Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ja en let goed op want ik werkte ook maar een paar uur per week en moest 900 euro betalen.

1 like

Maar die premie is gebaseerd op je inkomen en niet op hoeveel uur je werkt. Om €900 te moeten betalen heb je een winst van ongeveer €16-17k gehad.

@VanderWoodsen Heb je al een idee hoeveel winst je gaat maken dit jaar? Daar betaal je 5,43% premie over dus dan weet je waar je ongeveer aan toe bent. Volgens deze tabel betaal je in loondienst trouwens 6,68% dus die 13,15% lijkt me dan erg veel?

5 likes

Ik heb een zakelijke rekening bij ING, omdat ik soms contant betaald krijg en bij die digitale banken kan ik geen geld storten.

1 like

Het is een vast percentage toch van ongeveer 5.3%? tenminste wat ik lees overal.

1 like

O dat klinkt als heel veel :joy: ik declareer per uur dus het voelt niet echt als winst maar dat is wel ongeveer wat ik heb verdiend vorig jaar ja

Dankjewel voor je antwoord! Klopt, had even zwp door elkaar gehaald met pensioenpremie
 hehe. Daar betaal ik 13.15% voor.

1 like

Of je per uur of bijv per opdracht declareert maakt voor de winst toch niet uit? Of hoe bedoel je? Je trekt dan toch eerst alle aftrekposten eraf & over die winst betaal je de premie.

Ja ik werk gewoon als freelancer bij de krant en niet bij een eigen bedrijf dus dan voelt het meer als salaris en niet echt als winst ofzo. Maar dat heeft er verder niks mee te maken hoor!

2 likes

Bij de kamer van koophandel kan je hier alle info over vinden. Ze hebben ook webinars, events, adviesteams, etc.

3 likes

Ik had vorige maand mn beste maand sinds ik ben begonnen, juni was daarvoor mn beste maand. T stijgt dus. Ik dacht ik ga juli nooit evenaren in augustus, maar zit nu na nog geen week al op 62%. Dus zou moeten kunnen?

We hebben t nog niet over bedragen waar je er van zou kunnen leven, maar begint wel leuk te worden en de onrealistische “goh zou t wel leefbaar kunnen worden” begint toch te komen.

Alleen een beetje jammer dat etsy zoveel inpikt.

6 likes

Ik heb sinds ruim 1,5 jaar een kleine horeca en ik weet niet of ik er nog langer mee door kan. Het is echt fantastisch, wordt goed ontvangen maar het is zo hard werken en kost zoveel tijd en energie. Ik ben s’avonds ook niks meer waard en het is 7 dagen werken (5 dagen open, rest voorbereiding etc.) Vind het zo ontzettend moeilijk, was echt m’n droom. En als ik er ben is het ook fantastisch leuk, maar ik spring s’ochtends niet m’n bed uit en het kan me ook echt benauwen dat ik dit nog superlang doe. Kan het ook niet uit handen geven want daar zetten we niet genoeg voor om maar ik denk dat ik als ik zo door ga dit niet nog 2 jaar kan volhouden en met een burn out thuis beland.

M’n partner was in het begin ook heel supportieve maar vind het nu ook heel moeilijk omdat ik heel veel aan het werk ben en als ik er ben vrij weinig energie heb.

Hebben jullie weleens zoiets ervaren? Ik wil ook niet opgeven en alles te koop zetten want dat voelt ook weer als falen. En het is in principe super maar niet uit te houden.

En ik heb geen idee wat voor werk ik anders zou gaan doen.

Heeft iemand hier als zzp’er die vanuit huis werkt ervaring met het afschermen van zijn adres bij de KVK?

Het is mogelijk, maar je moet dan een alternatief postadres opgeven. Aangezien ik geen adres van vrienden/familie wil opgeven, kom je dan uit bij een postbus of postbox. Daar betaal je minimaal €10 per maand voor, als je bijvoorbeeld via Pri.post huurt. Nu ontvang ik nooit papieren post, dus ik vind het eigenlijk zonde om dat bedrag maandelijks kwijt te zijn (puur en alleen dus omdat de KVK een adres moet hebben). Heeft iemand dit probleem ook gehad en nog een tip waar ik niet aan gedacht heb?

(Uiteraard kan ik die €10 ook gewoon betalen, maar wie weet is het al met al toch niet nodig)

1 like

Ik zelf geen ervaring, wel een close familielid, je mag me wel berichten voor details!

Ik ben in loondienst maar nu heeft een dorpsgenoot een oproep geplaatst voor haar dochtertje voor medische hulp. Ik wil dit wel gaan doen alleen ik moet mij dan wel inschrijven voor kvk zodat ik haar kan helpen. Het gaat om 3/4 uur per week (65 euro) dus hou er 1000 bruto aan over per maand. Hoeveel zouden jullie dan apart zetten? Ik kom er gewoon niet zo uit. Pensioen etc hou ik al over via loondienst dus voor mij is het niet heel noodzakelijk dat ik apart zet voor de toekomst. Alvast bedankt

Apart zetten? Bedoel je voor de belasting?

2 likes

Yes, ik moet natuurlijk 1 x per jaar belasting dan betalen en ik weet gewoon niet waar ik aan moet denken (maak geen 1226 uren per jaar), hoef ook niet aan de toekomst er mee te denken en als mij wat overkomt ben ik verzekerd vanuit loondienst

1 like

Ik zet voor de zekerheid 40% apart (nadat ik m’n btw er af heb gehaald, maar dat is voor jou niet relevant). Is volgensmij wel aan de hoge kant, maar ik geef mezelf liever een extra cadeautje als de inkomstenbelasting meevalt dan dat ik aan m’n spaarrekening moet gaan zitten als het tegenvalt.

2 likes

Dat ligt eraan in welke schijf je valt met je inkomen, met andere woorden hoeveel je verdient met je fulltime baan. Als je daar al goed verdient draag je de helft af. En daarboven komt nog bijdrage aan de zorgverzekeringswet en krijg je mogelijk minder heffingskorting. Hier wordt het wel goed uitgelegd: Hoeveel Mag Je Belastingvrij Bijverdienen In 2021? | HetGeldCollege

1 like

Thanks! Ik ga er toch maar eens over nadenken, want als ik het zo bereken betaal ik over het resterende inkomen bijna 50 procent belasting. Heb daarbij nog een idd mijn Zvw en moet mijn cursussen blijven doen omdat het nogal wat medische handelingen zijn die ik moet verrichten.

Ja een vriend van me had dit. Hij ontving dreigementen vanuit White lives matter aan z’n deur en z’n adres werd in die groepen ook online verspreid.
Helaas biedt de kvk geen andere optie dan een postbus, echt heel stom. Ook wat je zegt je ontvangt nooit post, dus als je weleens wat ontvangt weet je dat ook niet want je gaat niet naar die postbus toe.