Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Thanks, dit zijn echt super behulpzame tips. Ook van de rest!

Hij gaat sowieso even berekenen om hoeveel tijd het gaat (zal sowieso een paar dagen zijn) en waarschijnlijk afspreken dat ie daarvan dan bijvoorbeeld 6/8 uur schrijft.

En heel erg eens met jullie en zie ik vaker terugkomen: dat je je vrienden ook op waarde moet betalen en dat juist ook zou moeten willen. Ik vond nu de toon en manier waarop ook niet best dus volgens mij moeten ze even om tafel en kijken wat eruit komt.

1 like

Maar een paar dagen werk en maar 6/8 uur schrijven is minimaal een korting van 50%? Vind dat wel heel veel.

1 like

Onee sorry ik bedoelde 6 van de 8 uur schrijven op een dag

1 like

Heb je hier al meer duidelijkheid over? Ik ga starten als ZZP’er - ben inmiddels ingeschreven bij de KVK - en werk nu nog 36 uur (4 dagen) in loondienst. Ik wil dadelijk 3 dagen in loondienst gaan werken & 1 dag als zzp’er en heb ook al een opdracht hiervoor aangenomen. Maar vind het zo lastig te berekenen wat ik netto er nou aan over houd met de zzp-opdrachten…

Met één dag per week voldoe je niet aan het urencriterium en heb je dus geen recht op bijvoorbeeld zelfstandigenaftrek. Afhankelijk van je inkomsten uit loondienst kan de belasting over je zzp inkomsten dan oplopen tot ongeveer 50%. Maar dit kan ook minder zijn als je volledig in de eerste belastingschijf valt. Denk ook aan de bijdrage Zorgverzekeringswet, die zul je (ook afhankelijk van je inkomsten in loondienst) eventueel ook nog moeten betalen over je zzp inkomsten.

Ik vind dit wel een fijne tool:

Klik

Dankjewel voor je antwoord! Word dus ben ik bang niet zo aantrekkelijk voor mij… (val met mijn loon grotendeels in tweede schijf) maar wil wel echt graag als zzp’er werken. Is ook heel ander werk dan mijn loondienstwerk & dat vind ik juist zo leuk.

1 like

Dankje! Deze had ik ook gevonden maar ik was met name benieuwd omdat ik dus voor 36 uur elders werk in loondienst, hoe het dan uitpakte.

3 likes

Ah ja, dat is wel ingewikkelder. Ik heb wel eens begrepen dat het financieel niet zo gunstig is om beide te doen. Misschien zou je nog kunnen overwegen (als je dat wilt natuurlijk) om je loondienstwerk om te zetten in zzp als dat mogelijk is? Maar de vastigheid van loondienst is ook fijn natuurlijk.

1 like

Ja daar lijkt het nu inderdaad op… Ik doe wat heel anders als zzp (content- en copywriter) als mijn loondienst (gz-psycholoog) & vond juist de diversiteit zo leuk omdat het echt twee andere ‘kanten’ van mij zijn. Begon als hobby tav zzp werk maar heb nu ook best wat aanvragen gekregen - en een grote opdracht al geaccepteerd - maar nu kom ik dus erachter dat het financieel misschien niet echt aantrekkelijk is. Helemaal als zzp zou ik niet willen want wil mijn baan als psycholoog niet opgeven.

2 likes

Maar vraag je dan eigenlijk niet te weinig voor je ZZP werkzaamheden? Als je meerdere aanvragen hebt is dat soms ook een teken dat je omhoog kunt qua prijs.

3 likes

Ja dat is een goede, ik heb het gevoel van niet als ik rondgoogle & tarieven zie. Het zit 'm echt in de belastingtechnische voordelen die ik nu niet heb als zzp icm mijn werk in loondienst door bijv die jaarlijkse uurnorm, die ik dus niet haal als zzp zijnde. Ik heb morgen een afspraak gemaakt met iemand die ik viavia ken die oa financieel advisieur is dus ik ga het bespreken!

1 like

@VanderWoodsen Ja het is eigenlijk zoals ik in mijn bericht al omschreef en de rest inmiddels heeft aangevuld.
Ik doe nog wel beiden, inderdaad afwisseling etc. En als je eenmaal ondernemer bent vind ik dat heel moeilijk loslaten. Ik krijg nu ook steeds meer opdrachten.

vraag voor de rest: Hanteren jullie altijd dezelfde uurprijs of pakketprijs of per klant ook wel eens iets anders? Ik heb 2 klanten in dezelfde branche met dezelfde opdracht, maar bij de eerste vraag ik 60 per uur, en bij de nieuwe wil ik nu misschien 65 of 70 gaan vragen, gezien ik het nu drukker heb en ook wat meer ervaring etc heb. Ook met de reden dat ik zoveel weer moet inleveren van de winst waarschijnlijk door die zelfstandigenaftrek.
Is er trouwens wel nog een MKB winstvrijstelling als ik het goed begrijp? Dat zorgt al voor iets verschil.

2 likes

Over tarief: ik ga steeds een paar euro omhoog sinds ik vier jaar geleden startte. Inderdaad wat je zegt: ervaring, marktprijs en recentelijk inflatie als motivatie. Ik verhoog zelden tijdens een loopperiode van een project, hooguit als ik er langer dan een jaar zit. Nog nooit commentaar op gehad dus prima voor mij. Ik leg wel eens verschillende tarieven neer, afhankelijk van (non)profit, grootte organisatie. Kortom, ik doe waar ik zin in heb op een integere manier.

Ja snap ik: je tarief is op zich vergelijkbaar met anderen. Maar die anderen hebben wel die voordelen die jij niet hebt. Waarom niet wat hoger gaan zitten dan anderen? Mensen komen naar jou toe, zitten die vast aan dat tarief dat anderen hanteren? Je kan het ook zien als een periode waar je niet per se financieel er op vooruit wil gaan, maar eerder een periode om werkplezier te verhogen en langzaam te groeien in je vak en ondernemerschap. Als je het zo benadert kan je accepteren dat je een tijdje minder verdient.

Ik ben nu geen ZZPer, mijn vriend heeft wel een wat lager tarief voor vaste klussen van enkele maanden van 32 uur per week en een tarief voor een losse extra dag, dat zijn ook vaak weekend of feestdagen.

1 like

Jouw functie in loondienst lijkt echt heel erg op mijn functie (maar dan k&j) en ik doe dat sinds een poosje als zzp’er. Dat heeft mij tot nu toe heel veel gebracht. Als GZ-er kan dat ook absoluut als zzp’er (ook bij organisaties, je hoeft dan niet per se een eigen praktijk te starten). Of bedoelde je dat je de loondienstconstructie echt niet kwijt wilt? Qua veiligheid zit je wel goed als zzp’er, want GZ-ers zijn overal geliefd dus angst om geen werk te vinden is echt niet nodig.

Ik wil graag inderdaad als GZ-psycholoog in loondienst blijven werken omdat ik zelf ethisch bezwaren heb t.a.v. in de zorg als ZZP’er werken (bij onze instelling willen ze hierom ook geen ZZP’ers meer voor de functies GZ & psychiater), maar ik vind de combi van werken als psycholoog én freelance helemaal een andere kant heel leuk!

1 like

Ik zie dat het topic niet meer echt actief is, maar toch mogelijk lees iemand het; is het verplicht premie zorgverzekeringswet te betalen over je winst als zzp’er? ik werk namelijk maar paar uur in de week als zzp’er & betaal in loondienst 13,15% (de rest betaalt werkgever) al aan premie hiervoor.

1 like

Ohja en nog een vraag: welke zakelijke betaalrekening gebruiken jullie? Ik kijk nu naar moneybird (omdat ik hier ook de rest doe), knab of bunq.

Ja, die premie is inkomensafhankelijk, dit staat ook op de website van de belastingdienst:

Hebt u verschillende soorten inkomen? Bent u bijvoorbeeld in loondienst en daarnaast ondernemer of freelancer? Dan betaalt uw werkgever over uw loon de werkgeversheffing Zvw. Over het inkomen uit uw onderneming of over inkomsten uit overig werk betaalt u zelf de bijdrage Zvw. U krijgt een aanslag nadat u aangifte hebt gedaan.

En ik gebruik Knab!

2 likes