bed voor cliënten oid) pin ik dan met de zakelijke rekening. Maar omdat dit 50/50 zal zijn, kan ik natuurlijk niet het hele bedrag van de zakelijke aftrekken ?
Ik ben altijd bang iets fout te doen en dan op m’n kop te krijgen van de belastingdienst haha …
Edit; ja ik heb wel een boekhouder maar wil altijd liever eerst zelf dingen uitzoeken. Want hij stuurt gewoon een factuur per mailtje
volgens mij beantwoord dit deels je vraag
Zijn er meer mensen die moeite hebben met de website van de belastingdienst? Heb net aangifte omzetbelasting 4e kwartaal ingediend maar heb geen betalingskenmerk op mijn bevestiging echt super frustrerend, moet ik zeker morgen weer 6 uur aan de telefoon hangen
Als je naar overzicht aangiften gaat staat er in een rijtje het betalingskenmerk begreep ik!
Thanks! Ik zie t idd. Zie nu ook een melding op de site dat het probleem bekend is dus ik was weer aan het paniekeren om niets haha
Ik vind Knab echt heel fijn en gebruik ook profit first voor mijn boekhouding, ook een aanrader! Dus ik zeg doen
Ik wacht nog steeds op de VOF optie van KNAB! De EZ heb ik daar en heel fijn!
@itakepictures ik had je antwoord helemaal gemist joh
Jaa deze had ik via internet idd gevonden! Vroeg me alleen nu nog af of ik dan een deel van m’n zakelijke rekening maar privé moet overboeken, of het gewoon erbij optel in the end. Net als bij een deel van de energiekosten enz
Yep ik bankier bij KNAB en pas Profit First ook toe en over beiden erg tevreden! Profit First is voor mij wel echt een van de beste lessen die ik in 10 jaar ZZPer zijn geleerd heb. Geeft mij zo veel rust en overzicht in mijn geld
Oke nog een btw-aangifte vraag (ging niet helemaal soepel deze maand haha), maar: heeft iemand wel eens per ongeluk betalingskenmerk bij de omschrijving gezet ipv bij de regel voor kenmerk zelf? Weet niet of dat uitmaakt voor hoe de belastingdienst je betaling herkent…
Hier ook knab én profit first fan. Ik raad het elke ondernemer aan die het nog niet gebruikt.
Weet iemand hier of je een ZEZ uitkering mee moet tellen bij je omzetbelasting?
@Suikerklontje weet jij dit misschien?
Ah dankje voor je antwoord! Ik raakte al even in de war omdat ik las dat je het moet meetellen als loon, maar gelukkig niet bij de omzetbelasting dan.
De ib doe ik met een boekhouder dus dat moet dan wel lukken
Voor wat betreft je BTW vraag: voor afgenomen diensten uit het buitenland geldt het volgende:
Wat moet u als Nederlandse afnemer doen?
Samenvatting
U krijgt een factuur zonder btw. De dienstverlener verlegt de btw naar u.
U geeft deze dienst aan in uw btw-aangifte. U moet dan zelf de btw berekenen. Hierbij geeft u de dienst aan in het tijdvak waarin deze aan u is geleverd.
U geeft de btw op als voorbelasting, u betaalt dan per saldo niets. Dit kan alleen als u recht hebt op aftrek van btw.
Je geeft het bedrag op bij 4a in je aangifte, daar ook de berekende BTW opgeven. Deze kun je ook weer opnemen bij 5b voorbelasting.
Goederen van buiten de EU geldt dit niet bij, deze lopen via de douane. Daar betaal je eventueel BTW en die mag je op je aangifte ook als voorbelasting opnemen. Even ervan uitgaande dat je geen vergunning hebt voor invoer van goederen van buiten de EU.
Ik krijg maarliefst 1 euro betalingskorting, op een bedrag met 5 cijfers die ik moet betalen aan de belastingdienst als voorschot Inkomensbelasting. Ik dacht eerst dat dit een grap was.
Voorheen was dit nog een paar honderd euro, maar door corona vervalt dit? “omdat de meeste mensen het niet in 1 keer willen betalen” en iets met rente… dat is toch hun probleem, je kreeg die korting toch juist omdat het WEL mogelijk is? Vind het belachelijk weer…