Ik zelf geen ervaring, wel een close familielid, je mag me wel berichten voor details!
Ik ben in loondienst maar nu heeft een dorpsgenoot een oproep geplaatst voor haar dochtertje voor medische hulp. Ik wil dit wel gaan doen alleen ik moet mij dan wel inschrijven voor kvk zodat ik haar kan helpen. Het gaat om 3/4 uur per week (65 euro) dus hou er 1000 bruto aan over per maand. Hoeveel zouden jullie dan apart zetten? Ik kom er gewoon niet zo uit. Pensioen etc hou ik al over via loondienst dus voor mij is het niet heel noodzakelijk dat ik apart zet voor de toekomst. Alvast bedankt
Apart zetten? Bedoel je voor de belasting?
Yes, ik moet natuurlijk 1 x per jaar belasting dan betalen en ik weet gewoon niet waar ik aan moet denken (maak geen 1226 uren per jaar), hoef ook niet aan de toekomst er mee te denken en als mij wat overkomt ben ik verzekerd vanuit loondienst
Ik zet voor de zekerheid 40% apart (nadat ik mân btw er af heb gehaald, maar dat is voor jou niet relevant). Is volgensmij wel aan de hoge kant, maar ik geef mezelf liever een extra cadeautje als de inkomstenbelasting meevalt dan dat ik aan mân spaarrekening moet gaan zitten als het tegenvalt.
Dat ligt eraan in welke schijf je valt met je inkomen, met andere woorden hoeveel je verdient met je fulltime baan. Als je daar al goed verdient draag je de helft af. En daarboven komt nog bijdrage aan de zorgverzekeringswet en krijg je mogelijk minder heffingskorting. Hier wordt het wel goed uitgelegd: Hoeveel Mag Je Belastingvrij Bijverdienen In 2021? | HetGeldCollege
Thanks! Ik ga er toch maar eens over nadenken, want als ik het zo bereken betaal ik over het resterende inkomen bijna 50 procent belasting. Heb daarbij nog een idd mijn Zvw en moet mijn cursussen blijven doen omdat het nogal wat medische handelingen zijn die ik moet verrichten.
Ja een vriend van me had dit. Hij ontving dreigementen vanuit White lives matter aan zân deur en zân adres werd in die groepen ook online verspreid.
Helaas biedt de kvk geen andere optie dan een postbus, echt heel stom. Ook wat je zegt je ontvangt nooit post, dus als je weleens wat ontvangt weet je dat ook niet want je gaat niet naar die postbus toe.
Dit ligt aan oa je andere inkomen, ik reken 50% ongeveer wat ik afdraag.
Ja idd het loont vaak niet om naast je baan een side hustle te hebben. Heel jammer want ik combineer graag verschillende banen en inkomstenbronnen. En eerlijk gezegd ook onbegrijpelijk.
Ja dit soort dingen wil ik dus voorkomen. Ik snap niet dat het niet gewoon kan worden afgeschermd zonder alternatief adres. Uiteindelijk weet de belastingdienst etc je toch wel te vinden (en anders geef je daar akkoord voor bij afschermen) dus ik snap deze constructie niet. Het is ook niet dat de KvK er zelf baat bij heeft dat je een postbus hebt, ze verdienen er niets extraâs aan.
Wat een vervelende situatie! Ik heb geen eigen bedrijf, maar werk wel in de horeca dus ik kan het begrijpen. Is het een optie om naar 4 dagen open te gaan zodat je iets meer tijd voor jezelf over houdt? Of zou je kunnen uitrekenen op welk punt je voldoende omzet haalt om iemand anders 1 Ă 2 dagen voor je te laten werken? Als je het niet vertrouwt om een ander te laten draaien kun je ook nog overwegen om iemand de voorbereidingen te laten doen (indien mogelijk). Wat voor soort zaak heb je?
Ja echt zo zonde, zijn echt een groot tekort aan verpleegkundige in dit geval en ik wil ook echt wel het gezin helpen maar niet op deze manier. 50 procent afdragen vind ik naast alle andere verplichtingen echt niet lonend. Jammer dat het beleid zo is
Als het uit pgb is kun je dit nog even doorlezen
Yes het is uit pgb, WLZ. Alleen ik zie dat ik daar relatief veel belasting over moet betalen en dat vind ik beetje lastig. Ik zou mij dan inschrijven in kvk met mijn BIG. Zvw ga ik betalen naast de IB aangifte alleen omdat ik ook mijn big registratie up to date moet houden en nog cursussen ernaast moet doen en een redelijk goede baan daarnaast heb vind ik dat ik dan teveel belasting ga betalen. Het loont helaas niet zo voor mij.
Jammer zeg, wil je iemand helpen en wordt het je bijna onmogelijk gemaakt
Ja dat vind ik dus echt heel erg jammer, want vind het echt leuk om zo nu en dan nog wat te doen en zo kan ik haar ook echt uit de brand helpen. Ik moet er ook gewoon alleen extra opvang voor regelen dus dan snij ik mezelf echt in de vingers. Ben wel een stuk wijzer door jullie allemaal, bedankt
Ja ik vind dit ook stom; als je helemaal zzp bent, dan heb je wel weer allerlei voordelen maar zo ernaast niets⊠Ik vind het ook juist leuk om dingen te combineren & ouderwets dat je maar 100% voor bijv hetzelfde bedrijf in loondienst werkt en dat dit dan stukken gunstiger is.
Balen zeg⊠(verplichte) scholing & cursussen zijn wel volledig aftrekbaar als zzp. Dat scheelt mogelijk nog iets?
Ja dat is natuurlijk wel zo. Ik vind het zo lastig, ik ga er maar eens goed over nadenken