Ik ben toevallig vorige week overgestapt naar Bright pensioen.
Ik had een beetje een eye opening moment, een ondernemer die ik ken is mede-eigenaar van Bright en hij legde uit wat zij anders doen dan alle andere pensioenbedrijven. Ik vind eigenlijk dat iedereen dit zou moeten weten, dus heel in het kort:
De meeste pensioenbedrijven voor ondernemers beheren en beleggen jouw inleg en vragen daarvoor een percentage van wat je in totaal hebt ingelegd. Als je daarover nadenkt is dat best gek, want je betaalt meer als je potje groter is, terwijl ze er niet meer werk voor verrichten.
Nou was er een vrouw (!) die dit ook een stom principe vond en 12 jaar geleden een manier heeft bedacht om dat anders te doen en toen heeft ze Bright opgericht. Het idee is dat deelnemers alleen de kostprijs betalen van de diensten die verricht worden. Je betaalt een vast bedrag per jaar (210 euro) ongeacht de grootte van je gespaarde potje. Dat betekent dat ze de eerste jaren relatief ‘duur’ zijn (omdat je potje dan nog niet zo groot is - al hebben ze wel de regel dat je tot 5k nog niks betaalt in het eerste jaar), maar over de hele looptijd (meestal 30 jaar ofzo) zijn ze vele malen goedkoper.