Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Hahahahha ja SAME :joy::see_no_evil:
Ik dacht ook: wat is dit …

1 like

Hahaha had ik ook. En ik dacht ook even dit is een grap :joy:

1 like

Het is een percentage, en dat percentage betaal je ook als rente als je te laat betaalt, dat percentage hebben ze nu verlaagd om mensen die betalingsachterstanden vanwege corona hebben niet nog dieper in de shit te duwen, maar omdat dat 1 percentage is met het ā€˜vooruitbetalen’ krijg je nu een nogal lullige korting.

De invorderingsrente is het

1 like

Thanks, ik snap het. Beetje hard misschien, maar vind dat niet mijn probleem.

Ik sta al ruim anderhalf jaar ingeschreven bij kvk maar ik doe nooit iets met mn bedrijf. Nu heb ik een brief gekregen dat ze mn bedrijf willen stopzetten, als ik dat niet wil moet ik een brief terugsturen waarin ik de situatie uitleg. Maar wat gebeurt er voor mij? Ik sta nu gewoon ingeschreven omdat mijn opleiding journalistiek dat aanraadt, maar ik doe geen opdrachten en ben daar ook niet echt naar op zoek. Moet ik me dan ooit weer opnieuw inschrijven?

Ik denk dat het geen kwaad kan om ingeschreven te staan, maar ik denk dat het ook niet nodig is als je er toch niks mee wil doen. Raar dat je opleiding het aanraadt, je zou zeggen dat je een inschrijving niet nodig hebt als je niet de ambitie hebt om te freelancen :wink: een inschrijving is zo gedaan mocht je ā€˜t wel nodig gaan hebben ooit, dus als je geen klussen op de (korte termijn) planning hebt zou ik me gewoon uitschrijven. Of de situatie uitleggen aan de KVK als je het anders zonde van het inschrijfgeld vindt, ze kunnen je (volgens mij?) toch niks verplichten.

Inmiddels ben ik al een jaar geen ZZP’er meer en doe ik een klusje naast mijn normale baan als particulier. (Ik ben qua omzet dus achteruit gegaan omdat ik nu geen btw meer kan vragen Ć©n ik moet nu juist belasting betalen over het bedrag wat normaal exclusief btw was)

Maar goed, die ondernemer bij wie ik dat doe heeft echt het idee dat we zakenpartners zijn ofzo? We zijn iets nieuws gestart en dat moet nog groeien en we moeten nog een grotere klantenkring opbouwen. Dus wat ik voor haar doe levert me nu per uur nog niet zoveel op als ik zou willen. Maar er wordt ook van me verwacht dat ik meedenk in het groeien van het project en ik ben bang dat ik me daar erg op heb verkeken. Ik heb daar helemaal geen behoefte aan en ik wil gewoon doen waarvoor ik betaald krijg. En niet onbetaald energie steken en de stress ervaren van het vinden van klanten. Ik heb daar niet eens expertise in.

En nu begint het bedrijf het ook nog redelijk zwaar te krijgen vanwege de crisis en wordt het ook soort van mijn probleem dat er kosten blijven maar er niks binnen komt? Ja uhhh niet mijn onderneming, niet mijn probleem. Het klinkt echt heel hard maar ik wil me er gewoon niet druk over maken maar het wordt dus wel van me verwacht.

Ik kan me er alleen niet zo goed meer tussenuit trekken. Ik ben al jaren verbonden aan het bedrijf maar nu gewoon voor een habbekrats een paar uurtjes in de maand als hobby. Ik weet gewoon niet hoe ik duidelijk kan verwoorden dat ik geen moeite (onbetaalde uren) wil steken in het werven van nieuwe klanten. (Want het excuus is dat dit erbij hoort en het straks alleen maar meer gaat opleveren)

Überhaupt wil ik er eigenlijk nog niet aan denken als de klanten verdriedubbelen want dan ben ik er nog meer tijd aan kwijt en ik weet eerlijk gezegd niet of ik daar op dit moment wel zin in heb. Aan de andere kant kan ik wel meer efficiëntere plannen ontwikkelen waarmee het me juist minder tijd kost per klant. Maar goed, moeilijk moeilijk moeilijk.

Wilde het even van me af schrijven. Weet nog niet echt wat ik wil.

Heeft er iemand hier ervaring met een kleine zelfstandige onderneming naast je gewone baan, waarbij je als ZZP’ er ook maar een klein bedrag denkt te verdienen?

Als ik op de site van de KvK de check doe of ik ondernemer ben voldoe ik aan de drie eisen (ik ga een product verkopen, ik vraag hier meer dan een symbolische vergoeding voor en ik verkoop aan een klant en niet familie/vrienden). Echter, weet ik niet zeker of ik er 5000 euro omzet per jaar mee ga verdienen, volgens de site van de belastingdienst ben je geen ondernemer als je minder dan 5000 euro omzet hebt, bij meer omzet ben je wel een ondernemer. Zou ik me dan wel of niet moeten inschrijven bij de KvK?

Even voor jullie beeld, ik ga mijn product verkopen in een bestaande winkel. Ik ga dit waarschijnlijk eerst uittesten door dit bijvoorbeeld de eerste zaterdag van de maand te doen. Als er animo voor mijn product is ga ik dit ook vaker doen en kan ik dit eventueel ook uitbreiden naar andere winkels.

Interessant! Ik heb zelf ook geen 5000 euro omzet (hoop dat ooit wel te halen) maar sta wel ingeschreven bij de kvk.

Ik weet dit niet zeker, maar volgens mij is ā€˜ondernemer voor de belastingdienst’ niet hetzelfde als ā€˜ondernemer door inschrijving bij de Kvk’. Mijn man had dit een ook tijdje volgens mij, zijn inkomsten als ondernemer gaf hij toen op als overige inkomsten en niet als winst uit onderneming. Maar dat is al een tijdje geleden, dus ik weet niet of dat nu ook nog zo werkt.

1 like

Oh ja! Ik las inderdaad wel dat je je inkomsten dan kunt opgeven als overige inkomsten wanneer je volgens de Belastingdienst geen ondernemer bent, maar goed om te weten dat hij dan alsnog stond ingeschreven bij de KvK.

@Fitgurl Thanks voor je reactie! Ik heb overigens die info gevonden via deze ondernemerscheck: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/checken-of-ik-ondernemer-ben-voor-de-inkomstenbelasting

2 likes

Dit doe ik, sinds 2017! Destijds was de grens om een KvK nummer aan te vragen zo’n 10.000 euro en daar kwam ik niet aan. Wel heb ik een btw nummer dat ik kan gebruiken op facturen en voor de kwartaalaangifte. Bij de inkomstenbelasting geef ik deze ZZP inkomsten inderdaad aan onder overige inkomsten. Heb dit overigens eens gecheckt met een financiĆ«le partij en die gaven aan dat dit inderdaad de juiste manier was voor mij.

Ik werk overigens zelf 4 dagen, en af en toe een freelance klus dus. Het valt me wel op dat ik veel moet afdragen van wat ik verdien, het komt bij mij meestal neer op zo’n 50% van m’n bruto ZZP inkomsten.

Ik weet niet in hoeverre het voor jou van belang is, maar het is misschien ook slim om te kijken naar de verschillende opties die je als ZZP’er hebt. De kleine ondernemersregeling is aangepast, waardoor je de gefactureerde btw niet meer terug kunt vragen. Er is nu een regeling waardoor je geen btw hoeft te vragen, en dus ook onder de kwartaalaangifte uit kan. Misschien interessant voor je!

1 like

Thanks voor je uitgebreide reactie! Heel fijn! Ik ga ook even in de kleine ondernemersregeling duiken.

1 like

Deze checklist is voor de inkomstenbelasting, daar zijn de eisen voor ondernemerschap vrij strict (omdat je dan ook recht hebt op ondernemers aftrekken). Ben je slechts parttime zzp’er naast een grotere baan, dan zijn je inkomsten resultaat uit overige werkzaamheden. Voor de BTW zou je dan alsnog wĆ©l ondernemer kunnen zijn, maar met de nieuwe kleine ondernemers regeling kun je vrijstelling aanvragen als je omzet onder de 20k per jaar blijft. Ook dan mag je je nog steeds wel bij de KvK inschrijven!

Erg verwarrend allemaal, maar op die drie punten worden dus drie verschillende definities van ondernemerschap gebruikt.

2 likes

Hoe gaan jullie om met facturen die niet goed doorgevoerd zijn en daardoor een maand later uitbetaald worden? Ik heb mijn factuur van mijn uren van december netjes begin januari ingestuurd, na een maand nog niks ontvangen. Bleek dat ik mijn factuur eigenlijk door had moeten sturen naar iemand anders (waar ik nog nooit van gehoord had en ook niet had kunnen weten) met als gevolg dat mijn factuur met de volgende betaalronde uitbetaald gaat worden… eind februari. Is dit jammer, pech voor mij? Had ik feller moeten zijn en moeten vragen of ze het toch niet nu uit kunnen betalen?

Net ook gepost in het zwangerschapstopic:

Zijn er hier meer zwangeren (of mama’s) die zelfstandig werken?

Ik heb de aanvraag voor mijn ZEZ-uitkering gedaan via het UWV, maar na 1,5 maand heb ik nog steeds geen bericht gehad of de aanvraag wordt goedgekeurd. Nu lees ik dat deze goedkeuring binnen 2 tot 8 weken na de ingangsdatum van het verlof wordt medegedeeld? En dat je ook dan pas hoort hoe hoog de uitkering is etc :roll_eyes:

Ben ik de enige die dit heel raar vind?

@papierhier Je mag daar best fel in zijn! Jij hanteert jouw betalingstermijn, daar heeft je klant zich gewoon aan te houden (en al doen ze dat niet, dan nog is er volgens mij een wettelijke betalingstermijn van 30 dagen). Al is mijn ervaring dat dat bij grote bedrijven toch vaak niet zo veel zin heeft. Maar ik denk dat je best nogmaals kunt aangeven dat ze zich aan de betalingstermijn moeten houden en dat ze beter hadden moeten communiceren, zodat jij het in eerste instantie al naar de juiste persoon had kunnen sturen. Irritant!

1 like

Ik gok dat het vanaf nu wel goed gaat, ik weet nu waar ik mijn facturen naartoe moet sturen, maar irritant is het wel… Werk graag voor ze want ze geven me veel werk, maar ik zit nu al 2 maanden min of meer ā€œgratisā€ voor ze te werken. Volgende keer toch harder zijn en vragen of ze het willen uitbetalen dus.

Ja ik denk altijd maar, ook in grote bedrijven is het verrichten van betalingen gewoon mensenwerk, dus als ze echt al een maand te laat zijn, kan de betreffende afdeling daar best wat haast of prioriteit achter zetten. Zeker als je vaak voor ze werkt!

@doepie ik zit in mijn verlof en kreeg een paar dagen voordat het verlof begon pas bericht over de hoogte. Heb wel een bevestiging van ontvangst gehad bij de aanvraag. Viel me overigens nog best mee hoeveel het was! Het wordt wekelijks uitbetaald. Inderdaad raar Maarja…

1 like

Ik geef nog wel eens aan bij onze gasten dat we daar helaas niet mee akkoord gaan, ze hebben getekend voor onze dienst en de bijbehorende betaaltermijn en als zij ons niet informeren over de specifieke factuurvereisten kunnen wij daar niets aan doen. Meestal sluit ik dan af met dat ik hoop op een spoedige betaling en dat ik graag verneem wanneer ik deze kan verwachten.

Bovenstaand schrijf ik dan wel vanuit het bedrijf waar ik voor werk, dus ik kan me voorstellen dat je het als ZZP’ er misschien anders zou willen verpakken. Je kan in ieder geval aangeven dat je daar niet van op de hoogte was en dat je het erg vervelend vindt dat de betaling door een communicatieve fout vanuit hun zijde met een maand wordt uitgesteld. Dus dat je graag verneemt of ze de factuur alsnog eerder kunnen uitbetalen.

1 like