Zzp/freelance/eigen bedrijf-topic

Ik zit aan de andere kant, maar ik begrijp het wel hoor! Ik schaam me altijd kapot als we ‘mijn’ leveranciers niet op tijd betalen. Ze hebben iets geleverd en dan moeten wij betalen, zo simpel is het gewoon. Iedereen moet de huur/hypotheek betalen, ik snap ook nooit waarom het zo lang moet duren.

1 like

Ik heb een PostNL postbus aangevraagd en mijn adres is nu afgeschermd in het handelsregister. Kost ongeveer de helft op jaarbasis t.o.v. een virtueel kantoor. Bedankt voor de tip @Virago en @Harrrie en @Kusjessoldaat :slight_smile:

3 likes

Ik probeer wat zakelijker te zijn in mij taalgebruik / communicatie. Ik heb nu bijna twee jaar een eigen onderneming samen met mijn man en ik ben vaak degene die belt/mailt/mensen te woord staat. Een voorbeeld hiervan is dat ik voorheen altijd “helaas” of “sorry” gebruikte in mijn zinnen. Bijv: “deze datum is helaas niet beschikbaar” of “nee sorry dat gaat niet lukken”. Totdat iemand mij er eens op wees dat ik mij daar helemaal niet voor hoef te verontschuldigen en dat mensen het ook als opening kunnen zien.
Hierna ben ik wat kritischer naar mijzelf gaan kijken en kom ik vaak tot de conclusie dat ik het lastig vind om een balans te vinden tussen zakelijk, beleefd en té lief zijn. Ik heb het gevoel dat ik soms mijzelf daarmee wat tekort doe vanuit zakelijke perspectief. Ik heb ook de neiging om mij snel te verontschuldigen, terwijl dat echt onnodig is. Misschien ook een stukje perfectionisme / onzekerheid.

Herkent iemand dit? En zijn hier wellicht ook iets van cursussen of goede tips voor?

Het gaat in mijn geval om een horeca gerelateerd bedrijf (geen restaurant). Ik regel en verzorg veel vergaderingen en evenementen in brede zin.

2 likes

Ik heb het boek zelf niet gelezen (sorry slecht verhaal), maar volgens is dit echt wat voor jou: Nice girls don’t get the corner office Nice girls don't get the corner office, Lois P. Frankel | 9789022584682 | Boeken | bol.com

Herken het trouwens wel, dat je probeert aardig te zijn maar dat mensen dat zien als uitnodiging om over je heen te lopen.

1 like

Ik herken dit ook wel, wil ook nog weleens in mailtjes sorry’en en excuses noemen en ‘onzekere’ dingen zeggen als ‘Ik hoop dat het zo goed is’. Maar ik heb me een keer bedacht dat ik de ander daarmee eigenlijk in best wel een irritante positie breng en de taak geef om mij gerust te stellen. Op zulke berichten moet je namelijk bijna wel antwoorden met iets als: helemaal goed, geen zorgen, maak je niet druk, geen probleem, etc. (tenzij dat niet van toepassing is natuurlijk, maar daar komen mensen dan zelf wel mee). En ja die mensen met wie ik contact heb zitten echt niet wachten op die moederrol (om het zo maar even te noemen).

Dus dat probeer ik nu voor me te houden en dan wordt het veel makkelijker om me wat minder ‘kruiperig’ op te stellen, haha.

En ik heb weleens de truc gehoord dat je vaak iemand kan bedanken i.p.v. sorry te zeggen! Werkt niet altijd en soms klinkt het juist extra manipulatief, haha, maar ik vind ‘bedankt voor je geduld’ bijvoorbeeld al professioneler klinken dan ‘het spijt me dat ik zo laat antwoord’.

5 likes

Chat GPT :stuck_out_tongue:
maar serieus dat helpt mij ook echt soms. Dan plak ik daar mijn mail in (zonder de persoonlijk gegevens etc) en dan vraag ik of ze dit iets professioneler of zakelijker kunnen verwoorden. of meer to the point / samenvatten omdat ik nogal lang van stof kan zijn.

2 likes

Ik zou voor jezelf een aantal standaard zinnen/ mailtjes opstellen waar je dan uit kan knippen en plakken als je een mail opstelt. En dan niet het woord sorry/helaas etc gebruiken.

Ik heb voor mijn bedrijf zo een 6 standaard mailtjes voor verschillende situaties die ik een keer heb opgesteld en door een vriendin heb laten nakijken.

Verder vind ik het zelf fijn om mijn klanten gelijk een optie te geven. Ik werk met producten dus ik zeg bijv: product x is nu niet op voorraad, maar we hebben wel dit wat er op lijkt/hetzelfde is etc. Dan kunnen ze daar gelijk over nadenken ipv dat ze zelf iets anders moeten bedenken.

2 likes

Dit is maar iets heel kleins, maar het hielp mij wel om net iets anders te kijken naar hoe ik mailtjes schrijf.

15 likes

Ik wil graag de inkomsten uit mijn zzp werk beleggen ipv uitkeren in loon, is er iemand die dit doet & wie ik wat vragen kan stellen?

Zijn er mensen die wel eens gebruik hebben gemaakt van een business coach?
Ik zou dat misschien willen maar zie zoveel kwakzalvers dat ik door het bomen het bos niet meer zie.
Het gaat bij mij niet om meer of sneller geld verdienen. Ik heb meer dan genoeg klanten en winst. Ik wil echter mijn drijfveren achterhalen en dat verder verwerken in mijn business model.

1 like

Zou het niet interessanter zijn om iets van een buddy te ‘zoeken’ op netwerkevents? Iemand die in een soortgelijke situatie als jou zit maar waar je wel een goede band mee kan opbouwen en ook als sparring partner zien, dan komt dat vanzelf volgens mij. Het probleem dat ik altijd zie bij van die businesscoaches is dat ze héél snel in pseudo-psychologie vallen en dan kwakzalver worden of ze zijn gewoon scammers zoals je waarschijnlijk super veel adverteerdersadvertenties krijgt.

4 likes

Ik heb vanaf volgend jaar een business coach, dus ik kan je nog niet vertellen hoe het bevalt, maar wel wat mijn afweging was. Ik heb voor iemand gekozen waarvan ik weet dat ze haar sporen heeft verdiend in hetzelfde vak als ik, maar daarnaast heeft ze ook als business coach veel ervaring en positieve reviews. Ik vond het vooral belangrijk dat een coach ook buiten de coaching een bedrijf goed weet te draaien zodat je op die ervaring kunt gaan bouwen. Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij en wil mijn horizon gaan verbreden ipv verdiepen; het lijkt me heel fijn dat iemand met me meekijkt en me een schop onder mijn kont kan geven hier en daar. Met een business buddy zoals hier boven werd gesuggereerd is dat toch wel iets anders denk ik. Maar het kan natuurlijk naast elkaar bestaan!

2 likes

Vanwege drukte even een late reactie maar ik heb zeker wat gehad aan jullie tips en verhalen! Ik heb de afgelopen dagen zakelijker gekeken naar zowel mijn werkzaamheden als gesprekken/mails. Ook gesprekstechnisch merk ik dat dit veel beter werkt. Ik was veeeel te lief.

@Briseis
Dit heb ik ook direct toegepast: je brengt anderen ook in een irritante positie. Ik kwam dit ook tegen in de praktijk en toen bedacht ik mij later dat dit inderdaad super vervelend is als de ‘sorry’ helemaal nergens over gaat. En goede tip van dat bedankt-trucje.
@Tubing
Dat is ook echt een hele goede tip! Gebruik het ook wel eens ter inspiratie voor social media berichten. Dus voor een mail is dat ook super handig.
@Foefjeisthuis
Ook dit vind ik een hele fijne tip! Ook voor het stukje tekst en uitleg in offertes wel handig om een standaard mail klaar te hebben staan. Ook voor tijdbesparing. Thanks!
@Charlie
haha deze sheet is ook heel erg herkenbaar trouwens. Ook dat ‘it’d be easier to discuss in person’ is zo waar.

1 like

Hey allemaal! Zijn er hier mensen die zelf hun eigen productfotografie doen? Wat gebruiken jullie hiervoor? Ik ben begonnen met het verkopen van handgemaakte dingen online en voor nu zijn de foto’s genomen door een fotograaf, maar door de prijs en de extra stappen die erbij komen door via een derde te gaan, wil ik op termijn zelf mijn foto’s maken.

Meerdere mensen hebben me getipt op gewoon een iPhone te kopen, dat die camera enorm goed is. Ik heb zelf altijd android gehad maar mijn huidige is wel aan vervanging toe. Ook gebruik ik al een MacBook dus alles gemakkelijk syncen zou ook wel fijn zijn. Anderzijds houden de hoge prijzen me wat tegen. Wat denken jullie? iPhone, ‘echte’ camera of mss een andere goeie smartphone? Welke dan?

Heb je al ervaring met fotograferen met een camera? Ik zou anders denk niet gaan investeren in een goede camera (spiegelreflex) als je daar nog geen ervaring mee hebt. Is echt wel even wennen en een klus om dat goed onder de knie te krijgen.

Wat dat betreft is een iPhone wel een stuk gebruiksvriendelijker.

Mijn ervaring is dat een goede camera en lens qua kwaliteit héél veel verschil kunnen maken. Maar er kan ook echt een heleboel met je smartphone, er zijn wel wat insta accounts die dat laten zien. Er wordt volgens mij dan wel veel nabewerkt dus weet niet of je daar in thuis bent?

Ook een spiegelreflex heeft een automatische stand trouwens dus als je fotografie leuk vind je kan je er ook als leek al prima mee starten. Het is alleen zonde om te investeren in allerlei belichting en lenzen als je er daarna weinig mee doet. En alsnog kost inlezen (welke lens nodig, welke setup werkt het best, hoe belichten etc) best veel tijd. Dus het hangt er ook heel erg van af hoe leuk je fotografie vindt denk ik. Anders kun je toch beter uitbesteden.

1 like

Ik heb wel ervaring maar eigenlijk enkel analoog. Al denk ik van mezelf wel dat ik goed ben met van die dingen en snel leer ook.

Wat denken jullie dat ik minstens zou moeten neerleggen voor een redelijke camera? Ik denk dat ik maar even een pro en con lijstje ga maken als ik nog wat research gedaan heb.

En @Zonnestraaltje ook

2 likes

Ik ben echt geen professional en heb een samsung waarvan ik dacht dat ie goede camera zou hebben maar vind t tegenvallen qua scherptediepte. Heb nu sinds vorige week een nieuwe lens voor mn camera en ben er wel heel blij mee.

Goede productfoto’s zijn belangrijk maar zoveel andere factoren spelen mee (bij mij tenminste). Een van mn items met de slechtste foto’s ever is mn bestseller geworden. En items met mooie foto’s worden niet verkocht.

Ik heb trouwens een oudje nikon d5200 geloof ik, en nu dan een 30mm f1.8 lens

Ken je de blog fotografille.nl? Zij heeft heel veel handige blogs met stappenplannen hoe je dingen kunt fotograferen. Ook deelt ze tips hoe je bepaalde dingen zelf kunt maken zonder heel veel geld kwijt te zijn. Als je nog op zoek bent naar een nabewerkingsprogramma, kan je daar ook ideeën over vinden. Misschien leuk om haar website eens door te spitten. Volgens mij heeft ze ook wel eens tips gedeeld over goede camera’s en voor-nadelen van fotograferen met je telefoon. En hier is nog een topic over fotografie, misschien zijn daar ook nog handige dingen te vinden.

2 likes

@jigglypuff als je met een dslr wilt werken kan je echt goedkoop starten door iets tweedehands te kopen in de range van nikon d5200 of soortgelijk en dan een betere lens dan die standaard kitlenzen zoals een sigma 24-70 f2.8 of juist één met een vast brandpunt en lager diafragma zoals de 30mm f1,8 die @Whoopdidoo vermeld
Als je die weg op gaat zou ik me vooral verdiepen in de belichtingsdriehoek, daar gaat uiteindelijk alles om en als je dat wat onder de knie hebt werkt het net zo snel als wanneer je op automatische stand zou werken.
Het voordeel van professionele cameras is dat je in in goede kwaliteit RAW kan werken waarbij je veel meer vrijheid krijgt om bewerkingen te doen qua belichting en kleuren. Enig nadeel is dat je wel snel aan adobe programmas vast zal hangen.

2 likes