Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Vanwege drukte even een late reactie maar ik heb zeker wat gehad aan jullie tips en verhalen! Ik heb de afgelopen dagen zakelijker gekeken naar zowel mijn werkzaamheden als gesprekken/mails. Ook gesprekstechnisch merk ik dat dit veel beter werkt. Ik was veeeel te lief.

@Briseis
Dit heb ik ook direct toegepast: je brengt anderen ook in een irritante positie. Ik kwam dit ook tegen in de praktijk en toen bedacht ik mij later dat dit inderdaad super vervelend is als de ‘sorry’ helemaal nergens over gaat. En goede tip van dat bedankt-trucje.
@Tubing
Dat is ook echt een hele goede tip! Gebruik het ook wel eens ter inspiratie voor social media berichten. Dus voor een mail is dat ook super handig.
@Foefjeisthuis
Ook dit vind ik een hele fijne tip! Ook voor het stukje tekst en uitleg in offertes wel handig om een standaard mail klaar te hebben staan. Ook voor tijdbesparing. Thanks!
@Charlie
haha deze sheet is ook heel erg herkenbaar trouwens. Ook dat ‘it’d be easier to discuss in person’ is zo waar.

1 like

Hey allemaal! Zijn er hier mensen die zelf hun eigen productfotografie doen? Wat gebruiken jullie hiervoor? Ik ben begonnen met het verkopen van handgemaakte dingen online en voor nu zijn de foto’s genomen door een fotograaf, maar door de prijs en de extra stappen die erbij komen door via een derde te gaan, wil ik op termijn zelf mijn foto’s maken.

Meerdere mensen hebben me getipt op gewoon een iPhone te kopen, dat die camera enorm goed is. Ik heb zelf altijd android gehad maar mijn huidige is wel aan vervanging toe. Ook gebruik ik al een MacBook dus alles gemakkelijk syncen zou ook wel fijn zijn. Anderzijds houden de hoge prijzen me wat tegen. Wat denken jullie? iPhone, ‘echte’ camera of mss een andere goeie smartphone? Welke dan?

Heb je al ervaring met fotograferen met een camera? Ik zou anders denk niet gaan investeren in een goede camera (spiegelreflex) als je daar nog geen ervaring mee hebt. Is echt wel even wennen en een klus om dat goed onder de knie te krijgen.

Wat dat betreft is een iPhone wel een stuk gebruiksvriendelijker.

Mijn ervaring is dat een goede camera en lens qua kwaliteit héél veel verschil kunnen maken. Maar er kan ook echt een heleboel met je smartphone, er zijn wel wat insta accounts die dat laten zien. Er wordt volgens mij dan wel veel nabewerkt dus weet niet of je daar in thuis bent?

Ook een spiegelreflex heeft een automatische stand trouwens dus als je fotografie leuk vind je kan je er ook als leek al prima mee starten. Het is alleen zonde om te investeren in allerlei belichting en lenzen als je er daarna weinig mee doet. En alsnog kost inlezen (welke lens nodig, welke setup werkt het best, hoe belichten etc) best veel tijd. Dus het hangt er ook heel erg van af hoe leuk je fotografie vindt denk ik. Anders kun je toch beter uitbesteden.

1 like

Ik heb wel ervaring maar eigenlijk enkel analoog. Al denk ik van mezelf wel dat ik goed ben met van die dingen en snel leer ook.

Wat denken jullie dat ik minstens zou moeten neerleggen voor een redelijke camera? Ik denk dat ik maar even een pro en con lijstje ga maken als ik nog wat research gedaan heb.

En @Zonnestraaltje ook

2 likes

Ik ben echt geen professional en heb een samsung waarvan ik dacht dat ie goede camera zou hebben maar vind t tegenvallen qua scherptediepte. Heb nu sinds vorige week een nieuwe lens voor mn camera en ben er wel heel blij mee.

Goede productfoto’s zijn belangrijk maar zoveel andere factoren spelen mee (bij mij tenminste). Een van mn items met de slechtste foto’s ever is mn bestseller geworden. En items met mooie foto’s worden niet verkocht.

Ik heb trouwens een oudje nikon d5200 geloof ik, en nu dan een 30mm f1.8 lens

Ken je de blog fotografille.nl? Zij heeft heel veel handige blogs met stappenplannen hoe je dingen kunt fotograferen. Ook deelt ze tips hoe je bepaalde dingen zelf kunt maken zonder heel veel geld kwijt te zijn. Als je nog op zoek bent naar een nabewerkingsprogramma, kan je daar ook ideeën over vinden. Misschien leuk om haar website eens door te spitten. Volgens mij heeft ze ook wel eens tips gedeeld over goede camera’s en voor-nadelen van fotograferen met je telefoon. En hier is nog een topic over fotografie, misschien zijn daar ook nog handige dingen te vinden.

2 likes

@jigglypuff als je met een dslr wilt werken kan je echt goedkoop starten door iets tweedehands te kopen in de range van nikon d5200 of soortgelijk en dan een betere lens dan die standaard kitlenzen zoals een sigma 24-70 f2.8 of juist één met een vast brandpunt en lager diafragma zoals de 30mm f1,8 die @Whoopdidoo vermeld
Als je die weg op gaat zou ik me vooral verdiepen in de belichtingsdriehoek, daar gaat uiteindelijk alles om en als je dat wat onder de knie hebt werkt het net zo snel als wanneer je op automatische stand zou werken.
Het voordeel van professionele cameras is dat je in in goede kwaliteit RAW kan werken waarbij je veel meer vrijheid krijgt om bewerkingen te doen qua belichting en kleuren. Enig nadeel is dat je wel snel aan adobe programmas vast zal hangen.

2 likes

Ben wel een beetje bang om zoiets tweedehands te kopen, ik zou niet goed weten waar op te letten? En totaal off topic maar: hoe ben je op de naam en plaatje gekomen? Nooit gedacht dat hier tegen te komen :sweat_smile:

Ik heb mijn lens tweedehands via een camerawinkel gekocht. Dan heb je volgens mij sowieso jaar garantie en is dus minder eng. En ga er dan met camera’s van uit dat ze die ook wel even checken enzo.

3 likes

naar een winkel gaan of dergelijke ja, in principe kan er eerlijk gezegd ook niet veel stuk gaan aan zo een cameras buiten de sluiter maar dat heb je voor een paar tientjes vervangen

2 likes

Facturen die ik uitstuur over de periode december, (marketing advies voor die maand) moeten die factuurdatum 01-2024 hebben? en bij welke omzetbelasting aangifte dien ik deze aan te geven? wel nog voor 2023 neem ik aan?

Dat mag je zelf kiezen, niemand bepaalt voor jou wanneer je je facturen verstuurt. Ik heb beide wel eens gedaan (31-12 of 01-01) afhankelijk van wat goed uit kwam bijv omdat ik wist dat ik een hypotheek ging aanvragen in het volgende jaar en dan was m’n omzet net wat hoger in het voorgaande jaar.

Als je op 31-12 factureert dan valt de btw in (Q4) 2023 en als je 01-01 factureert dan valt de btw in (Q1) 2024.

1 like

Hoi! Ik kom even binnenvallen met een vraag:

Hoe hebben de zelfstandigen onder ons hun pensioen geregeld? Waarom heb je gekozen voor die manier en bevalt het?

Ik ben toevallig vorige week overgestapt naar Bright pensioen.
Ik had een beetje een eye opening moment, een ondernemer die ik ken is mede-eigenaar van Bright en hij legde uit wat zij anders doen dan alle andere pensioenbedrijven. Ik vind eigenlijk dat iedereen dit zou moeten weten, dus heel in het kort:

De meeste pensioenbedrijven voor ondernemers beheren en beleggen jouw inleg en vragen daarvoor een percentage van wat je in totaal hebt ingelegd. Als je daarover nadenkt is dat best gek, want je betaalt meer als je potje groter is, terwijl ze er niet meer werk voor verrichten.
Nou was er een vrouw (!) die dit ook een stom principe vond en 12 jaar geleden een manier heeft bedacht om dat anders te doen en toen heeft ze Bright opgericht. Het idee is dat deelnemers alleen de kostprijs betalen van de diensten die verricht worden. Je betaalt een vast bedrag per jaar (210 euro) ongeacht de grootte van je gespaarde potje. Dat betekent dat ze de eerste jaren relatief ‘duur’ zijn (omdat je potje dan nog niet zo groot is - al hebben ze wel de regel dat je tot 5k nog niks betaalt in het eerste jaar), maar over de hele looptijd (meestal 30 jaar ofzo) zijn ze vele malen goedkoper.

5 likes

Ik zit ook al een jaar of 2 bij Bright Pensioen, oa om dezelfde reden! Ik vind het een superfijne en duidelijke partij. Pensioenfondsen zijn over het algemeen nogal stoffig, type ‘oude mannen in strakke pakken’ zeg maar haha. Die vibe voel ik bij hun totaal niet. Zeker aan te raden :blush:

2 likes

Hier ook BrightPensioen, om voorgenoemde redenen! Heel blij mee, en pak van mijn hart dat ik het vorig jaar eindelijk eens geregeld heb.

1 like

Ik zit nu bij asn, omdat ik hun groene visie ondersteun. Als mijn potje wat voller zit wel ik ook overstappen naar Bright!

Even hier omdat ik denk dat er veel freelance ontwerpers zitten, (in dit geval voor web) hoe lever je dit aan?
Een bureau kan dit enkel als pdf maar dat heb ik nog nooit gehoord, is dat wel gebruikelijk? Ik dacht vaker adobe xd oid.

Wat bedoel je dan? Een wireframe of concept voor webdesign?

Want een concept is wel vreemd omdat je het dan niet 1 op 1 kan overnemen. Meestal wordt een concept aangeleverd in XD of Figma zodat je ook elementen eruit kan exporteren en de exacte stijlopmaak kan lezen. Zo doe ik het zelf ook (ben webbouwer) en als ik met een designer samenwerk zodat ik het kan bouwen, dan levert zij het ook op die manier aan.